Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi eläintautilain muuttamisesta (HE 286/2022 vp): Asia on saapunut maa- ja metsätalousvaliokuntaan mietinnön antamista varten.
Valiokunta on kuullut:
Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon:
Valiokunta on saanut ilmoituksen, ei huomautettavaa:
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi eläintautilakia.
Eläintaudeista aiheutuvien kustannusten ja menetysten korvaamista koskeviin säännöksiin ehdotetaan tehtäväksi muutokset, jotka ovat tarpeen vuoden 2023 alusta voimaan tulevan EU:n valtiontukisääntöjen uudistuksen vuoksi. Muutoksista huolimatta korvausjärjestelmä säilyisi pääosin nykyisellään. Lisäksi korvaussäännöksiin tehtäisiin eräitä sääntelyä selkeyttäviä täsmennyksiä ja rajauksia.
Alueellisina taudintorjuntatoimenpiteinä perustettaviin rajoitusvyöhykkeisiin liittyvät viranomaisten toimivaltasäännökset ehdotetaan muotoiltaviksi uudella tavalla. Muutoksilla ei ole tarkoitus muuttaa nykytilaa, vaan poistaa toimivaltasäännöksiin liittyvät tulkintavaikeudet, joita eräiden uusien komission säännösten terminologia on aiheuttanut.
Lisäksi ehdotetaan, että eläintautien varalta otettuja näytteitä tutkivien laboratorioiden nimeämistä ja ilmoitusvelvollisuutta koskevien, toiminnan pätevyyden kontrolloimiseksi säädettyjen vaatimusten ulkopuolelle rajataan ne laboratoriot, joissa näytteitä tutkitaan ainoastaan tieteellisen tutkimuksen suorittamiseksi.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.4.2023. Siirtymäaika sopeuttaa olemassa olevat ryhmäpoikkeuksiin perustuvat korvausjärjestelmät uusiin valtiontukisääntöihin päättyy 30.6.2023.
Hallituksen esityksessä mainituista syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä jäljempänä esitettävin muutoksin.
Hallituksen esityksen pääasiallisena tavoitteena on saattaa eläintautilain 14 luvun säännökset, jotka koskevat eläintautien vuoksi valtion varoista maksettavia kustannuksia ja korvauksia, yhteensopiviksi uudistuneiden EU:n valtiontukisääntöjen kanssa. Ehdotettu sääntely mahdollistaa valtion varojen käyttämisen eläintautikustannusten korvaamiseen pääosin nykyiseen tapaan sekä hätätoimenpiteitä koskevan Euroopan unionin rahoituksen saamisen sitä koskevien säännösten mukaisesti. Maatalousalaa sekä kalastus- ja vesiviljelyalaa koskevat ryhmäpoikkeusasetukset tulivat voimaan 1.1.2023, ja niitä tulee soveltaa olemassa oleviin tukijärjestelmiin viimeistään 1.7.2023. Asetukset annettiin 14.12.2022 ja julkaistiin 21.12.2022 eli vasta hallituksen esityksen antamisen jälkeen. Lopullisissa ryhmäpoikkeusasetuksissa muutama kohta on muuttunut hallituksen esitystä valmisteltaessa käytettävissä olleisiin luonnoksiin verrattuna. Valiokunta ehdottaa eläintautilakiin tehtäviksi jäljempänä yksityiskohtaisissa perusteluissa kuvatut muutokset EU-säännösten lopullisen muotoilun huomioon ottamiseksi.
Eläintautilaissa tarkoitettu korvausjärjestelmä perustuu valtion vastuuseen korvauksista. Ruokaviraston maksamat korvaukset eläintautien hävittämisen aiheuttamista menetyksistä maksetaan valtion talousarvion momentilta 30.20.20 (Eläinlääkintähuolto ja kasvintuhoojien torjunta). Viime vuosina korvauskustannukset ovat olleet nousussa. Korvaukset ovat viimeisten viiden vuoden aikana pääasiassa kohdentuneet vesiviljelyssä esiintyviin tauteihin. Hallituksen esityksen mukaan vesiviljely-yrityksille on viime vuosina maksettu korvauksia kalojen tarttuvan verta muodostavan kudoksen kuolion (IHN-tauti) vuoksi, jota on vuosina 2017—2022 todettu kolmessa kalanviljelylaitoksessa ja kolmessa onkilammikossa Pohjois-, Itä- ja Sisä-Suomessa sekä kuudessa kirjolohilaitoksessa Ahvenanmaalla, jonne se on luultavasti levinnyt Tanskasta tuoduista poikaskaloista. Valiokunta toteaa, että valtion varoista suoritettavat korvaukset ovat tärkeä keino vesieläintautien vastustamisessa ja eläintautivahinkoja kärsineen elinkeinonharjoittajan tukemisessa. Vesiviljelyssä tautiriskiin ei ole mahdollista vaikuttaa yrityksen omin varotoimenpitein samassa määrin kuin muussa kotieläintuotannossa, sillä eläintauti voi levitä luonnossa varotoimista huolimatta esimerkiksi velvoiteistutusten tai kalojen ylisiirtojen kautta. Vesiviljelyssä on lähinnä mahdollista vaikuttaa tautien esiintymiseen käyttäen varovaisuutta eläinten hankinnassa. Valiokunta pitää myönteisenä, että vesieläintautien aiheuttamia kustannuksia ja lopetetuista eläimistä aiheutuvia menetyksiä voidaan korvata valtion varoista uuden vesiviljelyalan ryhmäpoikkeusasetuksen perusteella ilman aiemmin tarvittua tukijärjestelmän notifiointia.
Valiokunta toteaa, että esityksen mukaan korvauksista aiheutuvia valtion kustannuksia hillitsevät ehdotukset, joiden perusteella tuotannon keskeytyksistä aiheutuvan taloudellisen vahingon korvauksia voidaan maksaa vain maatalousyrittäjille ja joilla täsmennetään lopetetuista eläimistä maksettavan korvauksen perusteena olevan eläimen käyvän arvon määrittelyä. Valiokunta pitää tärkeänä, että vakavassa eläintautitilanteessa korvaukset tuotannonmenetyksistä korvataan yritysmuodosta tai lakisääteisestä vakuutusvelvoitteesta riippumatta kotieläintaloutta harjoittaville yrittäjille. Vakavien eläintautien torjunnassa on myös erittäin tärkeää, että eri viranomaisten toimivalta on selkeästi määritetty säädöstasolla, jotta taudin torjuntatoimiin voidaan ryhtyä viivytyksettä. Valiokunta katsoo, että eläintautilakiin ehdotetut muutokset ja täsmennykset selkiyttävät Ruokaviraston velvollisuuksia ja toimintamahdollisuuksia rajoitusvyöhykkeiden perustamisessa, laboratorioiden nimeämisessä ja rekisteröinnissä sekä korvaushakemusten käsittelyssä.
Laki eläintautilain muuttamisesta
86 §. Kustannusten ja korvausten maksamista koskevat rajoitukset.
Pykälän 1, 2 ja 4 momenteissa esitetään viitattavaksi EU:n uusiin valtiontukisääntöihin. Maatalousalaa sekä kalastus- ja vesiviljelyalaa koskevat ryhmäpoikkeusasetukset annettiin 14.12.2022 ja julkaistiin 21.12.2022 eli vasta hallituksen esityksen antamisen jälkeen. Pykälän 1 ja 4 momentissa viitataan komission asetukseen tiettyjen maa- ja metsätalousalan ja maaseutualojen tukimuotojen toteamisesta sisämarkkinoille soveltuviksi Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 107 ja 108 artiklan mukaisesti eli niin sanottuun maatalouden ryhmäpoikkeusasetukseen. Pykälän 2 momentissa viitataan puolestaan komission asetukseen kalastus- ja vesiviljelytuotteiden tuottamisen, jalostamisen ja kaupan pitämisen alalla toimiville yrityksille myönnettävien tukien tiettyjen muotojen toteamisesta sisämarkkinoille soveltuviksi Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 107 ja 108 artiklan mukaisesti eli kalastus- ja vesiviljelyalaa koskevaan ryhmäpoikkeusasetukseen. Valiokunta ehdottaa viittausten täsmentämistä siten, että asetusten lopulliset numerot käyvät momenteista ilmi.
Pykälän 5 momentissa esitetään rajattaviksi ne taudit, joiden vuoksi kustannusten ja menetysten korvauksia voidaan maksaa. Hallituksen esityksessä esitetty rajaus perustuu edellä mainittuun maatalouden ryhmäpoikkeusasetukseen. Julkaistun maatalouden ryhmäpoikkeusasetuksen 26 artiklan 4 kohta eroaa kuitenkin olennaisesti hallituksen esityksen esittelyhetkellä käytettävissä olleen viimeisimmän luonnosversion vastaavasta kohdasta. Julkaistuun maatalouden ryhmäpoikkeusasetukseen ei sisälly mahdollisuutta muiden kuin EU-lainsäädännön mukaisten luetteloitujen tautien, TSE-tautien ja zoonoosien sekä Maailman eläintautijärjestön eläintautiluettelon tautien korvaamiseen, ja mahdollisuudesta uusien tautien korvaamiseen säädetään asetuksessa ilman lisäehtoja. Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa, että maininta ”muista taudeista” sekä lisäehtoja koskevat 1 ja 2 kohta poistetaan momentista. Julkaistu vesiviljelyalan ryhmäpoikkeusasetus puolestaan sisältää luonnosversioon verrattuna mahdollisuuden maksaa korvauksia eläinterveyssäännöstön 226 artiklassa tarkoitetuista vesieläintaudeista eli sellaisista taudeista, joiden vastustamiseen on artiklassa säädetyt perusteet ja joita koskevien kansallisten toimenpiteiden toteuttamiseen jäsenvaltio on saanut oikeuden tekemänsä ilmoituksen ja komission hyväksynnän perusteella. Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa, että 5 momentissa mainitaan myös kansallisilla toimenpiteillä vastustettavat vesieläimissä esiintyvät taudit.
Maa- ja metsätalousvaliokunnan päätösehdotus:
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut