Yleistä
(1) Valiokunta pitää esityksen tavoitteita kannatettavina ja katsoo, että on tärkeää pyrkiä varmistamaan lentoturvallisuus mahdollisuuksien mukaan. Valiokunta toteaa tyytyväisyydellä, että saadun selvityksen mukaan käsillä oleva hallituksen esitys kattaa lentoturvallisuuteen keskeisimmin vaikuttavat tehtävät ja siten edistää ilmailun päihteettömyysvaatimuksen toteutumista laajasti.
Puhalluskokeen järjestäminen
(2) Asiantuntijakuulemisessa on katsottu, että lentoturvallisuuden näkökulmasta työsuhteessa olevien ohjaamo- ja matkustamotyöntekijöiden lisäksi kouluttavalla lentoyhtiöllä tulisi olla oikeus velvoittaa puhalluskokeeseen myös lento- tai matkustamomiehistön jäseneksi koulutettava, ei-työsuhteessa oleva henkilö, ennen koulutuslentovuoron alkamista. Saadun selvityksen mukaan ehdotus myös koulutettavien puhalluskokeeseen velvoittamisesta ei aiheuta muutosta lakiehdotukseen, sillä ehdotuksen lähtökohtana on työsuhteessa oleminen. Liikenne- ja viestintäministeriö on katsonut, että lentoyhtiön koulutettavia, jotka eivät ole työsuhteessa, voitaisiin puhalluttaa vapaaehtoisuuteen perustuen.
(3) Valiokunta pitää tärkeänä, että puhalluskokeet suoritetaan asianmukaisin laittein ja että henkilökunnalla on asianmukainen koulutus ja taito puhalluskokeen suorittamiseen. Testituloksen varmentamisesta liikenne- ja viestintäministeriö on todennut, että esityksessä edellytetään testituloksen varmentamista ennen mahdollisten työoikeudellisten seuraamusten määräämistä. Ministeriö on myös katsonut, että työntekijän oikeus vaatia positiivisen näytteen varmentamista 170 a §:ssä esitetyllä tavalla on asianmukainen. Positiivisen puhalluskoetuloksen varmentaminen toisella alkometrilaitteella tai tarkkuusalkometrilaitteella on tarkoituksenmukaista, ja tästä syystä ministeriö ei ole pitänyt tuloksen varmentamista juuri verikokeella perusteltuna.
(4) Saadun selvityksen mukaan ehdotettu puhalluskoesääntely on luonteeltaan työsuojelullinen toimenpide. Puhalluskokeita käytetään tällä hetkellä monissa ammateissa ja työpaikoilla työkuntoisuuden varmistamiseksi. Työntekijöitä puhallutetaan työnantajan toimesta esimerkiksi satamissa, telakoilla ja ydinvoimaloissa.
(5) Saadun selvityksen mukaan puhalluskokeita suorittaessaan työnantaja ei hoida viranomaistehtävää eikä työnantaja voi määrätä hallinnollisia seuraamuksia tai sanktioita. Ehdotetulla puhalluskoesääntelyllä ei korvata viranomaisten suorittamia puhalluskokeita, vaan niiden tavoitteena on varmistaa työntekijöiden työkuntoisuus ja näin turvata työntekijöiden, matkustajien ja sivullisten terveyttä ja henkeä. Työnantajan suorittamien puhalluskokeiden tarkoitus ei ole myöskään täydentää viranomaisten tehtäviä tai säätää viranomaisia avustavasta tehtävästä työnantajalle, vaikka ehdotetulla oikeudella tietyllä tapaa voidaankin nähdä samaa funktiota kuin viranomaisen suorittamilla puhalluskokeilla.
(6) Puhalluskokeisiin velvoitettaisiin työnantajan omia työntekijöitä sekä sen alihankkijoiden työntekijöitä. Saadun selvityksen mukaan vain työoikeudelliset seuraamukset olisivat mahdollisia työntekijän antaessa positiivisen puhalluskoetuloksen ennen työvuoron alkua, koska työntekijä ei voi ennen työvuoroaan syyllistyä ilmaliikennejuopumukseen tai huumaavan aineen käyttämiseen ilmailussa. Työvuoron aikana työntekijä voitaisiin puhalluttaa vain, jos olisi perusteltu syy epäillä hänen olevan alkoholin vaikutuksen alainen. Jos tällaisessa tilanteessa puhalluskoetulos olisi positiivinen, siirtyisi asia poliisille.
Lentokentän pitäjän oikeus puhalluttaa
(7) Asiantuntijakuulemisessa on esitetty, että ehdotettua puhalluskoesääntelyä laajennettaisiin siten, että työnantajan ohella myös lentoaseman pitäjä ja sen toimeksiannosta toimiva palveluntarjoaja voisi velvoittaa ilma-aluksessa tai maaorganisaatiossa suoraan lentoturvallisuuteen vaikuttavassa tehtävässä työskentelevät puhalluskokeeseen.
(8) Päihdetestausta koskevalla sääntelyllä on perustuslain 7 §:ssä määriteltyyn henkilökohtaiseen koskemattomuuteen liittyviä vaikutuksia sekä perustuslain 10 §:ssä määriteltyyn yksityiselämän suojaan liittyviä vaikutuksia. Ehdotetulla sääntelyllä olisi saadun selvityksen mukaan myös vaikutuksia puhalluskokeeseen velvoitettavan oikeusturvan kannalta perustuslain 21 §:ssä säädetyllä tavalla. Mahdollisesti voisi olla tarpeen arvioida sääntelyä myös perustuslain 124 §:ssä tarkoitetun julkisen hallintotehtävän siirron kannalta. Tämän vuoksi puhalluskoesääntelyä laajentavia muutoksia ja niiden vaikutuksia on syytä arvioida huolellisesti erillisessä hankkeessa. Ehdotetun kaltaisten päihdetestauksen keinojen arviointi on saadun selvityksen mukaan perusteltua tehdä yhteistyössä liikenne- ja viestintäministeriön, oikeusministeriön, sisäministeriön ja työ- ja elinkeinoministeriön kanssa. Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa eduskunnalle lausumaa, jonka mukaan eduskunta edellyttää,
että valtioneuvosto selvittää puhalluskoesääntelyä laajentavia muutoksia ja niiden vaikutuksia erillisessä hankkeessa.