Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi työttömyyskassalakia. Ehdotetuilla muutoksilla on tarkoitus muun muassa siirtää aiemmin työttömyyskassoille annetuissa ohjeissa ja määräyksissä olleita normeja lain tasolle. Esityksessä ehdotetaan lakiin lisättäväksi säännös työttömyyskassan jäljellä olevien varojen käytöstä kassan purkautumis- ja konkurssitilanteissa. Nykyisen lain 2 §:n mukaan työttömyyskassan säännöissä on mainittava, miten kassan varat käytetään, jos kassa puretaan. Ehdotettavan uuden 50 a §:n mukaan purkautuneen tai konkurssiin asetetun työttömyyskassan mahdolliset varat velkojen ja muiden sitoumusten täyttämisen jälkeen luovutetaan Työllisyysrahastolle. Esityksen perustelujen mukaan työllisyysrahastoon siirretyt varat käytettäisiin työttömyyskassojen ansioturvamenojen ansio-osan rahoittamiseen.
Varojen luovuttamista koskeva sääntely on merkityksellistä omaisuuden suojaa koskevan perustuslain 15 §:n kannalta. Nyt ehdotettavaa sääntelyä arvioitaessa on otettava huomioon työttömyyskassojen erityinen asema ja perustuslain 19 §:n 2 momentissa tarkoitettuun perustoimeentulon turvaan kiinnittyvät tehtävät työttömyysturvan toteuttamisessa.
Työttömyyskassa on työttömyyskassalain 1 §:n mukaan keskinäisen vastuun perusteella toimiva yhteisö, jonka jäseninä on joko palkkatyöntekijöitä tai yrittäjiä. Työttömyyskassan tarkoituksena on työttömyysturvalaissa tarkoitetun ansioturvan ja siihen liittyvien ylläpitokorvausten järjestäminen jäsenilleen. Työttömyyskassan rahoitus muodostuu jäsenmaksuista, Työllisyysrahaston maksamasta osuudesta ja valtionosuudesta.
Ehdotetussa 50 a §:ssä kassan varoilla tarkoitetaan lakiehdotuksen perustelujen mukaan kaikkia kassan varoja, jotka jäävät jäljelle sen jälkeen, kun esimerkiksi Työllisyysrahastolle on palautettu ennakkona saadut varat (valtionosuus sekä Työllisyysrahaston osuus ansiopäivärahan menoista) ja maksettu velat sekä muut sitoumukset. Siten 50 a §:n nojalla Työllisyysrahastoon siirrettäviksi tulevat esimerkiksi tasoitusrahaston varat sekä mahdollisesta omaisuuden realisoinnista saadut varat. Tasoitusrahastoon kerätyt varat on kerätty kassan jäsenmaksuilla ja niiden tuotolla.
Työttömyyskassojen toiminta ja varojen käyttö on tarkasti säänneltyä. Kassa ei saa työttömyyskassalain 1 §:n mukaan harjoittaa muuta kuin työttömyyskassalaissa tarkoitettua toimintaa. Se ei myöskään saa olla sellaisessa yhteydessä muunlaista toimintaa harjoittavaan yhdistykseen, järjestöön tai muuhun yhteenliittymään, jossa kassan itsenäisyys tulisi rajoitetuksi. Työttömyyskassan varoja ei lain 23 §:n mukaan saa käyttää muihin tarkoituksiin kuin työttömyyskassan maksettavaksi säädettyjen etuuksien sekä kassan tarpeellisten hallintokulujen suorittamiseen. Perustuslakivaliokunta on pitänyt työttömyyskassojen hoitamia työttömyysturvalain mukaisia ansiopäivärahan toimeenpanotehtäviä perustuslain 124 §:ssä tarkoitettuina julkisina hallintotehtävinä (PeVL 46/2002 vp, s. 9—10).
Sääntely on merkityksellistä myös työttömyyskassan jäsenten kannalta. Kassan purkautuessa 50 a §:n nojalla Työllisyysrahastoon siirrettävät varat on kerätty työttömyyskassan jäseniltä näiden ansioturvan järjestämistä varten. Työttömyyskassojen jäsenmaksuja ei kuitenkaan makseta oman henkilökohtaisen työttömyysturvan rahoittamiseen vaan yleensä kyseisestä työttömyyskassasta maksettavien ansiopäivärahojen rahoittamiseen.
Ehdotetulla sääntelyllä pyritään turvaamaan ansiopäivärahan saajien asema mahdollisessa kassan purkamistilanteessa ja lisäksi työttömyyskassojen jäsenmaksuilla kerättyjen varojen käyttämisen kohdentuminen siihen tarkoitukseen, johon ne on kerätty. Sääntelyn tavoite on perustuslakivaliokunnan mielestä hyväksyttävä, eikä valiokunta pidä muutenkaan omaksuttua perusratkaisua nyt käsillä olevassa erityislaatuisessa sääntely-yhteydessä perustuslain vastaisena (ks. myös PeVL 52/2006 vp). Valiokunta pitää kuitenkin välttämättömänä, että laista käy ilmi nyt vain lakiehdotuksen perusteluissa ilmaistu varojen luovuttamisen tarkoitus. Tällainen muutos on edellytyksenä lakiehdotuksen käsittelemiselle tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Varojen luovutuksen Työllisyysrahastoon on 50 a §:ssä ehdotettu koskevan niin palkansaaja- kuin yrittäjäkassoja. Työllisyysrahastosta ei kuitenkaan rahoiteta yrittäjien ansioturvamenoja. Yrittäjäkassojen asemaa työttömyysturvajärjestelmän kokonaisuudessa sekä yrittäjien sosiaalivakuuttamista on hallituksen esityksen perustelujen (s. 25) mukaan tarkoitus tarkastella vastaisuudessa erikseen osana työttömyyskassalain jatkouudistusta sekä sosiaaliturvan kokonaisuudistuksen yhteydessä.
Perustuslakivaliokunnan käsityksen mukaan yrittäjäkassan varojen siirtämiselle Työllisyysrahastoon ei ole lakiehdotuksessa tai sen perusteluissakaan esitetty vastaavaa hyväksyttävää, varojen keräämistarkoitukseen ja käyttöön kiinnittyvää perustetta kuin palkansaajakassojen osalta. Lain 50 a §:n soveltamisalaa on siten rajattava niin, ettei se kata yrittäjäkassoja. Tällainen muutos on edellytys lakiehdotuksen käsittelemiselle tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.