Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi rikoksen johdosta tapahtuvasta luovuttamisesta Suomen ja muiden Euroopan unionin jäsenvaltioiden välillä annetun lain 54 ja 58 §:n muuttamisesta (HE 11/2017 vp): Asia on saapunut lakivaliokuntaan mietinnön antamista varten.
Valiokunta on kuullut:
Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon:
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi rikoksen johdosta tapahtuvasta luovuttamisesta Suomen ja muiden Euroopan unionin jäsenvaltioiden välillä annettua lakia. Lailla on pantu täytäntöön Euroopan unionin neuvoston 13 päivänä kesäkuuta 2002 antama puitepäätös eurooppalaisesta pidätysmääräyksestä ja jäsenvaltioiden välisistä luovuttamismenettelyistä. Lakia ehdotetaan muutettavaksi niin, että kiinniottamis- ja luovuttamispyynnön vapausrangaistuksen täytäntöönpanoa varten tekisi syyttäjä Rikosseuraamuslaitoksen keskushallintoyksikön esityksestä. Lisäksi ehdotetaan, että vain syyttäjä voisi pyytää toiselta jäsenvaltiolta lupaa panna täytäntöön tuomittu vankeusrangaistus, joka koskee muuta rikosta kuin sitä, jonka johdosta henkilö on luovutettu Suomeen (erityissäännöstä poikkeaminen).
Esityksen taustalla ovat Euroopan unionin tuomioistuimen 10 päivänä marraskuuta 2016 antamat tuomiot, joissa täsmennetään puitepäätöksessä tarkoitettua oikeusviranomaisen käsitettä.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian.
Esitys koskee rikoksen johdosta tapahtuvaa luovuttamista EU-valtioiden välillä eli niin sanottua eurooppalaista pidätysmääräystä, joka perustuu puitepäätökseen (2002/584/YOS) joka on pantu Suomessa täytäntöön pääosin niin sanotulla EU-luovuttamislailla (1286/2003). Rikoksesta epäilty tai tuomittu henkilö voidaan pyytää luovutettavaksi toisesta jäsenvaltiosta Suomeen syyttämistä tai rangaistuksen täytäntöönpanoa varten. Esityksessä on kyse toimivaltaisen viranomaisen muuttamisesta. Nykyisin Rikosseuraamuslaitos on toimivaltainen tekemään luovuttamispyynnön vapausrangaistuksen täytäntöönpanoa varten. Esityksessä ehdotetaan EU-luovuttamislakia muutettavaksi niin, että tällaiset luovuttamispyynnöt tekisi jatkossa syyttäjä Rikosseuraamuslaitoksen esityksestä. Syyttäjä tekee jo nykyisin luovuttamispyynnöt toisiin EU-valtioihin syytetoimenpiteitä varten. Esityksessä ehdotetaan myös, että toimivalta pyytää lupa niin sanotusta erityissäännöstä poikkeamiseen olisi jatkossa yksinomaan syyttäjällä.
Esityksen taustalla on kaksi EU-tuomioistuimen ratkaisua (C-452/16 ja C-477/16), joissa tuomioistuin on täsmentänyt puitepäätöksessä tarkoitettua oikeudellisen päätöksen ja oikeusviranomaisen käsitettä. Tuomiossa tarkoitetun oikeusviranomaisen käsitteen täyttävät Suomessa selkeästi tuomioistuimet ja syyttäjät. Esityksessä toimivaltaiseksi viranomaiseksi on valittu syyttäjä. Lakivaliokunta puoltaa esitettyä ratkaisua. Ehdotettu ratkaisu selkeyttää Suomen järjestelmää toisten jäsenvaltioiden viranomaisille.
Lakivaliokunnan päätösehdotus:
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut