Viimeksi julkaistu 3.12.2025 12.51

Valiokunnan mietintö LaVM 17/2025 vp HE 153/2025 vp Lakivaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi yrityksen saneerauksesta annetun lain ja arvopaperimarkkinalain 11 luvun 21 §:n muuttamisesta

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi yrityksen saneerauksesta annetun lain ja arvopaperimarkkinalain 11 luvun 21 §:n muuttamisesta (HE 153/2025 vp): Asia on saapunut lakivaliokuntaan mietinnön antamista varten. 

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • lainsäädäntöneuvos Katri Törnroth 
    oikeusministeriö
  • erityisasiantuntija Johanna Mäkitalo 
    oikeusministeriö
  • lainsäädäntöneuvos Ilkka Harju 
    valtiovarainministeriö
  • käräjätuomari Hannele Piisi 
    Helsingin käräjäoikeus
  • konkurssiylitarkastaja Marina Vatanen 
    konkurssiasiamiehen toimisto
  • johtava veroasiantuntija Seija Kareinen 
    Verohallinto
  • asiantuntija Santeri Suominen 
    Elinkeinoelämän keskusliitto ry
  • johtaja Hannu Ijäs 
    Finanssiala ry
  • asianajaja Salla Suominen 
    Suomen Asianajajat
  • lakijohtaja Jesse Collin 
    Suomen Pörssisäätiö
  • professori Tuomas Hupli 
  • professori (emerita) Tuula Linna 

Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • työ- ja elinkeinoministeriö
  • Helsingin hovioikeus
  • Finanssivalvonta
  • Valtiokonttori
  • Patentti- ja rekisterihallitus
  • Insolvenssioikeudellinen yhdistys ry
  • Keskuskauppakamari
  • Suomen Yrittäjät ry

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutettaviksi yrityksen saneerauksesta annettua lakia ja arvopaperimarkkinalakia.  

Esityksen tarkoituksena on edistää niin sanotun velkakonversion käyttöä yrityssaneerauksessa. Esityksen mukaan velkojien oikeudesta merkitä velallisyhtiön osakkeita taikka optio-oikeuksia tai muita erityisiä oikeuksia saataviaan vastaan voitaisiin jatkossa määrätä saneerausohjelmassa, eikä erillistä yhtiöoikeudellista päätöksentekomenettelyä enää tarvittaisi. Sama koskisi tarvittaessa myös yhtiöjärjestyksen muuttamista ja olemassa olevan omistuksen mitätöintiä.  

Velallisyhtiön osakkeenomistajilla olisi oikeus osallistua saneerausohjelmaehdotuksen käsittelyyn niissä saneerausmenettelyissä, joissa velkakonversion toteuttamista ehdotetaan. Jos osakkeenomistajat eivät hyväksyisi tällaisen ehdotuksen sisältävää saneerausohjelmaa, ohjelma olisi tietyin edellytyksin mahdollista vahvistaa myös vastoin osakkeenomistajien kantaa.  

Esityksessä ehdotetut muutokset koskisivat saneerausohjelmaehdotuksen laatimista, käsittelyä ja vahvistamista sekä vahvistetun saneerausohjelman täytäntöönpanoa ja raukeamista. Muutoksilla ei kuitenkaan olisi vaikutusta niihin yrityssaneerauksiin, joissa velkakonversion toteuttamista ei ehdoteta, vaan tällaiset yrityssaneeraukset voitaisiin jatkossakin toteuttaa kuten tähänkin asti.  

Lisäksi arvopaperimarkkinalakiin ehdotetulla muutoksella varmistettaisiin, että velvollisuutta tehdä pakollinen ostotarjous kaikista velallisyhtiön osakkeista ja osakkeisiin oikeuttavista arvopapereista ei syntyisi tilanteessa, joissa tarjousvelvollisuusrajan ylittyminen johtuu esityksessä ehdotetun sääntelyn mukaisesti vahvistetun saneerausohjelman toteuttamisesta.  

Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2026.  

VALIOKUNNAN YLEISPERUSTELUT

Yleistä

Hallituksen esityksessä ehdotetaan velkakonversiota koskevien säännösten lisäämistä yrityksen saneerauksesta annettuun lakiin (jäljempänä yrityssaneerauslaki, YSL).  

Velkakonversiossa yhtiön vierasta pääomaa eli velkaa muunnetaan yhtiön omaksi pääomaksi, yleensä osakkeiksi. Käytännössä kyse on velallisyhtiön velkojen järjestelystä siten, että velkakonversion kohteena olevaa velkaa ei makseta velkojalle takaisin rahana, vaan sijaissuorituksin yhtiön osakkeina.  

Voimassa oleva yrityssaneerauslaki ei sisällä nimenomaisia säännöksiä velkakonversiosta, mutta se on nykyisinkin mahdollinen. Velkakonversion toteuttaminen vaatii velallisyhtiön omistajien eli osakkeenomistajien suostumusta, mikä merkitsee käytännössä yhtiökokouksen päätöstä velkojille suunnatun osakeannin toteuttamisesta.  

Esityksessä ehdotetaan velkakonversion käytön helpottamista siten, ettei se enää jatkossa edellytä yhtiökokouksen päätöstä, vaan velkakonversion toimenpiteistä voidaan määrätä suoraan saneerausohjelmassa. Lisäksi ehdotetaan, että velkakonversio voidaan tietyin edellytyksin toteuttaa vastoin osakkeenomistajien kantaa.  

Esityksen tavoitteena on edistää mahdollisuuksia järjestellä velallisyhtiön pääomarakennetta yrityksen saneerauksessa. Tarkoituksena on vahvistaa velkarahoittajien asemaa ja siten edistää kansainvälisen velkarahoituksen saatavuutta suomalaisissa yrityksissä. Kansainvälisillä pääomamarkkinoilla ulkomaiset rahoittajat pitävät tärkeänä, että velkarahoituksella on etuoikeusasema suhteessa velallisyrityksen omaan pääomaan ja että myös yrityksen omistajien yritykseen sijoittamaa pääomaa voidaan yrityssaneerauksessa järjestellä velkojen ohella.  

Suomen nykyisessä yrityssaneerausmenettelyssä velallisyhtiön omistajien asema on velkojia vahvempi ja suojatumpi. Kun velallisyhtiön velkoja joudutaan yrityksen saneerauksessa säännönmukaisesti leikkaamaan, velallisyhtiön omistajien asema säilyy koskemattomana. Tilanne eroaa konkurssista, jossa velkojien saatavat ovat maksunsaantijärjestyksessä etusijalla ja osakkeenomistajat viimeisinä.  

Yritysten toiminta- ja rahoitusympäristö on kuitenkin yrityssaneerauslain voimaantulosta vuonna 1993 merkittävästi muuttunut ja kansainvälistynyt. Erityisesti joukkovelkakirjalainojen käyttö rahoitusmuotona on saadun selvityksen mukaan yleistynyt. Se, että Suomessa ei ole nimenomaista sääntelyä velkakonversiosta ja että velkarahoittajilla on velallisyrityksen omistajia heikompi asema yrityksen saneerauksessa, aiheuttaa oikeudellista epävarmuutta eikä vastaa kansainvälisten rahoitusmarkkinoiden odotuksia. Nykytila ei myöskään vastaa kehitystä Suomen keskeisissä vertailumaissa, sillä ne ovat viime vuosina lisänneet velkakonversiota koskevia säännöksiä lainsäädäntöönsä.  

Edellä esitettyyn viitaten lakivaliokunta kannattaa velkakonversiota koskevien säännösten lisäämistä yrityssaneerauslakiin oikeustilan selkeyttämiseksi ja velkakonversion käytön helpottamiseksi. Velkakonversiosta voi olla hyötyä etenkin isoille yrityksille, joilla on monipuolinen rahoituspohja ja joiden osakkeille on kiinnostusta kansainvälisillä rahoitusmarkkinoilla. Velkojien näkökulmasta vuorostaan velkakonversio hyödyttää etenkin maksunsaantijärjestyksessä viimesijaisia velkojia, jotka yrityssaneerauksessa muutoin joutuvat usein luopumaan kokonaan tai osittain saatavistaan, mutta saavat velkakonversion myötä tilalle velallisyhtiön osakkeita. Velallisyhtiön omistajien kannalta velkakonversioon liittyy riski omistuksen laimenemisesta tai sen menettämisestä. Toisaalta yrityksen saneeraus, jossa yrityksen liiketoimintaa jatketaan, on usein niin omistajien kuin velkojien, sopimuskumppaneiden ja työntekijöiden kannalta parempi vaihtoehto kuin konkurssi, joka merkitsee yleensä yrityksen toiminnan lopettamista ja omistuksen arvon menettämistä. Velkakonversion myötä yhtiön velkataakka myös kevenee, mikä voi osaltaan edistää yritystoiminnan jatkamisen edellytyksiä ja siten mahdollistaa konkurssin välttämisen. Yrityssaneerauksen onnistuessa sekä velkakonversion vastaanottanut velkoja että velallisyrityksen aiemmat osakkeenomistajat hyötyvät osakkeiden tulevasta arvonnoususta.  

Ehdotetussa muutoksessa on kyse yrityssaneerauksen keinovalikoiman monipuolistumisesta. Se ei muutoin muuta voimassa olevan yrityssaneerauslain peruslähtökohtia, eikä sillä ole vaikutuksia sellaisiin yrityssaneerauksiin, joissa velkakonversio ei tule kyseeseen tai sitä ei ehdoteta. Niissä yrityssaneerauksissa, joissa velkakonversiota ehdotetaan, se ei myöskään vaikuta velkojaan, joka ei halua ottaa sitä vastaan, koska velkakonversio perustuu vapaaehtoisuuteen.  

Valiokunta kiinnittää erityistä huomiota julkisoikeudellisten velkojien asemaan. Vaikka yrityssaneerauslain 97 §:n mukaan julkisoikeudellisen saatavan haltijalla on oikeus muun lain estämättä suostua yrityssaneerauslaissa tarkoitettuun velkajärjestelyyn, kuten rahavelan maksamiseen muusta kuin rahasta muodostuvin sijaissuorituksin, julkisoikeudellisten velkojien mahdollisuudet ottaa vastaan velallisyrityksen osakkeita voivat käytännössä olla muita velkojia rajoitetummat. Tämä voi johtua yhtäältä julkisoikeudellisten velkojien tehtäviä ja toimintaa koskevasta lainsäädännöstä ja toisaalta siitä, ettei julkisoikeudellisilla velkojilla ole toimintoja tai resursseja osakkeiden hallinnointiin. Esityksen myönteiset vaikutukset voivat siten jäädä julkisoikeudellisilta velkojilta saavuttamatta. Valiokunta pitää tärkeänä, että julkisoikeudellisten velkojien asemaa velkakonversiossa selvitetään myöhemmin erikseen. Valiokunta ehdottaa asiasta lausuman hyväksymistä (Valiokunnan lausumaehdotus). 

Osakkeenomistajien asema konversiosaneerauksessa

Ehdotetun sääntelyn mukaan niissä saneerausmenettelyissä, joissa ehdotetaan velkakonversion toteuttamista, selvittäjän tulee neuvotella velallisyhtiön ja sen velkojien ohella tarvittaessa myös velallisyhtiön osakkeenomistajien kanssa. Lisäksi myös velallisyhtiön osakkeenomistajille tulee varata tilaisuus tutustua selvittäjän laatimaan ohjelmaehdotukseen ja antaa lausuma ohjelmaehdotuksesta sekä tilaisuus äänestää selvittäjän lopullisen ohjelmaehdotuksen hyväksymisestä tai hylkäämisestä.  

Lakivaliokunta pitää ehdotettuja muutoksia perusteltuina. Osakkeenomistajien oikeuksien tasapainoinen huomioiminen konversiosaneerauksessa on tarpeen ja myös kohtuullista, kun otetaan huomioon, että velkakonversion toteuttamisesta voidaan määrätä suoraan saneerausohjelmassa, jonka nojalla osakkeenomistajien oikeuksia voidaan olennaisesti muuttaa ja tietyissä tilanteissa jopa kokonaan mitätöidä. Ehdotetut muutokset aiheuttavat väistämättä lisävaivaa verrattuna sellaiseen saneerausmenettelyyn, jossa osakkeenomistajien oikeuksiin ei ohjelmaehdotuksen mukaan puututa. Toisaalta ne helpottavat velkakonversiosta päättämistä verrattuna nykytilanteeseen, kun jatkossa ei enää ole tarpeen käsitellä velkakonversiota koskevaa ehdotusta sekä osakeyhtiölain että yrityssaneerauslain mukaisessa kahdessa rinnakkaisessa päätöksentekomenettelyssä.  

Esityksen valmistelussa on katsottu, että velallisyhtiön omistusrakenteen uudelleenjärjestelyä koskevien ehdotusten sisällyttäminen ohjelmaehdotukseen synnyttää velallisyhtiön osakkeenomistajille saneerausasiassa sellaisen suoran intressin, jonka vuoksi heille on varattava tilaisuus tutustua ohjelmaehdotukseen ja lausua käsityksensä ohjelmaehdotuksesta. Käytännössä tämä tarkoittaa tilaisuutta yrityssaneerauslain 71 §:n 1 momentin 5 a kohdassa tarkoitetun lausuman antamiseen (ks. HE, s. 30—32, 98 ja 99).  

Selvyyden vuoksi valiokunta toteaa, että yrityssaneerauslain 71 §:n 1 momentin 5 b kohta, jonka mukaan asiaan osallisille varataan tilaisuus ilmoittaa ohjelmaehdotuksessa tarkoitettuja saatavia koskevat väitteet, ei merkitse sitä, että velallisyhtiön osakkeenomistajille olisi annettava tilaisuus esittää väitteitä velallisyhtiön ja sen velkojien välisistä velkasuhteista. Tällainen tilaisuus on perusteltua varata vain velkasuhteen osapuolille eli velallisyhtiölle ja sen velkojille, eikä osakkeenomistaja tässä ominaisuudessa ole velallisyhtiön ja sen velkojan välisen velkasuhteen osapuoli. Jos osakkeenomistaja on kuitenkin myös saneerausvelkoja, tällaisella taholla on velkojan ominaisuudessa oikeus väitteiden esittämiseen (ks. myös HE, s. 32).  

Voimassa olevan yrityssaneerauslain mukaan tuomioistuin asettaa määräajan ohjelmaehdotusta koskevien lausumien toimittamiselle (71 §). Selvittäjän tehtävänä on ilmoittaa tuomioistuimen asettama määräaika asianosaisille. Esityksessä ehdotetaan, että selvittäjän tulee huolehtia ohjelmaehdotuksen tiedoksiannosta ja tuomioistuimen asettamien määräaikojen ilmoittamisesta velallisyhtiön osakkeenomistajille siten kuin kutsu ja kokoasiakirjat velallisyhtiön yhtiökokoukseen toimitetaan (1. lakiehdotuksen 72 §:n 2 mom.). Muutoin voimassa olevaan sääntelyyn ei ehdoteta muutoksia, mikä merkitsee muun muassa sitä, että tuomioistuimilla säilyy liikkumavara asettaa kuhunkin tapaukseen sopivat määräajat. Valiokunta pitää ratkaisua asianmukaisena. Saadun selvityksen mukaan esimerkiksi Helsingin käräjäoikeudessa saneerausohjelmaehdotusta koskevien lausumien esittämiseen on yleisesti varattu 30 tai 35 päivää ohjelmaehdotuksen tuomioistuimelle toimittamisesta lukien. Valiokunnan näkemyksen mukaan tällaiset määräajat ovat myös velallisyhtiön osakkeenomistajien kannalta riittäviä ottaen huomioon, että ne ovat osakeyhtiölain mukaisia yhtiökokouskutsun toimittamisen ja kokousasiakirjojen nähtävillä pitämiselle varattuja määräaikoja pitemmät (osakeyhtiölain 5 luvun 19 ja 21 §).  

Konversiosaneerausta koskevan saneerausohjelman pakkovahvistaminen ja ehdottoman etuoikeuden sääntö

Esityksessä ehdotetaan, että konversiosaneerausta koskeva saneerausohjelma on mahdollista vahvistaa, vaikka yrityssaneerauslaissa tarkoitettu enemmistö yhdestä tai useammasta velkojaryhmästä taikka osakkeenomistajista jää saavuttamatta. Käytännössä ehdotus tarkoittaa sitä, että velallisyhtiön osakkeenomistajia sitova päätös velkakonversion toteuttamisesta on nykytilasta poiketen mahdollista saada aikaan myös vastoin velallisyhtiön osakkeenomistajien kantaa.  

Saneerausohjelmaa ei kuitenkaan esityksen mukaan ole mahdollista vahvistaa vastoin osakkeenomistajien kantaa, jos velallinen on kirjanpitolaissa tarkoitettu mikro- tai pienyritys. Osakkeenomistajien kannasta riippumaton velkakonversio ei siten ole mahdollinen kaikkein pienimmissä yrityksissä.  

Voimassa olevan yrityssaneerauslain mukaan saneerausohjelman pakkovahvistaminen edellyttää muun muassa sitä, että ohjelmassa sovelletaan niin sanottua ehdottoman etuoikeuden sääntöä (YSL 54 §:n 1 mom. 5 kohta). Säännön mukaan saneerausohjelman hyväksymistä vastaan äänestänyttä, muista kuin vakuusvelkojista koostuvaa velkojaryhmää huonommassa etuoikeusasemassa olevien saatavien velkojille ei ohjelman mukaan saa tulla suoritusta. Säännön tarkoituksena on varmistaa, ettei tiettyä velkojaryhmää vastoin sen enemmistön tahtoa pakoteta sellaisiin velkajärjestelyihin, joissa joidenkin muiden velkojaryhmien voidaan katsoa saavan epäoikeutettua etua kyseisen ryhmän kustannuksella.  

Esityksessä ehdotetaan, että konversiosaneerauksessa ehdottoman etuoikeuden sääntöä sovelletaan velkojien välisen suhteen lisäksi myös velkojien ja osakkeenomistajien väliseen suhteeseen. Tavoitteena on oikaista maksunsaantijärjestys vastaamaan konkurssioikeudellista maksunsaantijärjestystä, jota ehdoton etuoikeus vastaa. Osakkeenomistajien kohdalla tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että jos yksikin velkojaryhmä vastustaa saneerausohjelmaa, osakkeenomistajille ei saa ohjelman mukaan jäädä lainkaan omistusosuutta velallisyhtiössä.  

Jotta ehdottoman etuoikeuden sääntö ei konversiosaneerauksessa kuitenkaan johda osakkeenomistajien kannalta kohtuuttomiin tilainteisiin, esityksessä ehdotetaan, että ehdottoman etuoikeuden säännöstä on tietyin edellytyksin mahdollista poiketa. Tämä on mahdollista, jos poikkeukselle on velallisyhtiön liiketoiminnan jatkamiseen, lisäpääomittamiseen tai saneerausohjelman toteuttamisedellytysten turvaamiseen liittyvä tai muu painava syy. 

Lakivaliokunnan asiantuntijakuulemisissa konversiosaneerausta koskevan saneerausohjelman pakkovahvistamisen soveltamisala on jakanut asiantuntijoiden näkemyksiä. Esiin on yhtäältä tuotu, ettei kirjanpitolain mukaisten keskisuurten yritysten tulisi olla ehdotetun saneerausohjelman pakkovahvistamisen soveltamisalan piirissä. Toisaalta kirjanpitolain mukaisia pienyrityksiä on suomalaisen mittapuun mukaan pidetty tosiasiassa keskisuurina yrityksinä ja katsottu, että näin isoissa yrityksissä osakkeenomistajien enemmistön ei tulisi voida estää saneerausohjelman vahvistamista.  

Lakivaliokunta pitää hallituksen esityksessä ehdotettua soveltamisalaa kuitenkin tasapainoisena ja toteaa, että asiaa on esityksen valmistelussa pohdittu huolellisesti (ks. HE, s. 53—58). Jos keskisuuret yritykset rajattaisiin osakkeenomistajien kannasta riippumattoman velkakonversion ulkopuolelle, ne jäisivät paitsi esityksestä odotettavista hyödyistä rahoitusmarkkinoilla. Tällainen muutos merkitsisi myös, että osakkeenomistajien tahdon vastainen velkakonversio koskisi vain suuryrityksiä, joita on arvoitu olevan hyvin pieni osa Suomen yrityksistä. Soveltamisala olisi tällöin erittäin suppea, jolloin myös esityksestä odotetut hyödyt jäisivät erittäin rajallisiksi. Valiokunnalla ei ole myöskään huomauttamista pienyritysten rajaamisesta saneerausohjelman pakkovahvistamisen ulkopuolelle. Tällaisissa yrityksissä yrityssaneerauksen onnistuminen edellyttää yleensä omistajayrittäjän sitoutumista ja motivaatiota, joten velkakonversiota ei ole käytännössä järkevää toteuttaa ilman omistajayrittäjän suostumusta. 

Myös ehdottoman etuoikeuden säännön noudattamisesta konversiosaneerausta koskevan saneerausohjelman pakkovahvistamisessa on valiokunnan asiantuntijakuulemisissa esitetty erisuuntaisia näkemyksiä. Sääntöä on kannatettu, mutta sitä on pidetty myös liian jäykkänä ja ongelmallisena yrityksen omistajien näkökulmasta, sillä ehdottomaan etuoikeuteen liittyvän osakkeenomistajan riskin koko omistuksen menettämisestä on arvioitu voivan nostaa kynnystä hakeutua yrityssaneeraukseen. Tämän vuoksi on katsottu, että sääntelyä tulisi kehittää enemmän suhteellisen etuoikeuden suuntaan, mikä tarkoittaa sitä, että osapuolet voisivat vapaammin neuvotella saneerausohjelman ehdoista ja osakkeenomistajat ja muut alemmalla sijalla olevat voisivat saada taloudellista hyötyä siinä tapauksessa, että yrityksen liiketoiminta joskus saadaan kannattavaksi.  

Saamansa selvityksen valossa lakivaliokunta toteaa selvyyden vuoksi, että esityksessä ehdotetut säännökset eivät estä saneerausohjelman sisällöstä ja ehdoista sopimista. Jos saneerausohjelman sisällöstä sovitaan, ehdottoman etuoikeuden sääntö ei sovellu.  

Saneerausohjelman pakkovahvistaminen koskee tilanteita, joissa sopiminen ei onnistu ja jokin ryhmä tai jotkut ryhmät pakotetaan saneerausohjelman mukaisiin järjestelyihin vastoin tahtoaan. Tällöin on tarve turvata vastaan äänestäneen velkojaryhmän oikeuksia suhteessa huonommalla etuoikeudella oleviin asianosaisiin. Valiokunta puoltaa ehdottoman etuoikeuden sääntöä ratkaisuksi tällaisiin tilanteisiin. Ehdotus vastaa Suomen keskeisissä vertailumaissa omaksuttuja sääntelyratkaisuja. On kuitenkin tärkeää, ettei ehdottoman etuoikeuden sääntö konversiosaneerauksessa johda osakkeenomistajien kannalta kohtuuttomiin tilainteisiin, minkä vuoksi valiokunta pitää perusteltuna, että siitä voidaan esityksessä ehdotetuin edellytyksin poiketa (ks. HE, s.124—125). Saadun selvityksen mukaan ehdotetut poikkeusmahdollisuudet ovat laajemmat ja siten velallisyrityksen omistajien kannalta edullisemmat kuin useissa Suomen verrokkimaissa.  

Velkakonversion asema jälkikonkurssissa

Esityksessä ehdotetaan, että velkakonversio ei raukea, jos velallisyritys asetetaan konkurssiin ennen saneerausohjelman päättymistä. Ehdotusta on valiokunnan asiantuntijakuulemisissa kannatettu, mutta sitä on velkojan kannalta pidetty myös liian ankarana. Lisäksi siihen on katsottu liittyvän yhdenvertaisuuskysymyksiä, sillä ne velkojat, jotka eivät ole yrityssaneerauksessa suostuneet velkakonversioon, saavat jälkikonkurssissa valvoa koko saatavansa, kun taas ne velkojat, jotka suostuivat konversiosaneeraukseen, eivät saa näin tehdä.  

Voimassa olevan yrityssaneerauslain mukaan saneerausohjelma raukeaa, jos velallinen asetetaan konkurssiin ennen saneerausohjelman päättymistä (YSL 66 §). Saneerausohjelman raukeaminen johtaa käytännössä siihen, että saneerausohjelmassa vahvistetut velkajärjestelyt raukeavat. Tällöin velkojat saavat samanlaisen oikeuden suoritukseen kuin jos ohjelmaa ei olisi vahvistettu.  

Velkakonversiossa ei kuitenkaan ole kyse vain yrityssaneerauslaissa tarkoitetusta velkajärjestelystä, vaan sen toteuttaminen edellyttää myös yhtiöoikeudellisia toimenpiteitä eli esimerkiksi osakkeiden antamista sekä mahdollisesti yhtiöjärjestyksen muuttamista tai olemassa olevien osakkeiden mitätöintiä. Esityksessä ei ehdoteta muutoksia siihen voimassa olevan yrityssaneerauslain lähtökohtaan, jonka mukaan saneerausohjelman raukeaminen ei vaikuta ohjelman perusteella jo tehtyjen oikeustointen pätevyyteen. Tästä seuraa, etteivät konversiosaneerausta koskevan saneerausohjelman mukaisesti muutetut yhtiöoikeudelliset oikeussuhteet palaudu ennalleen, jos ohjelma myöhemmin raukeaa. Yhtiöoikeudellisten oikeussuhteiden palautuminen ennalleen olisi käytännössä ongelmallista paitsi rekisterimerkintöjen myös sen vuoksi, että yhtiöoikeudelliset oikeussuhteet ovat voineet muuttua. Näin on voinut tapahtua esimerkiksi, jos ohjelman mukaisesti velkojille annetut osakkeet on myyty eteenpäin uusille omistajille tai yhtiöjärjestykseen on tehty lisää muutoksia. Yhtiöoikeudellisten toimenpiteiden palauttamisen vaikutukset eivät siten välttämättä kohdistuisi vain velkakonversioon alun perin ryhtyneisiin velkojiin, vaan myös sivullisiin.  

Velkakonversion vastaanottaminen ja sitä kautta saatavan viimesijaiseksi muuntaminen perustuu velkojan vapaaehtoisuuteen. Kun velkoja ryhtyy velallisyhtiön osakkeenomistajaksi, velkoja saa kaikki omistajuuteen liittyvät oikeudet, mutta samalla myös omistajuuden kääntöpuolet velallisyhtiön mahdollisessa konkurssitilanteessa. Jos velkojan oikeus suoritukseen palautuisi jälkikonkurssissa ennalleen, velkakonversion toteuttamiseen ei liittyisi velkojan kannalta minkäänlaista riskiä, vaan velkoja saisi paitsi mahdollisuuden hyötyä osakkeiden tulevasta arvonnoususta yrityssaneerauksen onnistuessa myös varmuuden saatavansa ennalleen palautumisesta yrityssaneerauksen epäonnistuessa.  

Edellä esitetyt seikat huomioon ottaen lakivaliokunta pitää hallituksen esityksessä ehdotettua ratkaisua perusteltuna. 

VALIOKUNNAN YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

1. Laki yrityksen saneerauksesta annetun lain muuttamisesta

61 §. Ohjelman toteuttamisen seuranta.

Voimassa olevaan pykälään ehdotetaan lisättäväksi uusi 5 momentti, jossa säädetään saneerausohjelmaan perustuvien yhtiöoikeudellisten toimien rekisteröimisestä kaupparekisteriin. Esityksen perusteluista ilmenee, että rekisteri-ilmoituksen käsittelyyn kaupparekisterissä sovelletaan kaupparekisterilakia sekä niitä osakeyhtiölain säännöksiä, joista ehdotuksessa ei esitetä poikettavaksi (s. 127). Selvyyden vuoksi valiokunta toteaa, että tämä koskee soveltuvin osin myös yleislaissa eli yritys- ja yhteisötietolaissa (244/2001) säädettyä. Uusi 5 momentti on siten erityissäännös suhteessa yritys- ja yhteisötietolain 14 §:n 1 ja 2 momenttiin. Yritys- ja yhteisötietolain 14 §:n 3 momenttia sovelletaan kuitenkin myös silloin, kun kaupparekisteriin tehtävä ilmoitus tapahtuu uuden säännöksen nojalla. 

Esityksestä ei ilmene, kenen tehtävänä on huolehtia pykälässä tarkoitetuista kaupparekisteri-ilmoitusten tekemisestä, jos konversiosaneeraukseen ei määrätä selvittäjää tai valvojaa. Käytännössä konversiosaneerauksessa määrättäneen aina selvittäjä, joten tällaisen tilanteen voidaan arvioida olevan käytännössä äärimmäisen poikkeuksellinen, jollei teoreettinen. Siksi valiokunta ei pidä tarpeellisena säätää erityisiä säännöksiä tällaisia tapauksia varten. Valiokunta katsookin, että jos selvittäjää tai valvojaa ei poikkeuksellisesti määrätä ja ohjelmaehdotuksen laatii yrityssaneerauslain 40 §:n mukaisesti joku muu taho, kuten velallinen itse tai laissa säädetty osuus velkojista tai osakkeenomistajista, kaupparekisteri-ilmoituksen tekemiseen sovelletaan yleislain eli yritys- ja yhteisötietolain 14 §:n säännöksiä.  

76 a §. Osakkeenomistajien äänestysmenettely konversiosaneerauksessa.

Osakeyhtiölain mukaan osake, joka kuuluu yhtiölle itselleen, ei tuota oikeuksia yhtiössä (3 luvun 2 §:n 3 mom.) eikä osakkeella, joka kuuluu yhtiölle tai sen tytäryhteisölle, voi osallistua yhtiökokoukseen (5 luvun 9 §). Valiokunnan saaman selvityksen mukaan mainituista säännöksistä ilmenevää periaatetta on tarkoitus soveltaa myös konversiosaneerauksessa. Tilaisuutta osallistua saneerausohjelmaehdotuksen käsittelyyn ei siten varata sellaisille tahoille, joiden omistamat osakkeet eivät konversiosaneerauksen ulkopuolellakaan tuota oikeuksia velallisyhtiössä tai oikeutta osallistua velallisyhtiön yhtiökokoukseen. Valiokunta ehdottaa, että tämän täsmentämiseksi pykälään lisätään uusi 4 momentti. Valiokunnan ehdottaman lisäyksen seurauksena pykälän 4 ja 5 momentin numerointi muuttuu yhtä suuremmaksi. 

92 a §. Nopea saneerausohjelman vahvistaminen konversiosaneerauksessa.

Valiokunta ehdottaa, että edellä 76 a §:ään ehdotettu uusi 4 momentti huomioidaan pykälän 3 momenttiin sisältyvässä säännösviittauksessa.  

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Lakivaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 153/2025 vp sisältyvän 2. lakiehdotuksen. Eduskunta hyväksyy muutettuna hallituksen esitykseen HE 153/2025 vp sisältyvän 1. lakiehdotuksen. (Valiokunnan muutosehdotukset) Eduskunta hyväksyy yhden lausuman. (Valiokunnan lausumaehdotus) 

Valiokunnan muutosehdotukset

1. Laki yrityksen saneerauksesta annetun lain muuttamisesta  

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  
muutetaan yrityksen saneerauksesta annetun lain (47/1993) 3 §:n 1 momentin 9 kohta, 40 §:n 2 momentti, 50 §, 52 §:n 1 ja 2 momentti, 53, 65 ja 72 §, 81 §:n 4 momentti sekä 92 §:n 3 momentti, sellaisina kuin niistä ovat 3 §:n 1 momentin 9 kohta laissa 247/2007, 50 § osaksi laissa 247/2007, 53 § osaksi laeissa 247/2007 ja 386/2022, 65 § osaksi laeissa 247/2007 ja 479/2023, 72 § osaksi laissa 479/2023, 81 §:n 4 momentti laissa 665/2019 ja 92 §:n 3 momentti laissa 247/2007, sekä 
lisätään 3 §:n 1 momenttiin, sellaisena kuin se on laissa 247/2007, uusi 10 kohta, lakiin uusi 3 a ja 42 a §, 51 §:ään, sellaisena kuin se on osaksi laissa 247/2007, uusi 4 momentti, 54 §:ään, sellaisena kuin se on osaksi laissa 386/2022, uusi 4 ja 5 momentti, 57 §:ään uusi 4 momentti, 61 §:ään, sellaisena kuin se on osaksi laissa 386/2022, uusi 5 momentti, 64 §:ään uusi 6 momentti, 66 §:ään, sellaisena kuin se on osaksi laissa 665/2019, uusi 5 momentti, lakiin uusi 76 a ja 92 a § sekä 96 §:ään, sellaisena kuin se on osaksi laeissa 247/2007 ja 365/2017, uusi 5 momentti seuraavasti: 
3 §  
Määritelmiä 
Tässä laissa tarkoitetaan:  
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
9) viimesijaisella velalla sellaista velkaa, jolle saa kertyä suoritusta vasta muiden velkojen jälkeen; 
10) konversiosaneerauksella saneerausmenettelyä, jonka kohteena on osakeyhtiö ja jossa saneerausohjelmaehdotus sisältää sellaisia 44 §:n 2 momentin 2 kohdassa tarkoitettuja velkajärjestelyjä, joiden seurauksena velallisyhtiön osakkeenomistajien omistusosuus yhtiössä muuttuu. 
 
3 a §  
Konversiosaneerauksen suhde osakeyhtiölakiin 
Konversiosaneerauksessa ei sovelleta osakeyhtiölain (624/2006): 
1) 9 luvun 2 ja 3 §:ää osakeannista päätettäessä noudatettavista yleisistä säännöksistä ja etuoikeudesta osakkeisiin; 
2) 9 luvun 4 §:n 2 ja 3 momenttia suunnatusta osakeannista; 
3) 9 luvun 5 §:ää maksullista osakeantia koskevan päätöksen sisällöstä; 
4) 9 luvun 7 §:n 1 momenttia maksullista osakeantia koskevan päätöksen rekisteröinnistä; 
5) 9 luvun 10 §:n 2 momenttia merkintähinnan kuittaamisesta; 
6) 9 luvun 17 §:ää maksutonta osakeantia koskevan päätöksen sisällöstä;  
7) 9 luvun 18 §:n 1 momenttia maksutonta osakeantia koskevan päätöksen rekisteröinnistä; eikä  
8) 10 luvun 2 §:ää, 3 §:n 1 momenttia ja 4 §:n 1 momenttia optio-oikeutta ja muuta erityistä oikeutta koskevasta päätöksenteosta, päätöksen sisällöstä ja päätöksen rekisteröinnistä.  
Konversiosaneerauksessa voidaan:  
1) osakeyhtiölain 5 luvun 30 §:n 1 momentin estämättä päättää yhtiöjärjestyksen muuttamisesta uusien erilajisten osakkeiden antamiseksi; sekä  
2) osakeyhtiölain 5 luvun 28 §:n estämättä päättää yhtiöjärjestyksen muuttamisesta siten, että osakelajeja yhdistetään tai koko osakelajin oikeudet muuten vähenevät. 
40 § 
Ehdotuksen laatiminen 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Ehdotusta laatiessaan selvittäjän on neuvoteltava velallisen ja velkojatoimikunnan sekä tarpeen mukaan velkojien ja menettelyä hakeneen todennäköisen velkojan kanssa. Konversiosaneerauksessa selvittäjän on neuvoteltava tarpeen mukaan myös velallisyhtiön osakkeenomistajien kanssa. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
42 a §  
Konversiosaneerausta koskevat toimenpiteet ja järjestelyt  
Konversiosaneerausta koskevassa saneerausohjelmassa tulee määrätä velallisyhtiön osakkeiden taikka optio-oikeuksien tai muiden erityisten oikeuksien antamisesta sekä siitä, onko konversiosaneerauksessa tarpeen muuttaa velallisyhtiön yhtiöjärjestystä tai mitätöidä velallisyhtiön osakkeita.  
Konversiosaneerauksessa annettavien osakkeiden osalta ohjelmasta on käytävä ilmi: 
1) annettavien osakkeiden lukumäärä tai enimmäismäärä osakelajeittain ja se, annetaanko uusia vai yhtiön hallussa olevia osakkeita; 
2) kenellä ja millä perusteella on oikeus merkitä osakkeita; 
3) osakkeesta maksettava määrä (merkintähinta) ja perustelut sen määrittämiselle; sekä 
4) osakkeiden merkintä- ja maksuaika. 
Konversiosaneerauksessa annettavien optio-oikeuksien tai muiden erityisten oikeuksien osalta ohjelmasta on käytävä ilmi: 
1) osakkeet, joihin kukin optio-oikeus tai muu erityinen oikeus tuottaa oikeuden, ja se, annetaanko uusia vai yhtiön hallussa olevia osakkeita; 
2) annettavien optio-oikeuksien tai muiden erityisten oikeuksien lukumäärä; 
3) kenellä ja millä perusteella on oikeus saada tai merkitä optio-oikeuksia tai muita erityisiä oikeuksia; 
4) optio-oikeuksien tai muiden erityisten oikeuksien merkintähinnat sekä merkintä- ja maksuajat; 
5) optio-oikeuksien tai muiden erityisten oikeuksien perusteella merkittävien osakkeiden merkintähinnat, merkintäajat ja maksuajat; 
6) perustelut oikeuksien merkintähintojen tai muun vastikkeen ja osakkeiden merkintähintojen määrittämiselle; sekä 
7) annettavien optio-oikeuksien tai muiden erityisten oikeuksien asema osakeannissa, annettaessa optio- tai muita erityisiä oikeuksia muun päätöksen nojalla, jaettaessa yhtiön varoja osakeyhtiölain 13 luvun 1 §:n 1 momentissa tarkoitetuilla tavoilla, hankittaessa optio- tai muita erityisiä oikeuksia takaisin yhtiölle, yhtiön sulautuessa toiseen yhtiöön tai jakautuessa tai siirtäessä kotipaikkansa sekä mainitun lain 18 luvun mukaisessa vähemmistöosakkeiden lunastuksessa. 
Konversiosaneerausta koskevasta saneerausohjelmasta on tarvittaessa käytävä ilmi 3 a §:n 2 momentissa tarkoitetut yhtiöjärjestyksen muutokset oikeuksiltaan tai velvollisuuksiltaan toisistaan poikkeavien osakkeiden osalta. 
Konversiosaneerausta koskevasta saneerausohjelmasta on tarvittaessa käytävä ilmi mitätöitävät osakkeet.  
50 § 
Vahvistaminen yksimielisesti  
Saneerausohjelma voidaan vahvistaa, jos kaikki tunnetut velkojat siihen suostuvat. Tällöin ohjelman sisältö voi poiketa niistä tämän lain säännöksistä, jotka koskevat saneerausvelkojien asemaa.  
Ohjelma on kuitenkin jätettävä vahvistamatta, jos: 
1) ohjelman sisältö loukkaa velallisen, velallisyrityksen yhtiömiehen tai osakkeenomistajan taikka sivullisen oikeutta tai oikeutettua etua taikka on tämän kannalta kohtuuton; tai 
2) ei ole esitetty riittävää selvitystä siitä, että ohjelman toteutumiselle on edellytykset.  
Konversiosaneerauksessa saneerausohjelman vahvistaminen tämän pykälän nojalla edellyttää lisäksi, että kaikki velallisyhtiön osakkeenomistajat siihen suostuvat. Tällöin ohjelman sisältö voi poiketa niistä tämän lain säännöksistä, jotka koskevat osakkeenomistajien asemaa.  
51 § 
Vahvistaminen ryhmäenemmistöjen suostumuksella 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Konversiosaneerauksessa saneerausohjelman vahvistaminen tämän pykälän nojalla edellyttää lisäksi, että 52 §:n mukainen enemmistö velallisyhtiön osakkeenomistajien antamista äänistä kannattaa saneerausohjelman hyväksymistä. Tällöin ohjelman sisältö voi ohjelman hyväksymistä kannattaneiden osakkeenomistajien vahingoksi poiketa tämän lain osakkeenomistajien asemaa koskevista säännöksistä.  
52 § 
Enemmistön määräytyminen 
Ohjelman vahvistamiseksi vaadittava enemmistö on olemassa, jos: 
1) ohjelman hyväksymistä on kussakin velkojaryhmässä puoltanut enemmän kuin puolet äänestykseen osallistuneista velkojista ja heidän yhteenlasketut saatavansa edustavat enempää kuin puolta ryhmään kuuluvien, äänestykseen osallistuneiden velkojien saatavien kokonaismäärästä; ja 
2) konversiosaneerauksessa ohjelman hyväksymistä on kannattanut enemmän kuin puolet velallisyhtiön osakkeenomistajien antamista äänistä.  
Enemmistövaatimuksen täyttymistä arvioitaessa ei oteta huomioon velkojaa tai velkojaryhmää, joka ohjelmaehdotuksen mukaan on saava täyden suorituksen saatavastaan viimeistään kuukauden kuluessa ohjelman vahvistamisesta taikka jonka oikeusasema ei ohjelman vuoksi muutu tai muuttuu ainoastaan niin, että ennen menettelyn alkamista tapahtunut maksuviivästys oikaistaan ja velan ehdot säilyvät sellaisina kuin ne olivat ennen viivästystä. Viimesijaisen saatavan velkojaa ei oteta huomioon, jos paremmalla oikeudella suoritettavan saatavan velkoja ohjelman mukaan jää vaille täyttä suoritusta tai hänen oikeusasemansa muuten huononee. Konversiosaneerauksessa viimesijaisenkin saatavan velkoja otetaan kuitenkin huomioon. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
53 § 
Vahvistamisen esteet 
Vaikka 51 ja 52 §:n mukaiset vaatimukset täyttyisivät, saneerausohjelmaa ei voida vahvistaa, jos: 
1) ohjelman sisältö loukkaa velallisen, velallisyrityksen yhtiömiehen tai osakkeenomistajan taikka sivullisen oikeutta tai oikeutettua etua taikka on tämän kannalta kohtuuton;  
2) ei ole esitetty riittävää selvitystä siitä, että ohjelman toteutumiselle on edellytykset;  
3) ohjelman sisältö ei hyväksymistä vastaan äänestäneen velkojan osalta ole 44 §:n mukainen tai täytä 46 §:ssä tarkoitettua yhdenvertaisuuden vaatimusta; 
4) ohjelman sisältö ei hyväksymistä vastaan äänestäneen vakuusvelkojan osalta täytä 45 §:ssä asetettuja vaatimuksia; 
5) ohjelman hyväksymistä vastaan äänestänyt muu velkoja saattaa todennäköiseksi, että hänelle ohjelman mukaan tuleva suoritus olisi arvoltaan pienempi kuin mitä hän saisi velallisen konkurssissa ilman 32 §:n 2 momentin soveltamista; tai 
6) ohjelmaan sisältyy velallisyrityksen, sen liiketoiminnan tai varallisuuden taikka näiden osan luovutus toiminnallisena kokonaisuutena ja ohjelman hyväksymistä vastaan äänestänyt velkoja saattaa todennäköiseksi, että ohjelman mukainen luovutus johtaa tulokseen, joka on taloudellisesti epäedullisempi kuin mitä voitaisiin saavuttaa muulla tavoin. 
Konversiosaneerauksessa 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettuna perusteena ei pidetä sitä, että ohjelma sisältää:  
1) sellaisia 44 §:n 2 momentin 2 kohdassa tarkoitettuja velkajärjestelyjä, joiden seurauksena velallisyhtiön osakkeenomistajien omistusosuus yhtiössä muuttuu; tai  
2) muita 42 a §:n mukaisesti yksilöityjä toimenpiteitä ja järjestelyjä, joiden seurauksena velallisyhtiön osakkeenomistajien muu oikeus yhtiössä muuttuu.  
Konversiosaneerauksessa saneerausohjelmaa ei voida vahvistaa, jos ohjelman hyväksymistä vastaan äänestänyt osakkeenomistaja saattaa todennäköiseksi, että hänelle ohjelman mukaan jäävä omistusosuus olisi arvoltaan pienempi kuin suoritus, jonka hän saisi velallisen konkurssissa ilman 32 §:n 2 momentin soveltamista. 
Ohjelma on perusmuotoisessa saneerausmenettelyssä jätettävä vahvistamatta myös, jos saneerausmenettelyn aloittamiselle olisi 7 §:n 2 momentissa tarkoitettu este.  
Ohjelma on varhaisessa saneerausmenettelyssä jätettävä vahvistamatta myös, jos velkoja osoittaa, että ohjelmaan sisältyvä rahoitus on tarpeetonta tai vahingoittaa kohtuuttomasti velkojien etua.  
54 §  
Vahvistaminen ilman kaikkien ryhmäenemmistöjen suostumusta 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Konversiosaneerauksessa saneerausohjelma voidaan vahvistaa tämän pykälän nojalla seuraavin lisäedellytyksin, vaikka 51 ja 52 §:ssä tarkoitettu enemmistö yhdessä tai useammassa velkojaryhmässä taikka velallisyhtiön osakkeenomistajien antamista äänistä jää saavuttamatta:  
1) jos ohjelma sisältää heikennyksiä sellaisten velkojien oikeusasemaan, jotka saisivat suorituksia velallisen konkurssissa, edellä 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettu velkojaryhmä koostuu tällaisista velkojista; ja  
2) jos jokin velkojaryhmä on äänestänyt ohjelman hyväksymistä vastaan, velallisyhtiön osakkeenomistajille jää ohjelman mukaan omistusosuus velallisyhtiössä vain, jos sille on velallisyhtiön liiketoiminnan jatkamiseen, lisäpääomittamiseen tai saneerausohjelman toteuttamisedellytysten turvaamiseen liittyvä tai muu painava syy. 
Konversiosaneerauksessa saneerausohjelmaa ei kuitenkaan voida vahvistaa perusmuotoisessa saneerausmenettelyssä ilman, että 52 §:ssä tarkoitettu enemmistö velallisyhtiön osakkeenomistajien antamista äänistä on kannattanut saneerausohjelman hyväksymistä, jos velallinen on kirjanpitolain 1 luvun 4 a §:ssä tarkoitettu pienyritys tai 4 b §:ssä tarkoitettu mikroyritys. 
57 §  
Saneerausohjelman oikeusvaikutukset 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Konversiosaneerauksessa vahvistetun saneerausohjelman perusteella mitätöitävät osakkeet on mitätöity, kun mitätöinti on rekisteröity kaupparekisteriin. 
61 § 
Ohjelman toteuttamisen seuranta  
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Konversiosaneerauksessa saneerausohjelman seurantaa varten määrätyn valvojan tai, jos valvojaa ei ole määrätty, selvittäjän, on ilmoitettava saneerausohjelmaan perustuva osakeanti, optio-oikeuksien tai muiden erityisten oikeuksien antaminen, yhtiöjärjestyksen muutos ja osakkeiden mitätöinti rekisteröitäväksi. Ilmoitus on tehtävä ilman aiheetonta viivytystä, kuitenkin viimeistään kuukauden kuluttua saneerausohjelman vahvistamisesta. 
64 § 
Velkajärjestelyn raukeaminen 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Konversiosaneerauksessa velkajärjestelyä, jossa velkoja on ottanut vastaan velallisyhtiön osakkeita tai muun osakkeisiin oikeuttavan sijaissuorituksen, ei saa määrätä raukeamaan tämän pykälän nojalla.  
65 §  
Ohjelman raukeaminen 
Saneerausohjelma voidaan tuomioistuimen päätöksellä määrätä valvojan tai velkojan vaatimuksesta raukeamaan, jos:  
1) ohjelman vahvistamisen jälkeen ilmenee seikkoja, jotka 53 §:n 4 momentin mukaan olisivat estäneet ohjelman vahvistamisen, jos ne olisivat tuolloin olleet tiedossa; 
2) velallinen on rikkonut ohjelmaa suosiakseen jotakin velkojaa eikä rikkomus ole vähäinen; tai 
3) raukeamiselle on ohjelmassa määrätty peruste ja velallinen on rikkonut ohjelmaa niin olennaisesti, ettei ohjelman toteuttamiselle ole enää edellytyksiä. 
Jos velallinen on yksityinen elinkeinon- tai ammatinharjoittaja ja saneerausohjelman aikana tehdään päätös yksityishenkilön velkajärjestelyn aloittamisesta, tämän lain nojalla vahvistettu saneerausohjelma raukeaa. Tuomioistuin voi kuitenkin määrätä, että saneerausohjelma ei velkajärjestelystä huolimatta raukea, jos tähän on erityinen syy sen vuoksi, että pääosa saneerausohjelmaan sisältyvistä veloista on ohjelman mukaisesti suoritettu.  
Jos saneerausohjelma määrätään raukeamaan, sen voimassaolo lakkaa ja velkojilla on samanlainen oikeus suoritukseen saneerausvelasta kuin jos ohjelmaa ei olisi vahvistettu. Ohjelman raukeaminen ei vaikuta sen perusteella jo tehtyjen oikeustointen pätevyyteen. 
Konversiosaneerauksessa velkojan oikeus alkuperäiseen suoritukseen ei palaudu ohjelman rauetessa, jos velkoja on ohjelman mukaisessa velkajärjestelyssä ottanut vastaan velallisyhtiön osakkeita tai muun osakkeisiin oikeuttavan sijaissuorituksen. 
66 §  
Konkurssin vaikutus saneerausohjelmaan  
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Konversiosaneerauksessa velkojan oikeus alkuperäiseen suoritukseen ei palaudu ohjelman rauetessa, jos velkoja on ohjelman mukaisessa velkajärjestelyssä ottanut vastaan velallisyhtiön osakkeita tai muun osakkeisiin oikeuttavan sijaissuorituksen. 
72 §  
Ohjelmaehdotuksen käsittelyn aloittaminen  
Kun ehdotus saneerausohjelmaksi on toimitettu selvittäjälle ja tuomioistuimelle, selvittäjän on viipymättä huolehdittava ohjelmaehdotuksen tiedoksiannosta asiaan osallisille. Ohjelmaehdotuksen tiedoksiannon yhteydessä selvittäjän on ilmoitettava asiaan osallisille, milloin 71 §:n 1 momentin 5 a kohdassa tarkoitetut lausumat ja 5 b kohdassa tarkoitetut väitteet on tuomioistuimen asettamien määräaikojen mukaan viimeistään toimitettava selvittäjälle.  
Konversiosaneerauksessa selvittäjä voi huolehtia 1 momentissa tarkoitetusta tiedoksiannosta ja ilmoituksesta velallisyhtiön osakkeenomistajille siten kuin kutsu ja kokousasiakirjat velallisyhtiön yhtiökokoukseen toimitetaan.  
Tuomioistuin voi ohjelmaehdotuksen esittämiseen oikeutetun vaatimuksesta pidentää ehdotuksen laatimiselle varattua määräaikaa, jos se on erityisistä syistä tarpeen. 
Määräajan päätyttyä toimitettu ohjelmaehdotus jätetään huomiotta. 
76 a § 
Osakkeenomistajien äänestysmenettely konversiosaneerauksessa 
Konversiosaneerauksessa osakkeenomistajien äänestysmenettelyyn sovelletaan 76 §:n 3 ja 4 momenttia. Selvittäjä voi huolehtia 76 §:n 3 momentissa tarkoitetusta tiedoksiannosta osakkeenomistajille siten kuin kutsu ja kokousasiakirjat velallisyhtiön yhtiökokoukseen toimitetaan.  
Oikeus äänestyslausuman antamiseen on osakkeenomistajalla, joka on merkittynä osakasluetteloon tai ilmoittanut saantonsa ja esittänyt siitä selvittäjälle luotettavan selvityksen selvittäjän määräämänä ajankohtana.  
Arvo-osuusjärjestelmään kuuluvassa yhtiössä oikeus äänestyslausuman antamiseen on osakkeenomistajalla, joka on äänestyksen täsmäytyspäivänä merkittynä osakasluetteloon. Täsmäytyspäivä on kahdeksan arkipäivää ennen 76 §:n 3 momentissa tarkoitettua määräpäivää tai tämän pykälän 4 momentissa tarkoitettua äänestystilaisuutta. Hallintarekisteröidyn osakkeen omistaja voidaan ilmoittaa tilapäisesti merkittäväksi osakasluetteloon äänestyslausuman antamista varten, jos tällä on osakkeiden perusteella oikeus olla merkittynä osakasluetteloon äänestyksen täsmäytyspäivänä. Tilapäistä merkintää koskeva ilmoitus on tehtävä viimeistään selvittäjän ilmoittamana ajankohtana, jonka on oltava äänestyksen täsmäytyspäivän jälkeen. Osakkeenomistuksessa äänestyksen täsmäytyspäivän jälkeen tapahtuneet muutokset eivät vaikuta oikeuteen äänestyslausuman antamiseen. 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Äänestyslausuman antamiseen ei oikeuta osake, joka kuuluu velallisyhtiölle tai sen tytäryhteisölle.  Muutosehdotus päättyy(Uusi 4 mom.) 
Selvittäjä voi kutsua osakkeenomistajat koolle äänestyslausumien antamista varten (äänestystilaisuus). Kutsu äänestystilaisuuteen on toimitettava 76 §:n 3 momentissa tarkoitetun tiedoksiannon yhteydessä. 
Äänestysmenettely ei ole kuitenkaan tarpeen, jos osakkeenomistajat, joilla on 52 §:ssä tarkoitettu enemmistö velallisyhtiön kaikkien osakkeiden yhteenlasketusta äänimäärästä, ovat kirjallisesti hyväksyneet ohjelmaehdotuksen eikä kukaan osakkeenomistajista ole 71 §:n 1 momentin 5 a kohdassa tarkoitetussa lausumassa vedonnut seikkaan, jonka perusteella saneerausohjelma olisi jätettävä vahvistamatta.  
81 § 
Tiedoksiantotapa 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Velkojat ja velallinen voivat toimittaa selvittäjälle tässä laissa tarkoitetut lausumat, vastineet ja ilmoitukset tallentamalla ne konkurssi- ja yrityssaneerausasioiden asianhallintajärjestelmään taikka toimittamalla ne selvittäjälle sähköisellä tiedonsiirtomenetelmällä tai postitse. Konversiosaneerauksessa osakkeenomistajat voivat toimittaa selvittäjälle tässä laissa tarkoitetut lausumat sähköisellä tiedonsiirtomenetelmällä tai postitse.  
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
92 §  
Nopea saneerausohjelman vahvistaminen 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Ehdotusta saneerausohjelmaksi ei voida vahvistaa, ellei ehdotus ole sitä vastustaneen velkojan osalta 44—46 §:n mukainen tai jos se muutoin poikkeaa velkojan osalta siitä, mitä velkojan asemasta tässä laissa säädetään, taikka jos ohjelman vahvistamiselle on 50 §:n 2 momentissa, 53 §:n 4 momentissa tai 55 §:ssä tarkoitettu este. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
92 a § 
Nopea saneerausohjelman vahvistaminen konversiosaneerauksessa 
Konversiosaneerauksessa ehdotus saneerausohjelmaksi voidaan 71 §:n 1 momentissa tarkoitettuja määräpäiviä ja määräaikoja asettamatta sekä 72, 74—76 ja 76 a §:ää noudattamatta vahvistaa saneerausohjelmaksi, jos 92 §:ssä säädetyt edellytykset täyttyvät ja lisäksi: 
1) ehdotus saneerausohjelmaksi on annettu tiedoksi kaikille velallisyhtiön osakkeenomistajille ja heitä on kehotettu määräpäivään mennessä kirjallisesti ilmoittamaan joko hyväksyvä tai hylkäävä kanta ehdotukseen ja toimittamaan mahdollinen lausuma ehdotuksesta; ja  
2) kirjallinen hyväksyntä on saatu osakkeenomistajilta, joilla on yhteensä yli puolet kannastaan ilmoittaneiden osakkeenomistajien yhteenlasketusta äänimäärästä, eikä kukaan ehdotuksen hylännyt osakkeenomistaja ole lausumassaan vedonnut sellaiseen 53 §:n 1 momentin 1 kohdassa tai 3 momentissa tarkoitettuun seikkaan, jonka perusteella saneerausohjelma olisi jätettävä vahvistamatta.  
Konversiosaneerauksessa tuomioistuimelle on ohjelmaehdotuksen yhteydessä toimitettava selvitys siitä, miten ja milloin velallisyhtiön osakkeenomistajille on annettu tieto ehdotuksesta sekä varattu tilaisuus ilmoittaa hyväksyvä tai hylkäävä kanta ehdotukseen ja toimittaa lausuma ehdotuksesta, sekä osakkeenomistajien kannat ja lausumat. Tieto ehdotuksesta sekä mahdollisuudesta kannan ilmoittamiseen ja lausuman antamiseen voidaan toimittaa siten kuin kutsu ja kokousasiakirjat velallisyhtiön yhtiökokoukseen toimitetaan.  
Osakkeenomistajan oikeuteen ilmoittaa hyväksyvä tai hylkäävä kanta ehdotukseen ja toimittaa lausuma ehdotuksesta sovelletaan, mitä 76 a §:n 2Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi —4  Muutosehdotus päättyymomentissa säädetään osakkeenomistajan oikeudesta äänestyslausuman toimittamiseen.  
96 § 
Muutoksenhaku 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Konversiosaneerauksessa muutoksenhakutuomioistuimen on ilman aiheetonta viivytystä ilmoitettava kaupparekisteriin merkittävää seikkaa koskevasta ratkaisustaan rekisteriviranomaiselle. Tuomioistuimen on ilmoitettava rekisteriin merkittäväksi myös tieto ratkaisunsa lainvoimaisuudesta.  
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 . 
Ennen tämän lain voimaantuloa vireille tulleisiin asioihin sovelletaan tämän lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä. 
 Lakiehdotus päättyy 

2. Laki arvopaperimarkkinalain 11 luvun 21 §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  
lisätään arvopaperimarkkinalain (746/2012) 11 luvun 21 §:ään, sellaisena kuin se on osaksi laissa 193/2023, uusi 7 momentti seuraavasti: 
21 §  
Poikkeukset velvollisuudesta tehdä pakollinen ostotarjous 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Velvollisuutta tehdä pakollinen ostotarjous ei synny, jos tarjousvelvollisuusrajan ylitys johtuu yrityksen saneerauksesta annetun lain (47/1993) 3 §:n 1 momentin 10 kohdassa tarkoitetussa konversiosaneerauksessa vahvistetun saneerausohjelman toteuttamisesta.  
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .  
 Lakiehdotus päättyy 

Valiokunnan lausumaehdotus

Eduskunta edellyttää, että hallitus selvittää julkisoikeudellisten velkojien asemaa velkakonversiossa. 
Helsingissä 3.12.2025 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Juho Eerola ps 
 
varapuheenjohtaja 
Sandra Bergqvist 
 
jäsen 
Pekka Aittakumpu ps 
 
jäsen 
Pia Hiltunen sd 
 
jäsen 
Jessi Jokelainen vas 
 
jäsen 
Aleksi Jäntti kok 
 
jäsen 
Anette Karlsson sd 
 
jäsen 
Pihla Keto-Huovinen kok 
 
jäsen 
Rami Lehtinen ps 
 
jäsen 
Timo Mehtälä kesk 
 
jäsen 
Susanne Päivärinta kok 
 
jäsen 
Mika Riipi kesk 
 
jäsen 
Joakim Vigelius ps 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Marja Tuokila