Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi maakaasumarkkinalain 3 ja 93 §:n sekä sähkö- ja maakaasumarkkinoiden valvonnasta annetun lain 27 §:n muuttamisesta (HE 68/2020 vp): Asia on saapunut talousvaliokuntaan mietinnön antamista varten.
Valiokunta on kuullut:
Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon:
Valiokunta on saanut ilmoituksen, ei lausuttavaa:
Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi maakaasumarkkinalakia ja sähkö- ja maakaasumarkkinoiden valvonnasta annettua lakia. Ehdotetuilla laeilla pantaisiin täytäntöön maakaasun sisämarkkinoita koskevista yhteisistä säännöistä annetun direktiivin 2009/73/EY muuttamisesta annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2019/692.
Maakaasumarkkinalakiin lisättäisiin muutosdirektiivin mukainen yhdysputken määritelmä.
Maakaasumarkkinalain säännöksiä, jotka koskevat uuden infrastruktuurin vapauttamista eräistä maakaasuverkkojen sääntelyyn liittyvistä velvoitteista, esitetään muutettavaksi muutosdirektiivin vaatimusten mukaisesti. Vapautusmenettely ulotettaisiin koskemaan Suomen ja kolmansien maiden välisiä uusia yhdysputkia. Lisäksi täydennettäisiin vapautuksen myöntämisen edellytyksiä ja menettelyn sääntöjä.
Sähkö- ja maakaasumarkkinoiden valvonnasta annettuun lakiin lisättäisiin säännös sääntelyviranomaisten välisestä yhteistyöstä Suomen ja kolmannen maan välisen yhdysputken sääntelyyn liittyvissä kysymyksissä.
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan ensi tilassa.
Ehdotuksen tavoitteena on EU:n maakaasudirektiiviä muuttaneen direktiivin EU(2019/692) täytäntöönpano. Muutosdirektiivin tarkoituksena on laajentaa EU:n maakaasumarkkinasäännösten soveltamisala koskemaan kolmansista maista tulevia ja niihin meneviä yhdysputkia. Jäsenvaltioiden on tullut saattaa muutosdirektiivin edellyttämä lainsäädäntö voimaan viimeistään 24.2.2020.
Muutosdirektiivin säännökset on Suomessa saatettu pääosin voimaan voimassa olevien maakaasumarkkinalain (587/2017), maakaasun siirtoverkon eriyttämisestä annetun lain (588/2017; jäljempänä eriyttämislaki) ja sähkö- ja maakaasumarkkinoiden valvonnasta annetun lain (590/2013) säännöksillä. Suomen maakaasulainsäädäntöä sovelletaan jo nykyisin kokonaisuudessaan Suomen ja Venäjän välisiin yhdysputkiin aina Suomen maarajaan ja aluemeren rajaan saakka. Vastaavasti Suomen maakaasulainsäädäntöä ei ole sovellettu Suomen talousvyöhykkeellä kulkeviin kaasuputkiin. Muutosdirektiivistä aiheutuu siten vain yksittäisiä teknisiä muutoksia lainsäädäntöömme.
Ehdotuksen mukaan maakaasumarkkinalakiin lisättäisiin yhdysputken määritelmä, joka kattaa sekä jäsenvaltioiden että myös Suomen ja kolmansien maiden väliset yhdysputket. Muutos on luonteeltaan säädöstekninen.
Maakaasumarkkinalain säännöksiä, jotka koskevat uuden infrastruktuurin vapauttamista eräistä maakaasuverkkojen sääntelyyn liittyvistä velvoitteista, esitetään muutettavaksi muutosdirektiivin vaatimusten mukaisesti. Vapautusmenettely ulotettaisiin koskemaan Suomen ja kolmansien maiden välisiä uusia yhdysputkia ja vapautuksen myöntämisen edellytyksiä sekä menettelyn sääntöjä täydennettäisiin. Talousvaliokunnan saaman selvityksen perusteella säännöksillä ei kuitenkaan olisi käytännössä odotettavissa vaikutuksia Suomeen, koska uusien Suomen ja kolmansien maiden välisten yhdysputkien rakentaminen on epätodennäköistä.
Ehdotuksen mukaan sähkö- ja maakaasumarkkinoiden valvonnasta annettuun lakiin lisättäisiin myös säännös viranomaisten välisestä yhteistyöstä Suomen ja kolmannen maan välisen yhdysputken sääntelyyn liittyvissä kysymyksissä.
Talousvaliokunta korostaa toimivien kaasumarkkinoiden merkitystä ja pitää tärkeänä terveen ja toimivan taloudellisen kilpailun lähtökohtien ja maakaasumarkkinalain tavoitteiden noudattamista erityisesti esitetyn vapautusmenettelyä koskevan 93 §:n tulkinnassa.
Talousvaliokunta pitää ehdotettua sääntelyä perusteltuna ja puoltaa esitykseen sisältyvien lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomina.
Talousvaliokunnan päätösehdotus:
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut