Yleistä
Hallituksen esityksellä siirretään opiskelijoiden asumisen tukeminen opintotukijärjestelmästä yleiseen asumistukeen. Siirrolla on monia hyviä vaikutuksia. Muutos yksinkertaistaa tukijärjestelmää ja lisää kansalaisten yhdenvertaisuutta asumisen tukemisessa, kun opiskelijoiden asumista tuetaan samanlaisin perustein kuin muiden pienituloisten kansalaisten.
Opiskelijat ovat yleisesti toivoneet asumisensa tuen siirtoa yleisen asumistuen piiriin. Osana opintotukijärjestelmää maksettavan opintotuen asumislisän taso on pieni, ja sitä maksetaan vain opintojen ajalta. Etenkin pääkaupunkiseudulla opiskelijat ovat joutuneet käyttämään suuren osan opintorahastaan vuokranmaksuun. Yleisellä asumistuella tuetaan pienituloisten asumista ympärivuotisesti. Sen on katsottu yksinkertaistavan asumistukijärjestelmän kokonaisuutta ja vastaavan asumisen kustannuksia paremmin kuin asumislisä.
Uudistuksella parannetaan myös alaikäisten omassa taloudessaan asuvien opiskelijoiden asemaa, kun heille mahdollistetaan asumistuen saaminen. Lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevat alaikäiset hakeutuvat toisinaan opiskelemaan kauas kotoaan vuokra-asuntoon, kun sopivaa opiskelupaikkaa ei läheltä ole saatavilla. Uudistus mahdollistaa nykyistä paremmin pienituloisten perheiden lasten mahdollisuudet hakeutua opiskelemaan haluamaansa lukioon tai ammatilliseen oppilaitokseen, joka sijaitsee kaukana hänen kotoaan. Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että eräiden oppilaitosten, kuten kansanopistojen, asuntoloissa asuvat sekä ulkomailla vuokralla asuvat opiskelijat jäävät asumislisän piiriin.
Opiskelijoiden taloudellisen aseman parantaminen tukijärjestelmässä tukee kokopäiväisen opiskelemisen edellytyksiä. Tämä mahdollistaa nopeamman siirtymisen työelämään ja ansiotulojen saamiseen ja vähentää toimeentulotuen tarvetta.
Valiokunta katsoo, että opiskelijoiden asumisen tuen siirto yleisen asumistuen piiriin on kannatettavaa, mutta kiinnittää jäljempänä huomiota uudistuksen toteutustapaan liittyviin ongelmiin, jotka aiheuttavat paineita toimeentulotukeen. Valiokunta samalla toteaa, että tavoite yhtenäistää opiskelijoiden asumistuki muihin vastaavassa taloudellisessa tilanteessa oleviin kansalaisiin nähden johtaa väistämättä siihen, että samalla pienenee mahdollisuus tunnistaa eri elämänvaiheiden erityistarpeet.
Järjestelmän vaihtumisen vaikutukset opiskelijoiden asumisen tuen määrään
Valiokunta toteaa, että kuten merkittävissä sosiaalipoliittisissa rakenneuudistuksissa yleensä, myös ehdotetussa uudistuksessa on sekä voittajia että häviäjiä. Asumislisän ja yleisen asumistuen saamisen edellytykset ja tuen tason määräytyminen poikkeavat toisistaan. Tämä aiheuttaa sen, että aikaisemmin osana opintotukijärjestelmää asumisen tukea saanut ei sitä enää yleisestä asumistuesta välttämättä saa, tai tuen määrä pienenee. Osalla opiskelijoista tilanne puolestaan paranee. Hallituksen esityksessä olevan arvion mukaan asumisen tuki pysyy nykytasolla tai nousee noin 120 000 opiskelijalla eli noin 64 prosentilla nykyisistä asumislisän saajista. Tuki pienenee noin 54 000 opiskelijalla vähintään 300 euroa vuodessa, ja noin 22 700 opiskelijaa menettää tukea keskimäärin vähintään 100 euroa kuukaudessa. Tukensa menettää kokonaan noin 42 000 opiskelijaa eli noin 22 prosenttia nykyisistä asumislisän saajista.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan muutos parantaa erityisesti yksin asuvien pienituloisten ja korkeita asumismenoja maksavien opiskelijoiden asumistuen tasoa. Menettäjiä ovat erityisesti opiskelijat, jotka asuvat yhteisellä vuokrasopimuksella vuokratussa asunnossa tuloja saavan puolison tai muun henkilön kanssa. Tämä johtuu siitä, että ruokakunnan kaikkien jäsenten tulot vaikuttavat asumistukeen. Valiokunta tunnistaa epäkohdan ja pitää valitettavana, että uudistusta ei ole voitu toteuttaa siten, että asumistuki tarjoaisi riittävän asumisen tuen kaikille pienituloisille. Tämä lisää hakeutumista toimeentulotuen piiriin.
Perheelliset opiskelijat
Valiokunta huomauttaa, että uudistuksen menettäjien joukossa on paljon perheellisiä opiskelijoita. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan useilla lapsiperheillä asumistuki alenee useista kymmenistä euroista jopa yli sataan euroon kuukaudessa. Pienituloisten lapsiperheiden toimeentulon heikentäminen ei voi olla vaikuttamatta perheiden hyvinvointiin.
Esityksestä aiheutuvien muutosten kokonaistarkastelussa opiskelijoiden toimeentulossa on otettu huomioon kompensoivana tekijänä opintolainan valtiontakauksen korotus 250 eurolla kuukaudessa, mitä koskeva hallituksen esitys on eduskunnan käsiteltävänä (HE 229/2016 vp). Samassa yhteydessä ehdotetaan korkeakouluopiskelijoiden opintorahan pienentämistä. Monilla korkeakouluopiskelijoilla taloudellinen tilanne heikkenee, kun opintorahaa leikataan ja asumisen tuki vähenee. Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että lapsiperheiden tulee toisen tai molempien vanhempien opiskellessa huolehtia perheensä toimeentulosta lainarahalla. Toimeentulotuessa opintolaina lasketaan opiskelijan tuloksi, vaikka hän ei sitä ole hakenut.
Yleisen asumistuen piirissä opintorahaa saavia lapsiperheitä on noin 13 000. Nykyisin yleistä asumistukea saavat ne vuokralla asuvat opintotukea saavat opiskelijat, joilla on lapsia samassa taloudessa. Uudistuksen vuoksi näiden ruokakuntien keskimääräinen tuki alenee 27 euroa kuukaudessa.
Valiokunta pitää valitettavana, että uudistuksessa ei ole voitu ottaa huomioon perheellisten opiskelijoiden jo muutoinkin tiukkaa taloudellista tilannetta. Puutteet asumistuen tasossa lisäävät paineita viimesijaiseksi tarkoitettuun toimeentulotukeen. Valiokunta esittää, että ympäristövaliokunta ehdottaa asiasta lausumaa. (Valiokunnan lausumaesitys 1)
Uudistuksen vaikutukset toimeentulotukeen
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan opiskelijoiden siirtäminen yleisen asumistuen piiriin ja siihen liittyen opintorahan huomioon ottaminen tulona asumistuessa tasoittaa tuloeroja. Tulonjaon tasa-arvoisuutta kuvaavan gini-kertoimen arvo laskee 0,03 prosenttiyksikköä ja köyhyysaste laskee 0,17 prosenttiyksikköä. Arviossa on otettu huomioon vireillä olevia toimeentuloon vaikuttavia muita uudistuksia, esimerkiksi opintotuen uudistaminen.
Kun uudistusta tarkastellaan opintotuen asumislisää saavien kannalta, se vaikuttaa opiskelijoiden laskennalliseen toimeentulotuen tarpeeseen eri tavoin. Suurimmalla osalla, 81 prosentilla, toimeentulotuen tarve ei uudistuksen vuoksi muutu. Arvion mukaan 13 prosentilla asumislisää saaneista opiskelijoista toimeentulotuen tarve vähenee ja 7 prosentilla lisääntyy. Kotitaloustyypeittäin tarkasteltuna lakimuutoksen voittajia ovat yksinasuvat, kun taas kolmella neljästä pariskunnasta käytettävissä olevat tulot pienenevät yli 100 euroa vuositasolla. Valiokunta pitää ymmärrettävänä, että järjestelmien erilaisuus aiheuttaa muutoksia nykyiseen verrattuna, mutta pitää tärkeänä, että ensisijaiseksi tarkoitettua ja syyperusteista asumistukea kehitetään, jotta siinä olevia puutteita ei tarvitse paikata viimesijaisella toimeentulotuella.
Enimmäisasumismenojen rajoittaminen
Hallituksen esitykseen sisältyvät julkisen talouden sopeuttamistavoitteet sekä opiskelijoiden asumisen tuen siirtämisestä aiheutuvien lisäkustannusten rahoittaminen ehdotetaan toteutettavan yleisen asumistuen enimmäismenoja rajoittamalla. Kokonaisuudessaan enimmäisasumismenojen korottamatta jättäminen sekä kuntaryhmien 3 ja 4 enimmäisasumismenojen alentaminen viidellä prosentilla vähentää yleisen asumistuen menoja 37,8 miljoonalla eurolla vuonna 2017 ja vuositasolla 66,8 miljoonalla eurolla. Toimeentulotukimenojen arvioidaan lisääntyvän 8,4 miljoonalla eurolla vuonna 2017 ja vuositasolla 13,8 miljoonalla eurolla.
Valiokunta huomauttaa, että enimmäisasumismenoja ei ole korotettu vuokraindeksin muutosta vastaavasti vuosina 2015 ja 2016, joten tasojen jäädyttäminen heikentää pienituloisten kotitalouksien taloudellista tilannetta, kun vuokrien taso samanaikaisesti nousee. Nämä muutokset aiheuttavat yleistä asumistukea saavilla entistä useammin tilanteita, joissa enimmäisasumismenot eivät vastaa tuensaajan todellisia asumismenoja. Tämä johtaa toimeentulotuen tarpeen lisääntymiseen.
Ruokakunta
Opiskelijoiden asumisen tuen siirtäminen yleisen asumistuen piiriin johtaa siihen, että opiskelijoiden asumistuki kohdentuu jatkossa ruokakuntakohtaisesti samoin kuin muidenkin tuen saajien. Saadun selvityksen mukaan jaetussa asunnossa asuvat opiskelijat tulevat menettämään asumisen tukeaan uudistuksessa. Asumisen tuen menettäminen tai pienentyminen lisää toimeentulotuen tarvetta.
Valiokunta huomauttaa, että tuen ruokakuntakohtaisuus ei ota huomioon opiskelijoiden elämäntilanteesta johtuvia asumisen eroja verrattuna muuhun väestöön. On yleistä, että opiskelijat asuvat kimppa- ja soluasunnoissa, usein taloudellisista ja/tai pienten asuntojen vähäiseen tarjontaan liittyvistä syistä. Opiskelijat voivat jakaa asunnon muiden opiskelijoiden, työssä käyvien taikka työttömien kanssa, mutta tämä ei aina tarkoita sitä, että he muodostavat yhteisen talouden ja siten vastaisivat toistensa toimeentulosta. Eri ruokakuntiin he kuuluvat vain siinä tapauksessa, että heistä kukin hallitsee osaa huoneistosta omalla vuokrasopimuksellaan.
Valiokunta pitää kuitenkin tärkeänä etsiä keinoja ratkaista asumisen tuki ehdotettua yksilöllisemmin. Valiokunta esittää, että ympäristövaliokunta ehdottaa asiasta lausumaa. (Valiokunnan lausumaesitys 2)
Vaikutukset hallintoon ja sen kustannuksiin
Opiskelijoiden asumistuen siirron myötä Kansaneläkelaitoksen hallintomenojen arvioidaan kasvavan 10 miljoonalla eurolla. Valiokunta pitää ehdotuksen toimeenpanosta aiheutuvien hallinnon lisäkustannusten määrää verrattain suurena. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Kansaneläkelaitoksen kannalta suurimmat haasteet muutoksessa liittyvät ratkaisutyöhön ja erityisesti siirtymävaiheeseen.
Uudistuksen myötä opiskelijoiden tuloharkinta monimutkaistuu, kun opiskelijoiden tuet ovat kahden eri järjestelmän piirissä. Etuuksien merkittävimmät toimeenpanoon vaikuttavat erot ovat yleisen asumistuen ruokakuntakohtaisuus sekä etuuksien erilaiset tulokäsitteet, sillä opintorahalla ja asumistuella on omat tulorajansa. Siirron sujuva toimeenpano edellyttää, että Kansaneläkelaitokselle turvataan riittävät resurssit.
Valiokunta pitää perusteltuna lain voimaantulon ajankohtaa, joka jättää järjestelmään siirtymiselle riittävän ajan. Järjestelmää koskevat säännökset ehdotetaan tulevan voimaan 1.8.2017. Hallituksen esityksen mukaan opiskelijat voivat tehdä hakemukset yleisestä asumistuesta ja Kansaneläkelaitos niitä koskevat päätökset 1. toukokuuta 2017 alkaen.