Viimeksi julkaistu 8.7.2025 17.14

Valiokunnan lausunto TaVL 16/2023 vp U 47/2023 vp Talousvaliokunta Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle komission ehdotuksesta Euroopan unionin ja Euratomin irtisanoutumisesta energiaperuskirjasta tehdystä sopimuksesta

Suurelle valiokunnalle

JOHDANTO

Vireilletulo

Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle komission ehdotuksesta Euroopan unionin ja Euratomin irtisanoutumisesta energiaperuskirjasta tehdystä sopimuksesta (U 47/2023 vp): Asia on saapunut talousvaliokuntaan lausunnon antamista varten. Lausunto on annettava suurelle valiokunnalle. 

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • erityisasiantuntija Katariina Särkänne 
    työ- ja elinkeinoministeriö
  • kaupallinen neuvos Kimmo Sinivuori 
    ulkoministeriö
  • johtava asiantuntija Kati Ruohomäki 
    Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry
  • ilmastoasiantuntija Anna Ikonen 
    Suomen luonnonsuojeluliitto ry

Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • väitöskirjatutkija Pekka Pohjankoski 
    Helsingin yliopisto
  • professori Kim Talus 
    Itä-Suomen yliopisto

VALTIONEUVOSTON KIRJELMÄ

Ehdotus

Komissio on ehdottanut neuvoston päätöstä unionin irtisanoutumisesta energiaperuskirjasta tehdystä sopimuksesta (COM(2023) 447 final) ja suositusta neuvoston päätökseksi Euroopan atomienergiayhteisön energiaperuskirjasta tehdystä sopimuksesta irtisanoutumisen hyväksymisestä (COM(2023) 446 final), sekä tehnyt päätökset 5.10.2022 julkaistujen, uudistetun energiaperuskirjan hyväksyntää EU:n ja Euratomin puolesta koskevien neuvoston päätösehdotusten peruuttamiseksi (C(2023) 4720 final, C(2023) 4719 final). Komissio katsoo, että EU:n ja Euratomin osalta ei ole olemassa keinoja energiaperuskirjasta tehdyn sopimuksen uudistamisen hyväksymiseen, mikä on edellytys sille, että EU voisi pysyä sopimuksen osapuolena. 

Valtioneuvoston kanta

Valtioneuvosto pitää tärkeänä sitä, että EU-tason toimintalinjasta sopimusuudistuksen hyväksymisen ja mahdollisen eroamisen osalta pyritään päättämään viivytyksettä. Tällä estetään se, ettei EU:n sisäisen yhteisymmärryksen puute estä sopimusuudistuksen läpiviemistä myös energiaperuskirjan muiden sopimusosapuolten toimesta. Valtioneuvosto näkee edelleen, että uudistettu sopimus sisältää huomattavia parannuksia voimassa olevaan sopimukseen verrattuna, ja näin ollen on toivottavaa, että uudistus saadaan kansainvälisellä tasolla valmiiksi.  

Valtioneuvosto katsoo kuitenkin, että EU:n ja Euratomin irtisanoutuminen sopimuksesta oman toimivaltansa osalta voidaan lähtökohtaisesti hyväksyä EU:n ja Euratomin irtisanoutumisen ollessa todennäköisesti ainoa käytännössä toteutettavissa oleva vaihtoehto. Irtisanoutumisen tulee kuitenkin tapahtua niin, että se perustuu asianmukaiseen oikeusperustaan ja päätöksentekomenettelyihin, kunnioittaen olemassa olevaa unionin sisäistä toimivaltajakoa. Vastaavat seikat tulee huomioida myös mahdollisessa EU:n, sen jäsenvaltioiden ja Euratomin koordinoidussa irtisanoutumisessa.  

Valtioneuvosto pitää tärkeänä, että mikäli päädytään myös Suomen eroon sopimuksesta, se toteutetaan Suomen perustuslain mukaisesti olemassa olevaa unionin ja sen jäsenvaltioiden välistä toimivaltajakoa kunnioittaen.  

Valtioneuvosto katsoo, että mahdollinen irtisanoutumisharkinta liittyy Suomen näkökulmasta pääasiassa investointisuojaan, sen uudistamiseen sekä Suomen vakiintuneeseen linjaan ja tavoitteeseen tukea, vahvistaa ja kehittää kansainvälistä oikeutta ja monenkeskistä sopimusjärjestelmää ja oikeusvaltioperiaatteen leviämistä. Lisäksi arvioinnissa on huomioitava päätöksen EU-oikeuden mukaisuus.  

Valtioneuvosto tarkentaa kantojaan ehdotukseen neuvotteluiden edetessä.  

VALIOKUNNAN PERUSTELUT

Ehdotuksen taustalla ovat energiaperuskirjasta tehdyn sopimuksen uudistamista koskevat neuvottelut, jotka saatiin periaatteellisesti päätökseen kesäkuussa 2022. Tästä huolimatta EU:n komissio ei saanut jäsenvaltioilta mandaattia hyväksyä sopimusta neljän jäsenvaltion pidättäydyttyä äänestämästä asiasta, eikä uudistuksen hyväksymiselle EU:n puolelta sen vuoksi ollut edellytyksiä. Samalla sopimuksen uudistaminen olisi edellytys sille, että EU voisi pysyä sopimuksen osapuolena: nykyinen, uudistamaton sopimus ei ole yhteensopiva EU:n investointipolitiikan, -oikeuden eikä EU:n energia- ja ilmastotavoitteiden kanssa. Tämän vuoksi käytännössä ainoaksi vaihtoehdoksi on jäänyt sopimuksen irtisanominen. 

Energia-asiat kuuluvat unionin ja jäsenvaltioiden jaetun toimivallan alaan. Energiaperuskirjasta tehty sopimus on luonteeltaan ns. sekasopimus, eli sekä EU että sen jäsenvaltiot ovat sopimuksen osapuolia. Siten sekä sopimusuudistusten hyväksymisestä että toisaalta sopimuksesta irtisanoutumisesta päätetään sekä EU:n että jäsenvaltioiden tasolla. Viime vuosien aikana useat jäsenvaltiot ovat irtisanoutuneet tai ilmoittaneet julkisesti aikeestaan irtisanoutua sopimuksesta.  

Nyt käsiteltävä asia koskee unionin irtisanoutumista sopimuksesta, ja Suomen mahdollinen irtisanoutuminen toteutetaan perustuslain mukaisesti unionin ja sen jäsenvaltioiden välistä toimivaltajakoa kunnioittaen. Talousvaliokunta ei sen vuoksi ota kantaa asiaan nyt käsiteltävän kirjelmän yhteydessä.  

Valtioneuvosto toteaa kirjelmässään, että mahdollinen irtisanoutumisharkinta liittyy Suomen näkökulmasta pääasiassa investointisuojaan, sen uudistamiseen sekä Suomen vakiintuneeseen linjaan ja tavoitteeseen tukea, vahvistaa ja kehittää kansainvälistä oikeutta ja monenkeskistä sopimusjärjestelmää ja oikeusvaltioperiaatteen leviämistä. Lisäksi arvioinnissa on huomioitava päätöksen EU-oikeuden mukaisuus.  

Talousvaliokunnan saaman selvityksen perusteella energiaperuskirjasta irtautumisen käytännön vaikutukset eivät todennäköisesti ole kovin merkittäviä Suomen tai edes koko EU:n kannalta, vaikkakin vaikutusten tarkka arviointi on vaikeaa. Tilannetta, jossa EU irtaantuisi energiaperuskirjasta joidenkin jäsenvaltioiden jatkaessa mukana sopimuksessa, ei kuitenkaan ole pidetty käytännössä toimivana tai välttämättä edes oikeudellisesti mahdollisena. Tämä liittyy erityisesti siihen, että suuri osa EU:n energiaperuskirjan määräyksistä etenkin investointisuojan osalta kuuluu unionin yksinomaiseen toimivaltaan. Tämän on arvioitu puoltavan koordinoitua lähestymistapaa sopimuksen irtisanomiseen. 

Talousvaliokunta kiinnittää huomiota siihen, että EU:n ja Euratomin irtaantuminen sopimuksesta merkitsee sitä, että energiaperuskirjan mukainen investointisuoja jo tehtyjen energiainvestointien osalta jatkuu 20 vuoden ajan. Samalla on huomattava, että kansainvälinen investointioikeus perustuu yli kolmelle tuhannelle kahden- ja monenväliselle investointisuojasopimukselle. Myös Suomi on sitoutunut eri valtioiden kanssa kymmeniin investointisuojasopimuksiin, jotka todennäköisesti kattavat joka tapauksessa suuren osan niistä investoinneista, joita tehdään energiasektorilla ja jotka tällä hetkellä nauttivat energiaperuskirjan mukaisesta investointisuojasta. 

VALIOKUNNAN LAUSUNTO

Talousvaliokunta ilmoittaa,

että se yhtyy asiassa valtioneuvoston kantaan korostaen edellä esitettyjä näkökohtia. 
Helsingissä 13.10.2023 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Sakari Puisto ps 
 
varapuheenjohtaja 
Ville Kaunisto kok 
 
jäsen 
Noora Fagerström kok 
 
jäsen 
Kaisa Garedew ps 
 
jäsen 
Lotta Hamari sd 
 
jäsen 
Mai Kivelä vas 
 
jäsen 
Katri Kulmuni kesk 
 
jäsen 
Helena Marttila sd 
 
jäsen 
Matias Mäkynen sd 
 
jäsen 
Pia Sillanpää ps 
 
jäsen 
Sinuhe Wallinheimo kok 
 
jäsen 
Heikki Vestman kok 
 
jäsen 
Juha Viitala sd 
 
varajäsen 
Pauli Aalto-Setälä kok 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Lauri Tenhunen