Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi varainsiirtoverolain väliaikaisesta muuttamisesta (HE 153/2017 vp): Asia on saapunut valtiovarainvaliokuntaan mietinnön antamista varten.
Asia on valmisteltu valtiovarainvaliokunnan verojaostossa.
Verojaosto on kuullut:
Verojaosto on saanut kirjallisen lausunnon:
Verojaosto on saanut ilmoituksen, ei lausuttavaa:
Varainsiirtoverolakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että varainsiirtoveroa ei olisi eräin edellytyksin suoritettava, kun kunta, kuntayhtymä tai yksityinen yhteisö tai säätiö vuosina 2018—2022 luovuttaa yksityiselle osakeyhtiölle sen osakkeita vastaan kiinteistön, joka on luovuttajan harjoittaman ammattikorkeakoululain tai ammatillisesta koulutuksesta annetun lain mukaisen toiminnan käytössä ja vastaanottava yhtiö tai sen omistaja käyttää kiinteistöä mainittuun toimintaan.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2018 ja olemaan voimassa vuoden 2022 loppuun.
Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana.
Esityksen tarkoituksena on helpottaa käynnissä olevaa ammatillisen koulutuksen reformia ja siihen liittyviä kiinteistövarallisuuden omistusjärjestelyitä määräaikaisella varainsiirtoverovapaudella. Vastaavaa menettelyä on noudatettu jo kunta- ja palvelurakenneuudistuksen yhteydessä vuosina 2007—2012 ja edelleen 2013—2016. Nyt käsiteltävä esitys koskee vuosina 2018—2022 tapahtuvia luovutuksia.
Valiokunta pitää esitystä perusteltuna ja tarpeellisena, eikä siihen ole sinänsä huomautettavaa.
Uuden varainsiirtoverolain 43 c §:n tulkinnassa tulee ottaa kuitenkin huomioon ne nimenomaiset erot, joita säännöksessä ja sen tulkinnassa on aiempaan verrattuna. Uusi säännös on osin aiempaa väljempi mm., kun se kattaa myös kiinteistöön tai rakennukseen kohdistuvan lainavastuun siirron. Toisaalta, se on eräin osin aiempaa tiukempi valtiontukea koskevan tarkastelun vuoksi.
Eroja ja niiden oikeudellista taustaa on kuvattu esityksen perusteluissa seikkaperäisesti. Valiokunta yhtyy niissä omaksuttuihin linjauksiin.
Esitys on tullut vireille varsin myöhään, ja sen käsittelyllä on vireillä olevien omistusjärjestelyiden vuoksi kiire. Valiokunta ottaa sen vuoksi nyt kantaa vain tähän nimenomaiseen esitykseen. Valiokunta pitää kuitenkin tärkeänä sitä, että rakennejärjestelyjen osapuolet voisivat saada Verohallinnolta mahdollisimman aikaisessa vaiheessa varmuuden omaisuudensiirron verokohtelusta. Ennakoivat ratkaisut vähentäisivät silloin myös raskaan haku- ja palautusmenettelyn tarvetta.
Valtiovarainvaliokunnan päätösehdotus:
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut