Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hallituksen esitys eduskunnalle yleissopimukseen tavaran kansainvälisessä tiekuljetuksessa käytettävästä rahtisopimuksesta tehdyn sähköistä rahtikirjaa koskevan lisäpöytäkirjan hyväksymiseksi ja voimaansaattamiseksi sekä laiksi tiekuljetussopimuslain muuttamisesta (HE 156/2018 vp): Asia on saapunut liikenne- ja viestintävaliokuntaan mietinnön antamista varten.
Valiokunta on kuullut:
Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon:
Valiokunta on saanut ilmoituksen, ei lausuttavaa:
Esityksellä saatettaisiin voimaan sähköistä rahtikirjaa koskeva lisäpöytäkirja yleissopimukseen tavaran kansainvälisessä tiekuljetuksessa käytettävästä rahtisopimuksesta. Lisäpöytäkirja tehtiin vuonna 2008. Sen myötä sähköisen rahtikirjan käyttäminen olisi sallittu sopimusosapuolten välillä kansainvälisissä kuljetuksissa. Voimaansaattaminen tehtäisiin asiasisältöisellä lailla muuttamalla tiekuljetussopimuslakia.
Tiekuljetussopimuslakia sovelletaan kansainvälisten kuljetusten lisäksi kotimaisiin kuljetuksiin. Jotta kotimaisten ja kansainvälisten kuljetusten sääntely olisi lain tavoitteiden mukaisesti mahdollisimman yhdenmukaista, muutokset koskisivat lähtökohtaisesti myös kotimaisia kuljetuksia. Tästä lähtökohdasta olisi kuitenkin poikkeuksena velvoite sopia erikseen sähköistä rahtikirjaa koskevista menettelykysymyksistä. Se koskisi vain kansainvälisiä kuljetuksia, jotta kotimaisten kuljetusten hallinnolliset velvoitteet pysyisivät mahdollisimman kevyinä.
Esityksellä toteutettaisiin pääministeri Juha Sipilän hallitusohjelman Rakennetaan digitaalisen liiketoiminnan kasvuympäristö -kärkihanketta. Kärkihankkeen tavoitteena on suotuisan toimintaympäristön luominen digitaalisille palveluille ja uusille liiketoimintamalleille. Kärkihankkeella luodaan innovaatioita ja palveluiden syntymistä tukeva säädös- ja muu toimintaympäristö. Kärkihankkeen yhtenä hallitusohjelman loppukauden toimenpiteenä on edistää logistiikan digitalisaatiota.
Esitykseen sisältyvä lakiehdotus ehdotetaan tulevaksi voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana samanaikaisesti lisäpöytäkirjaan liittymisen kanssa.
Valiokunta on jo aiemmin korostanut sähköisen rahtikirjan kehittämisen ja käyttöönoton merkitystä ja pitää näin ollen erittäin hyvänä, että esityksellä ehdotetaan hyväksyttäväksi tavaran kansainvälisessä tiekuljetuksessa käytettävästä rahtisopimuksesta tehdyn yleissopimuksen sähköistä rahtikirjaa koskeva lisäpöytäkirja. Esityksen myötä sähköisen rahtikirjan käyttäminen on sallittua sopimusosapuolten välillä sekä kansainvälisissä että kotimaisissa kuljetuksissa ja sähköisellä rahtikirjalla on samat oikeusvaikutukset kuin paperisella rahtikirjalla.
Sähköisen rahtikirjan käytöllä voi olla edullisia vaikutuksia kuljetusten taloudellisuuden, päällekkäisten tietojen kirjaamisen välttämisen, kuljetusten valvonnan ja liikenneturvallisuuden kannalta. Saadun selvityksen mukaan sähköinen rahtikirja voi helpottaa myös kabotaasin valvontaa ja nopeuttaa asioimista viranomaisten luona. Järjestelmän käytön myötä kuljetuksia koskevat tiedot ovat aiempaa helpommin viranomaisten hyödynnettävissä esimerkiksi riskiperusteisessa valvonnassa ja tietoja voidaan lähtökohtaisesti pitää myös luotettavampina. Valiokunta korostaa, että järjestelmän käyttöönotossa tulee kiinnittää erityistä huomiota tietoturvallisuuteen ja erityisesti rahtikirjan tietojen eheyden säilymiseen.
Esityksessä ei ehdoteta säädettäväksi viranomaisten toiminnasta. Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että täyden hyödyn saaminen sähköisen rahtikirjan käytöstä vaatii eri viranomaisten järjestelmien yhteentoimivuutta ja sähköisten rahtikirjojen hyödyntämistä koko kuljetusketjussa. Tämä vaatii jatkossa aktiivista kehittämistyötä sekä kuljetusyritysten että viranomaisten taholta.
Valiokunta korostaa, että sähköisen rahtikirjan hyödyntämistä tulee jatkossa edistää aktiivisesti myös Euroopan unionin tasolla.
Voimaantulosäännös.
Valiokunta on tehnyt voimaantulosäännöksen 2 momenttiin lakiteknisiä korjauksia.
Liikenne- ja viestintävaliokunnan päätösehdotus:
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut