Kiertotalouspaketin lähtökohdat
Euroopan komissio määrittelee kiertotalouden uudeksi järjestelmäksi, jossa tuotteiden, materiaalien ja resurssien arvo säilyy taloudessa mahdollisimman kauan ja jätteen syntyminen minimoidaan. Siirtyminen kohti kiertotaloutta on keskeinen osa EU:n pyrkimystä kehittää kestävä, vähähiilinen, resurssitehokas ja kilpailukykyinen talousjärjestelmä. Komission toimintasuunnitelmassa tarkastellaan toimia, joihin EU-tasolla on ryhdyttävä kiertotalouden edistämiseksi.
Maapalloa ylikuormittaa nykyinen luonnonvarojen käyttö, jonka seurauksena on pahenevia ympäristöongelmia, kuten ilmastonmuutos, aavikoituminen, maaperän köyhtyminen ja biodiversiteetin heikkeneminen. Nämä ovat uhkia erityisesti ruoantuotannolle. Eurooppa on riippuvaisempi tuontiraaka-aineista kuin mikään muu talousalue, jopa 40 prosenttia kaikista käyttämistämme raaka-aineista tuodaan muualta. Kaikki Eurooppaan tuodut raaka-aineet ja tuotteet on tulevaisuudessa hyödynnettävä mahdollisimman tehokkaasti. Riippuvuutta tuontiresursseista on vähennettävä esimerkiksi parantamalla resurssitehokkuutta ja kehittämällä biotaloutta. Valiokunta korostaa voimakkaasti sitä, että uusiutuva biomassa on erittäin keskeinen osa kehittyvää kiertotaloutta.
Komission julkaisema kiertotalouden edistämisohjelma sisältää linjauksia työllisyyden, yritysten kilpailukyvyn ja luonnonvarojen kestävän käytön parantamiseksi. Sipilän hallitusohjelman 2025-tavoitteena on tehdä Suomesta bio- ja kiertotalouden sekä ns. cleantechin edelläkävijä. Kiertotalous edistää EU:n kilpailukykyä suojaamalla yrityksiä resurssien niukkuudelta ja hintojen epävakaisuudelta sekä auttamalla luomaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja innovatiivisia ja tehokkaampia tapoja tuottaa ja kuluttaa. Komission toimintasuunnitelmaan sisältyvät ehdotukset ovat tosin vielä varsin yleisellä tasolla, ja eri politiikkatoimien keskinäinen priorisointi on kesken.
Valiokunta painottaa, että kiertotalous ei ole pelkästään ympäristöpolitiikkaa, vaan myös keino parantaa kestävällä tavalla taloutta ja kilpailukykyä. Kiertotalouden suuri kasvupotentiaali tulee tunnistaa ja kääntää muutos mahdollisuudeksi edistää kasvua myös uusilla kärkialoilla biotaloudessa ja cleantechissä. Kiertotalouteen siirtyminen edellyttää perustavanlaatuisia systeemisiä muutoksia kaikissa arvoketjuissa lähtien tuotteen suunnittelusta aina uusiin liiketoiminta- ja markkinointimalleihin. Murrosvaiheessa tarvitaan kokonaan uusia ajattelutapoja, jotta asioida voidaan tehdä tehokkaammin.
Valtioneuvoston perusmuistiossa Suomen kannoiksi esitetyt linjaukset ovat maa- ja metsätalousvaliokunnan näkemyksen mukaan perusteltuja ja oikeansuuntaisia. Valtioneuvoston kannan mukaisesti valiokunta painottaa erityisesti sitä, että EU-säädösten tulee mahdollistaa kansalliset ratkaisut ja hallinnollista taakkaa on vähennettävä. Erityistä huomiota tulee kiinnittää kiertotalouden kehittymisen nykyisiin esteisiin ja pyrkiä toimimaan resurssiviisaasti.
Biotalous
Valiokunta toteaa, että biotalouden avulla tulee korvata fossiilisia tuotteita ja energiaa sekä edistää tehokkaasti kiertotaloutta. Biopohjaiset materiaalit tarjoavat etuja, jotka liittyvät niiden uudistettavuuteen, biohajoavuuteen tai kompostoitavuuteen. Kiertotalouden toimintasuunnitelmassa on lueteltu muovi, ruokajäte, kriittiset raaka-aineet, rakentaminen ja biomassat (puu ja kuidut) prioriteettimateriaaleina. Valiokunta katsoo, että biomassat ja niiden käyttö on kytkettävä jatkossa kiinteäksi osaksi kiertotaloutta. Maa- ja metsätaloussektoriin kiinteästi liittyvän biotalouden ja kiertotalouden välisen yhteyden tulee olla vahva ja toisiaan tukeva. Valiokunta painottaa, että biotalouden kehittäminen tulee kytkeä tiiviimmin EU:n kiertotalouspakettiin.
Suomen kannalta on erittäin tärkeää biomassan EU:n kestävyyskriteereitä koskevan sääntelyn kehittäminen kiertotaloutta edistäväksi. Valiokunta pitää välttämättömänä turvata kestävästi tuotetun biomassan, kuten talousmetsistä korjattavan energiabiomassan ja teollisuuden sivutuotteiden, käyttö uusiutuvana energianlähteenä. Energianlähteenä käytetyn biomassan nollapäästöstatus on säilytettävä ja varmistettava, ettei puun eri käyttötarkoitusten mukaan määritellä erilaisia kestävyyskriteerejä.
Valiokunta korostaa tarvetta ohjata sekä tuotantoa että kysyntää samoin kuin jätehuoltoa ja kierrätysmateriaalien käyttöä kannustaen uusimpaan teknologiaan ja investointeihin. Valiokunta toteaa, että kierrätysmateriaalien liiketoimintamahdollisuudet ovat suuret, mutta turvallisuusvaatimuksista ei tule tinkiä. Julkisissa hankinnoissa on huomioitava paikalliset olosuhteet, lähimateriaalit, paikallisyhteistyön tuoma lisäarvo sekä materiaalien suljettu kierto paikallistasolla.
Biomassa on pohjimmiltaan hiiltä, vettä ja ravinteita, joiden turvallinen kierrätys kiertotaloudessa on varmistettava. Valtioneuvoston kannan mukaisesti valiokunta pitää tärkeänä materiaalikiertojen puhtautta ja turvallisuutta. Valiokunta pitää tärkeänä huolehtia siitä, etteivät kiertotalous ja siihen liittyvä jätemateriaalien hyödyntäminen johda terveysriskeihin tai ympäristön ja puhtaan maaperämme pilaantumiseen.
Biojalostamot, joissa eri biomassoja hyödynnetään ja niistä jalostetaan useita tuotteita samalla alueella, tarjoavat mahdollisuuden tehokkaaseen kiertotalouteen myös Suomen kaltaisessa harvaan asutussa maassa. Biojalostamoiden syntymistä tulee kiertotalouspolitiikalla edistää siten, että parannetaan toimintaympäristöä esimerkiksi luomalla tähän kannustavia ohjauskeinoja ja sujuvoittamalla lupamenettelyjä. EU:n ja kansallista lainsäädäntöä tulee tarkistaa siten, että ne mahdollistavat laajasti erilaisten sivuvirtojen hyödyntämisen biojalostamoissa.
Komissio ehdottaa, että sivutuotteiden ja hyödynnettyjen materiaalien jätestatus tulee yhdenmukaistaa ja samalla kehittää laatustandardeja uusioraaka-aineille. Valiokunta toteaa, että maatiloilla syntyneet jakeet ovat yleensä biomassaa eli sivutuotetta. Erityisesti jäte- ja energiakokonaisuuksissa on tarpeellista selvittää jätehierarkian toteutus eli jätteen muuttuminen raaka-aineeksi. Valiokunta katsoo, että muutoksia tarvitaan erityisesti myös lannan polton teknisiin vaatimuksiin sekä tuhkien käyttöön osana energiapuuketjua. Valiokunta korostaa, että hevosenlannan poltolta ei tule enää jatkossa edellyttää jätteen polttolaitoksessa vaadittavaa teknologista tasoa. Kiertotalouspaketin osana polton rajoitteita on ehdottomasti helpotettava esimerkiksi Ruotsissa paikallisesti käyttöön otettujen mallien mukaisesti.
Komissio aikoo laatia strategian muovista kiertotaloudessa ja käsittelee siinä muun muassa kierrätettävyyttä, biohajoavuutta, vaarallisia aineita eräissä muoveissa ja merten roskaantumista. Valiokunta katsoo, että muovien käytön vähentäminen ja kierrätyksen tehostaminen ovat täysin välttämättömiä toimenpiteitä. Komission aloite kartoittaa mahdollisuuksia valmistaa muoveja biopohjaisista raaka-aineista on erittäin perusteltu. Muovien käyttöä tule mahdollisuuksien mukaan korvata esimerkiksi puupohjaisilla tuotteilla. On tärkeää panostaa biomateriaalipohjaisten innovaatioiden edistämiseen tukemalla näihin liittyviä investointeja ja demonstraatiohankkeita, jotta niitä saadaan kaupallistettua kilpailukykyisiksi vientikelpoisiksi tuotteiksi. Samassa yhteydessä tulee myös pyrkiä aktiivisesti edistämään muiden fossiilisista raaka-aineista valmistettujen tuotteiden korvaamista biopohjaisilla tuotteilla.
Valiokunta toteaa, että EU:n biotalousstrategia tulee päivittää siten, että kiertotalouden mahdollisuudet huomioidaan siinä aiempaa kattavammin. Suomen tulee tehdä aktiivista ennakkovaikuttamista ja varmistaa, että strategian päivitys edistää aidosti kestävän biotalouden kehittymistä Suomessa ja EU:ssa.
Ravinteiden kierrätys
Keskeinen osa kiertotaloutta on ravinteiden tehokas ja kestävä kierrätys. Kierrätysravinteiden kestävä käyttö maataloudessa vähentää mineraalipohjaisten lannoitteiden, kuten fosfaatin tarvetta. Valiokunta toteaa, että Sitran arvion mukaan ravinteiden kierrätyksen potentiaali Suomessa on noin 0,5 miljardia euroa vuoteen 2030 mennessä.
Komission tarkoituksena on uudistaa EU:n lannoiteasetusta orgaanisten ja jätepohjaisten lannoitteiden tunnustamisen helpottamiseksi sisämarkkinoilla ja tukea siten bioravinteiden roolia kiertotaloudessa. Valiokunta pitää tässä yhteydessä tärkeänä huolehtia esimerkiksi lannan kierrättämisen tehostamisesta ja lannan jalostamisesta räätälöidyiksi kierrätyslannoitteiksi. Markkinoiden luomiseksi lannoiteteollisuuden tulee pyrkiä edistämään kierrätysravinteiden käyttöä lannoitteena. Samanaikaisesti ravinteiden loppukäyttäjien tietoisuutta kierrätysravinteiden eduista ja mahdollisuuksista on lisättävä.
Valiokunta korostaa, että vielä tällä hetkellä liete- ja jätepohjaisten ravinteiden kysyntä on hyvin heikkoa ja neitseellisten ravinteiden korvaaminen kierrätysravinteilla edistynee jatkossakin hitaasti, ellei asiaa edistetä tehokkailla ohjauskeinoilla. Kierrätysravinteista valmistetut lannoitevalmisteet eivät vielä riittävästi vastaa maa- ja metsätaloudessa kysyntään. Tuotteissa on myös puutteita niiden kemikaalisen sisällön sekä tuotteiden teknisten ominaisuuksien osalta suhteessa asiakkaiden tarpeisiin. Valiokunta pitää tärkeänä kierrätysravinteiden kehittämistyön tukemista siten, että mahdollistetaan paremmin erilaisten referenssihankkeiden ja innovaatioiden toteuttaminen. Valiokunta pitää tärkeänä edistää esimerkiksi sellaisia hankkeita, joiden avulla voidaan kestävästi ja turvallisesti kierrättää sekä maatalouden että jätevesipuhdistamoiden ravinteita yhdessä.
Myös turkiselinkeinolla on menossa tällä hetkellä lukuisia biotalouteen, turkislantaan ja ravinteiden kiertoon liittyviä hankkeita, joilla pyritään parantamaan lannan typpi-fosforisuhdetta sekoittamalla lantaan biohiiltä ja turvetta. Valiokunta pitää tärkeänä, että näillä hankkeilla luodaan turkiseläinlannasta valmistettuja kaupallisia tuotteita ja liiketoimintamalleja lannan paremmalle kaupalliselle hyödyntämiselle.
Ravinteiden kierrätyksessä on huolehdittava materiaalikiertojen puhtaudesta ja turvallisuudesta, ja nyt ehdotuksissa olevat uudet rajat esimerkiksi haitta-aineille ja raskasmetalleille ovat tarpeellinen uudistus. Samalla on keskeistä arvioida riskejä ja huolehtia siitä, ettei jätemateriaalien hyödyntäminen ja ravinteiden kierrättäminen johda terveysriskeihin tai ympäristön ja puhtaan maaperän pilaantumiseen ja sitä kautta vaikuta ruoan tuotannon turvallisuuteen. Valiokunta pitää tärkeänä, että parhaillaan uudistettava EU-lannoitelainsäädäntö perustuu uusimpaan tutkittuun tietoon. Valiokunta korostaa myös, että EU:n sivutuoteasetusta on muutettava ja yksinkertaistettava.
Biokaasu
Valiokunta pitää tärkeänä edistää biokaasun tuotantoa ja ravinteiden kierrätystä, jossa huomioidaan toiminnan ympäristövaikutukset kokonaisvaltaisesti. Kokonaisvaltainen tarkastelu tulee olla myös kiertotalouden toimintasuunnitelman ohjenuorana. Valiokunta kannattaa kansallisten ratkaisujen mahdollistamista, koska luonnonolosuhteet EU:ssa eri alueilla ovat hyvin erilaiset.
Biokaasun tuotannossa on tarkasteltava kokonaisketjuja raaka-aineen synnystä lopputuotteiden kestävään hyödyntämiseen saakka. Jätemateriaalit on ohjattava energia- ja materiaalitehokkuuden mukaisiin käsittelyratkaisuihin. Kaikki mahdollinen kiertoon kelpaava materiaali on ohjattava materiaalihyötykäyttöön tai yhdistettyyn materiaali- ja energiahyötykäyttöön ennen polttoa tai kaatopaikkasijoitusta.
Biokaasu on kiertotaloutta kehitettäessä saatava kannattavaksi ja kiinteäksi osaksi hajautettua energiantuotantoa. Valiokunta korostaa, että kiertotaloudessa on myös oleellista varmistaa kehittyneiden biopolttoaineiden tuotannon ja käytön edistäminen sekä puuenergian ja nurmipohjaisen energian hyödyntämismahdollisuudet fossiilisen polttoaineen korvaajana.
Kierrätysmateriaalien markkinat
Tällä hetkellä uusioraaka-aineet muodostavat vain pienen osan EU:ssa käytettävistä materiaaleista. Valiokunta painottaa uusioraaka-aineiden markkinoiden kehittämistä, mutta keskeinen este uusioraaka-aineiden markkinoiden kehittämiselle on tällä hetkellä epävarmuus niiden laadusta. Komissio käynnistää työn EU-laajuisten laatustandardien kehittämiseksi uusioraaka-aineille ja ehdottaa parannuksia sääntöihin, jotka koskevat sitä, milloin luokittelu jätteeksi päättyy. On tärkeää lisätä sivuvirtojen ja jätemateriaalien houkuttelevuutta tuotannon raaka-aineena ja helpottaa mm. teollisten symbioosien toteuttamista.
Valiokunta pitää tärkeänä, että jatkossa otetaan paremmin huomioon mahdollisuudet hyödyntää kierrätys- ja uusiomateriaaleja. Samoin rakentamislainsäädäntöä uudistettaessa tulee huolehtia siitä, että kierrätettävyys ja pitkäikäisyys ovat nykyistä helpommin toteutettavissa ja että puumateriaalien käyttöä edistetään.
Ruokahävikki
Elintarvikkeiden tuotanto, jakelu ja varastointi sekä elintarvikejäte kuluttavat luonnonvaroja ja aiheuttavat merkittäviä haitallisia ympäristövaikutuksia. Elintarvikkeita haaskataan koko arvoketjun aikana: tuotannossa ja jakelussa, kaupoissa, ravintoloissa, ravintolapalveluissa ja kotitalouksissa. Syömäkelpoisten elintarvikkeiden poisheittäminen aiheuttaa lisäksi huomattavia taloudellisia menetyksiä. EU:n ruokahävikin määrää ei ole luotettavasti arvioitu, mutta todennäköisesti määrä on erittäin suuri. Pelkästään Suomessa yhteenlaskettu ruokahävikki on arvioitu noin 425—535 miljoonaksi kiloksi vuodessa.
Komissio on myös toteuttamassa toimenpiteitä jätteitä, elintarvikkeita ja rehuja koskevan EU-lainsäädännön selkiyttämiseksi sekä helpottamassa elintarvikkeiden lahjoittamista ja entisten elintarvikkeiden ja elintarvikeketjun sivutuotteiden turvallista käyttöä rehuntuotannossa vaarantamatta elintarvikkeiden ja rehujen turvallisuutta. Lisäksi komissio etsii tapoja, joilla elintarvikeketjun toimijat voisivat parantaa päiväysmerkintöjen käyttöä sekä merkintöjen ja varsinkin "parasta ennen" -merkinnän merkityksen selventämistä kuluttajille. Valiokunta pitää tärkeänä, että eri tuoteryhmien riskinarvionnin kehittämisen kautta jatkossa mahdollistetaan elintarvikkeiden nykyistä pidemmät käyttöajat silloin, kun niihin ei sisälly selviä terveysriskejä.
Valiokunta pitää perusteltuna valtioneuvoston kantaa komission ehdotusten tukemisesta. Valiokunta korostaa myös tarvetta luoda EU:ssa yhtenäinen ruokajätteen määritelmä sekä ruokajätteen mittaamiselle riittävän luotettava arviointimenettely. Ruokahävikkiä tulisi tarkastella EU:ssa ja kansallisesti kahdesta näkökulmasta: kokonaishävikin arvioinnin kautta ja alun perin syömäkelpoisen ruokahävikin ja sen vähentämisen näkökulmasta. Komission esityksessä on toistaiseksi epäselvää, kumpaan edellisistä näkökulmista komission tavoite puolittamisesta viittaa. Valiokunta toteaa, että ruokahävikin vähentäminen edellyttää myös yhteisten kriteerien luomista hävikin määrittelylle. Tärkeintä on edistää lainsäädäntöä, jolla tehostetaan esimerkiksi elintarvikkeiden lahjoittamista ja selkeytetään päiväysmerkintöjen toimivuutta myös ruokahävikin minimoinnin näkökulmasta. Valiokunta painottaa myös sitä, että koulujen, päiväkotien ja muiden julkisten toimijoiden ylijäämäruokaa tulee ruokahävikin minimoimiseksi laajemmin hyödyntää tarjoamalla sitä halukkaille ruokailijoille.
Kaskadiperiaate
Komission toimintasuunnitelmassa ehdotetaan ohjeistuksen laatimista biopohjaisten resurssien tehokkaalle käytölle eli ns. kaskadikäyttöperiaatteelle. Metsäsektorilla kaskadikäyttöä on tarkasteltava puun koko hyödyntämisketjun näkökulmasta: ottaen huomioon erot puuta ja puutuotteita tuottavien ja vievien maiden sekä vastaavasti puutuotteita tuovien ja käyttävien maiden välillä.
Valiokunta toteaa, että puutuotteita tuovilla mailla on suuremmat mahdollisuudet puun kaskadikäyttöön, kun taas esimerkiksi Suomi on merkittävä nettoviejä. Valtioiden metsä- ja energiasektoreiden välisten suurten erojen vuoksi on siten vaikeaa määritellä puun kaskadikäytölle täysin yhtenäisiä sääntöjä, jotka johtaisivat parhaaseen lopputulokseen kaikissa maissa. Jäsenmaille tulee antaa vapaus päättää, mitkä ovat optimaaliset puunkäyttösyklit kunkin jäsenvaltion sisällä. Valiokunta painottaa voimakkaasti sitä, että kaskadikäyttöperiaatteen monitulkintaisuuden vuoksi sitä ei tule viedä lainsäädäntöön.
Yhteenveto
Komission paketti tarkastelee kiertotaloutta varsin monipuolisesti, mutta tavoitteen toteuttamiseksi tarvitaan kunnianhimoisen tavoitetason asettamista, toimenpiteiden tehokasta toimeenpanoa ja konkreettisia taloudellisia kannusteita. Esimerkiksi selkeät indikaattorit, verotukselliset kannusteet ja investointien rahoitusmekanismit edesauttavat siirtymistä kohti taloudellisesti kannattavaa kiertotaloutta. Lisäksi tulee kehittää konkreettisia toimenpiteitä edistämään yritysten innovaatiotoimintaa, kuluttajien käyttäytymistä sekä julkisia hankintoja. Kiertotalouden valtava potentiaali tulee saada muutettua käytännön toiminnaksi.
Valiokunta toteaa, että kiertotalouspaketti on selkeä signaali yrityksille investoida kiertotalouden alueelle. Sitran arvion mukaan kiertotalous voisi tuoda Suomessa vähintään 2—3 miljardin euron vuosittaisen arvonlisän vuoteen 2030 mennessä. Valiokunta pitää tärkeänä lähtökohtana riittävän konkreettista suunnitelmaa taloudellisen lisäarvon saavuttamiseksi ja hallinnollisten pullonkaulojen vähentämiseksi. Kokeilukulttuurin systemaattisempi edistäminen käytännön pilottihankkeilla on täysin välttämätöntä. Kiertotalouden edistämistä tulee tukea myös kehittämällä nykyistä lainsäädäntöä ja lupamenettelyprosesseja yksinkertaisempaan ja joustavampaan suuntaan. Julkisten hankintojen merkitys kiertotalouden edistämisessä ja referenssien hankkimisessa on myös keskeinen. Hankintalainsäädännössä tarvitaan kokonaisuutena nykyistä parempaa kiertotalouden huomioimista.
Valiokunta kiinnittää erityistä huomiota siihen, että biotalouden kestävät mahdollisuudet fossiilisten raaka-aineiden korvaajina on tärkeää ottaa kattavasti huomioon. Kiertotaloudessa tulee erottaa toisistaan uusiutuvat ja uusiutumattomat raaka-aineet sekä edistää nykyistä tehokkaammin uusiutuvien raaka-aineiden käyttöä. Etenkin biomassat ja niiden mahdollisuudet tulee huomioida kiertotalouspaketin jatkotoimenpiteissä. Kiertotalouden ja biotalouden välisen yhteyden tulee olla kiinteä, ja kiertotaloudessa tulee varmistaa kehittyneiden biopolttoaineiden tuotannon ja käytön edistäminen.