Yleistä
Hallituksen esityksessä ehdotetaan säädettäväksi valtakunnallisesta osaamistietovarannosta ja koulutustarjonnan tietovarannosta, jotka liittyvät opetus- ja kulttuuriministeriön, työ- ja elinkeinoministeriön, Opetushallituksen sekä ELY-keskusten kehittämis- ja hallintokeskuksen (KEHA-keskus) rakentamaan Osaamispolku-palveluun. Osaamispolku on koulutus- ja urasuunnittelun, osaamisen kehittämisen ja työllistymisen tueksi tarkoitettu sähköinen palvelu. Sen tarkoituksena on tukea yksilöiden osaamisen kehittämistä ja osaamisen tunnistamista yksilöllisiin tarpeisiin sopivien koulutusvalintojen tekemiseksi.
Osaamispolku-palvelu on tarkoitus ottaa käyttöön vuoden 2026 alusta. Hanketta on valmisteltu Jatkuvan oppimisen digitaalinen palvelukokonaisuus -hankkeessa vuosina 2021—2025. Se on osa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa (RRP) sekä siihen sisältyvää jatkuvan oppimisen digitalisaatio-ohjelmaa. Hankkeen taustalla ovat vuoden 2020 lopussa valmistuneet, parlamentaarisesti valmistellut Jatkuvan oppimisen linjaukset.
Jatkuvan oppimisen digitaalinen palvelukokonaisuus -hanke toteutetaan EU:n elpymis- ja palautumistukivälineen (RRF) rahoituksella. Sen jälkeen Osaamispolun vuosittaiset kustannukset ovat hallituksen esitykseen sisältyvän arvion mukaan noin 2,5 miljoonaa euroa. Kustannuksia syntyy muun muassa palvelun teknisestä ylläpidosta ja edelleen kehittämisestä. Kustannukset hoidetaan tässä vaiheessa kohdentamalla uudelleen olemassa olevia resursseja.
Osaamispolku-palvelu tarjoaa sitä hyödyntäville henkilöille mahdollisuuden saada tietoa itselle sopivista opiskelu- ja työllistymismahdollisuuksista sekä jäsentää toiveitaan koulutus- ja uramahdollisuuksistaan. Palvelulla voidaan sujuvoittaa siirtymiä koulutuksen ja työuran nivelvaiheissa, kuten nopeuttaa hakeutumista jatko-opintoihin ja edistää osaamisen ylläpitämistä ja kehittämistä oman tehtävänkuvan tai työmahdollisuuksien laajentamiseksi. Palvelu tukee paitsi nuorten työmarkkinoille tuloa myös työssä olevien työmarkkina-asemaa ja työttömien työllistymistä. Osaamispolkua täydentää Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus Jotpan ylläpitämä Osaamistarvekompassi, ja saadun asiantuntijalausunnon mukaan palvelujen välille on tarkoitus tehdä linkityksiä.
Hallituksen esitys sai valiokunnan asiantuntijakuulemisessa laajaa kannatusta. Saadun selvityksen ja hallituksen esityksen perustelujen perusteella sivistysvaliokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa hallituksen esitykseen sisältyvien lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin huomioin ja mietinnön yksityiskohtaisista perusteluista ilmenevin muutosesityksin.
Perustuslakivaliokunnan lausunto
Säätämisjärjestysperustelut.
Perustuslakivaliokunta on todennut lausunnossaan (PeVL 53/2025 vp), että ehdotettuun sääntelyyn sisältyy valtiosääntöoikeudellisesti merkityksellisiä näkökohtia suostumuksesta, arkaluonteisten tietojen käsittelystä ja julkisuusperiaatteen rajoittamisesta sekä yhdenvertaisuudesta, joita on käsitelty esityksen säätämisjärjestysperusteluissa. Perustuslakivaliokunta on kiinnittänyt lausunnossaan huomiota siihen, että ehdotettua uudentyyppistä hallinnollista sääntelyä, jossa hallituksen esityksenkin (s. 91—92) mukaan ensi kertaa säädetään sektorikohtaisesti tekoälyn käytöstä, olisi tullut arvioida myös perustuslain 21 §:ssä turvatun hyvän hallinnon ja perustuslain 118 §:ssä säädetyn virkavastuun kannalta. Sivistysvaliokunta perustuslakivaliokunnan lausunnossa esittämään yhtyen kiinnittää valtioneuvoston huomiota säätämisjärjestysperustelujen puutteisiin.
Valmisteilla oleva yleislainsäädäntö.
Perustuslakivaliokunta on kiinnittänyt lausunnossaan huomiota siihen, että hallituksen esityksessä ei ole viitattu valtioneuvostossa vireillä olevaan hankkeeseen, jonka tehtävänä on laatia hallituksen esityksen muotoon ehdotus niistä digipalvelulakiin ja mahdollisesti hallinnon yleislainsäädäntöön tarvittavista lainsäädäntötoimenpiteistä, joilla tehdään mahdolliseksi autonomisten teknologioiden hyödyntäminen viranomaisneuvonnan palveluautomaatiossa. Perustuslakivaliokunnan mielestä olisi ollut lähtökohtaisesti perustellumpaa, että käsiteltävänä oleva hallituksen esitys olisi annettu yleislainsäädännön valmistuttua.
Saamaansa selvitykseen viitaten sivistysvaliokunta toteaa, että esitys liittyy mietinnön alussa todettuun Euroopan unionin komission rahoituksella toteutettuun palvelukokonaisuuden valmisteluun. Euroopan unionin asettama tavoite edellyttää, että palvelut valmistuvat vuoden 2025 lopussa. Tavoitteiden toteutumisesta tulee raportoida komissiolle esitettävässä Suomen maksupyynnössä keväällä 2026.
Valiokunta pitää tärkeänä, että yleislainsäädännön mahdolliset myöhemmät uudistukset ja muutokset otetaan huomioon palvelun toteutuksessa asianmukaisesti ja tarvittaessa valmistellaan muutosehdotukset nyt ehdotettuun erityislainsäädäntöön. Osaamispolun toimintaa ohjaa esimerkiksi digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annettu laki (306/2019), jonka 6 a §:ssä säädetään palveluautomaation käytöstä viranomaisneuvonnassa.
Virkavastuu.
Perustuslakivaliokunta on kiinnittänyt lausunnossaan (PeVL 53/2025 vp) huomiota siihen, ettei esityksessä ole käsitelty ehdotetun sääntelyn kannalta merkityksellisiä virkavastuuseen liittyviä kysymyksiä tuoden esille, että erityisesti esitykseen liittyvät tekoälyn käyttöönottoon ja käyttöön liittyvät vastuut on määriteltävä siten, että virkavastuu toteutuu tosiasiallisena seuraamusjärjestelmänä.
Saatuun selvitykseen viitaten sivistysvaliokunta toteaa, että tekoälyn käyttöönottoon ja käyttöön liittyvistä vastuista säädetään Euroopan unionin tekoälyasetuksessa, joka samalla määrittelee myös virkavastuun sisältöä. Lisäksi perustuslakivaliokunnan lausunnon PeVL 7/2019 vp (s. 11) mukaan virkavastuuta ei voida kohdentaa näennäisesti ja keinotekoisesti jollekin taholle. Näin ollen olisi ongelmallista osoittaa lainsäädännössä yksittäiselle virkahenkilölle vastuu tekoälyn tuottamista lopputuloksista, kuten siitä, miten tekoäly järjestää koulutus- ja uravaihtoehtoja palvelun käyttäjälle tämän antamien tietojen ja valitsemien rajausten perusteella.
Virkavastuun merkitys korostuu erityisesti tilanteissa, joissa viranomainen tekee yksipuolisesti henkilön etuun, oikeuksiin tai velvollisuuksiin vaikuttavia päätöksiä. Osaamispolussa ei tällaisia päätöksiä tehdä vaan sen tekoälyä hyödyntävien toiminnallisuuksien käyttämisessä on kyse viranomaisen tarjoamasta sähköisestä palvelusta, jota kukin henkilö voi halutessaan hyödyntää oman koulutuksensa, työuransa ja osaamisensa kehittämisen ideointiin ja suunnitteluun hänen omana toimintanaan.
Osaamispolussa virkahenkilöiden vastuu ulottuu tekoälyasetuksen velvoitteiden lisäksi henkilön informointiin. Sen tarkoituksena on antaa palvelua käyttäville henkilöille riittävä tieto sähköisen palvelun työkalujen ominaisuuksista ja rajoituksista, jotta palvelun käyttäjä pystyy tekemään tietoisen valinnan niiden käyttämisestä. Tekoälyyn liittyvistä informointivelvoitteista säädetään tekoälyasetuksessa (IV luku, erityisesti 50 artikla) ja siitä on säännökset ehdotetussa valtakunnallista osaamistietovarantoa koskevassa laissa (3 §:n 4 momentti ja 5 §).
Valtakunnallinen osaamistietovaranto
Valtakunnallista osaamistietovarantoa koskevan lakiesityksen tarkoituksena on luoda edellytykset sähköiselle Osaamispolku-palvelulle, johon jokaisella on mahdollisuus tallentaa osaamiseensa liittyvää tietoa sekä siirtää sinne tietojaan nykyisestä Opintopolusta ja Työmarkkinatorin työnhakuprofiilista. Lakiesitys sisältää säännökset sähköisestä Osaamispolku-palvelusta, tietovarantoon tallennettujen osaamistietojen ylläpitämiseen ja käyttämiseen liittyvästä tietosuojasta sekä palvelua ylläpitävien viranomaisten tehtävistä. Valiokunta pitää esitystä kannatettavana.
Osaamispolussa hyödynnetään tekoälyä tekoälyasetuksen 3 artiklan 1 kohdassa tarkoitetussa merkityksessä. Osaamispolku on siten tekoälyasetuksessa tarkoitettu tekoälyjärjestelmä. Asiantuntijalausunnossa on kiinnitetty huomiota siihen, että suostumusvaatimuksesta huolimatta tietovarantoon kertyvä data voi olla monin tavoin vinoutunutta, mikä asettaa haasteita ja rajoituksia sen hyödyntämiselle. Ongelmia voi aiheutua tekoälyn palvelun käyttäjille antamista muiden käyttäjien dataan pohjautuvista ehdotuksista. Tähän liittyy tekoälyjärjestelmille tyypillinen riski siitä, että järjestelmä toisintaa ja vahvistaa olemassa olevia stereotypioita ja vinoumia, joita liittyy esimerkiksi koulutusvalintoihin sosioekonomisen taustan tai sukupuolen perusteella.
Valiokunta pitää tärkeänä huolehtia tekoälyn hyödyntämisen eettisyydestä, läpinäkyvyydestä sekä vinoutumien ja syrjivien käytäntöjen ehkäisemisestä. Palvelua tulee valvoa tekoälyasetuksen ja muun yleislainsäädännön mukaisesti. Ongelmien ehkäisemiseksi on erittäin tärkeää varmistaa, että palvelun käyttäjät saavat riittävän opastuksen palvelun käyttöä varten ja että järjestelmän antamat ehdotukset perustellaan avoimesti käyttäjälle.
Perustuslakivaliokunnan lausunnon ja saadun selvityksen perusteella lakiesitys vaatii eräitä täsmennyksiä, ja valiokunta ehdottaa, että 1. lakiesityksen 3, 4, 5 ja 9 §:iin tehdään yksityiskohtaisissa perusteluissa selostetut muutokset.
Koulutustarjonnan tietovaranto
Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että voimassa olevaan opinto- ja tutkintorekisterilakiin sisällytetään säännökset koulutustarjonnan tietovarannosta, joka on tietopohjana koulutusmahdollisuuksien esittämiseksi Osaamispolku-palvelussa. Koulutustarjonnan tietovaranto tarjoaa palvelua hyödyntäville henkilöille mahdollisuuden saada tietoa heitä kiinnostavasta koulutustarjonnasta oman osaamisensa kehittämiseksi. Osaamispolkua käyttävillä henkilöillä on halutessaan mahdollisuus järjestää koulutustarjontaa koskevia tietoja tekoälyn avulla henkilön kiinnostuksen kohteiden mukaiseen järjestykseen. Lisäksi koulutustarjonnan tiedoista saadaan kansallista tietopohjaa selvityksiä, tutkimusta ja tilastointia varten ja siten myös suunnittelun ja päätöksenteon tueksi.
Ehdotetuissa koulutustarjonnan tietovarantoa koskevissa uusissa säännöksissä säädetään tietovarannon tietojen laajuudesta, laadusta ja käyttötarkoituksista. Samalla lain nimikettä ehdotetaan muutettavaksi siten, että se sisältää maininnan koulutusrekisteristä. Nimikemuutos edellyttää muutoksia seitsemään muuhun lakiin, joissa on viittaussäännökset kyseiseen lakiin.
Valiokunta kannattaa esitystä ja pitää myönteisenä ehdotusta laajentaa lainsäädännössä tietovarannon tietosisältöä siten, että siihen kuuluu tietoja myös opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan ulkopuolella olevasta koulutustarjonnasta.
Asiantuntijakuulemisessa tuotiin esille toiveita siitä, että tietovarantoon tallennettaisiin tietoa ehdotettua laajemmin muustakin kuin julkisrahoitteisesta koulutuksesta. Valiokunta saatuun selvitykseen ja hallituksen esitykseen (s. 73—79) viitaten toteaa, että koulutustarjonnan laajentamiseen liittyy ratkaisemattomia kysymyksiä, kuten Euroopan unionin valtiontukisääntelystä aiheutuvat mahdolliset rajoitukset ja menettelyn luominen palvelussa tarjolla olevan koulutuksen laadun varmistamiseksi. Valiokunta toteaa, että palvelun laajentamisen mahdollisuuksia on tarpeen selvittää ja arvioida sen perusteella mahdollisuudet laajentaa palveluun tallennettavaa koulutustarjontaa myös muihin kuin julkisesti rahoitettuun koulutustarjontaan.