Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi arvopaperimarkkinalain 7 luvun 5 §:n väliaikaisesta muuttamisesta (HE 24/2021 vp): Asia on saapunut talousvaliokuntaan mietinnön antamista varten.
Valiokunta on kuullut:
Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon:
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi arvopaperimarkkinalain tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen julkistamista koskevaa pykälää väliaikaisesti.
Esityksen tarkoituksena on panna kansallisesti täytäntöön EU:n esiteasetuksen muutosasetuksella avoimuusdirektiiviin lisätty jäsenvaltio-optio liikkeeseenlaskijoiden sähköiseen tilinpäätösraportointiin (ESEF) siirtymisen lykkäyksestä. Lykkäys mahdollistaa liikkeeseenlaskijoille siirtymisen sähköiseen raportointimuotoon vasta 1.1.2021 tai sen jälkeen alkavilta tilikausilta.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian.
Esityksen tarkoituksena on panna täytäntöön Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2021/337 EU:n elpymisesitteestä ja rahoituksenvälittäjiä koskevista kohdennetuista mukautuksista ja yhtenäisen sähköisen raportointimuodon käytöstä vuositilinpäätöksissä covid-19-kriisistä elpymisen tukemiseksi. Asetus antaa jäsenvaltioille mahdollisuuden myöntää kansallisessa lainsäädännössään vuoden verran lykkäystä arvopaperien liikkeeseenlaskijoille digitaaliseen tilinpäätösraportointiin (ESEF) siirtymisessä. Jäsenvaltio-option mukainen lykkäys on osa rahoitusmarkkinoiden EU-lainsäädäntökokonaisuutta, joka on annettu covid-19-pandemiaan vastaamiseksi.
Euroopan komission tulkitsevassa tiedonannossa (2020/C379/01, 10.11.2020) tarkennetut asiat liittyen ESEF-tilinpäätöksen tilinpäätösasiakirjojen laatimiseen, tilintarkastukseen ja julkistamiseen tulevat sitovasti sovellettaviksi vasta, kun ne on implementoitu kansalliseen sääntelyyn.
Talousvaliokunta pitää ehdotusta tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena ja puoltaa sen hyväksymistä muuttamattomana, seuraavin huomautuksin.
Avoimuusdirektiivin mukaan liikkeeseenlaskijalla on velvollisuus laatia tilinpäätös ja toimintakertomus 1.1.2020 alkaen käyttämällä European Single Electronic Format (ESEF) -raportointimuotoa. Teknisen sääntelystandardin kantavana ajatuksena on ollut kehittää yhdenmukainen elektroninen muoto, joka raportointia harmonisoimalla tekee tilinpäätöstiedot helpommin saavutettaviksi, analysoitaviksi ja yhteismitallisiksi. Raportointi toimitetaan kansalliseen tietovarastoon, joka Suomessa on Helsingin Pörssi eli Nasdaq OMX Helsinki Oy.
Mahdollisuus siirtää ESEF-tilinpäätösmuodon toimeenpanoa antaa liikkeeseenlaskijoille mahdollisuuden priorisoida covid-19 pandemian tuomia lisäraportointivelvoitteita. Ehdotettu lainsäädäntö jättää siten liikkeeseenlaskijoille valinnanvapauden siitä, hyödyntävätkö ne tätä lykkäysmahdollisuutta vai ei.
Talousvaliokunnan saaman selvityksen mukaan useat EU:n jäsenvaltiot suunnittelevat tämän option kansallista käyttöönottoa. Tasapuolisten kilpailunedellytysten näkökulmasta Suomen on syytä toimia yhdensuuntaisesti jäsenmaiden enemmistön tai ainakin keskeisten kilpailija- ja verrokkimaidemme valitsemalla tavalla. Näin liikkeeseenlaskijoiden toimintaedellytykset ja hallinnolliset raportointiin liittyvät velvoitteet säilyvät eri valtioissa tältä osin yhdenmukaisina.
Talousvaliokunnan päätösehdotus:
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut