Yleistä
Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä annettua lakia. Lakia sovelletaan työ- ja virkasuhteessa tehtävään työhön, johon pysyväisluontoisesti ja olennaisesti kuuluu ilman huoltajan läsnäoloa tapahtuvaa alaikäisen kasvatusta, opetusta, hoitoa tai muuta huolenpitoa taikka muuta työskentelyä henkilökohtaisessa vuorovaikutuksessa alaikäisen kanssa. Lisäksi lakia sovelletaan myös haettaessa toimilupaa tai toteutettaessa ilmoitusvelvollisuutta yksityisten sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamiseen, valmisteltaessa perhehoidon toimeksiantosopimusta alaikäiselle annettavasta perhehoidosta, määrättäessä henkilö suorittamaan siviilipalvelusta, tehtäessä sopimusta työkokeilusta sekä perusopetuksessa aamu- ja iltapäivätoiminnan palvelujen hankkimiseen.
Nykysääntely ei mahdollista rikostaustan selvittämistä lyhytkestoisissa tehtävissä. Ehdotetuilla muutoksilla pyritään edistämään alaikäisten suojelua antamalla työnantajille ja muille rikostaustan selvittämisvelvollisille tahoille mahdollisuus selvittää työnhakijoiden ja muiden rikostaustan selvittämismenettelyn piiriin kuuluvien henkilöiden rikostausta myös lyhytaikaisissa enintään kolme kuukautta kestävissä työntekotilanteissa.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta pitää esitetyn lainmuutoksen tavoitetta lasten suojelusta tärkeänä ja kannattaa rikostaustan selvittämisen laajentamista edellä kuvattuihin lyhytkestoisiin palvelussuhteisiin ja työntekotilanteisiin. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muutettuna seuraavin huomioin.
Rikostaustan selvittämisen velvoittavuudesta
Esityksessä ehdotetun säännöksen mukaan rikosrekisteriotteen pyytäminen enintään kolme kuukautta kestävissä tehtävissä ei olisi velvollisuus, vaan perustuisi kunkin tahon omaan harkintaan ja riskiarvioon. Lakivaliokunta on työelämä- ja tasa-arvovaliokunnalle antamassaan lausunnossa (LaVL 8/2021 vp) käsitellyt rikosrekisteriotteen nähtäväksi pyytämisen harkinnanvaraisuutta eli käytännössä kysymystä siitä, tulisiko kyseessä olla oikeuden sijasta velvollisuus myös enintään kolme kuukautta kestävissä palvelussuhteissa ja muissa työntekotilanteissa.
Lakivaliokunnan lausunnossa tuodaan esiin useita seikkoja, jotka puoltaisivat sitä, että oikeuden sijasta olisi kyse velvollisuudesta. Näitä ovat lasten suojelun näkökulma, vastuukysymykset sekä selvittämisoikeudesta mahdollisesti seuraava epäyhtenäinen soveltamiskäytäntö, mikäli jotkut työnantajat käyttävät oikeutta ja toiset taas eivät. Lausunnossa kiinnitetään myös huomiota siihen, että oletettavasti jo tieto rikostaustan selvittämisestä saa aikaan sen, etteivät lapsiin kohdistuneisiin rikoksiin syyllistyneet hae tehtäviin, joihin pyrkivien rikostaustat selvitetään.
Toisaalta lakivaliokunnan lausunnossa tuodaan esiin myös hallituksen esityksessä valittua sääntelymallia puoltavia käytännön seikkoja, kuten sijaisten tarve. Sijaisia tarvitaan yleisimmin henkilökunnan äkillisissä poissaoloissa esimerkiksi varhaiskasvatuksessa ja kouluissa. Sijaisen palkkaaminen ei saisi yksittäistapauksissa estyä siitä syystä, että rikosrekisteriotetta ei aikapulan vuoksi voida tarkistaa, jos työnantaja kuitenkin harkitsee henkilön soveltuvaksi. Sijaisten saamisen viivästyminen saattaisi johtaa siihen, että lapsiryhmissä olisi laiton henkilöstötilanne.
Käytännön haasteiden todetaan liittyvän keskeisesti rikosrekisteriotteen saatavuuden nopeuteen Oikeusrekisterikeskuksesta, jossa tavanomainen enimmäiskäsittelyaika on seitsemän työpäivää. Rikostaustaotepyyntöjen käsittelyajassa tulee kuitenkin huomioida myös rikosrekisteritietojen EU-tiedonvaihto, jossa jäsenvaltioilla on velvollisuus vastata pyyntöihin 20 työpäivän kuluessa. Toisen EU-jäsenmaan kansalaisuuden omaavan henkilön rikosrekisteriotteen käsittely saattaa siten kestää huomattavasti edellä mainittua seitsemän työpäivän enimmäiskäsittelyaikaa pidempään ja enimmillään jopa yli kuukauden.
Lakivaliokunta tuo myös lausunnossaan esiin, että rikostaustan selvittäminen on vain yksi, joskin tärkeä, keino muiden joukossa pyrittäessä ehkäisemään lapsiin kohdistuvia rikoksia. Rikosrekisteriote paljastaa vain ne riskihenkilöt, jotka on jo tuomittu rikoksesta. Alalle pyrkivien soveltuvuuden selvittäminen koulutukseen hakeuduttaessa sekä työpaikan järjestelyt, työntekijöiden perehdytys ja valvonta ovat todennäköisesti olennaisempia keinoja rikosten estämiseksi.
Lakivaliokunta päätyy lausunnossaan siihen, että ”Lakivaliokunnan saaman selvityksen perusteella vaikuttaa kuitenkin lakivaliokunnan käsityksen mukaan vallitsevassa tilanteessa kokonaisuutena arvioiden perustelluimmalta, että mahdollisten ongelmien välttämiseksi esityksen 5 b §:ssä tarkoitetuissa tilanteissa kyseessä olisi esityksessä tarkoitetuin tavoin oikeus otteen pyytämiseen”. Lisäksi lakivaliokunta toteaa, että ”Hallituksen esityksessä omaksutun ratkaisun valitsemista tässä tilanteessa puoltaa myös se, että esityksen keskeinen sisältö on nyt arvioitavana olevan uuden 5 b §:n säätäminen ja hallituksen esitys on valmisteltu pohjautuen harkinnanvaraiseen malliin. Esityksen keskeisen ratkaisun mahdollinen muuttaminen olisi perusteltua tehdä huolelliseen ja perusteelliseen lainvalmisteluun pohjautuen ja vaikutuksia monipuolisesti arvioiden.”
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta yhtyy näihin johtopäätöksiin nyt käsiteltävänä olevan esityksen osalta ja pitää tärkeänä, että tulevien käytäntöjen selkeyden ja yhdenmukaisuuden varmistamiseksi rikosrekisteriotteiden pyytämisestä harkinnanvaraisissa tilanteissa laaditaan selkeät ohjeistukset. Työnantajien suorittamaa riskiarvion tekemistä tulee ohjeistaa, seurata ja valvoa, ja ohjeistuksella on tuettava oikeuden käyttämistä niin laajasti kuin se välttämättömiä poikkeustapauksia lukuun ottamatta on mahdollista.
Lainsäädännön uudistamistarve
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta toteaa, että lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämistä koskevaan lainsäädäntöön liittyy laajempia selvittämis- ja arviointitarpeita. Valiokunta pitää tärkeänä, että valtioneuvosto ryhtyy pikaisesti selvittämään ja arvioimaan kokonaisvaltaisesti lainsäädäntöä ja sen uudistamistarpeita sekä tarvittaessa valmistelemaan asiaa koskevia lainsäädäntömuutoksia. Tähän liittyen myös nyt käsiteltävän lainsäädännön seuranta on tärkeää. Selvityksessä on tärkeää arvioida sitä, voidaanko ja miten rikostaustan selvittämisvelvollisuutta laajentaa myös kolmen kuukauden aikarajan alittaviin tilanteisiin siten, että edellä esitetyn kaltaiset sekä mahdolliset muut ongelmatilanteet voidaan välttää. Selvityksessä tulee arvioida myös keinoja, joilla rikosrekisteriotteen saamista voitaisiin nopeuttaa. Edelleen selvityksessä tulee arvioida rikostaustan selvittämisen mahdollisuuksia myös työsuhteen aikana samoin kuin sitä, jääkö tällä hetkellä lain soveltamisalan ulkopuolelle ryhmiä, joiden osalta rikostaustan selvittäminen olisi perusteltua, kuten terveydenhuollon palveluja tarjoavat itsenäiset ammatinharjoittajat sekä edunvalvojat. Myös rikosrekisteriotteen maksullisuuden tarkoituksenmukaisuutta tulee arvioida samoin kuin sitä, onko alalle pyrkivien soveltuvuuden selvittämisessä koulutukseen hakeuduttaessa mahdollisia tarkistamistarpeita.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta esittää lakivaliokunnan lausunnossa ehdotettua lausumaa vastaavan lausuman hyväksymistä, jonka mukaan eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto ryhtyy pikaisesti selvittämään ja arvioimaan kokonaisvaltaisesti lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämiseen liittyvää lainsäädäntöä ja sen uudistamistarpeita, erityisesti mahdollisuuksia laajentaa rikostaustan selvittämisvelvollisuuta ja nopeuttaa rikosrekisteriotteen saamista, sekä tarvittaessa valmistelemaan asiaa koskevat lainsäädäntöehdotukset. (Valiokunnan lausumaehdotus 1)
Muuta
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta huomauttaa, että hallituksen esitykseen ei ole sisällytetty erityistä lapsivaikutusten arviointia, joka tässä tapauksessa olisi ollut syytä tehdä, kun kyse on nimenomaan lapsia koskevasta lainsäädännöstä. Valiokunta pitää tärkeänä, että esitetyn jatkoselvityksen yhteydessä asiaan kiinnitetään huomiota.
Lakialoitteet
Edellä oleviin perusteluihin viitaten valiokunta ehdottaa lakialoitteiden LA 1/2019 vp ja LA 2/2019 vp hylkäämistä.