Yleistä
Käsittelyssä olevat työttömyysturvalain ja julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain väliaikaiset COVID-19-pandemiaan liittyvät muutokset on hyväksytty eduskunnassa työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan mietintöjen TyVM 3/2020 vp — HE 27/2020 vp, TyVM 4/2020 vp — HE 35/2020 vp ja TyVM 6/2020 vp — HE 58/2020 vp pohjalta. Väliaikaiset lait ovat voimassa pääosin 30.6.2020 tai 31.7.2020 saakka. Poikkeuksena on starttirahaa koskeva muutos, joka on voimassa 30.6.2021 asti.
Esityksessä ehdotetaan edellä todettujen työttömyysturvalain ja julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain väliaikaisten muutosten voimassaolon jatkamista. Samalla ehdotetaan, että lakeihin vielä tehdään eräitä COVID-19-pandemiaan liittyviä väliaikaisia muutoksia.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta kannattaa väliaikaisten työttömyysturvalain ja julkisen työvoima- ja yrityspalvelulain muutosten voimassaolon jatkamista sekä esityksessä ehdotettuja eräitä tarkennuksia ja puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomina seuraavin huomautuksin.
Kokoaikatyön vaikutus työttömyysetuuteen
Työttömyysturvalain väliaikaisen muutoksen aikana lomautetulla ja yrittäjällä on oikeus työttömyysetuuteen sen estämättä, mitä työttömyysturvalain 2 luvussa säädetään työllistymisestä yli kaksi viikkoa kestävään kokoaikatyöhön. Väliaikaisten lakien säätämisen aikana oletuksena oli, että COVID-19-pandemia kestää lyhyehkön ajan eikä lomautetuilla tai yrittäjillä pandemian ja lain voimassaoloaikana ole tosiasiallisesti mahdollisuutta hakeutua muuhun työhön.
Pandemian pitkittyessä ja pandemiaan liittyviä rajoituksia vähitellen purettaessa on käynyt ilmeiseksi, että työmahdollisuuksia on enenevässä määrin, minkä vuoksi esityksessä ehdotetaan, että väliaikaisia työttömyysturvalain 11 luvun 4 b ja 4 c §:iä muutetaan siten, että työllistyminen yli kaksi viikkoa kestävään kokoaikatyöhön estää työttömyysetuuden saamisen.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta kannattaa ehdotettua muutosta. Valiokunta huomauttaa, että väliaikaisten säännösten soveltamista ohjaavat työttömyysturvalain toistaiseksi voimassa olevat "normaaliajan" säännökset. Siten työttömyysturvalain 11 luvun 4 b ja 4 c §:ää sovellettaessa sovelletaan myös muun muassa työttömyysturvalain (1290/2002) 1 luvun 5 §:n 1 momentin 4 kohtaa, jossa on määritelty, mitä kokoaikatyöllä tarkoitetaan.
Viestintä ja seuranta
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta toistaa hallituksen esityksestä eduskunnalle (HE 58/2020 vp) laeiksi julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain 2 ja 8 luvun sekä työttömyysturvalain 2 a luvun 13 §:n ja 11 luvun väliaikaisesta muuttamisesta antamassaan mietinnössä (TyVM 6/2020 vp) esittämänsä kehotuksen huolehtia siitä, että väliaikaisista laeista tiedottamiseen ja työnhakijoiden neuvontaan kiinnitetään erityistä huomiota paitsi väliaikaisten lakien voimassa ollessa myös palattaessa toistaiseksi voimassa olevien lakien soveltamiseen.
Valiokunta huomauttaa, että väliaikaiset muutokset monimutkaistavat työnhaku- ja työttömyysturvajärjestelmää entisestään. Erityisesti niille henkilöille, jotka ovat tarvinneet työttömyysturvaa ensimmäistä kertaa vasta väliaikaisten lakien voimassa ollessa, saattaa palaaminen ns. normaaliajan sääntelyyn aiheuttaa oikeudenmenetyksiä, koska säännösten sisältöä ja niiden vaatimuksia ei tunneta. Tällaisten tilanteiden välttämiseksi TE-hallinnossa tulee kehittää erityisiä työnhakijoille yksilöllisesti suunnattuja viestintätoimia, joilla varmistetaan, että oikeudenmenetyksiä ei synny tietämättömyyden vuoksi.
Vielä valiokunta muistuttaa, että väliaikaisten lakien vaikutuksia tulee seurata tarkasti ja että kokemuksia tulee käyttää hyödyksi TE-hallinnon toimintoja kehitettäessä. Valiokunta kiinnittää erityistä huomiota verkkopalvelujen kehittämiseen. Valiokunta tähdentää, että verkkopalvelut eivät saa muodostua huonon käytettävyytensä vuoksi palvelujen käytön esteeksi tai aiheuttaa asiakkaille oikeudenmenetyksiä.