Viimeksi julkaistu 12.9.2025 13.03

Valiokunnan lausunto TaVL 29/2025 vp U 30/2025 vp Talousvaliokunta Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle komission ehdotuksista Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivien ja asetusten muuttamiseksi pienten midcap-yritysten sääntelytaakan vähentämiseksi (Omnibus IV -ehdotukset)

Suurelle valiokunnalle

JOHDANTO

Vireilletulo

Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle komission ehdotuksista Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivien ja asetusten muuttamiseksi pienten midcap-yritysten sääntelytaakan vähentämiseksi (Omnibus IV -ehdotukset) (U 30/2025 vp): Asia on saapunut talousvaliokuntaan lausunnon antamista varten. Lausunto on annettava suurelle valiokunnalle. 

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • johtava asiantuntija Hannele Timonen 
    työ- ja elinkeinoministeriö
  • tietosuojavaltuutettu Anu Talus 
    tietosuojavaltuutetun toimisto
  • asiantuntija Asko Metsola 
    Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry

Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • ulkoministeriö
  • oikeusministeriö
  • valtiovarainministeriö
  • Huoltovarmuuskeskus
  • Finanssiala ry
  • Keskuskauppakamari
  • Suomen Yrittäjät ry

VALTIONEUVOSTON KIRJELMÄ

Ehdotus

Komissio antoi 21.5.2025 asetus- ja direktiiviehdotukset tiettyjen pienimpiä yrityksiä koskevien velvoitteiden yksinkertaistamisesta sekä suosituksen pienten yritysten määritelmästä. Ehdotusten tavoitteena on laajentaa pk-yrityksille jo tarjottuja helpotuksia myös pienille midcap-yrityksille, sekä yksinkertaistaa sääntelyä seuraavilla sääntelyaloilla: tietosuoja-asetus (GDPR), polkumyyntiasetus, tasoitustulliasetus, esiteasetus, akkuasetus ja fluorattuja kasvihuonekaasuja koskeva asetus sekä rahoitusvälineiden markkinoita koskeva direktiivi (MiFID II) ja kriittisten yhteiskunnan toimintojen häiriönsietokykyä koskeva direktiivi (CER-direktiivi). 

Valtioneuvoston kanta

Yleinen kanta

Valtioneuvosto kannattaa Omnibus IV -ehdotukseen sisältyviä pieniä midcap-yrityksiä koskevia muutoksia.  

Valtioneuvosto tukee komission tavoitteita sääntelyn yksinkertaistamiseksi ja hallinnollisen taakan vähentämiseksi. Valtioneuvoston tavoitteena on parempi ja vähäisempi EU-sääntely.  

Valtioneuvosto kannattaa pk-yrityksiin kohdistettujen sääntelytaakan ja raportointivelvollisuuksien keventämisen laajentamista pieniin midcap-yrityksiin. Pienet midcap-yritykset ovat usein innovatiivisia ja ketteriä, mutta ne kohtaavat enemmän kasvun ja kansainvälistymisen esteitä verrattuna suurempiin yrityksiin. Uutta määritelmää ei tulisi jatkossa laventaa taloudellisiin tukimuotoihin, vaan määrittelyssä tulisi pitäytyä hallinnollisten ja sääntelytaakkojen keventämisessä.  

Esitetyt sääntelyn ja raportointivelvoitteiden kevennykset ovat pienimuotoisia erityisesti rahoituksen osalta, suhteessa niihin haasteisiin mitä Euroopalla on. Esitetyt sääntelykevennykset voivat epäsuorasti helpottaa listautumista, mutta työtä tulisi jatkaa pk- ja midcap-yritysten rahoituksen saannin lisäämiseksi.  

Säädöskohtaiset kannat

Tietosuoja-asetus. Valtioneuvosto suhtautuu myönteisesti komission ehdotukseen yleisen tietosuoja-asetuksen muuttamisesta. Vahvalla tietosuojasääntelyllä on tärkeä rooli henkilötietojen suojan toteutumisessa ja sisämarkkinoiden tehokkaassa toiminnassa. Valtioneuvosto pitää tärkeänä, ettei asetuksesta seuraisi mikro- pk- eikä pienille midcap-yrityksille kohtuutonta hallinnollista taakkaa. Valtioneuvosto katsoo, että komission ehdottamilla muutoksilla voidaan aikaisempaa tehokkaammin ehkäistä hallinnollisen taakan syntymistä.  

Valtioneuvosto katsoo, että komission ehdotus on henkilötietojen suojaa koskevien perusoikeuksien näkökulmasta pääasiallisesti hyväksyttävä. Valtioneuvosto pitää tarkoituksenmukaisena selkeyttää tietosuoja-asetuksen 30 artiklan 5 kohdassa säädettyä mahdollisuutta poiketa käsittelytoimia koskevan selosteen ylläpitämisestä, sillä säännöstä ei ole sen sanamuodon vuoksi käytännössä voitu soveltaa. Rekisteröidyn oikeuksien näkökulmasta myönteisenä voidaan pitää sitä, että ehdotettava poikkeus selosteen ylläpitämiseen rajataan koskemaan vain sellaisia tilanteita, joissa käsittelytoimet eivät todennäköisesti aiheuta korkeaa riskiä rekisteröidyn oikeuksille ja vapauksille. Jatkovalmistelussa olisikin varmistettava, ettei ehdotuksella vaaranneta asetuksessa säädettyä korkeaa ja yhdenmukaista tietosuojan tasoa. Huomiota tulisi kiinnittää erityisesti arkaluonteisten henkilötietojen käsittelyyn liittyviin uhkiin ja riskeihin sekä siihen, että ehdotetut poikkeukset eivät koske käsittelyä, josta aiheutuu korkea riski rekisteröidyn oikeuksille ja vapauksille.  

Polkumyynti- ja tasoitustulliasetukset. Valtioneuvosto suhtautuu myönteisesti komission ehdotuksiin. Valtioneuvosto pitää kannatettavana asetuksen yksinkertaistamista ja hallinnollisen taakan vähentämistä, erityisesti pk-yritysten osalta.  

Esiteasetus. Valtioneuvosto suhtautuu myönteisesti komission ehdotuksiin. Valtioneuvosto pitää kannatettavana lyhennetyn EU-kasvuantiesitteen mallia, joka helpottaa pk- ja pienten midcap-yritysten pääsyä pääomamarkkinoille keventämällä tiedonantovelvoitteita nykyistä sijoittajansuojaa merkittävästi heikentämättä. EU Listing Actiin (EU) 2024/2809 perustuvaa kevennetyn esitetyypin sääntelyn soveltaminen on alkanut 14.3.2025, joten sen käytöstä - ja siten mahdollisista hyödyistä pääoman saantiin - ei ole vielä kokemuksia.  

Akkuasetus. Valtioneuvoston suhtautuu myönteisesti komission ehdotuksiin. Valtioneuvosto pitää kannatettavana ilmoitus- ja raportointivelvoitteiden vähentämistä erityisesti pienemmille toimijoille.  

F-kaasuja koskeva asetus. Valtioneuvosto suhtautuu myönteisesti komission ehdotuksiin. Valtioneuvosto pitää kannatettavana ehdotusta F-kaasuasetuksen edellyttämien ilmoitusvelvollisuuksien keventämisestä.  

Rahoitusvälineiden markkinoita koskeva direktiivi. Valtioneuvosto suhtautuu myönteisesti komission ehdotuksiin. Valtioneuvosto kannattaa sääntelyn suhteuttamista yrityksen kokoon ja toiminnan laajuuteen, erityisesti pk-yritysten osalta. Valtioneuvosto kiinnittää kuitenkin huomiota ehdotuksen vaikutuksiin säännellyn markkinan ja pk-yritysten kasvumarkkinan väliseen suhteeseen jäsenvaltioissa, joissa markkinoiden koko on pienempi.  

Kriittisten toimijoiden häiriönsietokykyä koskeva direktiivi. Valtioneuvosto suhtautuu myönteisesti komission ehdotuksiin. Valtioneuvosto kannattaa sääntelyn suhteuttamista toimijan kokoon ja riskiprofiiliin, jotta velvoitteet olisivat oikeasuhteisia.  

VALIOKUNNAN PERUSTELUT

Euroopan komissio antoi 21.5.2025 useita säädösehdotuksia tiettyjen pienimpiä midcap-yrityksiä koskevien velvoitteiden yksinkertaistamisesta sekä ilmoitti ottavansa käyttöön uuden suosituksen pienten midcap-yritysten määritelmästä. Ehdotusten taustalla on pyrkimys edistää oikeudenmukaisempaa kilpailua ja kasvua EU:ssa sekä huoli siitä, että EU:n sääntelystä aiheutuu suhteellisesti enemmän hallinnollista taakkaa ja kustannuksia pienemmille yrityksille kuin suurille yrityksille.  

Komission ehdotusten ja suosituksen tavoitteena on hallinnollista taakkaa keventämällä helpottaa pienten midcap-yritysten innovaatioiden kaupallistamista ja pääsyä markkinoille. Käytännössä tämä pyritään toteuttamaan niin, että useat pk-yritysten kevyempää raportointia ja yksinkertaisempia menettelyjä koskevat säännökset laajennetaan koskemaan myös midcap-yrityksiä.  

Talousvaliokunta tukee valtioneuvoston tavoin komission tavoitetta yksinkertaistaa sääntelyä ja keventää hallinnollista taakkaa. Valiokunta pitää EU:n kasvun ja kilpailukyvyn näkökulmasta tärkeänä, että pk-yrityksiin kohdistettu kevyempi sääntelytaakka ja helpotetut raportointivelvollisuudet laajennetaan koskemaan myös pieniä midcap-yrityksiä, jotka muodostavat merkittävän osan EU:n taloudellisesta potentiaalista. Valiokunta myös yhtyy valtioneuvoston näkemykseen, jonka mukaan työtä hallinnollisen taakan keventämiseksi ja sääntelyn yksinkertaistamiseksi tulee jatkaa esimerkiksi pk- ja midcap-yritysten rahoituksen saatavuuden helpottamiseksi.  

Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että Omnibus IV -ehdotus sisältää muutosehdotuksia myös EU:n tietosuoja-asetukseen. Valiokunta korostaa korkean ja yhdenmukaisen tietosuojan tason keskeistä merkitystä ja pitää saamansa selvityksen perusteella ehdotettuja muutoksia perusteltuina.  

Valiokunta pitää valitettavana, että komissio ei ole tehnyt ehdotuksista vaikutustenarviointia. Perusteellisten vaikutustenarviontien avulla voitaisiin osoittaa sääntelyn kohdentamisen ja keventämisen tuomat konkreettiset hyödyt sekä arvioida paremmin, miten työtä tulisi jatkaa ilman, että sääntelyn tavoitteista tingitään.  

VALIOKUNNAN LAUSUNTO

Talousvaliokunta ilmoittaa,

että se yhtyy asiassa valtioneuvoston kantaan korostaen edellä esitettyjä näkökohtia. 
Helsingissä 12.9.2025 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Vilhelm Junnila ps 
 
varapuheenjohtaja 
Pauli Aalto-Setälä kok 
 
jäsen 
Noora Fagerström kok 
 
jäsen 
Lotta Hamari sd 
 
jäsen 
Timo Mehtälä kesk 
 
jäsen 
Matias Mäkynen sd 
 
jäsen 
Mikko Ollikainen 
 
jäsen 
Merja Rasinkangas ps 
 
jäsen 
Oras Tynkkynen vihr 
 
jäsen 
Sinuhe Wallinheimo kok 
 
jäsen 
Heikki Vestman kok 
 
jäsen 
Juha Viitala sd 
 
varajäsen 
Minna Reijonen ps 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos Johanna Rihto-Kekkonen