Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hallituksen esitys eduskunnalle Wienin katsastussopimuksen muutosten hyväksymiseksi ja sopimuksen voimaansaattamiseksi (HE 78/2021 vp): Asia on saapunut liikenne- ja viestintävaliokuntaan mietinnön antamista varten.
Valiokunta on kuullut:
Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon:
Valiokunta on saanut ilmoituksen, ei lausuttavaa:
Esityksessä ehdotetaan, että eduskunta hyväksyisi sopimukseen pyörillä varustettujen ajoneuvojen määräajoin toistettavien katsastusten yhdenmukaisten ehtojen hyväksymisestä sekä näiden katsastusten vastavuoroisesta tunnustamisesta (jäljempänä Wienin katsastussopimus tai sopimus) tehdyt muutokset sekä Wienin katsastussopimukseen liitetyt normit 3 ja 4 sekä normien 1—4 muutokset.
Sopimuksen muutokset ovat luonteeltaan teknisiä. Ne koskevat sopimuksen määritelmiä ja kansainvälisen katsastustodistuksen sähköistä muotoa.
Normien 1—2 muutokset koskevat normien yhdenmukaistamista suhteessa EU:n katsastusdirektiiviin. Muutokset liittyvät määräaikaiskatsastusten sisältöön, ajankohtiin ja tarkastuskohteisiin.
Normit 3 ja 4 koskevat sähkö-, hybridi- ja kaasuajoneuvojen määräaikaiskatsastuksiin liittyviä erityisiä määräyksiä, jotka liittyvät määräaikaiskatsastusten sisältöön, ajankohtiin ja tarkastuskohteisiin. Lisäksi näiden normien määräykset määräaikaiskatsastusten ajankohdista muutetaan samoiksi, kuin katsastusdirektiivissä.
Kyseiset normit ja muutokset ovat tulleet kansainvälisoikeudellisesti voimaan vuosina 2018—2020, mutta niitä ei ole hyväksytty eikä saatettu Suomessa voimaan oikea-aikaisesti. Tällä esityksellä tilanne korjattaisiin oikeustilan selkeyttämiseksi.
Esitykseen sisältyy lakiehdotus Wienin katsastussopimuksen ja sen normien, sellaisina kuin ne ovat muutettuina, niiden määräysten nostamisesta laintasoisiksi, mitkä kuuluvat Suomessa lainsäädännön alaan. Sopimuksen ja sen normien konsolidoidut versiot on tarkoitus julkaista sähköisessä sopimussarjassa.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana mahdollisimman pian sen jälkeen, kun laki on vahvistettu.
(1) Esityksestä ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarkoituksenmukaisena ja tarpeellisena.
(2) Sähkö- ja hybridiajoneuvoissa on käytössä korkeajänniteteknologia. Vaaratilanteiden välttämiseksi sekä työturvallisuuden varmistamiseksi sähkö- ja hybridiajoneuvojen katsastajien pätevyysedellytyksenä tulisi olla autoalalle suunnattu sähkötyöturvallisuuskoulutus (SFS 6002). Valiokunta tiedostaa, että sähköturvallisuuslaissa (1135/2016) on jo sääntelyä sähkö- ja hybridiautojen katsastukseen vaadittavasta pätevyydestä. Valiokunta katsoo kuitenkin, että jatkossa on syytä harkita, onko tarpeen säännellä asiasta myös katsastusalan lainsäädännössä vai onko tiedottaminen ja kouluttaminen riittävää katsastustyötä tekevien turvallisuuden takaamiseksi.
(3) Asiantuntijakuulemisessa on esitetty, että ajoneuvolain 150 §:n 2 momenttia muutetaan siten, että raskaan kaluston voi katsastaa kolmen kuukauden aikana ennen viimeistä katsastuspäivää ilman, että seuraavan vuoden viimeinen katsastuspäivä muuttuu. Saadun selvityksen mukaan tämä helpottaisi sekä kuljetusyrityksiä että katsastajien työtä. Kyseinen säännös ei kuitenkaan sisälly hallituksen esitykseen. Katsastusta säännellään EU:n katsastusdirektiivissämoottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen määräaikaiskatsastuksista sekä direktiivin 2009/40/EY kumoamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2014/45/EU, joka sisältää sääntelyä katsastusajankohdista ja katsastusväleistä. Valiokunta tiedostaa, että direktiivin lähtökohta on, että raskaat ajoneuvot tulisi katsastaa vuosittain, mutta katsoo, että asiaa ja sen vaikutuksia tulee selvittää direktiivin suomissa puitteissa jouston etsimiseksi.
(4) Asiantuntijakuulemisessa on myös esitetty huoli ajoneuvojen kuljettajaa avustavien järjestelmien katsastustarkastusten hitaasta etenemisestä lainsäädännössä. Automaattisesti ajoneuvon nopeuteen, suuntaan tai pysähtymiseen taikka onnettomuuden aiheuttamien vammojen lieventämiseen vaikuttavat järjestelmät ovat merkittävässä asemassa liikenneonnettomuuksien vähentämisessä ja ehkäisyssä sekä onnettomuuksien seurausten lieventämisessä. Viallisina ne voivat päinvastoin aiheuttaa onnettomuuksia ja siten vähentää liikenneturvallisuutta. Tämän vuoksi valiokunta pitää tärkeänä, että jatkossa selvitetään automaattisten järjestelmien pakollisten katsastustarkastusten kehittämisen tarpeellisuus lainsäädännössä.
Liikenne- ja viestintävaliokunnan päätösehdotus:
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut