Lähtökohdat
(1) Esityksessä ehdotetaan, että neuvolaa, koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa ja lasten sekä nuorten suun terveydenhuoltoa koskevia terveydenhuoltolain säännöksiä muutetaan siten, että laissa ei enää säädetä tarkoista ajankohdista, jolloin terveystarkastukset on toteutettava. Terveystarkastusten ajankohdista ja sisällöistä säädetään jatkossa asetuksessa. Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi sähköisestä terveyskyselystä, jota käytetään opiskeluterveydenhuollossa ja hyödynnetään laadittaessa ennakkoterveystarkastuksessa ehdotusta arvioksi palveluskelpoisuudesta.
Sähköinen terveyskysely
(2) Terveydenhuoltolakiin ehdotetaan lisättäväksi uusi 70 a §, jossa säädetään sähköisestä terveyskyselystä. Säännösehdotuksen mukaan hyvinvointialueiden on käytettävä sähköistä terveyskyselyä järjestäessään 15 a §:n 2 momentissa tarkoitetuille opiskelijoille terveystarkastuksen tai kutsunnanalaisten ja vapaaehtoisesti asepalvelukseen hakeutuvien naisten terveystarkastuksen. Velvollisuudesta tehdä terveyskysely säädetään ehdotuksen mukaan 17 §:n 1 momentin 2 kohdassa.
(3) Hallituksen esityksen 1. lakiehdotuksen 70 a §:n mukaiseen terveyskyselyyn annettavat vastaukset voivat sisältää arkaluonteisia henkilötietoja, jotka kuuluvat perustuslain 10 §:n 1 momentissa tarkoitetun yksityiselämän suojan ja henkilötietojen suojan ytimeen (esim. PeVL 4/2021 vp, kappale 6). Perustuslakivaliokunta on korostanut tiedollisen itsemääräämisoikeuden ja sitä toteuttavan suostumusperustaisuuden samoin kuin sääntelyn kattavuuden ja täsmällisyyden merkitystä silloin, kun kyse on arkaluonteisten henkilötietojen käsittelystä. Perustuslakivaliokunnan mukaan arkaluonteisia tietoja sisältäviin laajoihin tietokantoihin liittyy tietoturvaan ja tietojen väärinkäyttöön kytkeytyviä vakavia riskejä, jotka voivat viime kädessä muodostaa uhan henkilön identiteetille. Arkaluonteisten tietojen käsittely on sen vuoksi rajattava täsmällisillä ja tarkkarajaisilla säännöksillä vain välttämättömään, ja sääntelyn on oltava tietosuoja-asetuksen sallimissa puitteissa yksityiskohtaista ja kattavaa (PeVL 4/2021 vp, kappaleet 4, 9, 15—45 ja niissä viitatut). Lakiehdotuksen 70 a § jättää terveyskyselyn sisällön määrittelyn Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tehtäväksi. Ehdotetussa lainkohdassa ei ole asetettu kyselyn tietosisällölle mitään rajoja tai sitä ei ole rajoitettu välttämättömään. Perustuslakivaliokunnan mielestä tällainen kyselyssä kerättävien tietojen rajoittaminen välttämättömään on valtiosääntöisistä syistä tarpeen. Sosiaali- ja terveysvaliokunnan tulee täsmentää ehdotettua sääntelyä.
(4) Ehdotetun 70 a §:n säännöskohtaisissa perusteluissa (s. 87) todetaan, että säännöksessä tarkoitettu sähköinen terveyskysely ja siihen liittyvä automatisoitu prosessi tulee toteuttaa EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen tarkoittamalla tavalla ihmiskontrolloidusti. Perustuslakivaliokunta kiinnittää huomiota siihen, että ehdotuksesta ei ilmene säännöstasolla, että kyse ei olisi automatisoiduista päätöksistä, vaan pohjatiedosta terveydenhuollon ammattihenkilön arviointia varten. Perustuslakivaliokunnan mielestä sosiaali- ja terveysvaliokunnan on syytä harkita sääntelyn täsmentämistä tältä osin.
(5) Muutoinkaan perustuslakivaliokunnan saaman selvityksen mukaan sähköiseen terveyskyselyyn liittyvä sääntely ei välttämättä ole tietosuoja-asetuksen näkökulmasta täysin selkeää henkilötietojen käsittelyyn liittyvien toimivalta- ja vastuukysymysten kannalta. Sosiaali- ja terveysvaliokunnan on syytä vielä varmistua sääntelyn yhteensopivuudesta EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen kanssa.
Suostumus
(6) Hallituksen esityksessä ehdotetaan 1. lakiehdotuksen 15 a §:n 3 momenttia muutettavaksi siten, että laajaan terveystarkastukseen on oikeus sisällyttää huoltajan tai muun laillisen edustajan kirjallisella suostumuksella koulun opettajan tai luokanvalvojan arvio oppilaan oppimisesta, kehityksestä ja hyvinvoinnista koulussa. Arviossa on oltava tiedot, jotka ovat tarpeellisia terveyden- ja sairaanhoidon tai tuen tarpeen arvioimiseksi sekä niiden järjestämiseksi ja toteuttamiseksi.
(7) Perustuslain 6 §:n 3 momentin mukaan lapsia on kohdeltava tasa-arvoisesti yksilöinä, ja heidän tulee saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti. Myös lapsen oikeuksia koskevan yleissopimuksen 12 artiklassa on määräyksiä lapsen oikeudesta ilmaista näkemyksensä kaikissa häntä koskevissa asioissa samoin kuin lapsen näkemysten huomioon ottamisesta hänen ikänsä ja kehitystasonsa mukaisesti.
(8) Lapsen suostumuksen tai sen puutteen huomioimatta jättämistä 1. lakiehdotuksen 15 a §:n 3 momentissa ei ole esityksessä perusteltu. Perustuslakivaliokunnan mielestä lapsen näkemyksen huomioimatta jättäminen 15 a §:n 3 momentissa ei ole valtiosääntöisesti täysin ongelmatonta. Valiokunnan mielestä säännöksestä on syytä ilmetä, että lapsen suostumukselle tulisi antaa merkitystä silloin, kun lapsi kykenee ikänsä ja kehitystasonsa puolesta päättämään asiasta. Sosiaali- ja terveysvaliokunnan on syytä täsmentää ehdotettua sääntelyä.