1. Säteilylaki
4 §. Määritelmät.
Valiokunta ehdottaa 34 kohdan täydentämistä siten, että määritelmä kattaa kaikilta osin myös suuritehoisen laserlaitteen luvanhaltijat. Yksityishenkilö, joka haluaa käyttää suurteholasereita muussa toiminnassa kuin elinkeinotoiminnassa, ei ole hallituksen esitykseen sisältyvän määritelmän mukainen toiminnanharjoittaja. Asian korjaamiseksi valiokunta ehdottaa säännöksen täsmentämistä siten, että määritelmä nimenomaisesti kattaisi myös lain 165 §:ssä tarkoitetun luvanhaltijan.
15 §. Kunnan terveydensuojeluviranomainen.
Koska asunnot eivät kuulu 146 §:n 1 momentissa tarkoitetun toiminnanharjoittajan selvitysvelvollisuuden piiriin, valiokunta ehdottaa pykälän 1 momentin täsmentämistä.
16 §. Tulli.
Valiokunta ehdottaa säännöksen 1 momentin täydentämistä sen varmistamiseksi, ettei Tullin toimivaltaa säädetä tarkoitettua suppeammaksi.
18 §. Säteilyturvallisuusneuvottelukunta.
Valiokunta ehdottaa täydennystä pykälän 2 momentin valtuussäännökseen.
19 §. Rekisterit.
Vaikka Euroopan parlamentin ja neuvoston ns. yleinen tietosuoja-asetus (EU) 2016/679 on suoraan sovellettavaa oikeutta, valiokunta ehdottaa selvyyden vuoksi säännöksen 3 momenttiin vähäistä muutosta.
20 §. Työntekijöiden annosrekisteri.
Valiokunta ehdottaa pykälän 1 momentin täydentämistä, koska myös säteilyvaaratyöntekijöiden ja säteilyvaara-avustajien altistusolosuhteiden tarkkailusta saatavat tulokset on saadun selvityksen mukaan välttämätöntä tallettaa työntekijöiden annosrekisteriin näiden terveyden sekä säteilyturvallisuuden varmistamista varten. Lisäksi valiokunta ehdottaa pykälän 3 momentissa olevan kirjoitusvirheen korjaamista.
21 §. Työntekijöiden annosrekisterin tietojen luovuttaminen ja säilyttäminen.
Valiokunta ehdottaa pykälän 2 momenttiin nimenomaista viittausta julkisuuslakiin. Lisäksi valiokunta ottaa huomioon perustuslakivaliokunnan lausunnossaan esille tuoman ja ehdottaa 2 momentin muuttamista siten, että säännökseen sisällytetään vaatimus tietojen saamisen välttämättömyydestä.
22 §. Vastuu säteilyturvallisuudesta.
Valiokunta ehdottaa pykälän 2 momenttiin vähäistä kielellistä muutosta.
24 §. Uudentyyppisen tai olemassa olevan toiminnan oikeutusarviointi.
Valiokunta ehdottaa perustuslakivaliokunnan lausunnon perusteella valtuussäännön täsmentämistä siten, että säännös kattaa oikeutusarvioinnissa noudatettavien tarkempien menettelyiden lisäksi myös mahdollisuuden säätää valtioneuvoston asetuksella oikeutusarvioinnissa toiminnasta pyydettävistä lausunnoista ja muista tarvittavista selvityksistä.
37 §. Säteilyturvallisuusasiantuntijan kelpoisuus.
Valiokunta ehdottaa pykälän 3 momenttiin täsmennystä, jotta varmistetaan säteilyturvallisuusasiantuntijan riittävä kelpoisuus radioaktiivisten aineiden maantie- ja raidekuljetuksissa.
41 §. Säteilyturvallisuusvastaavan kelpoisuus.
Valiokunta ehdottaa säännöksen 2 momentin täydentämistä terveydenhuollon säteilylaitteiden ja -lähteiden asennus-, huolto- ja korjaustoiminnassa toimivan säteilyturvallisuusvastaavan kelpoisuuden osalta.
Terveydenhuollon säteilylaitteiden ja -lähteiden asennus-, huolto- ja korjaustoiminnassa on nykyisin vaadittu säteilyturvallisuudesta vastaavaksi johtajaksi henkilö, joka on suorittanut kyseisen pätevyysalan vastaavan johtajan kuulustelun. Vastaavista johtajista vain yksittäiset henkilöt ovat ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita, ja tyypillisesti henkilöllä on muu korkeakoulututkinto, kuten tekniikan ammattikorkeakoulututkinto, insinööri (AMK).
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan säteilylainsäädännön kokonaisuudistusta valmisteltaessa on linjattu, että terveydenhuollon säteilylaitteiden ja -lähteiden asennus-, huolto- ja korjaustoiminnassa säteilyturvallisuusvastaavana saisi toimia henkilö, jolla on soveltuva korkeakoulututkinto. Valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena, että lakiin sisällytetään tämän tehtäväkokonaisuuden osalta poikkeus pääsäännöstä, jonka mukaan säteilyturvallisuusvastaavana toimiminen edellyttää ylempää korkeakoulututkintoa.
Lisäksi valiokunta ehdottaa pykälän 7 momenttiin täsmennystä, jotta varmistetaan säteilyturvallisuusvastaavan riittävä kelpoisuus radioaktiivisten aineiden maantie- ja raidekuljetuksissa.
Sisällöllisten muutosten lisäksi ehdotetaan 2 momentin rakenne muutettavaksi luettelomuotoon ja pykälän 4 momentin viittaussäännös korjattavaksi.
44 §. Asiantuntijoiden ja säteilyturvallisuusvastaavan kielitaito ja muut käytännön edellytykset.
Valiokunta ehdottaa säännöksen 3 momentin sanamuodon yhdenmukaistamista 2 momentin sanamuodon kanssa.
45 §. Lausunto korkeakoulun säteilysuojelukoulutuksesta.
Valiokunta ehdottaa säännöksen sanamuodon täsmentämistä.
46 §. Muun säteilysuojelukoulutuksen hyväksyntä.
Pykälän 2 momentin 1 kohdan viittaussäännös ehdotetaan korjattavaksi.
47 §. Säteilysuojeluosaaminen säteilyn lääketieteellisessä käytössä.
Valiokunta ehdottaa saamansa palautteen perusteella pykälän 1 ja 2 momentin täsmentämistä. Ehdotetulla 1 momentin muotoilulla selvennetään sitä, että tarvittava säteilysuojeluosaaminen voidaan hankkia myös muutoin kuin tutkintoon johtavassa koulutuksessa.
49 §. Turvallisuusluvasta vapautettu toiminta.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan pykälän 1 momentin 2 kohtaa on syytä täsmentää, jotta se vastaa säteilyturvallisuusdirektiivin vaatimuksia. Vähäinen säteilyaltistus ei voi direktiivin mukaan olla perusteena turvallisuusluvasta vapauttamiselle lääketieteellistä altistusta tai kuvantamisessa henkilöön kohdistettua muuta kuin lääketieteellistä altistusta koskevassa toiminnassa. Näin ollen valiokunta ehdottaa säännöksen täydentämistä tältä osin.
54 §. Vakuuden asettaminen.
Valiokunta ehdottaa pykälän 2 momenttiin kielellistä muutosta.
55 §. Vakuuden määräämisen perusteet.
Valiokunta ehdottaa pykälän 1 ja 2 momenttiin kielellistä täsmennystä.
57 §. Tuotteen markkinavalvonta.
Valiokunta ehdottaa pykälän 1 momenttiin kielellistä korjausta.
63 §. Annosmittauspalvelun valvonta.
Valiokunta ehdottaa pykälän 1 momentin täsmentämistä.
71 §. Kirjanpito- ja ilmoitusvelvollisuus.
Valiokunta ehdottaa saamansa selvityksen perusteella pykälään uutta 2 momenttia, jonka mukaan säteilylähteiden valmistukseen, säilyttämiseen, kauppaan, vientiin tai tuontiin oikeuttavan turvallisuusluvan haltijan on toimitettava kalenterivuosittain Säteilyturvakeskukseen tiedot vastaanottamistaan, luovuttamistaan ja hallinnassaan olevista säteilylähteistä.
Säteilyturvakeskus saa tiedon säteilyn käytöstä ja siihen liittyvistä säteilylähteistä ensisijaisesti säteilyn käyttäjiltä turvallisuuslupahakemuksissa ja säteilyn käytön muutoksia koskevissa ilmoituksissa. Vertaamalla säteilylähteitä toimittavilta ja vastaanottavilta tahoilta saatuja vastaanotto-, luovutus- ja varastointitietoja toiminnanharjoittajilta saatuihin hakemus- ja ilmoitustietoihin voidaan tehokkaasti valvoa, että kaikki turvallisuuslupaa edellyttävät säteilylähteet pysyvät vain sellaisten tahojen hallinnassa, joilla on asianmukainen turvallisuuslupa. Kyseessä on jatkuvasti käytössä oleva valvontamekanismi, ja samansisältöinen velvollisuus ilmoittaa tiedot Säteilyturvakeskukselle perustuu nykyisiin Säteilyturvakeskuksen ohjeisiin ja voimassa olevan säteilylain 53 §:n 1 momentin 4 kohtaan, jossa säädetään Säteilyturvakeskuksen oikeudesta velvoittaa toiminnanharjoittajaa ilmoittamaan kyseiset tiedot. Näin ollen turvallisuusluvanhaltijan ilmoitusvelvollisuutta on tarpeen laajentaa koskemaan kaikkia säteilylähteitä valmistuksen, säilyttämisen, kaupan, viennin tai tuonnin osalta.
81 §. Eräiden säännösten soveltaminen radioaktiivisiin jätteisiin.
Valiokunta ehdottaa pykälän 3 kohtaan täsmennystä 71 §:ään tehdyn lisäyksen johdosta.
83 §. Säteilylähteiden ja käyttötilojen käytöstä poistaminen.
Valiokunta ehdottaa täsmennystä pykälän 2 ja 3 momenttiin.
84 §. Uudelleenkäytön, kierrättämisen, hyödyntämisen ja loppukäsittelyn edellytykset.
Valiokunta ehdottaa täsmennystä pykälän 1 momenttiin.
99 §. Ikärajoitukset sekä työharjoittelijoita ja opiskelijoita koskevat altistusolosuhteet.
Valiokunta ehdottaa täsmennystä pykälän 3 momenttiin.
111 §. Oireettoman henkilön lääketieteellisen altistuksen oikeutus.
Valiokunta ehdottaa säännöksen 2 momenttia täsmennettäväksi.
112 §. Säteilysuojelun optimointi lääketieteellisessä altistuksessa.
Valiokunta ehdottaa pykälän 4 momentin terminologian yhdenmukaistamista pykälän 3 momentin kanssa.
113 §. Lähetteen antajan velvollisuudet.
Valiokunta ehdottaa pykälän otsikon sekä 1 ja 3 momentin sanamuodon täsmentämistä.
119 §. Säteilyannoksen arviointi.
Valiokunta ehdottaa pykälän 3 momentin terminologian yhdenmukaistamista vastaamaan 1 momentissa ja 20 §:ssä käytettyä terminologiaa.
124 §. Tiedon antaminen ja suostumuksen pyytäminen.
Perustuslakivaliokunta on tuonut lausunnossaan esille tarpeen lisätä lakiin säännökset alaikäisen ja muun vajaavaltaisen mielipiteen selvittämisestä ja kuvantamisen suorittamisesta yhteisymmärryksessä hänen kanssaan iän ja kehitystason mukaisesti. Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta ehdottaa tämän vuoksi 124 §:n 2 momentin täydentämistä säännöksillä, jotka vastaavat muotoilultaan potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (785/1992) alaikäisen potilaan asemaa koskevaa 7 §:ää.
126 §. Säteilyaltistuksen rajoittaminen.
Valiokunta ehdottaa pykälän 1 momentin poistamista, koska samasta asiasta säädetään 26 §:ssä. Lisäksi valiokunta ehdottaa 1 momentiksi siirtyneen säännöksen 1 kohdan täsmentämistä.
127 §. Päästöt ja niiden raja-arvot.
Valiokunta ehdottaa vähäistä selventävää muutosta pykälän 1 momenttiin.
131 §. Toimet säteilyturvallisuuspoikkeaman jälkeen.
Valiokunta ehdottaa pykälän 1 ja 2 momentin kielioppivirheiden korjaamista.
161 §. Ionisoimattoman säteilyn aiheuttaman altistuksen rajoittaminen.
Valiokunta ehdottaa pykälän 2 momentin valtuussäännöksen täsmentämistä.
179 §. Viranomaisten oikeus saada ja luovuttaa tietoja.
Uuden liikesalaisuuslain (595/2018) myötä lainsäädännön terminologiaa yhdenmukaistetaan siten, että säädöksissä käytetään liike- ja ammattisalaisuuden sijaan jatkossa käsitettä liikesalaisuus. Tästä johtuen valiokunta ehdottaa sanamuodon muutosta pykälän 2 momenttiin.
185 §. Säteilyrikkomus.
Valiokunta ehdottaa vähäisiä täydennyksiä pykälän 1 momentin 3 ja 4 kohtaan.
189 §. Valvontamaksu ja sen perusteet.
Perustuslakivaliokunta on kiinnittänyt lausunnossaan huomiota pykälän 5 momenttiin ja todennut, että säännös tulee poistaa tai sitä on merkittävästi täsmennettävä, jotta laki voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä. Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan saaman selvityksen mukaan 5 momentissa tarkoitettua uudentyyppistä toimintaa ei ole toistaiseksi näköpiirissä, mutta tällaiseen toimintaan liittyvää maksujen perimisen mahdollistavaa säännöstä pidetään kuitenkin nopean teknisen kehityksen vuoksi tarkoituksenmukaisena. Näin ollen valiokunta ehdottaa 5 momenttiin uutta muotoilua, joka linkittää maksun suuruuden liitteen maksuluokkaan A, jolloin Säteilyturvakeskuksen harkinta valvontamaksua määrättäessä on sidottua.
191 §. Valvontamaksun korottaminen ja jälkikanto.
Valiokunta ehdottaa pykälän 1 momentin sanamuodon täsmentämistä.
199 §. Kuuleminen Säteilyturvakeskuksen antamista määräyksistä.
Valiokunta ehdottaa pykälän selkeyttämistä siten, että säännökseen ei sisällytetä viittausta perustuslain 80 §:n 2 momentissa tarkoitettuihin oikeussääntöihin, vaan säädetään Säteilyturvakeskuksen antamista määräyksistä. Asiasisällöltään pykälä säilyy muuttumattomana.
202 §. Siirtymäsäännökset.
Valiokunta ehdottaa pykälän 11, 14 ja 15 momentin täsmentämistä.