Hallituksen esityksen keskeinen sisältö ja tavoitteet.
Ehdotetun lainsäädännön tarkoituksena on panna kansallisesti täytäntöön EU:n pääomamarkkinoiden elpymispaketin muutokset kansalliseen lainsäädäntöön. Talousvaliokunta puoltaa ehdotetun sääntelyn hyväksymistä muuttamattomana, seuraavin huomautuksin.
Tuotehallintasäännöksistä vapautetut joukkovelkakirjalainat.
Ehdotetun muutoksen tarkoituksena on vapauttaa tuotehallintasääntelystä velkakirjat, joissa ei ole johdannaiskomponenttia sekä ne velkakirjat, joissa on ennenaikaisen takaisinmaksun lauseke, mutta ei muita johdannaiskomponentteja. Talousvaliokunta tähdentää, että muutokset kohdistuvat erityisesti hyväksyttäville vastapuolille markkinoitavien tai jaettavien rahoitusvälineiden ja ennenaikaisen takaisinmaksun mahdollistavia lausekkeita sisältävien joukkovelkakirjalainojen ja tätä yksinkertaisempien joukkovelkakirjojen rajaamiseen tuotehallintasääntelyn ulkopuolelle.
Tilintarkastajan lausunnot ja muistiot.
Ehdotetulla muutoksella on tarkoitus selkiyttää arvopaperimarkkinalain 7 luvun soveltamisalaan kuuluvien liikkeeseenlaskijoiden tilintarkastajan lausuntoihin liittyviä julkistamisvelvollisuuksia. Lain 7 luvun 8 § koskee tilintarkastajan tilintarkastuskertomusta tai muuta tilintarkastajan suorittamaa varmennusta. Talousvaliokunta huomauttaa, että kyseinen säännös ei koske tilintarkastajan muistiota, sillä muistiot eivät ole tässä säännöksessä ja tilintarkastuslaissa (1141/2015) tarkoitettuja tilintarkastajan raportteja eikä niiden voida tässä yhteydessä myöskään katsoa rinnastuvan muihinkaan tilintarkastajan varsinaisiin varmennustoimeksiantoihin.
Päätelmät.
Rahoitusmarkkinoiden sääntely on luotu vahvistamaan luottamusta rahoitusjärjestelmään, ehkäisemään systeemisiä riskejä sekä turvaamaan markkinoiden osapuolten asemaa. Näistä lähtökohdista, erityisesti sijoittajansuojan toteutumista silmälläpitäen, on tärkeää, että sääntely on oikeasuhtaista. Jos epätarkoituksenmukaisen sääntelyn aiheuttama hallinnollinen taakka ja kustannukset ylittävät niistä saadut hyödyt, lopullisia kärsijöitä ovat siten juuri ne tahot, joita sääntelyllä on ollut tarkoitus suojata.
Talousvaliokunta katsoo, että ehdotetut muutokset voivat helpottaa sijoituspalveluyritysten asiakassuhteiden hoitoa sekä pienten ja keskisuurten yritysten rahoituksen saantia ja niiden arvopapereiden likviditeettiä. Muutokset tulevat oletettavasti myös helpottamaan hyödykejohdannaiskaupankäyntiä. Lisäksi julkisen kaupankäynnin kohteena olevien yritysten väliaikainen mahdollisuus käyttää yksinkertaistettua elpymisesitettä vähentänee niiden hallinnollista taakka ja siten myös kustannuksia.
Hallituksen esityksen kohteena olevassa lainsäädännössä on kansallista harkintavaltaa varsin vähän. Talousvaliokunta pitää siksi tärkeänä, että tämän sääntelyn uudelleentarkastelun jatkovalmistelun neuvotteluissa Suomi kiinnittää huomiota rahoitusmarkkinasääntelyn johdonmukaisuuteen; elpymispaketin yhteydessä lainsäädännön vaikutusarvioinneista on jouduttu tinkimään aikataulujen kiireellisyyden vuoksi.