Viimeksi julkaistu 13.11.2025 13.54

Valiokunnan mietintö VaVM 18/2025 vp HE 123/2025 vp Valtiovarainvaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi virvoitusjuomaverosta annetun lain ja alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain liitteen muuttamisesta sekä virvoitusjuomaverosta annetun lain muuttamisesta annetun lain kumoamisesta

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi virvoitusjuomaverosta annetun lain ja alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain liitteen muuttamisesta sekä virvoitusjuomaverosta annetun lain muuttamisesta annetun lain kumoamisesta (HE 123/2025 vp): Asia on saapunut valtiovarainvaliokuntaan mietinnön antamista varten. 

Jaostovalmistelu

Asia on valmisteltu valtiovarainvaliokunnan verojaostossa. 

Asiantuntijat

Verojaosto on kuullut: 

  • lainsäädäntöneuvos Pia Kivimies 
    valtiovarainministeriö
  • neuvotteleva virkamies Jenni Oksanen 
    valtiovarainministeriö
  • erityisasiantuntija Tanja Tilles-Tirkkonen 
    sosiaali- ja terveysministeriö
  • erityisasiantuntija Katja Cash 
    Verohallinto
  • tutkimusprofessori Pia Mäkelä 
    Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL)
  • ekonomisti Bate Ismail 
    Elintarviketeollisuusliitto ry
  • johtava asiantuntija Toni Jääskeläinen 
    Kaupan liitto ry
  • toimitusjohtaja Lasse Pipinen 
    Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry
  • yhteiskuntasuhdepäällikkö Ulla Kiuru 
    SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry

Verojaosto on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • maa- ja metsätalousministeriö
  • Tulli
  • Elinkeinoelämän keskusliitto ry
  • Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry
  • Veronmaksajain Keskusliitto ry
  • Eckes-Granini Finland Oy
  • Oy Sinebrychoff Ab

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutettaviksi virvoitusjuomaverosta annettua lakia ja alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annettua lakia sekä kumottavaksi keväällä 2023 vahvistettu laki virvoitusjuomaverosta annetun lain muuttamisesta. 

Esityksen tavoitteena on tehdä virvoitusjuomaverosta annettuun lakiin Euroopan komission valtiontukihyväksynnän edellyttämät muutokset, jotta kevään 2023 virvoitusjuomaveron uudistus voidaan saattaa voimaan. Lakiteknisen selkeyden vuoksi keväällä 2023 vahvistettu laki, joka oli tarkoitus säätää asetuksella voimaan komission valtiontukihyväksynnän jälkeen, kumottaisiin ja kaikki muutokset tehtäisiin voimassa olevaan lakiin. Esitys sisältää siten sellaisia kumottavaksi ehdotettuun lakiin sisältyviä veroporrastuksia, määritelmämuutoksia, vesien pakkauskokorajoituksen poistumista ja elintarvikelainsäädännön muutoksista johtuvia pääosin teknisluonteisia päivityksiä koskevia ehdotuksia, joihin komissio ei katsonut sisältyvän valtiontukeen liittyviä ongelmia.  

Esityksessä ehdotetaan lisäksi, että virvoitusjuomaveroa korotettaisiin. Korotus toteutettaisiin senttimääräisesti samansuuruisena korotuksena kaikille tuoteryhmille. 

Virvoitusjuomavero porrastettaisiin nykyisen kahden verotason sijaan kuuteen verotasoon tuotteen sokeripitoisuuden perusteella. Muutoksella veroon sisältyvää terveysohjausta vahvistettaisiin. Alimman verotason veroa kannettaisiin sokerittomista tuotteista kuten voimassa olevan lain mukaan. Sokerittomien juomien vero nousisi 20 senttiin litralta. Sokeria sisältävien juomien veron määrä olisi 27, 35, 43, 51 tai 59 senttiä litralta juoman sokeripitoisuuden mukaan. Vastaavasti kuin nestemäisistä juomatiivisteistä myös kiinteistä juoma-aineksista saatavia juomia verotettaisiin jatkossa sekoitussuhteen mukaisesti saatavan juomamäärän perusteella. 

Makeuttamattomien ja maustamattomien vesien ja kivennäisvesien verotusta muutettaisiin siten, että virvoitusjuomaveroa kannettaisiin myös yli viiden litran vähittäismyyntipakkaukseen pakatuista juomista. 

Pakkaamattomista juomista ei hallinnollisista syistä kannettaisi virvoitusjuomaveroa niiden sokeripitoisuuden perusteella, vaan niitä verotettaisiin alimman verotason mukaan. Pakkaamattomien juomien vero olisi näin ollen 20 senttiä litralta.  

Esityksessä ehdotetaan myös, että kahviin, teehen ja kaakaoon liittyvistä verovapauksista, kuten kuuman kahvin, teen ja kaakaon verovapaudesta, säädettäisiin laissa nimenomaisesti. 

Kasvipohjaisten juomien verovapauden edellytyksiä täydennettäisiin vähimmäiskalsiumpitoisuutta koskevalla vaatimuksella. Lisäksi palkokasveihin pohjautuvien juomien, kuten härkäpapujuomien, verotus yhdenmukaistettaisiin muiden kasvipohjaisten juomien kanssa. 

Virvoitusjuomaverosta annettuun lakiin tehtäisiin lisäksi eräitä säädösviittauksia koskevia päivityksiä. 

Virvoitusjuomaveron korotukseen liittyen myös tiettyjen vain vähän alkoholia sisältävien juomien alkoholiveroa korotettaisiin. Veronkorotus kohdentuisi 1,2–2,8 prosenttia alkoholia sisältäviin mietoihin käymisteitse valmistettuihin juomiin, joiden alkoholiverotaso jäisi ilman korotusta selvästi alemmaksi kuin etenkin paljon sokeria sisältävien juomien virvoitusjuomavero. 

Virvoitusjuomaveron korotuksen seurauksena virvoitusjuomien vähittäismyyntihinnat nousisivat arviolta keskimäärin noin neljä prosenttia.  

Ehdotettu virvoitusjuomaveron korotus kasvattaisi virvoitusjuomaveron tuottoa vuositasolla noin 110 miljoonaa euroa. Ehdotetulla alkoholiveromuutoksella arvioidaan olevan vain hyvin vähäinen alkoholiverotuottoa lisäävä vaikutus. 

Esitys liittyy valtion vuoden 2026 talousarvioesitykseen ja täydentävään esitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi niiden yhteydessä. 

Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.4.2026. 

VALIOKUNNAN PERUSTELUT

Tausta

Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana. 

Esityksen taustalla on vuoden 2023 keväällä vahvistetut virvoitusjuomaverolain muutokset, joita ei kuitenkaan EU:n valtiontukikäsittelyn takia ole saatettu voimaan. Valtiontukikäsittelyn yhteydessä komissio on nostanut esiin eräitä kohtia, jotka ovat sen mukaan ongelmallisia ja joita on näin ollen muutettava valtiontukihyväksynnän saamiseksi. Esityksellä toteutetaan nämä muutokset. Lakiteknisesti muutos tehdään siten, että vuonna 2023 vahvistettu laki 651/2023 kumotaan ja kaikki muutokset tehdään voimassa olevaan virvoitusjuomaverolakiin. 

Lisäksi esityksessä ehdotetaan virvoitusjuomaveron korottamista. Esityksellä toteutetaan pääministeri Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelman sekä vuosien 2024 ja 2025 kehysriihissä sopimien julkisen talouden suunnitelmien mukaiset virvoitusjuomaveron korotukset.  

Voimassa olevassa laissa vero on porrastettu sokeripitoisuuden perusteella kahteen tasoon: alempi verotaso sokerittomille juomille ja korkeampi verotaso sokeripitoisille juomille. Virvoitusjuomista on kannettu valmisteveroa noin 217 miljoonaa euroa vuonna 2024. Vuoden 2025 verokertymän arvioidaan olevan noin 222 miljoonaa euroa. 

Vuoden 2023 muutokset

Vuonna 2023 virvoitusjuomaverolakiin lailla 651/2023 tehdyillä muutoksilla, joita ei ole saatettu voimaan, on vahvistettu veroon sisältyvää terveysohjausta. Virvoitusjuomavero on porrastettu kahden verotason sijaan kuuteen verotasoon tuotteen kokonaissokeripitoisuuden mukaan. Lakiin on lisätty sokerin määritelmä, ja sen seurauksena sokerittoman tuotteen määritelmää on päivitetty. Makeuttamattomien ja maustamattomien vesien ja kivennäisvesien verotusta on muutettu siten, että virvoitusjuomaveron alaisiksi ovat tulleet myös yli viiden litran vähittäismyyntipakkaukseen pakatut vedet. Lisäksi veron piiristä on poistettu kiinteät juoma-ainekset sekä tehty eräitä muita muutoksia. Vesiä ja kiinteitä juoma-aineksia koskevat muutokset on tehty niiden huomioiden pohjalta, joita komissio oli esittänyt Suomen virvoitusjuomaveroa koskevan vireillä olevan kantelun valtiontukitarkastelun yhteydessä. Vuoden 2023 lain eduskuntakäsittelyssä niin sanotut pakkaamattomat juomat on rajattu virvoitusjuomaveron ulkopuolelle (VaVM 43/2022 vp). 

Valtiontukikäsittelyssä komissio on katsonut, että pakkaamattomat juomat ovat virvoitusjuomaverolain valtiontaloudellisen tavoitteen kannalta samassa asemassa kuin muut virvoitusjuomat. Lisäksi komissio on katsonut, että nestemäiset juomatiivisteet ja kiinteät juoma-ainekset ovat toisiaan korvaavia tuotteita, joten niitä molempia tulisi verottaa. Komissio on kiinnittänyt huomiota edellytyksiin, joilla maustamattomat kasvipohjaiset maitoa korvaavat juomat on laissa rajattu veron ulkopuolelle. Koska nämä tuotteet rinnastetaan verokohtelun osalta maitoon, tulee verovapauden ravintosisältöedellytysten vastata maidon ravintosisältöä.  

Esityksessä ehdotetut muutokset

Esityksessä ehdotetaan, että pakkaamattomista juomista ei kanneta virvoitusjuomaveroa sokeripitoisuuden perusteella kuten pakatuista juomista, vaan niitä verotetaan ainoastaan alimman verotason mukaan. Pakkaamattomia juomia verotettaisiin näin ollen vastaavasti kuin sokeria sisältämättömiä juomia verotetaan valtiontaloudellisin perustein.  

Kiinteistä juoma-aineksista kannetaan jatkossa veroa yhdenmukaisesti nestemäisten juomatiivisteiden kanssa eli niistä saatavan juomamäärän mukaan. Kiinteistä juoma-aineksista valmistettuihin juomiin sovelletaan samaa veroporrastusta kuin muihin verotaulukon tuotteisiin. 

Maustamattomien kasvipohjaisten juomien verovapauden edellytyksiä ehdotetaan täydennettäväksi kalsiumpitoisuutta koskevalla vaatimuksella. Muutoksen myötä verosta vapautetut kasvipohjaiset maidot vastaavat kansanterveyden kannalta keskeisiltä ominaisuuksiltaan entistä paremmin maidon ravintosisältöä. Lisäksi härkäpapujuomien verokohtelu yhdenmukaistetaan muiden kasvipohjaisten juomien verokohtelun kanssa.  

Lisäksi ehdotetaan, että kaikkien virvoitusjuomien valmisteveroa korotetaan. Korotus toteutetaan senttimääräisesti samansuuruisena korotuksena kaikille tuoteryhmille.  

Voimassa olevaan virvoitusjuomalakiin tehdään myös ne vuonna 2023 tehdyt muutokset, joiden komissio ei todennut olevan valtiontukisääntelyn kannalta ongelmallisia.  

Virvoitusjuomaveron korotukseen liittyen ehdotetaan myös tiettyjen vain vähän alkoholia sisältävien juomien alkoholiveroa korottamista. Veronkorotus kohdentuu 1,2—2,8 prosenttia alkoholia sisältäviin mietoihin käymisteitse valmistettuihin juomiin, joiden alkoholiverotaso jäisi ilman korotusta selvästi alemmaksi kuin etenkin paljon sokeria sisältävien juomien virvoitusjuomavero.  

Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa ehdotettuja muutoksia on sekä kannatettu että vastustettu kuultavasta riippuen eri näkökohtia painottaen. Virvoitusjuomaveron muuttamista terveysperusteisempaan suuntaan on pidetty myönteisenä asiana, ja myös veron ehdotettua porrastusta sokeripitoisuuden perusteella on pidetty perusteltuna. Toisaalta kuusiportaisen veromallin on nähty aiheuttavan byrokratiaa ja kasvattavan yritysten hallinnollista taakkaa ja kustannuksia. Veronkorotusta on myös pidetty huomattavan suurena ja tuotu esille muun muassa riski matkustajatuonnin lisääntymisestä. Lisäksi virvoitusjuomaveroa on kritisoitu luonteeltaan yksittäisenä pistemäisenä verona. 

Valtiontaloudelliset vaikutukset

Ehdotettujen muutosten arvioidaan lisäävän virvoitusjuomaveron tuottoa vuositasolla noin 110 miljoonaa euroa. Ottaen huomioon muutosten ehdotettu voimaantulo ja valmisteverojen tilitysjaksot vuoden 2026 verotuottolisäys olisi noin 64 miljoonaa euroa. 

Esityksen mukaan virvoitusjuomaveron tuoton kasvu johtuisi veroon ehdotetusta tasakorotuksesta. Veron porrastaminen juomien kokonaissokeripitoisuuden mukaan kuuteen verotasoon voimassa olevan lain kahden verotason sijaan ei kasvattaisi verotuottoa. Esityksen mukaan verotasojen porrastus on pyritty mitoittamaan verotuottoneutraaliksi, eli veron piiriin kuuluvien juomien keskimääräinen verotaso säilyisi porrastuksessa ennallaan. Muiden virvoitusjuomaverolakiin ehdotettujen muutosten vaikutus virvoitusjuomaveron tuottoon arvioidaan vähäiseksi. Esityksen mukaan verotuottoarvioihin liittyy kuitenkin epävarmuutta.  

Valiokunnan arvio esityksestä

Hallituksen esityksestä ilmenevien seikkojen ja saadun selvityksen perusteella valiokunta pitää ehdotettuja muutoksia tarpeellisina ja tarkoituksenmukaisina. Tavoitteena on tehdä virvoitusjuomaverolakiin valtiontukihyväksynnän saamiseksi tarvittavat muutokset, jotta virvoitusjuomaveron terveysohjausta vahvistava uudistus voidaan saattaa voimaan. Lisäksi esityksen tavoitteena on lisätä valtion verotuloja.  

Ehdotettavista terveysohjausta vahvistavista muutoksista huolimatta virvoitusjuomavero on edelleenkin ensisijaisesti fiskaalinen vero, jonka veropohjan tulee olla valtiontaloudellisen luonteensa mukaisesti laaja. Terveysohjausta vahvistetaan fiskaalisen veron sisällä, ja vahvistuva vero-ohjaus kohdistuu nimenomaan juomista saatavan sokerin vähentämiseen uudistukselle asetetun tavoitteen mukaisesti, ei muihin mahdollisiin terveysnäkökohtiin.  

Virvoitusjuomaveron terveysohjauksen vahvistaminen ja uusi kuusiportainen malli muuttaa nykyistä virvoitusjuomaverosääntelyä kuitenkin merkittävästi. Valiokunta pitää tärkeänä, että ehdotettujen lakimuutosten terveys- ja verotuottovaikutuksia sekä myös mahdollisia vaikutuksia maahantuontiin seurataan tarkasti.  

Eräitä muita huomioita

Kuulemisessa on tuotu esille myös käytännön toimeenpanon haasteet ja katsottu toimeenpanolle jäävä aika liian lyhyeksi. Saadun selvityksen mukaan voimaantuloaikaa on jo lausuntokierroksella olleen esitysluonnokseen nähden pidennetty kolmella kuukaudella saadun lausuntopalautteen perusteella siten, että hallituksen esityksessä ehdotetaan voimaantuloa 1.4.2026. Valiokunta viittaa myös jo vuonna 2023 vahvistetussa laissa olleeseen kuusiportaiseen veromalliin sekä siihen, että samaisen porrastuksen sisältävä esitysluonnos on lähetetty lausunnolle kesäkuun 2025 alussa. Tähän nähden valiokunta pitää hallituksen esityksessä ehdotettua voimaantuloajankohtaa perusteltuna.  

Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on nostettu esille tullitariffiluokituksen epäkohdat verotuksen perustana. Elintarvikkeiden osalta tullitariffinimikkeistön luokitus perustuu tuotteen objektiivisiin ominaisuuksiin, kuten raaka-aineisiin ja valmistusmenetelmiin. Nimikkeistön käyttö mahdollistaa veropohjan määrittelyn verotuksen edellyttämällä tavalla selkeästi, neutraalisti ja objektiivisesti. Tulli toimii Suomessa tavaraluokittelun asiantuntijaviranomaisena. Jos juoman nimikkeestä ja sen myötä verokohtelusta on epäselvyyttä, yritykset voivat hakea Verohallinnolta ennakkoratkaisua tuotteesta suoritettavasta valmisteverosta. Verohallinto pyytää hakemuksen johdosta tarpeen mukaan Tullilta lausuntoa tuotteen nimikkeestä. Saadun selvityksen mukaan tullitariffinimikkeistöä käytetään myös yhdenmukaistetussa valmisteverotuksessa, kuten alkoholi- ja energiaverotuksessa, sekä useiden muiden jäsenvaltioiden kansallisissa valmisteveroissa.  

Lopuksi

Lakiehdotuksessa 3. ehdotetun muutoksen, jossa ehdotetaan muutettavaksi alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain liitettä, osalta on yhteensovittamistarve. Valiokunta ehdottaa aiemmin ehdotettujen muutosten (HE 95/2025 vp, VaVM 16/2025 vp) huomioon ottamista liitteessä sekä lain johtolauseessa. 

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Valtiovarainvaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 123/2025 vp sisältyvät 1. ja 2. lakiehdotuksen Eduskunta hyväksyy muutettuna hallituksen esitykseen HE 123/2025 vp sisältyvän 3. lakiehdotuksen. (Valiokunnan muutosehdotukset) Eduskunta hyväksyy yhden lausuman. (Valiokunnan lausumaehdotus) 

Valiokunnan muutosehdotukset

1. Laki virvoitusjuomaverosta annetun lain muuttamisesta annetun lain kumoamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:  
1 § 
Tällä lailla kumotaan virvoitusjuomaverosta annetun lain muuttamisesta annettu laki (651/2023).  
2 § 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 . 
 Lakiehdotus päättyy 

2. Laki virvoitusjuomaverosta annetun lain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  
muutetaan virvoitusjuomaverosta annetun lain (1127/2010) 1 §:n 2 momentti, 3 momentin 1, 2 ja 4–6 kohta ja 6 momentti, 2 ja 3 § sekä liite,  
sellaisina kuin niistä ovat 1 §:n 3 momentin 4–6 kohta laissa 1084/2013 ja 6 momentti laissa 1535/2016, 2 ja 3 § osaksi laissa 1535/2016 ja liite laissa 1210/2019, sekä 
lisätään 1 §:n 3 momenttiin, sellaisena kuin se on osaksi laissa 1084/2013, uusi 7 kohta seuraavasti: 
1 § 
Soveltamisala 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Tätä lakia sovelletaan 2 §:n 2 momentissa tarkoitetun tullitariffin nimikkeen 2201 tuotteisiin, jos ne on pakattu vähittäismyyntipakkaukseen. Vähittäismyyntipakkauksena pidetään myös vastaavanlaista pakkausta ravitsemistoiminnassa. 
Tätä lakia ei sovelleta seuraaviin tuotteisiin: 
1) kliiniset ravintovalmisteet, jotka täyttävät Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 609/2013 täydentämisestä erityisiin lääkinnällisiin tarkoituksiin tarkoitettujen elintarvikkeiden koostumusta ja niistä annettavia tietoja koskevien erityisvaatimusten osalta annetussa komission delegoidussa asetuksessa (EU) 2016/128 säädetyt koostumusta koskevat vaatimukset; 
2) äidinmaidonkorvikkeet ja vieroitusvalmisteet, jotka täyttävät Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 609/2013 täydentämisestä äidinmaidonkorvikkeiden ja vieroitusvalmisteiden koostumusta ja niistä annettavia tietoja koskevien erityisvaatimusten sekä imeväisten ja pikkulasten ravitsemisesta annettavia tietoja koskevien vaatimusten osalta annetussa komission delegoidussa asetuksessa (EU) 2016/127 säädetyt koostumusta koskevat vaatimukset; 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
4) painonhallintaan tarkoitetut elintarvikkeet, jotka täyttävät Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 609/2013 täydentämisestä painonhallintaan tarkoitettujen ruokavalionkorvikkeiden koostumusta ja niistä annettavia tietoja koskevien erityisvaatimusten osalta annetussa komission delegoidussa asetuksessa (EU) 2017/1798 säädetyt koostumusta koskevat vaatimukset; 
5) ravintolisät, jotka täyttävät elintarvikelain (297/2021) nojalla säädetyt vaatimukset; 
6) lääkelain (395/1987) 4 §:ssä tarkoitetut lääkevalmisteet; 
7) tullitariffin nimikkeiden 0901 ja 0902 kahvi ja tee sekä niistä valmistetut kuumat juomat, nimikkeiden 1805 ja 1806 kaakaojauhe sekä niistä valmistetut kuumat juomat samoin kuin nimikkeen 2101 kahvi- ja teeuutteisiin, -esansseihin ja -tiivisteisiin perustuvat valmisteet sekä niistä valmistetut kuumat juomat. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Edellä 4 momentissa tarkoitettuun tuotantoon sovelletaan Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 107 ja 108 artiklan soveltamisesta vähämerkityksiseen tukeen annettua komission asetusta (EU) 2023/2831. 
2 § 
Määritelmät 
Tässä laissa tarkoitetaan: 
1) virvoitusjuomalla liitteen verotaulukossa tarkoitettuja tuotteita; 
2) sokerilla mono- ja disakkarideja, ei kuitenkaan polyoleja; 
3) sokerittomalla virvoitusjuomaa, joka sisältää sokeria enintään 0,5 grammaa 100 millilitrassa; 
4) maustamattomalla kasvipohjaisella juomalla maustamatonta, enintään 4,8 grammaa sokeria ja vähintään 119 milligrammaa kalsiumia 100 millilitrassa sisältävää tullitariffin nimikkeeseen:
a) 2202 99 11 kuuluvaa proteiinipitoisuudeltaan vähintään 2,8 painoprosenttista soijapohjaista juomaa;
b) 2202 99 15 kuuluvaa proteiinipitoisuudeltaan alle 2,8 painoprosenttista soijapohjaista juomaa ja 8 ryhmän pähkinöihin, 10 ryhmän viljoihin ja 12 ryhmän siemeniin pohjautuvaa juomaa;
c) 2202 99 19 kuuluvaa 7 ryhmän palkokasveihin pohjautuvaa juomaa;
 
5) pakkaamattomalla loppukuluttajalle sellaisenaan tarkoitettua juomaa, jonka kuluttaja itse pakkaa, joka pakataan kuluttajan pyynnöstä juoman luovutuspaikassa, joka on valmiiksi pakattu juoman luovutuspaikassa välitöntä myyntiä varten tai joka tarjoillaan juoman luovutuspaikassa loppukuluttajalle valmiina nautittavaksi sekä joka luovutetaan samasta juoman luovutuspaikasta, jossa se on valmistettu. 
Tullitariffin nimikkeillä tarkoitetaan tariffi- ja tilastonimikkeistöstä ja yhteisestä tullitariffista annetun neuvoston asetuksen (ETY) N:o 2658/87 liitteen I muuttamisesta annetun komission täytäntöönpanoasetuksen (EU) 2024/2522 mukaisia nimikkeitä. 
3 § 
Veron määrä 
Valmisteveroa on suoritettava liitteen verotaulukon mukaisesti. 
Juomien valmistukseen käytettävistä tuotteista sekä tullitariffin nimikkeen 2009 laimennettavista mehuista kannetaan virvoitusjuomaveroa niistä saatavan juomamäärän perusteella. Juomille hyväksytään enintään 15 painoprosentin sokeripitoisuuteen tai sitä vastaavaan makeuteen johtava sekoitussuhde. 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 . 
 Lakiehdotus päättyy 
VEROTAULUKKO 
Tullitariffin nimike 
Tuote 
Tuoteryhmä 
Veron määrä 
snt/l 
2009 
Käymättömät ja lisättyä alkoholia sisältämättömät hedelmä- ja pähkinämehut (myös rypäleen puristemehu "grape must" ja kookosvesi) ja kasvismehut, myös lisättyä sokeria tai muuta makeutusainetta sisältävät: (alkoholipitoisuus enintään 0,5 tilavuusprosenttia) 
pakkaamaton  
1P 
20 
 
sokeriton 
1A 
20 
 
sokeripitoisuus yli 0,5 mutta enintään 2,5 grammaa 100 millilitrassa 
1B 
27 
 
sokeripitoisuus yli 2,5 mutta enintään 5 grammaa 100 millilitrassa 
1C 
35 
 
sokeripitoisuus yli 5 mutta enintään 8 grammaa 100 millilitrassa 
1D 
43 
 
sokeripitoisuus yli 8 mutta enintään 11 grammaa 100 millilitrassa 
1E 
51 
 
sokeripitoisuus yli 11 grammaa 100 millilitrassa 
1F 
59 
2106:sta  
Muualle kuulumattomat elintarvikevalmisteet: 
 
 
 
- alkoholia sisältämättömät tai enintään 1,2 tilavuusprosenttia alkoholia sisältävät tuotteet, jotka on tarkoitettu käytettäväksi juomien valmistukseen: 
- - kiinteässä muodossa olevat juoma-ainekset 
sokeriton 
sokeripitoisuus yli 0,5 mutta enintään 2,5 grammaa 100 millilitrassa 
sokeripitoisuus yli 2,5 mutta enintään 5 grammaa 100 millilitrassa 
sokeripitoisuus yli 5 mutta enintään 8 grammaa 100 millilitrassa 
sokeripitoisuus yli 8 mutta enintään 11 grammaa 100 millilitrassa 
sokeripitoisuus yli 11 grammaa 100 millilitrassa 
2A 
2B 
2C 
2D 
2E 
2F 
20 
27 
35 
43 
51 
59 
 
- - muut  
 
 
 
sokeriton 
3A 
20 
 
sokeripitoisuus yli 0,5 mutta enintään 2,5 grammaa 100 millilitrassa 
3B 
27 
 
sokeripitoisuus yli 2,5 mutta enintään 5 grammaa 100 millilitrassa 
3C 
35 
 
sokeripitoisuus yli 5 mutta enintään 8 grammaa 100 millilitrassa 
3D 
43 
 
sokeripitoisuus yli 8 mutta enintään 11 grammaa 100 millilitrassa 
3E 
51 
 
sokeripitoisuus yli 11 grammaa 100 millilitrassa 
3F 
59 
2201:stä 
Vesi, myös luonnon tai keinotekoinen kivennäisvesi ja hiilihapotettu vesi, lisättyä sokeria tai muuta makeutusainetta sisältämätön ja maustamaton  
4A 
20 
 
pakkaamaton 
4P 
20 
2202 
Vesi, myös kivennäisvesi ja hiilihapotettu vesi, lisättyä sokeria tai muuta makeutusainetta sisältävä tai maustettu, ja muut alkoholittomat juomat, ei kuitenkaan nimikkeen 2009 hedelmä-, pähkinä- tai kasvismehut: (alkoholipitoisuus enintään 0,5 tilavuusprosenttia) 
− ei kuitenkaan maustamattomat kasvipohjaiset juomat 
 
 
 
pakkaamaton 
5P 
20 
 
sokeriton 
5A 
20 
 
sokeripitoisuus yli 0,5 mutta enintään 2,5 grammaa 100 millilitrassa 
5B 
27 
 
sokeripitoisuus yli 2,5 mutta enintään 5 grammaa 100 millilitrassa 
5C 
35 
 
sokeripitoisuus yli 5 mutta enintään 8 grammaa 100 millilitrassa 
5D 
43 
 
sokeripitoisuus yli 8 mutta enintään 11 grammaa 100 millilitrassa 
5E 
51 
 
sokeripitoisuus yli 11 grammaa 100 millilitrassa 
5F 
59 
2204:sta 
Tuoreista rypäleistä valmistettu viini, myös väkevöity viini; rypäleen puristemehu (grape must), muu kuin nimikkeeseen 2009 kuuluva: (alkoholipitoisuus yli 0,5 tilavuusprosenttia) 
 
 
 
- alkoholipitoisuus enintään 1,2 tilavuusprosenttia 
 
 
 
pakkaamaton 
6P 
20 
 
sokeriton 
6A 
20 
 
sokeripitoisuus yli 0,5 mutta enintään 2,5 grammaa 100 millilitrassa 
6B 
27 
 
sokeripitoisuus yli 2,5 mutta enintään 5 grammaa 100 millilitrassa 
6C 
35 
 
sokeripitoisuus yli 5 mutta enintään 8 grammaa 100 millilitrassa 
6D 
43 
 
sokeripitoisuus yli 8 mutta enintään 11 grammaa 100 millilitrassa 
6E 
51 
 
sokeripitoisuus yli 11 grammaa 100 millilitrassa 
6F 
59 
2205:sta 
Vermutti ja muu tuoreista viinirypäleistä valmistettu viini, joka on maustettu kasveilla tai aromaattisilla aineilla: (alkoholipitoisuus yli 0,5 tilavuusprosenttia) 
 
 
 
- alkoholipitoisuus enintään 1,2 tilavuusprosenttia 
 
 
 
pakkaamaton 
7P 
20 
 
sokeriton 
7A 
20 
 
sokeripitoisuus yli 0,5 mutta enintään 2,5 grammaa 100 millilitrassa 
7B 
27 
 
sokeripitoisuus yli 2,5 mutta enintään 5 grammaa 100 millilitrassa 
7C 
35 
 
sokeripitoisuus yli 5 mutta enintään 8 grammaa 100 millilitrassa 
7D 
43 
 
sokeripitoisuus yli 8 mutta enintään 11 grammaa 100 millilitrassa 
7E 
51 
 
sokeripitoisuus yli 11 grammaa 100 millilitrassa 
7F 
59 
2206:sta 
Muut käymisen avulla valmistetut juomat (esim. siideri, päärynäviini ja sima); käymisen avulla valmistettujen juomien sekoitukset sekä käymisen avulla valmistettujen juomien ja alkoholittomien juomien sekoitukset, muualle kuulumattomat: (alkoholipitoisuus yli 0,5 tilavuusprosenttia) 
 
 
 
- alkoholipitoisuus enintään 1,2 tilavuusprosenttia, ei kuitenkaan oluen ja alkoholittomien juomien sekoitukset 
 
 
 
pakkaamaton 
8P 
20 
 
sokeriton 
8A 
20 
 
sokeripitoisuus yli 0,5 mutta enintään 2,5 grammaa 100 millilitrassa 
8B 
27 
 
sokeripitoisuus yli 2,5 mutta enintään 5 grammaa 100 millilitrassa 
8C 
35 
 
sokeripitoisuus yli 5 mutta enintään 8 grammaa 100 millilitrassa 
8D 
43 
 
sokeripitoisuus yli 8 mutta enintään 11 grammaa 100 millilitrassa 
8E 
51 
 
sokeripitoisuus yli 11 grammaa 100 millilitrassa 
8F 
59 
2208:sta 
Denaturoimaton etyylialkoholi (etanoli), alkoholipitoisuus pienempi kuin 80 tilavuusprosenttia; väkevät alkoholijuomat, liköörit ja muut alkoholipitoiset juomat: (alkoholipitoisuus yli 0,5 tilavuusprosenttia) 
 
 
 
- juomat, alkoholipitoisuus enintään 1,2 tilavuusprosenttia: 
 
 
 
- - hiilihapotetut 
 
 
 
pakkaamaton 
9P 
20 
 
sokeriton 
9A 
20 
 
sokeripitoisuus yli 0,5 mutta enintään 2,5 grammaa 100 millilitrassa 
9B 
27 
 
sokeripitoisuus yli 2,5 mutta enintään 5 grammaa 100 millilitrassa 
9C 
35 
 
sokeripitoisuus yli 5 mutta enintään 8 grammaa 100 millilitrassa 
9D 
43 
 
sokeripitoisuus yli 8 mutta enintään 11 grammaa 100 millilitrassa 
9E 
51 
 
sokeripitoisuus yli 11 grammaa 100 millilitrassa 
9F 
59 
 
- - muut 
 
 
 
pakkaamaton 
10P 
20 
 
sokeriton 
10A 
20 
 
sokeripitoisuus yli 0,5 mutta enintään 2,5 grammaa 100 millilitrassa 
10B 
27 
 
sokeripitoisuus yli 2,5 mutta enintään 5 grammaa 100 millilitrassa 
10C 
35 
 
sokeripitoisuus yli 5 mutta enintään 8 grammaa 100 millilitrassa 
10D 
43 
 
sokeripitoisuus yli 8 mutta enintään 11 grammaa 100 millilitrassa 
10E 
51 
 
sokeripitoisuus yli 11 grammaa 100 millilitrassa 
10F 
59 
3302:sta 
Hyvänhajuisten aineiden seokset sekä yhteen tai useampaan tällaiseen aineeseen perustuvat seokset (myös alkoholiliuokset), jollaisia käytetään raaka-aineena teollisuudessa; muut hyvänhajuisiin aineisiin perustuvat valmisteet, jollaisia käytetään juomien valmistukseen: 
 
 
 
– jollaisia käytetään elintarvike- tai juomateollisuudessa: 
 
 
 
– – jollaisia käytetään juomateollisuudessa, alkoholipitoisuus enintään 1,2 tilavuusprosenttia 
 
 
 
sokeriton 
11A 
20 
 
sokeripitoisuus yli 0,5 mutta enintään 2,5 grammaa 100 millilitrassa 
11B 
27 
 
sokeripitoisuus yli 2,5 mutta enintään 5 grammaa 100 millilitrassa 
11C 
35 
 
sokeripitoisuus yli 5 mutta enintään 8 grammaa 100 millilitrassa 
11D 
43 
 
sokeripitoisuus yli 8 mutta enintään 11 grammaa 100 millilitrassa 
11E 
51 
 
sokeripitoisuus yli 11 grammaa 100 millilitrassa 
11F 
59 
3824:stä 
Kemialliset tuotteet ja kemian- tai siihen liittyvän teollisuuden valmisteet (myös jos ne ovat luonnontuotteiden seoksia), muualle kuulumattomat: 
 
 
 
– juomien valmistukseen soveltuvat kivennäissuolaliuokset 
 
 
 
sokeriton 
12A 
20 
 
sokeripitoisuus yli 0,5 mutta enintään 2,5 grammaa 100 millilitrassa 
12B 
27 
 
sokeripitoisuus yli 2,5 mutta enintään 5 grammaa 100 millilitrassa 
12C 
35 
 
sokeripitoisuus yli 5 mutta enintään 8 grammaa 100 millilitrassa 
12D 
43 
 
sokeripitoisuus yli 8 mutta enintään 11 grammaa 100 millilitrassa 
12E 
51 
 
sokeripitoisuus yli 11 grammaa 100 millilitrassa 
12F 
59 

3. Laki alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain liitteen muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  
muutetaan alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain (1471/1994) liite, sellaisena kuin se on laissaValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi    /    Muutosehdotus päättyy, seuraavasti: 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 . 
 Lakiehdotus päättyy 
VEROTAULUKKO 
 
 
 
Etyylialkoholipitoisuus tilavuus- 
prosentteina 
Tuote- 
ryhmä 
Veron määrä 
 
 
 
Olut 
 
 
— yli 0,5 mutta enintään 3,5 
11. 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 28,75 Muutosehdotus päättyysenttiä senttilitralta etyylialkoholia 
— yli 3,5 
12. 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 36,71 Muutosehdotus päättyy senttiä senttilitralta etyylialkoholia 
 
 
 
Viinit ja muut käymisteitse valmistetut alkoholijuomat 
 
 
— yli 1,2 mutta enintään 2,8 
21. 
50,00 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 
— yli 2,8 mutta enintään 5,5 
22. 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 219,02 Muutosehdotus päättyy senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 
— yli 5,5 mutta enintään 8 
23. 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 340,70 Muutosehdotus päättyy senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 
— yli 8 mutta enintään 15 
24. 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 504,97 Muutosehdotus päättyy senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 
 
 
 
Viinit 
 
 
— yli 15 mutta enintään 18 
25. 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 504,97 Muutosehdotus päättyy senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 
 
 
 
Välituotteet 
 
 
— yli 1,2 mutta enintään 15 
31. 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 575,95 Muutosehdotus päättyy senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 
— yli 15 mutta enintään 22 
32. 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 886,24 Muutosehdotus päättyy  senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 
 
 
Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi - kuitenkin 886 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa ajalla 1.1.–31.12.2026 Poistoehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi - kuitenkin 874 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa ajalla 1.1.–31.12.2025 Poistoehdotus päättyy 
Etyylialkoholi 
 
 
Tullitariffin nimikkeeseen 2208 kuuluvat 
tuotteet: 
 
 
— yli 1,2 mutta enintään 2,8 
41. 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 31,33 Muutosehdotus päättyy senttiä senttilitralta etyylialkoholia 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi — yli 2,8 mutta enintään 10 Muutosehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 42. Muutosehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 55,57 senttiä senttilitralta etyylialkoholia Muutosehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi — yli 10 Muutosehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 43. Muutosehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 56,28 senttiä senttilitralta etyylialkoholia Muutosehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi — yli 2,8 mutta enintään 10 Poistoehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 45. Poistoehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 54,80 senttiä senttilitralta etyylialkoholia Poistoehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi — yli 10 Poistoehdotus päättyy 
 
Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 57,30 senttiä senttilitralta etyylialkoholia Poistoehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi - kuitenkin 56,30 senttiä senttilitralta etyylialkoholia ajalla 1.1.–31.12.2026 Poistoehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi - kuitenkin 55,50 senttiä senttilitralta etyylialkoholia ajalla 1.1.–31.12.2025 Poistoehdotus päättyy 
Muut 
46. 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 56,28 Muutosehdotus päättyy senttiä senttilitralta etyylialkoholia 
 
 
Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi - kuitenkin 56,30 senttiä senttilitralta etyylialkoholia ajalla 1.1.–31.12.2026 Poistoehdotus päättyy 
 
 
Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi - kuitenkin 55,50 senttiä senttilitralta etyylialkoholia ajalla 1.1.–31.12.2025 Poistoehdotus päättyy 

Valiokunnan lausumaehdotus

Eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto seuraa ja tarvittaessa tarkentaa virvoitusjuomaverosta annetun lain pienvalmistajahuojennusta siten, että muista saman toimialan valmistajista oikeudellisesti ja taloudellisesti riippumattomien, enintään 70 000 litraa vuodessa valmistavien pientoimijoiden asema sekä huojennuksen yhteensopivuus EU:n valtiontukisääntelyn kanssa varmistetaan. Tässä yhteydessä valtioneuvosto kiinnittää huomiota myös pientoimijoiden kasvuun vaikuttaviin esteisiin. 
Helsingissä 13.11.2025 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

varapuheenjohtaja 
Saara Hyrkkö vihr 
 
jäsen 
Otto Andersson 
 
jäsen 
Markku Eestilä kok (osittain) 
 
jäsen 
Seppo Eskelinen sd 
 
jäsen 
Janne Heikkinen kok 
 
jäsen 
Timo Heinonen kok 
 
jäsen 
Marko Kilpi kok 
 
jäsen 
Jari Koskela ps 
 
jäsen 
Suna Kymäläinen sd 
 
jäsen 
Aki Lindén sd (osittain) 
 
jäsen 
Mika Lintilä kesk 
 
jäsen 
Minna Reijonen ps 
 
jäsen 
Joona Räsänen sd (osittain) 
 
jäsen 
Hanna Sarkkinen vas 
 
jäsen 
Sari Sarkomaa kok (osittain) 
 
jäsen 
Sami Savio ps 
 
jäsen 
Ville Valkonen kok 
 
jäsen 
Pia Viitanen sd 
 
jäsen 
Ville Vähämäki ps 
 
varajäsen 
Hannu Hoskonen kesk (osittain) 
 
varajäsen 
Janne Jukkola kok (osittain) 
 
varajäsen 
Eeva Kalli kesk (osittain) 
 
varajäsen 
Saku Nikkanen sd 
 
Henrik Wickström (osittain) 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Tarja Järvinen  
 

Vastalause /kesk

Perustelut

Virvoitusjuomien valmisteveron tuotto oli 217 miljoonaa euroa vuonna 2024. Hallituksen esityk-sessä HE 123/2025 vp ehdotettujen muutosten arvioidaan lisäävän virvoitusjuomaveron tuottoa vuositasolla noin 110 miljoonaa euroa. Ottaen huomioon muutosten ehdotettu voimaantulo ja valmisteverojen tilitysjaksot vuoden 2026 verotuottolisäys olisi noin 64 miljoonaa euroa. 

Vuoden 2026 verotuotoksi arvioidaan 309 miljoonaa euroa. Keskusta sitoisi virvoitusjuomien valmisteverotuksen kuluttajahintaindeksiin pysyvästi alkoholiveron tapaan. Alkoholiverotukseen toteutettu vastaava indeksikehityksen mukainen veronkorotus olisi 1,4 prosenttia vuonna 2026. 

Indeksointi kasvattaisi verotuottoa noin 4,5 miljoonaa euroa vuonna 2026 ja jatkossa automaatti-sesti indeksin mukaisesti. Indeksoinnin tavoitteena on, että virvoitusjuomaverotuksen taso säilyy reaalisesti ennallaan jatkossa. 

Keskusta korottaisi lisäksi myös keinomakeutettujen virvoitusjuomien (pois lukien vedet) sekä energiajuomien verotusta yhteensä 20 miljoonalla eurolla hallituksen esitystä enemmän. 

Kokonaisuudessaan keskustan toimenpiteet vahvistaisivat virvoitusjuomaveron tuottoa 25 miljoonalla eurolla ja sen jälkeen indeksikorotuksen vaikutuksen verran arviolta 4—7 miljoonaa euroa vuodessa lähivuosien aikana riippuen kuluttajahintojen muutoksista. 

Ehdotus

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että hyväksytään kaksi lausumaa. (Vastalauseen lausumaehdotukset) 

Vastalauseen lausumaehdotukset

1. Eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto valmistelee ja antaa tarvittavat esitykset virvoitusjuomaverotus indeksoidaan pysyvästi kuluttajahintaindeksin nousua vastaavaksi. 2. Eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto valmistelee ja antaa tarvittavat esitykset keinomakeutettujen virvoitusjuomien virvoitusjuomaveron korottamiseksi vesiä lukuun ottamatta sekä energiajuomien virvoitusjuomaveron korottamiseksi. 
Helsingissä 13.11.2025
Mika Lintilä kesk 
 
Hannu Hoskonen kesk 
 
Eeva Kalli kesk