Yleistä
Sivistysvaliokunta pitää kannatettavana hallituksen esitystä korvata kuntien kulttuuritoiminnasta annettu laki ajantasaisella säädöksellä. On tärkeää, että lainsäädäntö saadaan vastaamaan muuttunutta ja myös muuttuvaa toimintaympäristöä. Lain valmistelussa on otettu monipuolisesti huomioon erilaiset kulttuuriin liittyvät tarpeet ja näkemykset. Myös kulttuurin ja taiteen yhteiskuntapoliittinen merkitys ja vaikutus tunnistetaan ja tunnustetaan aikaisempaa selkeämmin.
Ehdotettu laki vahvistaa kulttuurin roolia kunnan toiminnassa sekä perustelee kulttuurin merkitystä ja asemaa kunnan peruspalveluna. Esitys tukee keskeisiltä osin tulevaisuuden sivistyskuntaa sekä tunnistaa taiteen ja kulttuurin monipuolisen ja tärkeän merkityksen kuntalaisille ja kunnan elinvoimalle. Tulevien rakenteellisten uudistusten (maakunta- ja sote-uudistus, Tulevaisuuden kunta -hanke) toteutuessa kuntien tehtävät suuntautuvat nykyistä vahvemmin sivistys-, kulttuuri- ja vapaa-ajanpalveluiden järjestämiseen.
Esityksellä annetaan kunnille uusia keinoja kunnan kulttuuritoiminnan järjestämiseen. Kuntien kulttuuritoiminnan tehtävät ehdotetaan säädettävän yleisellä tasolla. Toiminnan toteuttamisen keinot päättää kunta itsehallintonsa puitteissa paikalliset olosuhteet huomioon ottaen. Valiokunta pitää ratkaisua perusteltuna.
Ehdotettu laki kannustaa kuntia suunnitelmalliseen ja yhteistyömalleja etsivään toimintaan, myös kuntarajat ylittäen. On tärkeää, että kuntien kulttuuritoiminta on kaikkien väestöryhmien saavutettavissa.
Valiokunta puoltaa hallituksen esitykseen sisältyvän lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Kulttuuritoiminnalla on sekä väline- että itseisarvo
Valiokunta toteaa, että taiteen ja kulttuurin käsitteiden merkitys lakiesityksen yhteydessä on avattu selkeästi ja monipuolisesti. Hallituksen esityksessä tulee esille sekä kuntien kulttuuripalveluiden välinearvo että myös taiteen itseisarvo sekä kulttuurin laajentunut yhteiskuntapoliittinen merkitys. Kulttuuri kytkeytyy laajasti kuntien tehtäviin asukkaiden hyvinvoinnin ja kunnan elinvoiman edistämisessä.
Valiokunta pitää hyvänä, että kulttuuri nähdään hallituksen esityksessä hyvinvointia edistävänä tekijänä. Kulttuurilla ja taiteella on useissa tutkimuksissa todettu olevan suuri merkitys ihmisten hyvinvointiin ja terveyteen, ja ne tarjoavat myös mahdollisuudet osallisuuteen ja yhteisöllisyyteen. Siten kulttuurin saatavuuden ja saavutettavuuden edistäminen on myös sosiaalipoliittinen kysymys.
Taiteen, kulttuurin ja luovien alojen merkityksen nähdään kasvavan sekä tuotanto- että palvelusektorina. Valiokunta korostaa kulttuurin merkittävää roolia kansantaloudessa. Saadun asiantuntijalausunnon mukaan kulttuuri tuottaa jo 6,8 prosenttia Euroopan kansantuotteesta. EU-alueella kulttuuri työllistää suoraan 8,4 miljoonaa ihmistä ja kulttuuri- ja luovien alojen yritysten arvioidaan työllistävän kaikkiaan yli 12 miljoonaa ihmistä, joka on 7,5 prosenttia EU:n työvoimasta. Suomessa suppeammin määritelty kulttuurin toimiala työllistää asiantuntijalausunnon mukaan 3,5 prosenttia työvoimasta. Kulttuurin osuus kaikista kulutusmenoista on 4,7 prosenttia ja yksityisistä kulutusmenoista 5,8 prosenttia.
Kuntien kulttuuritoiminnan ylläpitämisen ja edistämisen onnistuminen ehdotetun lain mukaisesti edellyttää sekä harrastus- ja vapaaehtoistyön että alan ammattilaisten toiminnan mahdollistamista. Ne eivät ole toisensa poissulkevia, vaan niillä kummallakin on paikkansa erikseen ja kumppanuuksin toisiaan tukien. Taiteen ammattimaisella tekemisellä on merkitystä myös toiminnan laadun kannalta. Valiokunta katsookin, että kuntien tehtäviä koskevassa säännöksessä taiteen ammattimaisuus tulee näkyä laissa ehdotettua vahvemmin.
Kulttuuriperintö
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa tuotiin esille, että kunnan kulttuuritoimen kuvaus painottuu ehdotuksessa perinteiseen kulttuuriin: esittäviin taiteisiin, tapahtumiin ja kirjastotoimeen aineellisen kulttuuriympäristön jäädessä vain vähäiselle huomiolle. Valiokunta korostaa myös kulttuuriympäristön merkitystä osana kulttuuria: se liittyy jokaisen kansalaisen elämään ja on jatkuvasti läsnä kertoen alueen historiasta ja juurruttaen asukkaan kotiseutuunsa.
Valiokunta toteaa, että kulttuuriympäristö, esimerkiksi rakennettu ympäristö, on tärkeä osa kunnan kulttuuria. Nämä asiat eivät kuitenkaan sisälly ehdotetun lain soveltamisalaan, vaan niitä koskien säädetään muun muassa maankäyttö- ja rakennuslaissa (132/1999) sekä rakennusperinnön suojelemisesta annetussa laissa (498/2010). Vaikka kunnan kulttuurin alaan kuuluvaa ja siihen liittyvää toimintaa säännellään eri sektoreiden lainsäädännössä, kunnissa voidaan paikallisten olosuhteiden ja tarpeiden mukaan suunnitella ja järjestää kulttuurin kokonaisuus siten, että se muodostaa kuntalaisia mahdollisimman hyvin palvelevan kokonaisuuden.
Tiedon tuottaminen ja arviointi
Valiokunta toteaa, että hallituksen esityksessä ehdotettu valtakunnallinen ja yhteneväinen tiedonkeruu ja arviointi kuntien kulttuuripalveluista parantaa nykytilaa huomattavasti. Tällä hetkellä olemassa olevalla tietopohjalla ei ole mahdollista seurata ehdotetun lain tavoitteiden toteutumista. Valtakunnallisen tiedonkeruun haasteena on mm. se, että kuntien kulttuuritoiminnan järjestämisen tavoissa ja tukemisessa on tilastoinnin yhdenmukaisuutta hankaloittavia kuntakohtaisia eroja.
Ehdotetun lain tavoitteiden toteutumisen lisäksi kuntien kulttuuritoimintaan kohdistuvat odotukset sekä erilaisten uusien toimintatapojen kehittäminen luovat tarpeita tiedontuotannolle ja arvioinnille sekä kuntien sisällä että valtakunnallisesti. Valtakunnallinen tiedonkeruu tuo kuntien kulttuuritoiminnot näkyviksi ja tarjoaa myös kunnille mahdollisuuden tarkastella toimintojaan laajemmassa viitekehyksessä. Nykyistä kattavampi tiedonsaanti eri kokoisista kunnista eri puolilta maata helpottaa myös yhteistyömahdollisuuksien selvittämistä ja hyvien käytäntöjen levittämistä.
Valiokunta toteaa, että kulttuurin toimiala on ollut mukana joka toinen vuosi toteutettavassa kuntien peruspalvelujen arvioinnissa vuodesta 2011 alkaen, ja pitää hyvänä, että tämän jatkuvuus turvataan ehdotetussa laissa. Tähän mennessä peruspalvelujen arviointikyselyissä on kulttuuritoiminnan osalta pääasiassa paneuduttu vaihtuviin teemoihin, jolloin tietoa syntyy kertaluonteisesti. Valiokunta katsoo, että toiminnan kehityksen seurannan toteuttamiseksi arviointia on hyvä kehittää suuntaan, jossa tietty pääteema ja -kysymykset toistuvat jokaisessa arvioinnissa.
Rahoitus
Hallituksen esityksessä ei ehdoteta muutosta kuntien peruspalvelujen valtionosuutta koskevaan lainsäädäntöön, jossa kuntien yleisen kulttuuritoiminnan rahoituksesta säädetään. Ehdotetun uudistuksen lähtökohta on, että se toteutetaan kustannusneutraalisti.
Kuntien yleisen kulttuuritoimen valtionrahoitus kanavoidaan kuntiin osana peruspalvelujen valtionosuutta. Se ei perustu toimialakohtaisiin perushintoihin, vaan valtionosuus on laskennallista ja yleiskatteellista. Kunnat kohdentavat saamansa laskennallisen valtionosuuden kunnan eri toimialoille harkintansa mukaisesti. Kun kuntien yleisen kulttuuritoimen rahoitus siirrettiin osaksi peruspalvelujen valtionosuutta (v. 2010), sitä koskeva valtion rahoitusosuus oli noin 1 euro asukasta kohden. Valtio voi myöntää lisäksi avustusta erilaisiin hankkeisiin.
Teattereiden, orkestereiden, museoiden ja vapaan sivistystyön rahoituksesta sekä taiteen perusopetuksen opetustuntikohtaisesta rahoituksesta säädetään erikseen opetus- ja kulttuuritoimen rahoitusta koskevassa lainsäädännössä. Taiteen perusopetusta rahoitetaan myös osana peruspalvelujen valtionosuutta (asukasperusteinen) kuntien kulttuuritoimen rahoitusta vastaavalla tavalla.
Asiantuntijakuulemisessa kiinnitettiin huomiota rahoituksen riittävyyteen kulttuuritoiminnan järjestämiseksi kunnan yleistä kulttuuritoimintaa ja myös mm. teattereita ja orkestereita koskien. Aikaisempaan mietintöönsä (SiVM 9/2018 vp) viitaten valiokunta toteaa pitävänsä tärkeänä, että kulttuurin tekemisen edellytyksistä pidetään huolta riittävällä tavalla. Valiokunta toteaa, että museoita (HE 194/2018 vp) ja esittävän taiteen rahoitusta (asia on jatkovalmistelussa ministeriössä) koskevan lainsäädännön valtionosuusuudistukset ovat valmistelussa ja että valiokunta ottaa kantaa niitä koskeviin kysymyksiin asianomaisia hallituksen esityksiä käsitellessään.
Lopuksi
Valiokunta toteaa, että vastatakseen parhaiten kuntalaisten tarpeisiin kuntien kulttuuritoimintaa tulee kehittää jatkuvasti toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset huomioon ottaen. Valiokunta pitääkin ehdotettua kunnan kulttuuritoimintaa tukevaa lakisääteistä kehittämistehtävää tarpeellisena. Kunnan kulttuuritoiminnan suunnittelu ja kehittäminen nähdään osana kunnan strategista johtamista, mikä tuo kulttuuritoiminnan keskiöön kunnan muiden keskeisten toimialojen kanssa. Valiokunta korostaa, että tätä työtä kunnan tulee tehdä yhdessä ja vuorovaikutteisesti kaikkien kunnan kulttuuritoiminnan kannalta keskeisten toimijoiden kanssa ja mm. tähän tarpeeseen kehittämistehtävän toteuttamisella voidaan vastata.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että hallituksen esityksessä ei ole muutosesityksiä muissa laeissa oleviin viittaussäännöksiin nyt esitetyn lain soveltamisesta. Tällaisia ovat esimerkiksi laki opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta (1705/2009), laki kuntien peruspalvelujen valtionosuudesta (1704/2009) ja kuntalaki (410/2015).