Yleistä
Esityksessä ehdotetaan muutoksia sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnasta, työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunnasta ja tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnasta annettuihin lakeihin sekä kumottavaksi työttömyysturvalain työttömyysturvan muutoksenhakulautakuntaa koskeva luku. Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunta yhdistetään sosiaaliturvan muutoksenhakulautakuntaan ja sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta muutetaan sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnaksi.
Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunta toimii ensimmäisenä muutoksenhakuasteena työttömyysturvaa koskevissa asioissa. Lisäksi lautakunta toimii muutoksenhakuasteena asioissa, joista laissa erikseen niin säädetään. Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta toimii ensimmäisenä valitusasteena valtaosassa Kansaneläkelaitoksen antamia päätöksiä.
Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan ja työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan valitusmäärät ovat kasvaneet voimakkaasti viime vuosina, mikä on johtanut valitusten käsittelyaikojen pidentymiseen. Ehdotettujen muutosten tarkoituksena on lautakuntien toimintoja yhdistämällä saada niiden hallinnollisten kustannusten nousu hillittyä, jolloin resursseja voidaan suunnata nykyistä enemmän valitusten käsittelyyn.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta pitää ehdotettua muutoksenhakulautakuntien yhdistämistä tarkoituksenmukaisena ja tarpeellisena ja puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Lautakunnan ratkaisukokoonpano
Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunta toimii ensimmäisenä muutoksenhakuasteena työttömyysturvaa koskevien asioiden lisäksi myös asioissa, joista laissa erikseen niin säädetään. Tällaisia asioita ovat muun muassa palkkaturva- ja vuorotteluvapaata koskevat asiat. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan ehdotetulla sosiaaliturvan ja työttömyysturvan muutoksenhakulautakuntien yhdistämisellä ei ole tarkoitus muuttaa asioiden ratkaisuun osallistuvien lautakunnan jäsenien kelpoisuusedellytyksiä eikä lautakunnan ratkaisukokoonpanoa nykyisestä, pl. yhden lakimiesjäsenen vähentäminen, silloin kun sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunta käsittelee tällä hetkellä työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnassa käsiteltäviä asioita.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta kiinnittää huomiota siihen, että ehdotettujen sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnasta annetun lain 3, 9 ja 9 a §:ien sanamuoto johtaa siihen, että palkkaturva- ja vuorotteluvapaa-asiat käsiteltäisiin jatkossa jaostokokoonpanossa, jossa ei ole työelämää ja työmarkkinoiden olosuhteita tuntevia jäseniä. Tilanne poikkeaisi siten olennaisesti nykyisestä.
Valiokunta tähdentää, että palkkaturva- ja vuorotteluvapaa-asioiden ratkaisemisessa tarvitaan samankaltaista erityistä osaamista kuin työttömyysturvaa koskevien asioiden ratkaisemisessa. Tästä syystä myös palkkaturva- ja vuorotteluvapaa-asiat tulee valiokunnan näkemyksen mukaan ratkaista nykyistä vastaavasti kokoonpanossa, johon kuuluu kaksi työelämää ja työmarkkinoiden olosuhteita tuntevaa jäsentä. Jäsenten nimittämisen ja ratkaisukokoonpanon tulee valiokunnan mielestä ilmetä myös palkkaturva- ja vuorotteluvapaa-asioissa selkeästi laista.
Edellä esitetyn perusteella työelämä- ja tasa-arvovaliokunta esittää, että sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnasta annetun lain jäsenten kelpoisuutta ja nimittämistä sekä lautakunnan ratkaisukokoonpanoa koskevan sääntelyn täsmentämistä siten, että palkkaturva-asioita ja vuorotteluvapaa-asioita sekä aikuiskoulutustukea ja ammattitutkintostipendiä koskevia asioita käsiteltäessä lautakunnan ratkaisukokoonpano on sama kuin työttömyysturva-asioiden käsittelyssä.