Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi sähkökäyttöisten henkilöautojen hankintatuesta ja kaasukäyttöisen kuorma-auton hankintatuesta sekä henkilöautojen kaasu- tai etanolikäyttöisiksi muuntamisen tuesta annetun lain 14 §:n muuttamisesta (HE 166/2021 vp): Asia on saapunut liikenne- ja viestintävaliokuntaan mietinnön antamista varten. Asia on lisäksi lähetetty talousvaliokuntaan lausunnon antamista varten.
Asiasta on annettu seuraava lausunto:
Valiokunta on kuullut:
Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon:
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi sähkökäyttöisten henkilöautojen hankintatuesta ja kaasukäyttöisen kuorma-auton hankintatuesta sekä henkilöautojen kaasu- tai etanolikäyttöisiksi muuntamisen tuesta annettua lakia. Lain soveltamista sekä hankintatukeen, jota maahantuoja tai palveluntarjoaja hakee, että muuntotukeen, jota henkilöauton omistaja tai haltija hakee, ehdotetaan jatkettavaksi 31.12.2021 asti.
Esitys on tarkoitus käsitellä vuoden 2021 neljännen lisätalousarvion yhteydessä.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.12.2021.
(1) Esityksestä ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää hallituksen esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena.
(2) Talousvaliokunta on lausunnossaan kiinnittänyt huomiota hankintahinnan autoverollisuuteen ja sen muuttumiseen 1.1.2022, kuitenkin niin, että auton ostaja saa autoverohyvityksen takautuvasti loka—joulukuussa rekisteröidystä täyssähköautosta. Jotta joulukuussa rekisteröitävät autoverottomalta hankintahinnaltaan enintään 50 000 euroa maksavat täyssähköautot tulisivat hankintatuen piiriin, talousvaliokunta esittää liikenne- ja viestintävaliokunnan harkitsevan sääntelyn täsmentämistä tältä osin.
(3) Liikenne- ja viestintäministeriöltä saadun selvityksen mukaan esityksen tarkoituksena ei ole muuttaa edellytyksiä siitä, minkälaisille sähköautoille hankintatukea voidaan myöntää. Liikenne- ja viestintäministeriö on lisäksi nostanut esiin, että täyssähköautojen autoveroa koskevan muutoksen on tarkoitus tulla voimaan taannehtivasti 1.10.2021 alkaen. Muuttamalla hankintatukien enimmäishinnan autoveroa koskevaa tulkintaa 1.12.2021 lähtien sovellettaisiin loka—marraskuussa hankittuihin sähköautoihin erilaista enimmäishintaa kuin joulukuussa hankittuihin autoihin. Liikenne- ja viestintäministeriön näkemyksen mukaan on selkeintä, että autovero lasketaan täyssähköauton hankintahintaan yhdenmukaisesti koko vuoden 2021 ajan. Tämän vuoksi valiokunta katsoo, että hankintahinnan autoverollisuuteen ei ole tarpeen tehdä muutosta.
Liikenne- ja viestintävaliokunnan päätösehdotus:
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut