(1) Valiokunta pitää eurooppalaisen medianvapausasetuksen tavoitteita oikeansuuntaisina. Mediapalvelujen moniarvoisuus ja riippumattomuus EU:n alueella on hyvä turvata ja tiedotusvälineiden moniarvoisuuden ja riippumattomuuden suojelua tulee vahvistaa. Saadun selvityksen mukaan on hyvä, että esitys eurooppalaista medianvapausasetusta täydentäväksi lainsäädännöksi perustuu minimisääntelyn periaatteelle ja pyrkii välttämään kotimaiselle media-alalle uudesta EU-sääntelystä seuraavaa hallinnollista taakkaa ja kustannuksia.
Media-alalla tapahtuvien yrityskauppojen vaikutusten arviointi median moniarvoisuuteen
(2) Asiantuntijakuulemisessa on kannatettu esitykseen kirjattua periaatetta, jonka mukaan vetovastuu media-alan yrityskaupoissa säilyy edelleen kansallisella kilpailuviranomaisella, Kilpailu- ja kuluttajavirastolla. On pidetty tärkeänä, että medianvapausasetuksen 22 artiklan mukainen jäsenvaltioiden velvoite mediamarkkinoiden keskittymien vaikutusten arvioinnista pidetään erillisenä EU:n ja kansallisen kilpailulainsäädännön mukaisista arvioinneista, kuten yrityskeskittymien valvontaa koskevien sääntöjen mukaisista arvioinneista.
(3) Asiantuntijakuulemisessa on myös katsottu, että hallituksen esityksen 1. lakiehdotuksen 2 §:n mukainen media-alan yrityskauppojen ilmoitusta koskeva liikevaihtoraja on liian korkea, minkä vuoksi merkittävä osa alan yrityskaupoista jää valvonnan ulkopuolelle. On esitetty, että Liikenne- ja viestintävirastolle tulisi säätää oikeus ottaa arvioitavakseen myös sellaiset yrityskaupat, joissa osapuolien liikevaihto on huomattavasti matalampi kuin kilpailulaissa (948/2011). Toisaalta asiantuntijakuulemisessa on katsottu, että Liikenne- ja viestintävirastolle esityksen perusteella tulevan arviointivelvoitteen tulee koskea vain sellaisia media-alan yrityskauppoja, jotka täyttävät kilpailulain mukaiset yrityskauppavalvonnan liikevaihtorajat. On pidetty tärkeänä, että Suomeen ei tuoda kansallista lisäsääntelyä, joka olisi omiaan lisäämään media-alan konsolidointikustannuksia.
(4) Valiokunnalle on korostettu, että yleistä kilpailuoikeutta tiukemmat esteet konsolidaatiokehitykselle saattaisivat Suomessa ennemminkin kaventaa kuin lisätä sisällön tai sisältötarjonnan moniarvoisuutta. Konsolidaatio tukee saadun selvityksen mukaan Suomessa moniarvoisuuden säilyttämistä. Valiokunta pitää tärkeänä, että Liikenne- ja viestintäviraston arvio ei vaikuta yrityskaupan käsittelyyn Kilpailu- ja kuluttajavirastossa tai yrityskaupan viranomaishyväksyntään.
(5) Saadun selvityksen mukaan medianvapausasetuksen mukaisten yrityskauppojen arviointien sitominen kilpailulain mukaisiin liikevaihtorajoihin on kaikista selkein menettely sekä viranomaisten että yrityskauppoja suunnittelevien yritysten näkökulmasta. Niin kutsuttuun otto-oikeusjärjestelmään sisältyy yritysten näkökulmasta epävarmuutta ja viranomaisarviointia koskevaa ennakoimattomuutta.
(6) Mahdollista sääntelyä, jossa Liikenne- ja viestintäviraston oikeuksia yrityskauppojen vaikutusten arviointia koskien laajennettaisiin, tulisi arvioida muun muassa perustuslain 18 §:n 1 momentissa turvatun elinkeinovapauden kannalta. Valiokunta kiinnittää huomiota myös siihen, että yrityskaupan kieltäminen on poikkeuksellinen toimenpide, josta kilpailulain mukaan määrää markkinaoikeus Kilpailu- ja kuluttajaviraston esityksestä. Näin ollen, mikäli Liikenne- ja viestintävirastolle säädettäisiin oikeus kieltää yrityskaupat, tulisi media-alalla tapahtuvien yrityskauppojen arviointia koskevia menettelysääntöjä edelleen arvioida ja täsmentää. Lisäksi säännöksessä olisi täsmennettävä, millaisia ehtoja Liikenne- ja viestintävirasto voisi asettaa yrityskaupalle.
(7) Valiokunta pitää tärkeänä, että pyritään löytämään toimiva tasapaino konsolidaation ja moniarvoisuuden kesken. Tämän vuoksi valiokunta korostaa, että tulee tarkoin seurata uuden sääntelyn vaikutuksia ja tarvittaessa ryhtyä toimenpiteisiin sekä mediakentän moniarvoisuuden että taloudellisen toimintakyvyn turvaamiseksi. Valiokunta ehdottaa eduskunnan hyväksyttäväksi lausuman, jonka mukaan
valtioneuvosto seuraa tarkoin uuden sääntelyn vaikutuksia ja tarvittaessa ryhtyy toimenpiteisiin sekä mediakentän moniarvoisuuden että taloudellisen toimintakyvyn turvaamiseksi.(Valiokunnan lausumaehdotus) Toimituksellista riippumattomuutta koskeva kansallinen sääntely ja itsesääntely
(8) Saadun selvityksen mukaan on hyvä, että medianvapaussäädöksen 6 artiklan 3 kohta ei edellytä uutta lisäsääntelyä Suomessa. Lain sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä (460/2003) ja Julkisen sanan neuvoston Journalististen ohjeiden on katsottu asiallisesti sisältävän medianvapausasetuksen toimituksellisten päätösten riippumattomuutta koskevat velvoitteet.