Ehdotuksen tausta ja tavoitteet
Hallituksen esityksen taustalla on päästökauppadirektiivin uudistus. Direktiivi uudistettiin osana ns. 55-valmiuspakettia, jonka tavoitteena on vähentää EU:n nettokasvihuonekaasupäästöjä 55 prosentilla vuoden 1990 tasosta vuoteen 2030 mennessä sekä saavuttaa ilmastoneutraalius EU-tasolla vuoteen 2050 mennessä. Päästökauppadirektiivillä vastataan kiristyneisiin päästövähennystavoitteisiin ja laajennetaan päästökaupan vaikuttavuutta uusille toimialoille. Nyt käsiteltävässä hallituksen esityksessä on kyse direktiivin kansallisesta täytäntöönpanosta. Direktiivin päivitysten yleisen päästökaupan osalta tulee olla kansallisesti voimassa 1.1.2024; uusi polttoaineiden jakelun päästökauppa pannaan täytäntöön erikseen myöhemmin.
Talousvaliokunta pitää hallituksen esitykseen sisältyviä lakiehdotuksia keskeisiltä osin perusteltuina ja tarkoituksenmukaisina ja puoltaa niiden hyväksymistä seuraavasssa esitetyin perusteluin ja yksityiskohtaisissa perusteluissa selvitetyin muutoksin.
Keskeiset ehdotukset
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi päästökauppalaki ja kumottavaksi voimassa oleva päästökauppalaki ja lentoliikenteen päästökaupasta annettu laki. Lailla pantaisiin osaltaan täytäntöön muutettu päästökauppaa koskeva direktiivi laitosten, meriliikenteen ja lentoliikenteen päästökaupan osalta sekä kansainvälisen lentoliikenteen hyvitysjärjestelmä CORSIAaa koskevat säännökset ja uuden päästökaupan (ETS2) vuoden 2024 raportointivelvoite. Vaikka useat säännökset säilyisivät voimassa olevaan lakiin nähden sisällöllisesti pitkälti ennallaan, lakia täydennettäisiin direktiivin muutosten myötä, laista poistettaisiin vanhentunutta sääntelyä ja lain rakennetta selkeytettäisiin. Uudistuksella toteutettaisiin myös tarvittavat muutokset hallintoon ja ohjaukseen. Keskeisimmät muutokset koskisivat direktiiviin perustuvaa soveltamisalan laajennusta sekä maksutta jaettavien päästöoikeuksien määriä ja ehtoja.
Sääntelyn vaikutuksista yleisesti
Vuodesta 2005 lähtien toiminut EU:n päästökauppa on keskeisin EU:n laajuinen politiikkatoimi kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi. Nykyinen päästökauppa kattaa noin 40 prosenttia EU:n päästöistä. Päästökauppadirektiivin ja kansallisesti nyt ehdotetun sääntelyn myötä päästökaupan ohjausvaikutus tehostuisi entisestään.
EU:n päästökauppadirektiivillä on arvioitu olevan erittäin keskeinen merkitys myös Suomen kansallisen hiilineutraaliustavoitteen saavuttamisessa vuoteen 2035 mennessä. Tähän mennessä päästöt ovat vähentyneet Suomessa päästökauppasektorilla EU:n laajuista päästövähennystavoitetta nopeammin. Päästövähennystavoitteen ja sen myötä päästökaupan hintaohjauksen kiristymisen arvioidaan vauhdittavan päästövähennyksiä päästökauppasektorilla entisestään myös Suomessa, vaikka muutetun direktiivin kansallisia päästövähennysvaikutuksia ei olekaan arvioitu.
Päästökauppajärjestelmällä ja siihen nyt ehdotetuilla muutoksilla on myös monitahoisia kansantaloudellisia sekä yritysvaikutuksia. Suomen osuus päästöoikeuksien huutokaupoista on vuosittain n. 500 miljoonaa euroa. On arvioitu, että jäsenmaiden osuus huutokaupattavista päästöoikkeuksista tulee jatkossa laskemaan ottaen huomioon myös REPowerEU:n ja vielä keskeneräisten EU:n omia varoja koskevien ehdotusten käsittely.
Ehdotettujen uudistusten myötä päästökaupan soveltamisala laajenisi kattamaan uusia laitoksia; toisaalta osa nykyisistä laitoksista rajautuisi soveltamisalan ulkopuolelle. Suurimmat taloudelliset vaikutukset liittyisivät soveltamisalan laajentumiseen uusille toimialoille, erityisesti meriliikenteeseen, millä olisi rahtihintojen kautta vaikutuksia myös laajemmin kansantalouteen.
Hiilivuotoriskiä torjutaan päästökauppadirektiivin mukaisessa järjestelmässä päästöoikeuksien ilmaisjaolla ja epäsuorien kustannusten korvaamisella kansallisilla tukiohjelmilla. Nyt esitettyjen uudistusten myötä päästöoikeuksien ilmaisjaon myöntämisen ehdot kiristyisivät. Jatkossa erillisessä asetuksessa säädelty hiilirajamekanismi korvaisi asteittain ilmaisjaon valituilla sektoreilla; ehdotuksella on siten liittymä myös parhaillaan vireillä olevaan hiilirajamekanismia koskevaan hallituksen esitykseen HE 52/2023 vp.
Erikoisvaliokuntien lausunnot
Ympäristövaliokunnan lausunto.
Ympäristövaliokunta on tarkastellut lausunnossaan (YmVL 18/2023 vp — HE 71/2023 vp) hallituksen esitystä toimialansa kannalta ja korostanut, että päästökauppajärjestelmä, sellaisena kuin se on säädetty muutetussa päästökauppadirektiivissä, on tärkein EU:n laajuinen ohjauskeino päästöjen vähentämisessä EU:n ilmastotavoitteiden mukaisesti. Samoin valiokunta on korostanut, että päästökaupalla on keskeinen merkitys Suomen kansallisen hiilineutraaliustavoitteen saavuttamisessa vuoteen 2035 mennessä, sillä päästöt ovat vähentyneet päästökauppasektorilla EU:n laajuista päästövähennystavoitetta nopeammin ja taakanjakosektoria tehokkaammin. Järjestelmän taloudelliset vaikutukset Suomelle saattavat kuitenkin sääntelyn kumuloitumisen johdosta ja pohjoisten erityisolosuhteiden ja meriliikenteen suuren roolin vuoksi muodostua raskaammiksi kuin monelle muulle jäsenmaalle. Valiokunta on kiinnittänyt kriittistä huomiota erityisesti kestävän biomassan polttoa koskevaan 95 prosentin sääntöön sekä polttoaineteholtaan alle 20 MW:n laitosten kohteluun. Lisäksi valiokunta on tarkastellut jätteenpolttoa ja päästökauppaan liittyviä toimialakohtaisia kysymyksiä meriliikenteen, lentoliikenteen, tieliikenteen ja rakennusten erillislämmityksen osalta.
Maa- ja metsätalousvaliokunnnan lausunto.
Maa- ja metsätalousvaliokunnan lausunnossa (MmVL 13/2023 vp — HE 71/2023 vp) on tarkasteltu erityisesti valiokunnan toimialan näkökulmasta merkittävää kestävän biomassan 95 prosentin sääntöä, johon valiokunta suhtautuu ympäristövaliokunnan tavoin kriittisesti. Ehdotus merkitsisi sitä, että osa metsäteollisuuden tuotantolaitoksista siirtyisi päästökaupan ulkopuolelle eivätkä laitokset enää olisi oikeutettuja saamaan maksuttomia päästöoikeuksia. Tämä asettaisi ne eriarvoiseen asemaan muuhun teollisuuteen nähden ja altistaisi sektorin hiilivuotoriskille. Merkittävä osa teollisuuden päästöjä ohjautuisi päästökaupan ulkopuoliselle taakanjakosektorille. Maa- ja metsätalousvaliokunta suhtautuu ympäristövaliokunnan tavoin kriittisesti myös polttoaineteholtaan alle 20 MW:n laitoksia koskevaan sääntelyyn.
Liikenne- ja viestintävaliokunnan lausunto.
Liikenne- ja viestintävaliokunta on kiinnittänyt lausunnossaan (LiVL 14/2023 vp — HE 71/2023 vp) huomiota ehdotuksen vaikutuksiin sekä päästöjen vähentämisen että kilpailukyvyn näkökulmista. Suomen maantieteellinen sijainti, pitkät kuljetusetäisyydet markkina-alueille ja merenkulun jääolosuhteet nostavat kuljetuskustannuksia Suomessa verrattuna moniin muihin EU:n jäsenmaihin. Tämän vuoksi myös päästökaupan vaikutus meri- ja lentoliikenteen hintakilpailukyvylle, ulkomaankaupalle ja matkailulle on valiokunnan saaman selvityksen perusteella suhteellisesti suurempi kuin useimmissa muissa EU-maissa. Valiokunta tarkastelee lausunnossaan keinoja hillitä kustannusten nousua ja tarvetta vaikuttaa jatkossa EU:n ja globaalin tason sääntelyyn kilpailuedellytysten turvaamiseksi ja päällekkäisen sääntelyn välttämiseksi.
Kestävän biomassan raja
Voimassa olevan sääntelyn mukaan päästökaupan ulkopuolelle rajautuvat laitokset, jotka käyttävät polttoaineenaan yksinomaan biomassaa. Hallituksen esityksessä ehdotetaan taustalla olevan direktiivin muutoksen mukaisesti, että jatkossa ulkopuolelle rajautuisivat laitokset, joiden päästöistä yli 95 prosenttia syntyy kestävyyskriteerit täyttävän biomassan poltosta. Muutos merkitsisi sitä, että laitosten poistuessa päästökaupan soveltamisalasta vuoden 2026 alusta laitokset eivät enää olisi oikeutettuja saamaan maksuttomia päästöoikeuksia. Ehto koskisi hallituksen esityksen mukaan Suomessa noin 54 metsäteollisuuden ja energiantuotannon laitosta. Muutokseen on suhtauduttu kriittisesti sekä talousvaliokunnan asiantuntijakuulemisesssa että edellä viitatuissa ympäristövaliokunnan ja maa- ja metsätalousvaliokunnan lausunnoissa.
Muutoksen ei ole katsottu kohtelevan reilusti suomalaista metsäteollisuutta, joka on pyrkinyt vähentämään päästöjään mm. investoimalla hiilineutraaleihin energiaratkaisuihin. Talousvaliokunnan saaman selvityksen perusteella muutoksen vaikutukset painottuvat Suomeen sekä Ruotsiin, missä korkean asteen biomassalaitokset pääosin sijaitsevat. Näiden laitosten osalta soveltamisalan ulkopuolelle rajaaminen tarkoittaa ilmaisjaon päättymistä. Toimintaympäristön tasapuolisuuden näkökulmasta on ongelmallista, että pääosin tietyissä muissa jäsenmaissa sijaitsevissa laitoksissa, joissa käytetty biomassan osuus on hieman pienempi, saadaan edelleen samalle tuotannolle ilmaisjakoa. Sääntelyllä luodaan siis tilanne, jossa 95 prosentin rajan alle jäävillä laitoksilla ei ole insentiiviä edelleen vähentää päästöjä yli 95 prosentin rajan, koska ne tämän seurauksena rajautuisivat ulos päästökaupan ja siihen sisältyvän ilmaisjaon piiristä. Yli 95 prosenttia biomassaa käyttävät laitokset sen sijaan siirtyvät taakanjakosektorille, missä niille ei ole kannustetta edelleen vähentää päästöjä.
Talousvaliokunta pitää valitettavana, että sääntely siirtäisi metsäteollisuuden vähiten saastuttavia laitoksia pois päästökaupan soveltamisalasta ja siten myös maksuttomien päästöoikeuksien jaosta. Ongelmana on myös kilpailuympäristön vääristyminen: laitokset kilpailevat sekä toisiaan vastaan EU:n sisämarkkinoilla että EU:n ulkopuolisia toimijoita vastaan. Asiaan liittyy myös hiilivuodon riski. Kansainvälisessä kilpailussa hiilivuodolle alttiit toimijat jäisivät pois hiilivuotosuojan piiristä. Lisäksi sääntö hämärtää hiilidioksidin talteenoton ja sen mahdollisen jatkojalostamisen tulevaisuuden mahdollisuuksia. Riskinä on nähty myös, että edellä käsitellystä soveltamisalan muutoksesta kärsivät laitokset saatettaisiin tulevaisuudessa liittää osaksi tieliikenteen ja rakennusten lämmitykselle tarkoitettua päästökauppaa. Talousvaliokunta korostaa tarvetta varmistaa, että näin ei tapahtuisi ilman mahdollisuutta kuulua hiilivuotosuojan piiriin.
95-prosentin säännön keskeinen ongelma on lisäksi se, että sääntö siirtäisi päästövähennystaakkaa päästökauppasektorilta taakanjakosektorille, jonka vuoden 2030 kansallisen velvoitteen saavuttaminen näyttää muutoinkin haastavalta. Talousvaliokunta pitää valitettavana, että direktiivin sääntelyssä ei tältä osin ole kansallista liikkumavaraa. Talousvaliokunta pitää tärkeänä pyrkiä vaikuttamaan direktiivin päivytyksen yhteydessä siten, että asiaan saataisiin muutos. Valiokunta korostaa tarvetta varmistaa kilpailuedellytysten tasavertaisuus hiilivuodolle alttiilla sektoreilla ja arvioida myös sähköistämistuen eli päästökauppakompensaation jatkamista vuoteen 2030 asti.
Biomassan sekundäärikäyttö
Talousvaliokunta kiinnittää huomiota myös asiantuntijakuulemisessa esiin tuotuun huolenaiheeseen siitä, että nyt ehdotetussa sääntelyssä jää voimassa olevan lain tavoin epäselväksi se, miten käsitellään päästökaupan kannalta nollapäästöisen biomassan käytön seurauksena syntyvän biomassapolttoaineen käyttöä lämmöntuotantoon. Koska päästökaupassa nollapäästöisyyden määrittelyssä ei kuitenkaan ole kansallista liikkumavaraa, asia tulisi selventää EU-tason sääntelyssä. Talousvaliokunta pitää perusteltuna asian täsmentämistä komission ns. tarkkailuasetuksen päivittämisen yhteydessä.
Polttoaineteholtaan 20 megawatin laitokset
Talousvaliokunnan asiantuntijakuulemisessa keskeiseksi huolenaiheeksi on noussut lain soveltamisalan muutos, jonka myötä lain soveltamisalaa määrittävää 20 megawatin kokonaistehorajaa tarkasteltaisiin jatkossa kokonaispolttoainetehon kautta, kun voimassa olevassa laissa määritys tehdään nimellisen kokonaislämpötehon kautta. Voimassa olevassa laissa käytetty terminologia perustuu direktiivin suomenkieliseen kieliversioon. Muutos vastaisi direktiivin englanninkielisessä kieliversiossa käytettyä käsitettä, asiaa koskevaa alemmanasteista sääntelyä ja komission soveltamisalaa koskevaa ohjeistusta.
Valiokunta katsoo, että muutoksen voimaantulo 1.1.2024 olisi tiettyjen lukumäärältään harvalukuisten ja pienten toimijoiden kannalta kohtuuton. Toimijoita, joihin kokonaistehon määrittelytavan muutos vaikuttaisi, olisi talousvaliokunnan saaman selvityksen perusteella varsin pieni, mahdollisesti alle kymmenen laitoksen joukko, mutta yksittäiseen toimijaan kohdistuvat vaikutukset saattaisivat olla ehdotettu aikataulu huomioon ottaen sekä kustannuksiltaan että operatiivisesti kohtuuttomia. Tehorajaan laskettaisiin ehdotuksessa mukaan myös varsin pienellä käytöllä olevat varakattilat, joita nyt voitaisiin joutua poistamaan käytöstä toimintavarmuuden kustannuksella. Myös ympäristö- ja maa- ja metsätalousvaliokunta ovat kiinnittäneet huomiota muutoksen kohtuuttomuuteen ja asiaa koskevan siirtymäajan tarpeeseen. Maa- ja metsätalousvaliokunta on lausunnossaan esittänyt asiaa koskevan päästökauppalain siirtymäsääntelyn muuttamista tältä osin. Talousvaliokunta katsoo, että Suomen tulee edelleen pyrkiä turvaamaan alle 20 MW:n laitosten kohtelun kohtuullisuus asiaa koskevassa EU-tason sääntelyssä.
Talousvaliokunta kiinnittää huomiota siihen, että siirtymäaika koskisi erittäin pientä määrää laitoksia sekä siihen, että osa laitoksista on varavoimalaitoksia, eli laitosten osalta hinnoittelun vaikutus perustuu niiden tuottamiin päästöihin niiden ollessa käytössä.Valiokunnan saaman selvityksen perusteella rajatulla siirtymäajalla ei siten voida katsoa olevan juurikaan merkitystä päästökaupan ohjausvaikutukselle tai markkinoiden toimivuudelle. Siirtymäaika vuoteen 2026 mahdollistaisi laitoksille ajan muuttaa laitoksen kapasiteettia alle tehorajan tai selvittää vaihtoehtoja fossiiliselle polttoaineelle. Talousvaliokunta esittää yksityiskohtaisissa perusteluissa selvitetyllä tavalla asiaa koskevasta siirtymäajasta säätämistä.
Lentoliikenteen päästökauppa
Päästökauppadirektiivin muutoksilla sovittiin lentoliikenteen päästökaupan ja CORSIA-järjestelmän yhteensovittamisesta ja järjestelmien soveltamisaloista. CORSIA-järjestelmästä ei ole aiemmin ollut kansallista lainsäädäntöä, mutta nyt siitä ehdotetaan säädettäväksi uudessa päästökauppalaissa. Ehdotetuilla muutoksilla pyritään tehostamaan lentoliikenteen päästökaupan päästövähennysvaikutusta. Valiokunnan saaman selvityksen perusteella nyt täytäntöönpantavat direktiivimuutokset eivät sisällä lentoliikenteen osalta kansallista liikkumavaraa.
Liikenne- ja viestintävaliokunta on todennut lausunnossaan (LiVL 14/2023 vp — HE 71/2023 vp) päästökaupan kustannusten olleen kotimaisille lentoyhtiöille vuonna 2022 noin 38,4 miljoonaa euroa. Arvioiden mukaan jatkossa vuosittaiset kustannukset nousevat merkittävästi ollen vuonna 2026 yli 100 miljoonaa euroa. Valiokunta pitää kustannustason nousua huomattavana ottaen huomioon lentoliikenteen kilpailutilanne ja kehitysnäkymät.
Talousvaliokunta pitää lentoliikenteen päästövähennystoimia tärkeinä mutta kiinnittää samalla huomiota siihen, että kokonaisuudessaan ilmastotoimien lisääntymisen voidaan arvioida nostavan merkittävästi lentämisen kustannuksia 2020-luvun kuluessa. Kireän globaalin kilpailun toimialalla eurooppalaisten lentoyhtiöiden on löydettävä tapoja kattaa kasvavia kuluja menettämättä kilpailukykyä ja kannattavuutta. Talousvaliokunta on asiaa lausunnossaan arvioineen liikenne- ja viestintävaliokunnan tavoin kustannustason nousun myötä erittäin huolissaan eurooppalaisten ja erityisesti kotimaisten lentoyhtiöiden mahdollisuuksista vastata tiukkaan globaaliin kilpailuun.
Tasapuolisten kilpailuedellytysten kannalta keskeistä on sitoutuminen kansainväliseen sopimusperusteiseen järjestelmään ICAO:n piirissä ja se, että EU tukee vahvasti CORSIA-järjestelmän kehittämistä ja täysimääräistä täytäntöönpanoa EU:ssa. Talousvaliokunta yhtyy valiokunnan asiantuntijakuulemisessa ja liikenne- ja viestintävaliokunnan lausunnossa esiin tuotuun huolenaiheeseen mahdollisesta päästökaupan soveltamisalan laajentamisesta vuoden 2027 alusta lähtien myös ETA-alueen ulkopuolisiin lentoihin. Soveltamisalan laajentumisen on asiantuntijakuulemisessa katsottu voivan vaikuttaa negatiivisesti CORSIA:n globaalin toimeenpanon tehokkuuteen ja lisäävän lentoliikenteen päästökaupan kustannuksia kaksin- tai kolminkertaiseksi nyt arvioidusta tasosta. Riskinä olisi EU:n ulkopuolelle suuntautuvan liikenteen ohjautuminen EU:n ulkopuolisten hubien kautta EU:ssa sijaitsevien liikenteen solmukohtien sijaan.
Meriliikenne ja saaripoikkeus
Meriliikenne liitetään 1.1.2024 alkaen asteittain osaksi EU:n nykyistä päästökauppajärjestelmää. Tältä osin nyt ehdotetussa sääntelyssä on liikkumavaraa lähinnä jäljempänä tarkasteltavan ns. saaripoikkeuksen osalta. Talousvaliokunta korostaa liikenne- ja viestintävaliokunnan (LiVL 14/2023 vp — HE 71/2023 vp) tavoin, että toimivat ja kustannustehokkaat merikuljetukset ovat Suomen ulkomaankaupan elinehto.Valiokunnan saaman selvityksen perusteella meriliikennettä hyödynnetään noin 95 prosentissa Suomen ja muiden EU-maiden välisestä tavarakaupasta, kun muissa EU-maissa tämä on keskimäärin 30 prosenttia. Suomen sijainnista johtuen merikuljetuksia ei voida myöskään merkittävässä määrin korvata muilla kuljetusmuodoilla. Yksin päästökaupan on arvioitu aiheuttavan Suomen meriliikenteelle 500—600 miljoonan euron vuotuisen kustannuksen vuonna 2030. Arvioon liittyy kuitenkin huomattavaa epävarmuutta mm. päästöoikeuksien hintakehityksen osalta.
Talousvaliokunta yhtyy liikenne- ja viestintävaliokunnan arvioon siitä, että Suomen talvimerenkulun jääolosuhteet luovat pysyvän kilpailuhaitan ja kustannusrasitteen, mikä tulee ottaa huomioon sääntelyn jatkotarkasteluissa. Hallituksen esityksen mukaan jäävahvisteisia aluksia koskee 5 prosentin helpotus päästöoikeuksien palauttamisessa. Mainitun poikkeuksen ei kuitenkaan ole arvioitu kattavan jäissä kulun aiheuttamia lisäkustannuksia, ja helpotus on voimassa vain määräaikaisena vuoden 2030 loppuun saakka. Talousvaliokunta korostaa liikenne- ja viestintävaliokunnan tavoin, että tältä osin Suomen on jatkettava vaikuttamistyötä talvimerenkulun huomioimiseksi tulevissa päästökauppadirektiivin arvioinneissa ja muutoksissa, jotta talvimerenkulun tarvitsemista poikkeuksista saadaan pysyviä.
Talousvaliokunta korostaa lisäksi tasapuolisten kansainvälisten kilpailuedellytysten merkitystä: IMO:n taloudellisten ohjauskeinojen mahdollisesti astuessa aikanaan voimaan EU:n päästökauppajärjestelmää tulee tarkastella komission toimesta, jotta vältytään päällekkäisiltä vaatimuksilta ja taakalta.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että Suomi ottaa käyttöön määräaikaisen saaripoikkeuksen, jonka mukaan matkustaja-aluksille ei muodostu päästöoikeuksien palauttamisvelvollisuutta Ahvenanmaan ja manner-Suomen välisten matkojen osalta vuosina 2024—2030. Esityksen mukaan poikkeuksella voidaan lieventää päästökaupan kustannusvaikutuksia Ahvenanmaalle ja antaa Ahvenanmaalle liikennöiville varustamoille lisäaikaa sopeutua päästökauppaan. Talousvaliokunta viittaa asiassa liikenne- ja viestintävaliokunnan lausuntoon (LiVL 14/2023 vp — HE 71/2023 vp) ja pitää merikuljetusten ja merenkulun kustannusten merkitystä Ahvenanmaan taloudelle ja kilpailukyvylle ratkaisevan tärkeinä. Ahvenanmaa on käytännössä täysin riippuvainen merikuljetuksista, ja kustannustason nousua hillitsevää poikkeusta voidaan pitää tässä vaiheessa tarkoituksenmukaisena.
Talousvaliokunta kiinnittää samalla huomiota tarpeeseen varmistaa toimijoiden tasapuoliset kilpailuedellytykset ja se, ettei poikkeus vääristä toimintaympäristön tasapuolisuutta tai vaaranna sääntelyn tavoitteiden toteutumista. Riski siitä, että varustamot pidentäisivät reittejä käydäkseen pelkästään saaripoikkeuksen vuoksi Ahvenanmaalla on kuitenkin arvioitu vähäiseksi. Talousvaliokunta kiinnittää kuitenkin erityistä huomiota hallitusohjelman kirjaukseen siitä, että huoltovarmuuden kannalta on tärkeää, että Merenkurkun laivaliikennettä tuetaan päästökaupan tuomien kustannusten vähentämiseksi samalla tai saaripoikkeusta vastaavalla tavalla. Tämä varmistaa meriliikenteen päästöjen vähentämisen sekä vähäpäästöisten polttoainevaihtoehtojen kehittämisen.
Jätteenpoltto
Hallituksen esityksen valmistelun yhteydessä on tarkasteltu myös kansallista mahdollisuutta sisällyttää jätteenpoltto aikaistetusti hinnoittelun piiriin ja selvitetty tämän vaikutuksia. Myös ympäristövaliokunta on lausunnossaan (YmVL 18/2023 vp — HE 71/2023 vp) tarkastellut jätteenpolton sisällyttämisen mahdollisia vaikutuksia. Hallituksen esityksen mukaan yhdyskuntajätteen polttolaitokset sisällytetään päästökaupan soveltamisalaan direktiivin mukaisesti päästöjen tarkkailua, raportointia ja todentamista koskevien velvoitteiden osalta. Jätteenpoltto, pois lukien vaarallisen jätteen käsittely, sisällytetään päästökaupan soveltamisalaan päästöjen tarkkailua ja raportointia sekä todentamista koskevien vaatimusten osalta 2024 alkaen. Jätteenpolttolaitokset kuitenkin säilyvät edelleen osana taakanjakosektoria päästövähennystavoitteiden näkökulmasta, eikä laitoksiin kohdistu päästökaupan ohjausvaikutusta. Komissio tekee vuonna 2026 arvion sekä mahdollisen lainsäädäntöehdotuksen sektorin täysimääräisestä sisällyttämisestä päästökauppaan vuodesta 2028 alkaen. Hallitusohjelman mukaan hallitus selvittää jätteenpolton päästöjen siirtoa taakanjakosektorilta päästökaupan piiriin ilman, että kuluttajien jäte- tai energiakustannukset nousevat.
Talousvaliokunta kiinnittää huomiota ympäristövaliokunnan lausunnossa esiin tuotuun arvioon siitä, että jätteenpolton päästökauppaan sisällyttäneissä maissa ei päästökauppaan siirtyminen ole vähentänyt jätteen syntyä, nostanut kierrätysastetta tai vähentänyt tarvetta jätteenpoltolle. Sen sijaan jätteen tuonti on kasvanut Ruotsissa ja Tanskassa. Ilmeistä onkin, ettei yhdyskuntajätteen polton kustannusten kasvattaminen paranna kierrätysastetta, vaan sen nostaminen edellyttää toimia jätteen syntypäässä. Päästökauppa ei vaikuttaisikaan tehokkaasti ohjaavan jätteen määrän vähentämiseen tai yhdyskuntajätteen kierrätyksen lisäämiseen, vaikka jätehuollon kustannukset jätteen tuottajille nousisivatkin. Jätteenpolton kustannusten nostamisen sijaan tulisikin suoraan kannustaa ja ohjata yhdyskuntajätteiden syntypaikkalajitteluun ja materiaalikierrätykseen, erityisesti muovin osalta, mikä vähentäisi samalla jätteenpolton päästöjä.
Talousvaliokunta pitää edellä todettu huomioon ottaen perusteltuna hallituksen esityksen mukaista ratkaisua siitä, että jätteenpolttoa ei sisällytetä kansallisella päätöksellä hinnoitteluun komission antamaa esitystä nopeammin.
Kokoavia huomioita
Talousvaliokunta on useissa asiayhteyksissä, mm. käsitellessään nyt ehdotetun sääntelyn taustalla olevaa päästökauppadirektiivin uudistusta (TaVL 50/2021 vp — U 60/2021 vp) korostanut päästökaupan merkitystä ilmastopolitiikan kustannustehokkaana ja teknologianeutraalina ohjauskeinona. Samalla valiokunta on kiinnittänyt huomiota EU:n ilmastopolitiikan lukuisien sääntelyinstrumenttien kokonaisvaikutuksiin Suomen suhteelliseen kilpailukykyyn sekä tarpeeseen yksinkertaistaa ja selkeyttää ilmastopolitiikan sääntelyä ja pyrkiä eroon päällekkäisestä sääntelystä. Nyt käsiteltävässä sääntelykokonaisuudessa on kyse direktiivin täytäntöönpanosta, jossa voidaan vain rajoitetusti vaikuttaa näihin tavoitteisiin. Talousvaliokunta pitää lisäksi tärkeänä, että hallitus luo kannustimet negatiivisten päästöjen tuottamiseen hallitusohjelman mukaisesti.
Tasapuolisten kilpailuedellytysten luominen ja kokonaisvaikutusten tarkastelu ei ole keskeistä vain EU:n, vaan myös globaalilla tasolla. Erityisesti lentoliikenteen ja meriliikenteen päästövähennystavoitteissa tulisi pyrkiä kattaviin kansainvälisiin ratkaisuihin ja sopia ensisijaisesti IMOn ja ICAOn piirissä. Nyt käsiteltävä sääntely liittyy olennaisesti myös kysymykseen hiilivuodon riskistä, hiilirajamekanismin sääntelystä ja eurooppalaisen teollisuuden kilpailukyvystä. Talousvaliokunta korostaa päästökauppajärjestelmän tulevassa kehittämisessä aktiivisen ja ennakoivan EU- ja kansainvälisen vaikuttamistyön merkitystä Suomen logistisen kilpailukyvyn, huoltovarmuuden ja puhtaan siirtymän turvaamiseksi.