Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Yhdistyneiden Kansakuntien kanssa Yhdistyneiden Kansakuntien yhteydessä toimivan Helsingin kriminaalipoliittisen instituutin perustamisesta tehdyn sopimuksen ja sen muuttamisesta tehdyn pöytäkirjan eräiden määräysten hyväksymisestä sekä sopimuksen soveltamisesta annetun lain muuttamisesta (HE 97/2022 vp): Asia on saapunut lakivaliokuntaan mietinnön antamista varten.
Valiokunta on kuullut:
Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon:
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi Yhdistyneiden Kansakuntien yhteydessä toimivaa Euroopan kriminaalipolitiikan instituuttia (HEUNI) koskevaa lakia. Ehdotettujen lakimuutosten tavoitteena on ajantasaistaa vanhentunutta lainsäädäntöä. Keskeiset ehdotukset koskevat HEUNI:n itsenäisyyden ja riippumattomuuden vahvistamista, eräiden virkamiesoikeudellisten ja hallinnollisten säännösten uudistamista, asetuksenantovaltuuden muuttamista perustuslain 80 §:n vaatimusten mukaiseksi sekä eräiden teknisten nimimuutosten huomioimista.
Koska asetuksenantovaltuussäännös ehdotetaan muutettavaksi kauttaaltaan, esityksen liitteenä on luonnos uudeksi valtioneuvoston asetukseksi, jolla kumottaisiin nykyinen HEUNI:a koskeva asetus.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2023.
Euroopan kriminaalipolitiikan instituutti (HEUNI) on perustettu vuonna 1981 Suomen ja Yhdistyneiden Kansakuntien (YK) välisellä sopimuksella (SopS 41 ja 42/1982). Sopimus on saatettu voimaan lailla (582/1982), joka sisältää instituutin aseman ja hallinnon järjestämistä koskevia säännöksiä. Hallituksen esityksessä ehdotetaan voimaansaattamislakiin muutoksia, jotka ajantasaistavat sääntelyä ja lisäävät instituutin itsenäisyyttä ja riippumattomuutta. Saadun selvityksen mukaan ehdotetut muutokset eivät ole ristiriidassa Suomen ja YK:n välisen sopimuksen ja sen vakiintuneen soveltamiskäytännön kanssa.
Lakivaliokunta pitää hallituksen esitystä kannatettavana ja puoltaa siihen sisältyvän lakiehdotuksen hyväksymistä vähäisin muutosehdotuksin.
HEUNI:n henkilökunnan virka- ja työsuhteisiin sovelletaan Suomen lainsäädäntöä. Hallituksen esityksessä on ehdotettu eräitä virkamiesoikeudellisia täsmennyksiä, jotka perustuvat yleisen virkamieslainsäädännön kehitykseen.
YK:n kanssa solmitun sopimuksen mukaan HEUNI:n johtajan nimittää hallitus neuvoteltuaan YK:n pääsihteerin kanssa. Sopimuksessa ei määrätä johtajan viran täyttämisestä vakinaisesti tai määräaikaisesti. HEUNI:sta annetun asetuksen (630/1982) mukaan johtaja nimitetään määräajaksi, enintään kolmeksi vuodeksi kerrallaan. Hallituksen esityksen liitteenä on luonnos instituutista annettavaksi uudeksi valtioneuvoston asetukseksi. Sen mukaan instituutin johtaja nimitetään enintään viideksi vuodeksi kerrallaan (5 §:n 2 mom.).
Nimittämisestä määräaikaiseen virkasuhteeseen ja nimittämisestä määräajaksi virkaan säädetään valtion virkamieslaissa (750/1994). Kyseisen lain 9 a §:ssä säädetään valtionhallinnon ylimmän johdon nimittämisestä viiden vuoden määräajaksi. Joidenkin valtion virkojen osalta määräajaksi nimittämisestä on säädetty muualla lainsäädännössä. Esimerkiksi vanhusasiavaltuutetun nimittämisestä viiden vuoden määräajaksi säädetään vanhusasiavaltuutetusta annetussa laissa (753/2021, 2 §) ja tiedusteluvalvontavaltuutetun nimittämisestä vastaavaksi määräajaksi tiedustelutoiminnan valvonnasta annetussa laissa (121/2019, 6 §).
Lakivaliokunta pitää perusteltuna, että HEUNI:n johtajan nimittämisestä määräajaksi säädetään voimaansaattamislaissa. Tämän toteuttamiseksi se ehdottaa lakiehdotuksen 5 §:n ensimmäisen virkkeen täydentämistä. Valiokunnalla ei ole huomauttamista määräajan pituuteen ottaen huomioon valtion virkamieslain 9 a §:ssä sekä esimerkiksi edellä todettuja valtuutettuja koskevissa laeissa säädetty.
Lakivaliokunnan päätösehdotus:
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut