Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi vakuutusyhtiölain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi (HE 97/2015 vp): Asia on saapunut talousvaliokuntaan mietinnön antamista varten.
Valiokunta on kuullut:
Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon:
Esityksessä ehdotetaan muutettaviksi vakuutusyhtiölakia, vakuutusyhtiölain muuttamisesta annetun lain voimaantulosta annettua lakia ja työeläkevakuutusyhtiöistä annettua lakia. Muutokset perustuvat pääosin vakuutus- ja jälleenvakuutustoiminnan aloittamisesta ja harjoittamisesta annettuun direktiivin.
Esityksen tarkoituksena on panna täytäntöön nykyistä täsmällisemmin vakuutus- ja jälleenvakuutustoiminnan aloittamisesta ja harjoittamisesta annetun direktiivin eräät siirtymäsäännökset ja yhteisön rinnakkaisvakuutusta koskevat säännökset. Tältä osin uusia säännöksiä ei sovellettaisi työeläkevakuutusyhtiöissä.
Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2016.
Talousvaliokunta puoltaa hallituksen esityksen mukaisten lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomina tuoden kuitenkin esille seuraavat, asiantuntijakuulemisessakin esillä olleet näkökohdat.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on pohdittu direktiivin toimialalle asettamia velvoitteita sekä näiden velvoitteiden täyttämiseen liittyen olennaisuus- ja suhteellisuusperiaatteiden sisältöä ja merkitystä. Epäselvyyttä on ollut muun muassa sen suhteen, voiko olennaisuuden periaatteen tulkinnalla rajata vakuutusyhtiöiden tilastointivelvoitetta. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan suhteellisuusperiaatetta sovelletaan eräissä tapauksissa valvonnan yhteydessä, kun taas olennaisuusperiaatetta voidaan soveltaa tilastotietojen julkistamiseen. Olennaisuusperiaatteesta ei siten voisi saada johtoa tilastojen laatimisvelvoitteen tulkintaan.
Ehdotetun uuden sääntelyn vaikutus vakuutusyhtiöiden hallinnollisen taakan ja valvontatoimenpiteiden lisääntymiseen on arvioitu kokonaisuudessaan vähäiseksi. Finanssivalvonta voi tarvittaessa tarkentaa tietojen toimittamista koskevia määräyksiä ja ohjeita.
Solvenssi II -sääntely on täysharmonisoivaa, ja siten kansallinen sääntelyvara on varsin vähäinen. Ottaen huomioon jo lähes kaikki hallinnonalat läpäisevä pyrkimys vähentää sekä elinkeinoelämän toimijoille että viranomaisille aiheutuvaa hallinnollista taakkaa kaikkialla, missä se on mahdollista, talousvaliokunta pitää tärkeänä, että kansallisilla lainsäädännöllisillä ratkaisuilla ei luoda sellaisia hallinnollisia prosesseja, jotka eivät ole täysin välttämättömiä.
Talousvaliokunnan päätösehdotus:
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut