Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi turvatoimista Maahanmuuttovirastossa ja yksityisistä turvallisuuspalveluista annetun lain 83 §:n muuttamisesta (HE 32/2018 vp): Asia on saapunut hallintovaliokuntaan mietinnön antamista varten.
Valiokunta on kuullut:
Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon:
Valiokunta on saanut ilmoituksen, ei lausuttavaa:
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki turvatoimista Maahanmuuttovirastossa.
Lailla on tarkoitus suojata Maahanmuuttovirastossa työskenteleviä henkilöitä erilaisilta vaaratekijöiltä, turvata työskentelyolosuhteita sekä suojata viraston omaisuutta. Laissa säädettäisiin Maahanmuuttoviraston käytössä olevissa tiloissa turvatehtävissä työskentelevien turvatarkastajien toimivaltuuksista. Toimivaltuudet liittyvät henkilöllisyyden tarkistamiseen, turvatarkastukseen, henkilöntarkastukseen, esineiden haltuunottoon, pääsyn estämiseen, henkilön poistamiseen ja henkilön kiinniottamiseen.
Toimivaltuudet olisivat voimassa Maahanmuuttoviraston käytössä olevissa tiloissa. Lakia ei sovellettaisi Maahanmuuttoviraston ylläpitämän vastaanottokeskuksen tai järjestelykeskuksen majoitustiloissa.
Turvatarkastuksia voitaisiin hankkia ostopalveluna. Tällöin turvatarkastajan olisi oltava poliisin tehtävään hyväksymä. Lisäksi turvatarkastajan tulisi olla saanut koulutuksen turvatarkastajan tehtävään.
Yksityisistä turvallisuuspalveluista annettuun lakiin ehdotetaan lisättäväksi viittaus ehdotettavaan lakiin turvatoimista Maahanmuuttovirastossa. Yksityisen turvallisuusalan elinkeinonharjoittajan palveluksessa toimivan turvatarkastajan toimivaltuudet perustuisivat ehdotettavaan uuteen lakiin.
Ehdotetut lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan mahdollisimman pian.
Valiokunta pitää muuttuneessa turvallisuustilanteessa perusteltuna, että ehdotetussa laissa turvatoimista Maahanmuuttovirastossa mahdollistetaan turvatarkastusten tekeminen mainitussa virastossa ja säädetään turvallisuustehtävissä toimivien henkilöiden turvatehtävien suorittamiseksi tarpeellisista toimivaltuuksista. Turvatarkastajan toimivaltuudet ovat lakiehdotuksen perusteella voimassa Maahanmuuttoviraston käytössä olevissa tiloissa lukuun ottamatta viraston ylläpitämän vastaanotto- tai järjestelykeskuksen asumistoimintaan liittyviä majoitus- ja oleskelutiloja. Säädettävän lain valmistelussa on hyödynnetty voimassa olevaa lakia turvatoimista valtioneuvostossa (987/2014), joka on hyväksytty perustuslakivaliokunnan myötävaikutuksella (PeVL 10/2013 vp ja PeVL 23/2014 vp) hallintovaliokunnan mietinnön pohjalta (HaVM 26/2014 vp).
Turvatarkastuksen saa lain 4 §:n mukaan suorittaa poliisimies, rajavartiomies tai tähän tehtävään koulutettu ja määrätty Maahanmuuttoviraston palveluksessa oleva virkamies. Viraston päätöksen nojalla turvatarkastuksen voi suorittaa muukin henkilö, joka on saanut koulutuksen turvatarkastajan tehtävään ja on poliisin tehtävään hyväksymä turvatarkastaja. Tarkoitus on, että pääsääntöisesti turvatarkastuksen tekevät laissa säädetyn erillisen turvatarkastajan koulutuksen suorittaneet henkilöt. Käytännössä poliisimies ja rajavartiomies suorittavat turvatarkastuksen vain aivan poikkeuksellisesti. Poliisin ja Rajavartiolaitoksen voimavarat ja tehtävät huomioon ottaen turvatarkastusten tekeminen poikkeustilanteita laajemmin mainittujen viranomaisten toimesta ei ole tarkoituksenmukaista. Hallintovaliokunta viittaa tältä osin tarkemmin hallituksen esityksen perusteluihin.
Turvatarkastuksessa selvitetään metallinilmaisimella tai muulla teknisellä laitteella, onko henkilön hallussa tai hänen mukanaan vaarallisia esineitä tai aineita. Lisäksi turvatarkastajalla on oikeus saada tieto Maahanmuuttoviraston tiloihin saapuvan tai siellä olevan henkilön henkilöllisyydestä. Tietyissä laissa säädetyissä tilanteissa turvatarkastajalla on oikeus tehdä henkilöntarkastus tai ottaa henkilö kiinni, jos se on välttämätöntä henkilölle itselleen, muille henkilöille tai omaisuudelle aiheutuvan vakavan vaaran torjumiseksi. Turvatarkastaja voi myös tarvittaessa estää henkilön pääsyn Maahanmuuttoviraston tiloihin tai poistaa hänet paikalta.
Turvatarkastajalla on tehtäväänsä suorittaessaan oikeus voimakeinojen käyttöön, jos sitä on henkilön käyttäytyminen tai muut olosuhteet huomioon ottaen pidettävä puolustettavana esimerkiksi uhkaavassa tai vaarallisessa tilanteessa. Kenenkään oikeuksiin ei saa säädettävän lain nojalla puuttua enempää kuin on välttämätöntä. Toimivaltuuksien käyttöä, kuten koko lain soveltamista, koskevat näin ollen suhteellisuusperiaate ja vähimmän haitan periaate.
Hallituksen esityksestä ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella hallintovaliokunta pitää lakiehdotuksia tarpeellisina ja puoltaa niiden hyväksymistä muuttamattomina.
Hallintovaliokunnan päätösehdotus:
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut