Viimeksi julkaistu 11.11.2025 15.15

Valiokunnan mietintö VaVM 16/2025 vp HE 95/2025 vp Valtiovarainvaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain 4 §:n ja liitteen muuttamisesta

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain 4 §:n ja liitteen muuttamisesta (HE 95/2025 vp): Asia on saapunut valtiovarainvaliokuntaan mietinnön antamista varten. 

Jaostovalmistelu

Asia on valmisteltu valtiovarainvaliokunnan verojaostossa. 

Asiantuntijat

Verojaosto on kuullut: 

  • lainsäädäntöneuvos Pia Kivimies 
    valtiovarainministeriö
  • neuvotteleva virkamies Veli Auvinen 
    valtiovarainministeriö
  • erityisasiantuntija Reetta Honkanen 
    sosiaali- ja terveysministeriö
  • ylitarkastaja Piia Lax 
    Verohallinto
  • tutkimusprofessori Pia Mäkelä 
    Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL)
  • kehittämispäällikkö Heikki Luoto 
    Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
  • johtava asiantuntija Toni Jääskeläinen 
    Kaupan liitto ry
  • lakimies Kai Massa 
    Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry
  • toimitusjohtaja Lasse Pipinen 
    Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry
  • erityisasiantuntija Erica Mäkipää 
    SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry
  • toiminnanjohtaja Susanna Heikkinen 
    Suomen Alkoholijuomakauppa ry

Verojaosto on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • Tulli
  • Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (Valvira)
  • Elinkeinoelämän keskusliitto ry
  • Alko Oy

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annettua lakia.  

Viinin ja muiden käymisteitse valmistettujen alkoholijuomien valmisteveroa korotettaisiin keskimäärin noin yhdeksällä prosentilla. Korotus kohdistettaisiin alkoholipitoisuudeltaan yli 2,8-tilavuusprosenttisiin juomiin. 

Lisäksi ehdotetaan, että alkoholi- ja alkoholijuomavero sidottaisiin kaikkien juomaryhmien osalta pysyvästi yhdenmukaistetun kuluttajahintaindeksin toteutuneisiin muutoksiin. Esityksen mukaan Verohallinto vahvistaisi suoritettavan veron määrän vuosittain siten kuin alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetussa laissa tarkkarajaisesti säädettäisiin.  

Yhdenmukaistetun kuluttajahintaindeksin kehityksen mukainen veromuutos olisi 1,4 prosenttia vuonna 2026. Vuosille 2026 ja 2027 aiemmin vahvistettu väkevien alkoholijuomien ennustetun kuluttajahintaindeksin kehityksen mukainen veronkorotus kumottaisiin. 

Yli 2,8 tilavuusprosenttia alkoholia sisältävien viinin ja muiden käymisteitse valmistettujen juomien hinnat nousisivat ehdotettujen veronkorotusten seurauksena keskimäärin noin kolmella prosentilla vuonna 2026. Muiden juomaryhmien hinnat nousisivat vuonna 2026 keskimäärin noin puolella prosentilla. 

Ehdotetut veromuutokset kasvattaisivat alkoholiveron tuottoa vuositasolla noin 38 miljoonalla eurolla vuodesta 2026. 

Esitys liittyy valtion vuoden 2026 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. 

Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2026. 

VALIOKUNNAN PERUSTELUT

Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana.  

Esityksessä ehdotetaan viinin ja muiden käymisteitse valmistettujen alkoholijuomien valmisteveroa korottamista keskimäärin noin yhdeksällä prosentilla. Veronkorotus kohdistuu yli 2,8 tilavuusprosenttia alkoholia sisältäviin viineihin ja muihin käymisteitse valmistettuihin juomiin. 

Esityksessä ei kohdisteta veronkorotusta miedoimpiin eli yli 1,2 mutta enintään 2,8 tilavuusprosenttia alkoholia sisältäviin käymisteitse valmistettuihin juomiin. Näiden osalta ehdotetaan korotusta virvoitusjuomaveron uudistamista koskevassa hallituksen esityksessä (HE 123/2025 vp), joka on parhaillaan eduskunnan käsiteltävänä. 

Lisäksi esityksessä ehdotetaan alkoholiveron sitomista vuodesta 2026 pysyvästi yhdenmukaistetun kuluttajahintaindeksin toteutuneeseen kehitykseen. Indeksitarkistus on tarkoitus tehdä kerran vuodessa. Verovuoden 2026 osalta indeksitarkistus tehdään nyt ehdotetulla lakimuutoksella. Jatkossa Verohallinto laskee ja vahvistaa vuosittain seuraavan kalenterivuoden verotasot ja antaa sitä koskevan määräyksen. Kyse on teknisestä laskenta- ja vahvistusmenettelystä eikä Verohallinnolla olisi indeksitarkistuksen tekemisessä ja verotasojen vahvistamisessa miltään osin harkintavaltaa. Vuoden 2026 verotasoja koskevan indeksitarkastuksen perusteella alkoholijuomien verotasoja nostetaan 1,4 prosentilla.  

Ehdotettujen veromuutosten on esityksessä arvioitu lisäävän valtion alkoholiverokertymää vuositasolla yhteensä noin 38 miljoonaa euroa vuonna 2026 verrattuna tilanteeseen, jossa verotasoihin ei tehtäisi muutoksia. Vuoden 2026 valtion talousarvion mukaisen alkoholiverokertymän lisäys jäisi noin 30 miljoonaan euroon johtuen valmisteverojen tilitysjaksojen vaikutuksista. Esityksen mukaan veronkorotus vahvistaa julkista taloutta noin 80 prosentilla verotuottolisäyksestä, kun otetaan huomioon vaikutukset muiden verojen tuottoon ja indeksisidonnaisiin etuusmenoihin.  

Esityksessä on arvioitu, että yli 2,8 tilavuusprosenttia alkoholia sisältävän viinin ja muiden käymisteitse valmistettujen juomien hinnat nousisivat keskimäärin noin kolme prosenttia ja muiden alkoholijuomien noin puoli prosenttia vuonna 2026.  

Veromuutosten vaikutusten arviointiin liittyy epävarmuuksia, sillä sekä alkoholin kotimaiseen kulutukseen että matkustajatuontiin ja verkko-ostamiseen ulkomailta vaikuttaa samanaikaisesti monia eri tekijöitä. Koska ehdotetut veromuutokset kasvattaisivat hintaeroja muihin maihin nähden, on esityksessä pidetty mahdollisena, että alkoholin matkustajatuonti ja verkko-ostaminen ulkomailta kasvaisivat. Matkustajatuonnin muutoksiin vaikuttavat alkoholin kotimaisten hinta- ja saatavuusmuutosten ohella alkoholin hintakehitys Virossa ja muilla lähialueilla sekä ylipäätään matkustamisen määrä- ja kustannuskehitys. Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on tuotu esille myös kuluttajien käyttäytymisen muutos, jossa alkoholin käyttö on siirtynyt ravintoloista julkisiin paikkoihin ja koteihin, mihin myös korkea alkoholiverotus vaikuttaa.  

Hallituksen esityksestä ilmenevien seikkojen ja saadun selvityksen perusteella valiokunta pitää ehdotettuja muutoksia tarpeellisia ja tarkoituksenmukaisina. Tavoitteena on lisätä valtion verotuloja korottamalla viinin ja muiden käymisteitse valmistettujen alkoholijuomien valmisteveroa. Lisäksi tavoitteena on alkoholiveron indeksointi veron reaalisen tason alenemisen välttämiseksi. Tältä osin kyse on isommasta periaatteellisesta muutoksesta lakiin. Vuosittaisilla indeksitarkistuksilla alkoholiverotuksen reaalinen taso pidetään ennallaan. Verotasoja nostettaisiin tai laskettaisiin tai ne pysyisivät ennallaan sen mukaan, miten yhdenmukaistettu kuluttajahintaindeksi on muuttunut. Indeksitarkistuksessa ei siten ole kyse varsinaisesti alkoholiveron korotuksesta.  

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Valtiovarainvaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 95/2025 vp sisältyvän lakiehdotuksen. 
Helsingissä 11.11.2025 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Markus Lohi kesk 
 
varapuheenjohtaja 
Saara Hyrkkö vihr 
 
jäsen 
Otto Andersson 
 
jäsen 
Seppo Eskelinen sd 
 
jäsen 
Timo Heinonen kok 
 
jäsen 
Jari Koskela ps 
 
jäsen 
Aki Lindén sd 
 
jäsen 
Mika Lintilä kesk 
 
jäsen 
Minna Reijonen ps 
 
jäsen 
Jari Ronkainen ps 
 
jäsen 
Joona Räsänen sd 
 
jäsen 
Hanna Sarkkinen vas 
 
jäsen 
Sari Sarkomaa kok 
 
jäsen 
Sami Savio ps 
 
jäsen 
Ville Valkonen kok 
 
jäsen 
Pia Viitanen sd 
 
jäsen 
Ville Vähämäki ps 
 
varajäsen 
Janne Jukkola kok 
 
varajäsen 
Mikko Lundén ps 
 
varajäsen 
Lauri Lyly sd 
 
varajäsen 
Ville Väyrynen kok 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Tarja Järvinen  
 

Vastalause 1 /sd

Perustelut

Hallituksen esityksen tavoitteet alkoholiverotuksen kiristämisestä ja verotuksen sitomisesta yhdenmukaistetun kuluttajahintaindeksin kehitykseen ovat sinänsä kannatettavia. Valiokunnan enemmistö pitää hallituksen esittämiä muutoksia riittävinä. Vastalauseen esittäjät katsovat kuitenkin, että kokonaisuus jää julkisen talouden ja kansanterveyden näkökulmasta vajavaiseksi erityisesti oluen verotuksen osalta.Vuodelle 2025 toteutettu olutveron alentaminen oli heikosti perusteltu sekä terveys- että finanssipoliittisesti. Alennus kohdistui tuotteeseen, jonka riskit kansanterveydelle ja sosiaalisille haitoille ovat hyvin tunnetut. Samalla ratkaisu heikensi julkista taloutta ja oli ristiriidassa sen yleisen linjan kanssa, jonka mukaan haittaverojen tulisi osaltaan tukea sekä kestävää rahoituspohjaa että haittojen vähentämistä.Alkoholin käytöstä aiheutuvat kustannukset sosiaali- ja terveydenhuollolle, työelämälle ja järjestyksenpidolle ovat huomattavat, ja ne kohdistuvat laajasti koko yhteiskuntaan. Alkoholiverotus on tässä keskeinen ohjauskeino. Siksi on perusteltua, että olutverotusta ei kevennetä vaan päinvastoin palautetaan vähintään aiemmalle tasolle ja kiristetään maltillisesti yli sen.Vastalauseen esittäjät katsovat, että hallituksen esitys viinin ja muiden käymisteitse valmistettujen juomien veronkorotuksista voidaan hyväksyä, mutta kokonaisuutta on täydennettävä olutveron osalta. Olutveroa tulee korottaa siten, että vuoden 2025 alusta tehty veronalennus perutaan ja lisäksi toteutetaan yleisen linjan mukainen, maltillinen mutta tuntuva kiristys. Käytännössä tämä tarkoittaisi oluesta suoritettavan alkoholijuomaveron tason nostamista 10 prosentilla nykyiseen verotasoon nähden. Näin olutvero palautuisi vähintään ennen veronkevennystä vallinneelle tasolle ja vahvistaisi sekä julkista taloutta että terveyspoliittista ohjausvaikutusta.Alkoholiveron sitominen yhdenmukaistetun kuluttajahintaindeksin kehitykseen on perusteltu ratkaisu, jotta veron reaalinen taso ei jatkossa pääse hiljalleen rapautumaan. Indeksitarkistus on tekninen väline, mutta sen rinnalla on välttämätöntä korjata vuoden 2025 olutveroratkaisu ja linjata olutverotus vastaamaan paremmin haittojen suuruutta ja julkisen talouden kestävyyshaasteita. 

Ehdotus

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että lakiehdotus hyväksytään muutettuna. (Vastalauseen muutosehdotukset) 

Laki alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain 4 §:n ja liitteen muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  
muutetaan alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain (1471/1994) liite, sellaisena kuin se on laissa 707/2024, ja  
lisätään 4 §:ään uusi 2 ja 3 momentti seuraavasti: 
4 § 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
(Kuten VaVM) 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Voimaantulo 
(Kuten VaVM) 
 Lakiehdotus päättyy 
VEROTAULUKKO 
Verotaulukosta ilmenevää veron määrää sovelletaan kalenterivuonna 2026. Sitä seuraavina kalenterivuosina sovelletaan Verohallinnon 4 §:n mukaisesti vahvistamaa veron määrää.  
 
 
 
Etyylialkoholipitoisuus tilavuus- 
prosentteina 
Tuote- 
ryhmä 
Veron määrä 
 
 
 
Olut 
 
 
— yli 0,5 mutta enintään 3,5 
11. 
28,75 senttiä senttilitralta etyylialkoholia 
— yli 3,5 
12. 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 41,20  Muutosehdotus päättyysenttiä senttilitralta etyylialkoholia 
 
 
 
Viinit ja muut käymisteitse valmistetut alkoholijuomat 
 
 
— yli 1,2 mutta enintään 2,8 
21. 
36,00 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 
— yli 2,8 mutta enintään 5,5 
22. 
219,02 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 
— yli 5,5 mutta enintään 8 
23. 
340,70 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 
— yli 8 mutta enintään 15 
24. 
504,97 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 
 
 
 
Viinit 
 
 
— yli 15 mutta enintään 18 
25. 
504,97 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 
 
 
 
Välituotteet 
 
 
— yli 1,2 mutta enintään 15 
31. 
575,95 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 
— yli 15 mutta enintään 22 
32. 
886,24 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 
 
 
 
Etyylialkoholi 
 
 
Tullitariffin nimikkeeseen 2208 kuuluvat tuotteet: 
 
 
— yli 1,2 mutta enintään 2,8 
41. 
31,33 senttiä senttilitralta etyylialkoholia 
— yli 2,8 mutta enintään 10 
42. 
55,57 senttiä senttilitralta etyylialkoholia 
— yli 10 
43. 
56,28 senttiä senttilitralta etyylialkoholia 
Muut 
46. 
56,28 senttiä senttilitralta etyylialkoholia 
 
 
 
 
 
 
Helsingissä 11.11.2025
Joona Räsänen sd 
 
Seppo Eskelinen sd 
 
Pia Viitanen sd 
 
Aki Lindén sd 
 
Lauri Lyly sd 
 

Vastalause 2 /kesk

Perustelut

Verotuksen painopistettä työnverotuksesta haittojen verotukseen

Keskusta keventäisi keskituloisten ansiotulojen verotusta selvästi reippaammin kuin mitä hallitus tekee.  

Keskusta on verotuksen painopopisteen siirtämiseksi valmis yhtenä toimenpiteenä korottamaan alkoholiveroa yhteensä noin 100 miljoonalla eurolla, josta 25 miljoonaa euroa kertyisi perumalla hallituksen alkukaudesta päättämä olutveron alennus.  

Keskustan mielestä oli hallitukselta aikoinaan väärä arvovalinta ensiksi keventää oluen verotusta ja myöhemmin toteuttaa vastaavalla summalla korottaa esimerkiksi liikuntapalveluiden ja kirjojen arvonlisäveroa. 

Olutveron aiemman alennuksen kumoamisen lisäksi keskusta toteuttaisi 75 miljoonaan euron korotuksen alkoholiveron verotaulukkoon kautta linjan hallituksen esittämään verrattuna. Tämä tarkoittaisi viiden prosentin korotusta alkoholiveron verotaulukon lukuihin hallituksen esitykseen verrattuna ja olutveron osalta 5 prosentin korotusta sen lisäksi, että aiempi veronalennus perutaan. 

Ehdotus

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että lakiehdotus hyväksytään muutettuna. (Vastalauseen muutosehdotukset) 

Laki alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain 4 §:n ja liitteen muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  
muutetaan alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain (1471/1994) liite, sellaisena kuin se on laissa 707/2024, ja  
lisätään 4 §:ään uusi 2 ja 3 momentti seuraavasti: 
4 § 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
(Kuten VaVM) 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Voimaantulo 
(Kuten VaVM) 
 Lakiehdotus päättyy 
VEROTAULUKKO 
Verotaulukosta ilmenevää veron määrää sovelletaan kalenterivuonna 2026. Sitä seuraavina kalenterivuosina sovelletaan Verohallinnon 4 §:n mukaisesti vahvistamaa veron määrää.  
 
 
 
Etyylialkoholipitoisuus tilavuus- 
prosentteina 
Tuote- 
ryhmä 
Veron määrä 
 
 
 
Olut 
 
 
— yli 0,5 mutta enintään 3,5 
11. 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 30,18 Muutosehdotus päättyy senttiä senttilitralta etyylialkoholia 
— yli 3,5 
12. 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 40,51 Muutosehdotus päättyy senttiä senttilitralta etyylialkoholia 
 
 
 
Viinit ja muut käymisteitse valmistetut alkoholijuomat 
 
 
— yli 1,2 mutta enintään 2,8 
21. 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 38,00 Muutosehdotus päättyy senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 
— yli 2,8 mutta enintään 5,5 
22. 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 230,00 Muutosehdotus päättyy senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 
— yli 5,5 mutta enintään 8 
23. 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 358,00 Muutosehdotus päättyy senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 
— yli 8 mutta enintään 15 
24. 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 530,00 Muutosehdotus päättyy senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 
 
 
 
Viinit 
 
 
— yli 15 mutta enintään 18 
25. 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 530,00 Muutosehdotus päättyy senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 
 
 
 
Välituotteet 
 
 
— yli 1,2 mutta enintään 15 
31. 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 605,00 Muutosehdotus päättyy senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 
— yli 15 mutta enintään 22 
32. 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 931,00 Muutosehdotus päättyy senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 
 
 
 
Etyylialkoholi 
 
 
Tullitariffin nimikkeeseen 2208 kuuluvat tuotteet: 
 
 
— yli 1,2 mutta enintään 2,8 
41. 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 32,90 Muutosehdotus päättyy senttiä senttilitralta etyylialkoholia 
— yli 2,8 mutta enintään 10 
42. 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 58,30 Muutosehdotus päättyy senttiä senttilitralta etyylialkoholia 
— yli 10 
43. 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 59,10 Muutosehdotus päättyy senttiä senttilitralta etyylialkoholia 
Muut 
46. 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 59,10 Muutosehdotus päättyy senttiä senttilitralta etyylialkoholia 
 
 
 
 
 
 
Helsingissä 11.11.2025
Markus Lohi kesk 
 
Mika Lintilä kesk 
 

Vastalause 3 /vihr, vas

Perustelut

Hallituksen esityksessä viinin ja muiden käymisteitse valmistettujen alkoholijuomien valmisteveroa korotettaisiin keskimäärin noin yhdeksällä prosentilla. Korotus kohdistettaisiin alkoholipitoisuudeltaan yli 2,8-tilavuusprosenttisiin juomiin. Lisäksi hallitus ehdottaa, että alkoholi- ja alkoholijuomavero sidottaisiin kaikkien juomaryhmien osalta pysyvästi yhdenmukaistetun kuluttajahintaindeksin toteutuneisiin muutoksiin. 

Hallituksen esityksen mukainen alkoholiverotuksen kiristäminen on perusteltua paitsi kansanter-veyden, myös julkisen talouden näkökulmasta. 

Hallituksen veropolitiikka ei ole kuitenkaan johdonmukaista. Hallitus on aiemmilla päätöksillään keventänyt oluen verotusta. Ehdotamme, että oluen verotus palautetaan tasolle, jota se oli ennen vuoden 2024 talousarviota. Lisäksi ehdotamme, että siihen tehdään yhdenmukaistetun kuluttajahintaindeksin kehityksen mukainen veromuutos hallituksen esityksen tapaan. 

Ehdotus

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että lakiehdotus hyväksytään muutoin valiokunnan mietinnön mukaisena, paitsi liite muutettuna. (Vastalauseen muutosehdotukset) 

Laki alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain 4 §:n ja liitteen muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  
muutetaan alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain (1471/1994) liite, sellaisena kuin se on laissa 707/2024, ja  
lisätään 4 §:ään uusi 2 ja 3 momentti seuraavasti: 
4 § 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
(Kuten VaVM) 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Voimaantulo 
(Kuten VaVM) 
 Lakiehdotus päättyy 
VEROTAULUKKO 
Verotaulukosta ilmenevää veron määrää sovelletaan kalenterivuonna 2026. Sitä seuraavina kalenterivuosina sovelletaan Verohallinnon 4 §:n mukaisesti vahvistamaa veron määrää.  
 
 
 
Etyylialkoholipitoisuus tilavuus- 
prosentteina 
Tuote- 
ryhmä 
Veron määrä 
 
 
 
Olut 
 
 
— yli 0,5 mutta enintään 3,5 
11. 
28,75 senttiä senttilitralta etyylialkoholia 
— yli 3,5 
12. 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 38,58 Muutosehdotus päättyy senttiä senttilitralta etyylialkoholia 
 
 
 
Viinit ja muut käymisteitse valmistetut alkoholijuomat 
 
 
— yli 1,2 mutta enintään 2,8 
21. 
36,00 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 
— yli 2,8 mutta enintään 5,5 
22. 
219,02 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 
— yli 5,5 mutta enintään 8 
23. 
340,70 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 
— yli 8 mutta enintään 15 
24. 
504,97 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 
 
 
 
Viinit 
 
 
— yli 15 mutta enintään 18 
25. 
504,97 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 
 
 
 
Välituotteet 
 
 
— yli 1,2 mutta enintään 15 
31. 
575,95 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 
— yli 15 mutta enintään 22 
32. 
886,24 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 
 
 
 
Etyylialkoholi 
 
 
Tullitariffin nimikkeeseen 2208 kuuluvat tuotteet: 
 
 
— yli 1,2 mutta enintään 2,8 
41. 
31,33 senttiä senttilitralta etyylialkoholia 
— yli 2,8 mutta enintään 10 
42. 
55,57 senttiä senttilitralta etyylialkoholia 
— yli 10 
43. 
56,28 senttiä senttilitralta etyylialkoholia 
Muut 
46. 
56,28 senttiä senttilitralta etyylialkoholia 
 
 
 
 
 
 
Helsingissä 11.11.2025
Saara Hyrkkö vihr 
 
Hanna Sarkkinen vas