Asetusehdotuksen tausta ja soveltamisala
EU:n komission tekemien selvitysten mukaan huonot kasvatusolot ja laiton kauppa aiheuttavat merkittäviä ongelmia koirien ja kissojen hyvinvoinnin ja terveyden kannalta sekä tulevien lemmikinomistajien hyvinvoinnin kannalta. Koirien ja kissojen kauppa on erittäin tuottoisaa, sillä koirien ja kissojen myynnin arvioitu vuotuinen arvo EU:ssa on 1,3 mrd. euroa. Tämä houkuttelee alalle myös toimijoita, jotka eivät huolehdi eläinten hyvinvoinnista tai muutoin noudata lainsäädännön vaatimuksia. Kissoja ja koiria kasvatetaan komission selvitysten mukaan osittain ala-arvoisissa oloissa tehdasmaisissa kaupallisissa kasvattajien toimitiloissa eli niin sanotuissa pentutehtaissa. Suomessa kissojen ja koirien kasvatus on pääosin niin sanottua pienkasvatusta, mutta pentutehtailuun liittyvät ongelmat ulottuvat erityisesti koirien salakuljetuksen ja narttujen liian tiheän pennutuksen kautta myös Suomeen.
Yhdessä 19 muun unionin jäsenvaltion kanssa Suomi kehotti vuonna 2022 komissiota laatimaan yhteistä EU:n lainsäädäntöä koirien kaupallisesta pitämisestä ja myynnistä, mukaan lukien yhdenmukaistetut jäljitettävyyssäännöt. Komissio julkaisi joulukuussa 2023 ehdotuksensa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi koirien ja kissojen hyvinvoinnista ja jäljitettävyydestä. Ehdotuksen keskeisinä tavoitteina on säätää yhteiset vähimmäisvaatimukset koirien ja kissojen hyvinvoinnille, parantaa unionin markkinoilla tarjottavien koirien ja kissojen jäjitettävyyttä sekä varmistaa koiria ja kissoja pitävien ja markkinoille tarjoavien toimijoiden tasapuoliset toimintaedellytykset. Maa- ja metsätalousvaliokunta katsoo, että asetusehdotus on eläinten terveyden ja hyvinvoinnin sekä ihmisten terveyden ja kuluttajansuojan kannalta tärkeä ja tarpeellinen.
Komission asetusehdotuksen soveltamisalaa on rajattu siten, että eläinten kasvattamista ja pitoa koskevia säännöksiä ei sovellettaisi pienimpiin pitopaikkoihin. Ehdotuksen tavoitteena on säännellä koirien ja kissojen kauppaa sisämarkkinoilla sekä kolmansista maista tapahtuvaa tuontia, eikä pienimpien eläinten pitopaikkojen toiminnalla komission mukaan katsota olevan merkittävää vaikutusta EU:n sisämarkkinoiden toimintaan. Ehdotuksen mukaan asetusta sovellettaisiin koirien ja kissojen kasvattajiin, eläinkauppoihin ja sellaisiin löytöeläinsuojiin, jotka luovuttavat koiria ja kissoja uusiin koteihin. Asetusta sovellettaisiin sellaisten kasvattajien toimitiloihin, joissa pidetään vähintään neljä jalostusnarttua ja joissa syntyy vähintään kolme pentuetta kalenterivuodessa. Molempien edellä mainittujen ehtojen on täytyttävä, jotta asetus tulisi sovellettavaksi.
Maa- ja metsätalousvaliokunnan saamissa lausunnoissa useat tahot ovat pitäneet tärkeänä, että asetusehdotuksen tiettyjä eläinten hyvinvoinnin kannalta keskeisiä vaatimuksia sovellettaisiin laajemmin myös pienempiin koirien ja kissojen pitopaikkoihin. Tämä vähentäisi myös mahdollisuuksia kiertää säännöksiä hajauttamalla toimintaa useisiin eri toimitiloihin. Komission näkemyksen mukaan ehdotuksen oikeusperusta ja suhteellisuusperiaatteen soveltaminen asettavat kuitenkin soveltamisalan laajentamiselle rajoituksia. Valiokunta korostaa, että soveltamisalan rajauksen tulee olla selkeä. Asetusehdotuksen vaatimusten noudattamisesta ei myöskään saa aiheutua toimijoille kohtuuttomia kustannuksia. Komission arvion mukaan ehdotetut koirien ja kissojen pitoa koskevat vaatimukset eivät aiheuttaisi juurikaan lisäkustannuksia vastuullisesti toimiville kasvattajille, sillä näiden toiminta täyttää jo nykyisin suurelta osin ehdotetut vaatimukset. Valiokunta katsoo, että sääntelyn soveltamisalaan kuuluvien toimijoiden joukkoa on alkuun perusteltua rajata komission ehdottamalla tavalla. Valiokunta korostaa, että jäsenvaltiot voivat edelleen pitää voimassa tai hyväksyä uusia tiukempia kansallisia säännöksiä koirien ja kissojen hyvinvoinnista.
Eläinlääkäripalveluiden saatavuus ja eläinlääkäreiden rooli asetusehdotuksen toimeenpanossa
Komission asetusehdotukseen sisältyy useita säännöksiä, joiden toimeenpanossa eläinlääkäreillä olisi ehdotuksen mukaan merkittävä rooli. Komission asetusehdotuksen mukaan koirien ja kissojen kasvattajien, eläinkauppojen ja löytöeläinsuojien olisi ensinnäkin huolehdittava siitä, että eläinlääkäri käy vuosittain tiloissa neuvontakäynnillä. Tarkoituksena on, että eläinlääkäri antaisi toimijalle neuvontaa eläinten hyvinvoinnin varmistamiseksi. Neuvontakäyntien avulla on mahdollista ennaltaehkäistä eläinten hyvinvointiongelmia ja siten käynnit voivat osaltaan vähentää myös säädösten vastaisia tilanteita ja keventää näin valvontaviranomaisten työtä. Maa- ja metsätalousvaliokunta pitää valtioneuvoston kannassa esitetyllä tavalla komission ehdotusta tältä osin lähtökohtaisesti kannatettavana. Neuvontakäynneistä ei kuitenkaan saa aiheutua toimijoille kohtuutonta kustannusta eikä hallinnollista taakkaa.
Asetusehdotuksen mukaan koiran tai kissan saisi lopettaa vain eläinlääkäri. Suomessa kissan tai koiran saa lopettaa myös muu pätevä henkilö kuin eläinlääkäri laissa säädetyin edellytyksin ja lopetukseen soveltuvalla asianmukaisella menetelmällä. Eläimen hyvinvoinnin kannalta lopetus kotioloissa voi olla parempi vaihtoehto kuin kuljettaminen eläinlääkärin lopetettavaksi mahdollisesti pitkänkin matkan päähän, etenkin jos eläin on sairas tai muuten huonokuntoinen. Eläimen lopetuksesta aiheutuvien kulujen kasvaminen voi myös johtaa tilanteeseen, jossa lopetusta lykätään. Valtioneuvoston kirjelmän mukaan ehdotusta tulisikin muuttaa siten, että myös muu pätevä henkilö saa lopettaa eläimen. Maa- ja metsätalousvaliokunta pitää tärkeänä, että jatkoneuvotteluissa tuodaan esiin edellä mainittuja eläinten hyvinvointiin liittyviä perusteita sille, että koiran tai kissan lopettamista ei tule säätää eläinlääkärin yksinoikeudeksi.
Koirien ja kissojen jäljitettävyyteen liittyviä komission ehdotuksia tarkastellaan erikseen vielä jäljempänä. Asetusehdotuksen mukaan tunnistusmerkinnän ja rekisteröinnin saisi tehdä vain eläinlääkäri tai tämän valvonnassa oleva henkilö. Suomessa mikrosirun saa asettaa eläinlääkärin lisäksi myös muu pätevä henkilö, jolla on asianmukainen osaaminen toimenpiteen suorittamiseksi. Koirien ja kissojen hyvinvoinnin turvaamiseksi olisi tärkeää, että kaikki eläimet tunnistusmerkitään ja rekisteröidään. Toimenpiteen olisi hyvä olla eläimen omistajalle mahdollisimman helppo ja edullinen, jotta se varmasti tulee tehdyksi. Mikäli tunnistusmerkinnän saisi tehdä vain eläinlääkäri, tavoite tunnistusmerkinnän mahdollisimman laajasta kattavuudesta vaarantuu merkittävästi. Kuten valtioneuvoston kannassa todetaan, ehdotettu menettely sitoisi myös eläinlääkäreiden resursseja pois eläinten hoitotyöstä. Maa- ja metsätalousvaliokunta katsoo, että myös muun henkilön kuin eläinlääkärin tai tämän valvonnassa olevan henkilön tulee voida tehdä tunnistusmerkintä ja rekisteröinti.
Maa- ja metsätalousvaliokunta toteaa yleisesti edellä mainittuihin eläinlääkäreitä koskeviin asetusehdotuksen säännöksiin liittyen, että kohtuuhintaisten eläinlääkäripalveluiden saatavuudella on keskeinen merkitys lemmikkieläinten hyvinvoinnin kannalta. Eläinlääkäripalveluja tuottavia yrityksiä toimii osassa Suomea varsin kattavasti. Lähes 70 prosenttia Suomen alueesta on kuitenkin harvaan asuttua maaseutua, jossa etäisyydet palveluihin voivat olla pitkiä. Yksityisten eläinlääkäripalveluiden lisäksi kunnan eläinlääkärit ovat keskeinen voimavara eläintautien vastustamisessa ja eläinsuojelutyössä. Komission asetusehdotuksessa ei oteta kantaa työnjakoon yksityisten ja kunnan eläinlääkäreiden kesken. Valiokunta katsoo, että myös kunnan eläinlääkärin tulee tarvittaessa voida tehdä komission ehdotuksen mukaisia edellä kuvattuja eläinlääkärin neuvontakäyntejä. Lisäksi valiokunta pitää asetusehdotuksen toimeenpanon ja siitä toimijoille aiheutuvien kustannusten kohtuullisuuden kannalta tärkeänä, että niin yksityisten kuin kunnan eläinlääkäreiden työpanos kohdennetaan eläinten hyvinvoinnin kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla eikä eläinlääkäreiden tehtäväksi osoiteta EU-lainsäädännössä sellaisia toimenpiteitä, jotka voidaan antaa myös muun pätevän henkilön tehtäväksi.
Koirien ja kissojen jäljitettävyys
Koirien ja kissojen jäljitettävyys on tärkeä edellytys koirien ja kissojen laittoman kaupan torjumiselle. Koirien tunnistusmerkintä ja rekisteröinti on jo pakollista EU:ssa useimmissa eli 24 jäsenvaltiossa. Kissojen tunnistusmerkintä ja rekisteröinti on sen sijaan pakollista vasta seitsemässä jäsenvaltiossa. Valiokunta toteaa, että Suomessa koirien tunnistusmerkintä ja rekisteröinti on tullut pakolliseksi vuoden 2023 alusta ja käytössä on kansallinen koirarekisteri. Myös kissarekisterin perustamisesta on tehty päätös, mutta rekisterin perustamisen aikataulu on viivästynyt. Valiokunta on eläinten hyvinvointilakia koskeneessa mietinnössään (MmVM 33/2022 vp — HE 186/2022 vp) käsitellyt myös kissojen tunnistusmerkintää koskenutta kansalaisaloitetta (KAA 4/2021 vp) ja katsonut, että vaikka sekä tunnistusmerkinnästä että rekisteröinnistä aiheutuu eläimen omistajalle jonkin verran vaivaa ja kuluja, ne ovat tarpeellisia eläinten hyvinvoinnin turvaamiseksi. Valiokunta pitää tärkeänä, että rekisteröinti suunnitellaan siten, että kuluttajien kulut pysyvät kohtuullisina.
Asetusehdotuksen mukaan sisämarkkinoilla luovutettavaksi tarjottavat koirat ja kissat olisi tunnistusmerkittävä mikrosirulla ja rekisteröitävä kansalliseen rekisteriin kolmen vuoden kuluessa asetuksen voimaantulosta. Asetusehdotuksessa ehdotetut vaatimukset, jotka koskevat jäsenvaltioiden tietojärjestelmien toiminnallisuuksia, sekä järjestelmien yhteentoimivuutta muiden jäsenvaltioiden järjestelmien kanssa, aiheuttavat kehittämistarpeita Suomessa nykyään käytössä olevaan koirarekisteriin sekä tulevaan kissarekisteriin. Nämä kehittämistarpeet kohdistuvat Suomessa Ruokaviraston ylläpitämään viranomaisrekisteriin. Suomen Kennelliitto ylläpitää lisäksi omaa rekisteriään, ja mahdollisuuksia rekistereiden yhteiskäyttöön selvitetään parhaillaan. Ruokaviraston ylläpitämän koirarekisterin käyttöönotossa on ollut haasteita, ja onkin tärkeää varmistaa kissarekisterin toimivuus huolellisesti ennen sen perustamista. Ennen asetusehdotuksessa edellytettävän kissarekisterin käyttöönottoa tulee varata riittävästi aikaa käyttöönottoon liittyvien käytännön ongelmien selvittämiseen ja ennaltaehkäisyyn. Maa- ja metsätalousvaliokunta katsoo, että toteutettaessa komission asetusehdotuksesta seuraavia muutoksia kansallisiin rekistereihin on tärkeää ottaa huomioon mahdollisuudet samalla parantaa kansallisten rekistereiden yleistä toimivuutta.
Koirien ja kissojen tuonti kolmansista maista
Asetusehdotuksen mukaan kolmansista maista saisi unionin markkinoille saattamista varten tuoda jatkossa vain sellaisia koiria ja kissoja, joita on pidetty asetusehdotusta vastaavien vaatimusten mukaisesti. Säännöksen noudattaminen varmistettaisiin laatimalla lista niistä hyväksytyistä kolmansien maiden kasvattajista, eläinkaupoista ja löytöeläinsuojista, jotka täyttävät asetuksen vaatimukset eläinten pidolle. Eläinten alkuperästä vaadittaisiin erillinen todistus tuonnin yhteydessä. Säännöksellä pyritään estämään erityisesti kolmansissa maissa sijaitsevista pentutehtaista peräisin olevien pentujen päätyminen sisämarkkinoille.
Asetusehdotus ei estäisi myös ehdotettujen säännösten vastaisesti kasvatettujen ja pidettyjen eläinten tuomista EU:hun, jos ne tuodaan unioniin muuta kuin markkinoille saattamista, eli myyntiä tai muuta luovutustarkoitusta varten. Vaikka asetusehdotuksen mukaan esimerkiksi koirien häntien typistäminen olisi sallittua vain eläinlääketieteellisestä syystä, olisi EU:ssa asuvan henkilön edelleenkin mahdollista hankkia itselleen typistettyhäntäinen koiranpentu kolmannesta maasta hankkimalla se suoraan kolmannessa maassa sijaitsevalta kasvattajalta tai myyjältä. Ehdotettu säännös ei liioin vaikuttaisi esimerkiksi lomamatkan tai muuton yhteydessä tapahtuvaan lemmikkieläimen vientiin tai tuontiin.
Valiokunnan saamissa lausunnoissa on nostettu esiin, että typistettyhäntäiset EU-alueelta tuodut tuontikoirat ovat Suomessa jääneet jalostusarvioinnin ulkopuolelle. Ruotsissa voidaan testata käyttökoirarotujen jalostusominaisuuksia rajoitetussa mittakaavassa siitäkin huolimatta, että Ruotsissa on voimassa hännän typistämisen täyskielto kuten Suomessakin. Suomessa typistettykorvaisten ja -häntäisten koirien osallistumista kilpailuihin ja näyttelyihin on rajoitettu lainsäädännössä jo vuoden 2001 alusta lukien. Jalostusarvioinnin mahdollistamiseksi Ruotsin mallin mukaisten testauskäytäntöjen käyttöä tulisi selvittää Suomessakin. Valiokunta on eläinten hyvinvointilaista antamassaan mietinnössä (MmVM 33/2022 vp — HE 186/2022 vp) pitänyt perusteltuna, että sääntelyn vaikutuksia erityisesti metsästyskoirien geeniperimään ja terveyteen seurataan. Vastaavasti valiokunta pitää tarpeellisena arvioida komission asetusehdotuksen koirien ja kissojen tuontia koskevien rajoitusten vaikutuksia eri rotujen geeniperimään ja terveyteen.
Eräitä muita eläinten pitoa ja kasvatusta koskevia säädösehdotuksia
Maa- ja metsätalousvaliokunta korostaa, että koirien ja kissojen hyvinvointia koskevassa yksityiskohtaisessa sääntelyssä on tärkeää ottaa huomioon eri koira- ja kissarotujen erityispiirteet sekä toisaalta maantieteellisistä oloista johtuvat erot eri maiden olosuhteissa. Asetusehdotuksen jatkovalmistelussa tulee kiinnittää huomiota Suomen erityispiirteisiin, kuten muun muassa pitkiin etäisyyksiin ja eläinlääkäripalveluiden vaikeaan saavutettavuuteen osassa maata sekä ilmastoon liittyen pitkään talvikauteen ja toisaalta valoisaan kesään. Edellä on jo mainittu, että pohjoismainen koirankasvatus on tyypillisesti niin sanottua pienkasvatusta, jossa kaikkia kasvattajan koiria ei käytetä jalostukseen ja osa jalostuskoirista asuu mahdollisesti sijoituskodeissa. Pienkasvatuksen luonteesta johtuen komission asetusehdotuksen ammattimaisia toimijoita koskevan sääntelyn vaikutuksia suomalaisiin toimijoihin on vaikea ennalta arvioida.
Valiokunta nostaa tältä osin lopuksi vielä esiin eräitä asetusehdotuksen yksityiskohtia, joihin asetusehdotuksen jatkokäsittelyssä tulee kiinnittää huomiota. Asetusehdotuksen 11 artikla ja liite I sisältävät säännöksiä koirien ja kissojen ruokinnasta. Asetusehdotuksen liitteen I kohdan 1.1 mukaan tiineellä narttukoiralla tai -kissalla tulisi olla jatkuvasti ravintoa saatavilla. Liiallinen ravinnonsaanti voi kuitenkin aiheuttaa terveyshaittaa sekä tiineelle nartulle että pennuille ja vaarantaa synnytyksen onnistumisen. Lisäksi asetusehdotuksen eläintilojen valaistusta koskevan liitteen I kohdan 2.2 mukaan eläimillä tulisi olla mahdollisuus oleskella pimeässä kahdeksan tuntia vuorokaudessa. Eläinten suojaaminen liialliselta auringolta ja lämmöltä on tärkeää, mutta Suomen olosuhteissa pimeää tilaa koskevan vaatimuksen täyttäminen voisi käytännössä edellyttää pimeän tilan rakentamista koirille sekä sisä- että ulkotiloihin. Valiokunta katsoo, että edellä mainittuja eläinten ruokintaa ja eläintiloja koskevia säännöksiä on syytä vielä täsmentää.