Viimeksi julkaistu 14.11.2021 22.48

Valiokunnan lausunto TaVL 39/2021 vp HE 166/2021 vp Talousvaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi sähkökäyttöisten henkilöautojen hankintatuesta ja kaasukäyttöisen kuorma-auton hankintatuesta sekä henkilöautojen kaasu- tai etanolikäyttöisiksi muuntamisen tuesta annetun lain 14 §:n muuttamisesta

Liikenne- ja viestintävaliokunnalle

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi sähkökäyttöisten henkilöautojen hankintatuesta ja kaasukäyttöisen kuorma-auton hankintatuesta sekä henkilöautojen kaasu- tai etanolikäyttöisiksi muuntamisen tuesta annetun lain 14 §:n muuttamisesta (HE 166/2021 vp): Asia on saapunut talousvaliokuntaan lausunnon antamista varten. Lausunto on annettava liikenne- ja viestintävaliokunnalle. 

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • ylitarkastaja Pinja Oksanen 
    liikenne- ja viestintäministeriö
  • toimitusjohtaja Tero Kallio 
    Autotuojat ja -teollisuus ry

Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Talouspolitiikan arviointineuvosto
  • Energiateollisuus ry
  • Suomen Yrittäjät ry
  • Sähköteknisen kaupan liitto ry

Valiokunta on saanut ilmoituksen, ei lausuttavaa: 

  • Valtiontalouden tarkastusvirasto
  • Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
  • Suomen ilmastopaneeli
  • Suomen Kiinteistöliitto ry

VALIOKUNNAN PERUSTELUT

Hallituksen esityksen tausta ja keskeinen sisältö.

Kansallinen energia- ja ilmastostrategiamme (2016) asettaa tavoitteeksi, että Suomessa olisi vuonna 2030 vähintään 250 000 sähkökäyttöistä autoa. Jotta strategian mukainen tavoite saavutettaisiin, tällaisten autojen määrän tulisi kasvaa nykyisestä (18 000) lähes 15-kertaiseksi alle kymmenessä vuodessa. Vaikka sähkökäyttöisten henkilöautojen markkinat ovat muuttuneet ja valikoima laajentunut, on täyssähköauton hankintahinta edelleen merkittävästi korkeampi verrattuna vastaavaan polttomoottoriautoon. 

Esityksen tarkoituksena on varmistaa täyssähköautojen markkinoiden toimivuus myös joulukuun 2021 aikana. Voimassa olevan lain mukaan sähköautojen hankintatukea ja muuntotukea voi hakea kuluvan vuoden marraskuun loppuun asti. Jotta hankinta- ja muuntotuen hakemiseen ei tulisi kuukauden taukoa, ehdotetaan hakuajan pidentämistä. 

Tuen peruste.

Keskeinen peruste tämän sääntelyn mukaisille tuille on liikennesektorin hiilidioksidipäästöjen vähentäminen kulutuskäyttäytymistä ohjaamalla. Kansalaisten taloudellisiin valintoihin vaikutetaan erilaisin kannustimin ja sanktioluonteisin maksuin tai veroin.  

Käyttäytymisvaikutusta voidaan vahvistaa käyttämällä verosta kertyneitä tuloja tukemaan siirtymistä toimintaan, jossa haittavaikutuksia ei ole. Tässä yhteydessä on huomioitava, että sähköautojen valintaan hintakannusteena vaikuttaa myös 1.10.2021 jälkeen ensirekisteröitäviä uusia täyssähköautoja koskeva autoverovapaus.  

Hankintahinnan autoverollisuus.

Autoveron poistaminen alentaa täyssähköautojen hintaa jo 1.10.2021 lukien, vaikka verovapautta koskeva sääntely tulee voimaan vasta 1.1.2022, koska auton ostaja saa autoverohyvityksen takautuvasti loka-joulukuussa rekisteröidystä täyssähköautoista. 

Talousvaliokunta huomauttaa, että hallituksen esityksen (HE 156/2017 vp), jolla hankintatuesta on alun perin säädetty, perusteluissa on todettu, että ”ostettavan auton hinnan enimmäismäärä sisältää hankittavan auton arvonlisäveron sekä autoveron.” Lain perustelujen maininta hinnan autoverollisuudesta voi estää autojen hankintahinnan tulkinnan autoverottomana loka—joulukuussa tehtävissä hankintatuella hankittavien sähköautojen ensirekisteröinneissä. Jotta joulukuussa rekisteröitävät autoverottomalta hankintahinnaltaan enintään 50 000 euroa maksavat täyssähköautot tulisivat hankintatuen piiriin, talousvaliokunta esittää liikenne- ja viestintävaliokunnan harkitsevan sääntelyn täsmentämistä tältä osin.  

Talousvaliokunta pitää epätyydyttävänä tilannetta, jossa tukikelpoisuus ei yksiselitteisesti ilmene laista tai sen esitöistä vaan jäisi viranomaisen tulkintakäytännön varaan. Talousvaliokunta toteaa, että viranomaistulkintojen viimeaikainen polveilevuus ja muutokset kansalaisille annetussa ohjauksessa voivat olla yksittäistapauksessa kohtuuttomia ja euromääräisesti merkittäviä. Luottamuksensuoja ajoneuvojen maksuihin ja tukikelpoisuuteen tulee varmistaa.  

Päätelmiä.

Talousvaliokunta katsoo, että liikenteen päästövähennystoimiin tarkoitettuja tukia on suunnattava kustannustehokkaasti. Tällä hetkellä sähköajoneuvojen latausinfrastruktuuri on vaihtoehtoisten käyttövoimien kasvun pullonkaula. Talousvaliokunnan saaman selvityksen mukaan hankintatukien ohella myös latausinfrastruktuurin tukeminen voi olla kustannustehokkuudeltaan hyvä keino päästövähennystavoitteen saavuttamiseksi. Talousvaliokunta tarkastelee vaihtoehtoisten käyttövoimien infrastruktuuria tarkemmin asian U 53/2021 vp käsittelyn yhteydessä.  

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSESITYS

Talousvaliokunta esittää,

että liikenne- ja viestintävaliokunta ottaa edellä olevan huomioon
Helsingissä 26.10.2021 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Sanni Grahn-Laasonen kok 
 
varapuheenjohtaja 
Hanna Kosonen kesk 
 
jäsen 
Atte Harjanne vihr 
 
jäsen 
Mari Holopainen vihr 
 
jäsen 
Hannu Hoskonen kesk 
 
jäsen 
Eeva Kalli kesk 
 
jäsen 
Matias Mäkynen sd 
 
jäsen 
Minna Reijonen ps 
 
jäsen 
Janne Sankelo kok 
 
jäsen 
Veikko Vallin ps 
 
varajäsen 
Kai Mykkänen kok 
 
varajäsen 
Raimo Piirainen sd 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Teija Miller