Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tieliikennelain muuttamisesta (HE 22/2017 vp): Asia on saapunut liikenne- ja viestintävaliokuntaan mietinnön antamista varten.
Valiokunta on kuullut:
Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon:
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi tieliikennelakia. Lakiin ehdotetaan lisättäväksi ajoneuvojen suurimpia sallittuja massoja ja mittoja koskevan Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin täytäntöönpanon edellyttämät säännökset ajoneuvon painon etätunnistusjärjestelmästä ja kontin ja vaihtokorin painoa koskevien tietojen antamisesta kuormaa kuljettavalle liikenteenharjoittajalle ja valvoville viranomaisille.
Painojen etätunnistusjärjestelmästä säädettäisiin tässä vaiheessa vain direktiivissä edellytetyt vähimmäismääräykset tielle sijoitettavan valvontajärjestelmän käyttöön ottamiseksi. Järjestelmän valinta tehdään myöhemmin kaikissa jäsenvaltioissa. Direktiivissä sallittu toinen vaihtoehto olisi ajoneuvon pakolliseen laitteeseen perustuva järjestelmä.
Kontin ja vaihtokorin painotietojen antamisesta kuljettajalle ja valvontaviranomaisille säädettäisiin samalla tavalla kuin voimassa olevassa laissa säädetään muista kuorman turvallisuuteen vaikuttavien tietojen antamisesta.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan direktiivin säännösten mukaisesti viimeistään 7 päivänä toukokuuta 2017.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi ajoneuvojen suurimpia mittoja ja massoja koskevan direktiivin (EU) 2015/719 asettamista vähimmäisvaatimuksista ajoneuvon painon etätunnistusjärjestelmään liittyen. Etätunnistusjärjestelmällä pystytään erottamaan liikennevirrasta tarkempaa tarkastusta varten sellaiset ajoneuvot, joiden paino ylittää sallitun rajan. Valiokunta pitää hyvänä, että tämä tehostaa valvontaa, sujuvoittaa liikennettä, lisää liikenneturvallisuutta, tasapuolistaa kilpailun edellytyksiä ja saa aikaan kustannussäästöjä tienpidossa kuljetusten ylipainojen vähentyessä. Lisäksi esityksen myötä kuormaa kuljettava liikenteenharjoittaja ja valvontaviranomaiset saavat tavaranlähettäjältä ja kuljetuksen tilaajalta nykyistä paremmin tiedot kontin ja vaihtokorin painosta, mikä muun muassa vähentää kuorma-autonkuljettajien riskiä kuljettaa tietämättään ylikuormaa.
Valiokunta painottaa, että myöhemmin käyttöönotettava järjestelmä ja tarkastusten käytännön toteutus tulee olla kaikilta osin tasapuolinen eikä se saa aiheuttaa kilpailuhaittaa kotimaisille kuljetusyrittäjille. Edellä mainittu direktiivi mahdollistaa kansallisen päätöksen mukaisesti automaattisten punnituslaitteiden sijoittamisen tielle, etäluettavien mittarien vaatimisen ajoneuvoilta ja liikuteltavien valvontalaitteiden käytön. Suomessa käytettävästä järjestelmästä tehtäisiin kuitenkin päätökset myöhemmin. Direktiivin mukaan ulkomaalaisilta ajoneuvoilta ei kuitenkaan voida kansallisesti edellyttää punnituslaitteen hankkimista, jos niiden rekisteröintivaltioissa ei sellaista vaadita. Valiokunta katsoo, että kuljetusyritysten toimintaedellytysten tasapuolisuuden varmistamiseksi voi olla tarpeen arvioida tielle sijoitettavien valvontalaitteiden käyttöä, jotta ylikuormat voidaan havaita tasapuolisesti myös ulkomaisten ajoneuvojen osalta. Valiokunta katsoo, että järjestelmän käyttöönoton valmistelussa on välttämätöntä ottaa huomioon laitteiden toimintavarmuus Suomen talviolosuhteissa.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että viimeistään järjestelmän käyttöönoton yhteydessä on tarpeen tarkastella ja pyrkiä kehittämään valvonta- ja seuraamusjärjestelmää ja siihen liittyviä prosesseja muun muassa siten, että valvontaviranomaisten toiminnan resurssitehokkuus voidaan varmistaa.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Liikenne- ja viestintävaliokunnan päätösehdotus:
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut