Viimeksi julkaistu 8.5.2021 12.13

Valiokunnan mietintö VaVM 20/2018 vp HE 148/2018 vp Valtiovarainvaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi arvonlisäverolain muuttamisesta ja arvonlisäverolain 35 ja 38 §:n väliaikaisesta muuttamisesta

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi arvonlisäverolain muuttamisesta ja arvonlisäverolain 35 ja 38 §:n väliaikaisesta muuttamisesta (HE 148/2018 vp): Asia on saapunut valtiovarainvaliokuntaan mietinnön antamista varten. 

Jaostovalmistelu

Asia on valmisteltu valtiovarainvaliokunnan verojaostossa. 

Asiantuntijat

Verojaosto on kuullut: 

  • neuvotteleva virkamies Marja Niiranen 
    valtiovarainministeriö

Verojaosto on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • opetus- ja kulttuuriministeriö
  • sosiaali- ja terveysministeriö
  • Suomen Kuntaliitto
  • Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry
  • Suomen Tilintarkastajat ry
  • Suomen Yrittäjät ry

Verojaosto on saanut ilmoituksen, ei lausuttavaa: 

  • Verohallinto
  • Veronmaksajain Keskusliitto ry

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan arvonlisäverolain sosiaali- ja terveydenhuoltoa koskevien verottomuuksien sääntelyä ajantasaistettavaksi sosiaali- ja terveydenhuollon ja varhaiskasvatuksen uudistus huomioon ottaen.  

Lisäksi kuulo-, kuulonäkö– ja puhevammaisten tulkkauspalvelujen verokohtelua selkeytettäisiin sekä yhtenäistettäisiin muiden sosiaalihuollon palvelujen verottomuuden kanssa. 

Arvonlisäverolakia ehdotetaan muutettavaksi myös väliaikaisesti, koska siltä osin kuin muutokset liittyvät sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisvastuun siirtymiseen maakunnille, muutokset tulisivat voimaan vasta vastuun siirtyessä.  

Lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan vuoden 2019 alusta. 

VALIOKUNNAN YLEISPERUSTELUT

Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muutettuna. 

Esityksen tarkoituksena on ajantasaistaa arvonlisäverolain säännöksiä siltä osin kuin ne koskevat sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluiden verottomuutta. Muutostarve on aiheutunut vireillä olevasta sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksesta (sote-uudistus) sekä uudistetusta varhaiskasvatuslaista. Esityksessä on selvennetty lisäksi vammaisille tarkoitettujen tulkkauspalveluiden verokohtelua ja yhdenmukaistettu sitä muiden sosiaalihuollon palvelujen verottomuuksien kanssa. 

Vaikka muutosehdotukset koskevat pääosin samoja säännöksiä, niiden perusteet eroavat ratkaisevalla tavalla toisistaan; sote-uudistuksen eduskuntakäsittely on vielä kesken eikä sen lopullisesta sisällöstä tai voimaantuloajasta ole varmuutta. Varhaiskasvatuslaki on sen sijaan tullut voimaan jo 1.9.2018. Siitä aiheutuvat muutokset tulisi siten käsitellä ja saattaa voimaan viivytyksettä. Vammaisten tulkkauspalveluja koskeva muutosehdotus ei ole sidottu erityiseen aikatauluun mutta olisi syytä käsitellä joutuisasti verotuskäytännön selkiinnyttämiseksi. 

Valiokunta ehdottaa, että esitykseen sisältyvistä säännöksistä käsitellään tässä vaiheessa vain ne, jotka eivät ole sidoksissa sote-uudistukseen. Tämä merkitsisi sitä, että 1. lakiehdotus voitaisiin hyväksyä osittain muutettuna ja väliaikaiseksi tarkoitettu 2. lakiehdotus tulisi hylätä kokonaan. Tästä aiheutuvia teknisluonteisia muutosehdotuksia on perusteltu yksityiskohtaisissa perusteluissa. 

Valiokunta pitää lisäksi aiheellisena selventää hallituksen esityksen perusteluita siltä osin kuin ne koskevat varhaiskasvatuksen alihankintapalvelujen verokohtelua. Perusteluista ilmenee sinänsä, ettei verotuskäytäntöä ole tarkoitus muuttaa, vaikka lakiin otetaan uusia säännöksiä. Tarkoitus on ainoastaan selkeyttää ja ajantasaistaa sääntelyä, kun varhaiskasvatuksen hallinnollinen ohjaus on siirretty sosiaali- ja terveysministeriöstä opetus- ja kulttuuriministeriöön. Varhaiskasvatus on tästä huolimatta edelleen osa sosiaalihuoltoa ja siten säädetyin edellytyksin arvonlisäverosta vapautettua toimintaa. 

Esityksen yksityiskohtaisissa perusteluissa (s. 8) on todettu, että varhaiskasvatuksen harjoittajan alihankintana hankkimat tavarat ja palvelut olisivat arvonlisäverolain yleisten sääntöjen mukaisesti verollisia. Useat lausunnonantajat ovat katsoneet tämän merkitsevän suoraan hankinnan verollisuutta. Tätä ei ole kuitenkaan tarkoitettu, vaan lauseella on pyritty ilmaisemaan lyhyesti ainoastaan se — sinänsä itsestään selvä — seikka, että verokohtelu määräytyy lain yleisten säännösten perusteella. Varhaiskasvatuksen harjoittajan alihankintana hankkimat tavarat ja palvelut olisivat siis edelleen verottomia, kun verottomuuden edellytykset täyttyvät. Nykytilaa ei siis ole tarkoitus muuttaa tältä osin.  

VALIOKUNNAN YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

1. Laki arvonlisäverolain muuttamisesta

35 §:n 1 kohta ja 36 §:n 5 kohta.

Muutosehdotukset perustuvat sote-uudistuksen käsittelyyn kytkettyyn ns. sote-tuottamislakiin (HE 52/2017 vp), minkä vuoksi ne tulisi poistaa tässä yhteydessä. 

38 §.

Pykälä sisältää sosiaalihuollon määritelmän. Muutosehdotukset voidaan hyväksyä siltä osin kuin ne aiheutuvat varhaiskasvatuslaista tai koskevat eräitä terminologisia tarkennuksia. Sen sijaan viittaukset maakunnan harjoittamaan toimintaan tulisi poistaa sote-uudistukseen liittyvinä. 

Valiokunta ei ehdota sen sijaan muutoksia säännöksessä käytettyihin termeihin, kuten sosiaali- ja terveysministeriö on ehdottanut. Esimerkiksi käsitettä "sosiaalihuolto" on tarpeen käyttää arvonlisäverotuksessa "sosiaalipalvelun" sijasta, koska sosiaalihuoltona voidaan luovuttaa sekä tavaroita että palveluita. 

Vastaavasti verottomuuden soveltamisalaa ei ole tarkoituksenmukaista määritellä viittaamalla joihinkin sosiaalihuollon alan lakien termeihin, vaikka käsitteistöä on käytetty hyväksi yleisellä tasolla. Tällä voidaan varmistaa se, että soveltamisala on unionin oikeuden mukainen ja vastaa sen tarkoitusta. Sillä voidaan välttää lisäksi tarpeettomia lainmuutoksia.  

Voimaantulosäännöksen 2 momentti.

Voimaantulosäännöksen 2 momentti on kytketty sote-uudistuksen voimaantuloon, minkä vuoksi se tulisi poistaa. Ehdotettu sääntelymalli ei ole myöskään aivan ongelmaton perustuslain kannalta, koska siitä ei ilmene täsmällisesti, milloin lainmuutokset tulisivat voimaan siinä tarkoitetuilta osin. 

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Valtiovarainvaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muutettuna hallituksen esitykseen HE 148/2018 vp sisältyvän 1. lakiehdotuksen. (Valiokunnan muutosehdotukset) Eduskunta hylkää hallituksen esitykseen HE 148/2018 vp sisältyvän 2. lakiehdotuksen. 

Valiokunnan muutosehdotukset

1. Laki arvonlisäverolain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
kumotaan arvonlisäverolain (1501/1993) 59 §:n 5 kohta, sellaisena kuin se on laissa 1218/1994, 
muutetaan Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 35 §:n 1 kohta, 36 §:n 5 kohta Poistoehdotus päättyy, 38 § ja 130 a §:n 1 momentin 2 kohta, 
sellaisena kuin niistä on Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 36 §:n 5 kohta laissa 1767/1995 ja Poistoehdotus päättyy 130 a §:n 1 momentin 2 kohta laissa 1457/2001, ja 
lisätään lakiin uusi 38 a ja 38 b §seuraavasti: 
Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 35 §  Poistoehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi Terveyden- ja sairaanhoitopalvelulla Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi tarkoitetaan ihmisen terveydentilan sekä toiminta- ja työkyvyn määrittämiseksi taikka terveyden sekä toiminta- ja työkyvyn palauttamiseksi tai ylläpitämiseksi tehtäviä toimenpiteitä, jos kysymyksessä on: Poistoehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 1) lain nojalla rekisteröidyssä terveydenhuollon palveluyksikössä annettava hoito; Poistoehdotus päättyy 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 36 §  Poistoehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi Veroa ei suoriteta myöskään seuraavien palvelujen ja tavaroiden myynnistä: Poistoehdotus päättyy 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 5) välittömästi terveyden- ja sairaanhoidossa käytettävät tavarat ja palvelut, jotka sellainen sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamisesta annetussa laissa ( / ) tarkoitettu terveyspalvelun tuottaja, joka ei ole julkisyhteisö, tai 35 §:n 2 kohdassa tarkoitettu terveydenhuollon ammattihenkilö tässä toiminnassaan luovuttaa tällaiselle terveyspalvelun tuottajalle tai terveydenhuollon ammattihenkilölle.  Poistoehdotus päättyy 
38 § 
Sosiaalihuollolla tarkoitetaan valtion tai Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi kunnan Muutosehdotus päättyy harjoittamaa sekä sosiaaliviranomaisten valvomaa muun sosiaalihuollon palvelujen tuottajan harjoittamaa toimintaa, jonka tarkoituksena on huolehtia lasten ja nuorten sekä iäkkäiden henkilöiden huollosta ja vammaisten henkilöiden huollosta ja muista palveluista ja tukitoimista, päihdehuollosta sekä muusta tällaisesta toiminnasta. 
Sosiaalihuollolla tarkoitetaan myös sellaisia kuulo-, kuulonäkö- tai puhevamman tai muun vastaavan vamman johdosta suoritettavia tulkkauspalveluja, joita järjestetään lain nojalla tai avustetaan valtion varoin. 
38 a § 
Veroa ei suoriteta varhaiskasvatuspalvelun myynnistä. 
Veroa ei myöskään suoriteta, kun varhaiskasvatuksen harjoittaja luovuttaa varhaiskasvatuspalvelun saajalle varhaiskasvatuksen yhteydessä siihen tavanomaisesti liittyviä palveluja ja tavaroita. 
38 b § 
Varhaiskasvatuspalvelulla tarkoitetaan kunnan harjoittamaa ja varhaiskasvatusviranomaisen valvomaa muun varhaiskasvatuksen palvelun tuottajan harjoittamaa päiväkotitoimintaa, perhepäivähoitoa tai muuta varhaiskasvatustoimintaa. 
130 a §  
Kunnalla on oikeus saada palautuksena laskennallinen vero seuraavista verottomina hankkimistaan palveluista ja tavaroista: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
2) 37 ja 38 a §:ssä tarkoitettu sosiaalihuoltoon liittyvä palvelu tai tavara. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 . 
Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi Tämän lain 35 §:n 1 kohta ja 38 §:n 1 momentti tulevat kuitenkin voimaan sinä päivänä, jona sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisvastuu siirtyy maakuntalain, sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain ja pelastustoimen järjestämisestä annetun lain voimaanpanosta annetun lain perusteella kunnilta maakunnille. Poistoehdotus päättyy 
Tätä lakia sovelletaan, jos veron suorittamisvelvollisuus on syntynyt lain voimaantulopäivänä tai sen jälkeen. 
 Lakiehdotus päättyy 

Valiokunta ehdottaa, että 2. lakiehdotus hylätään.

Helsingissä 16.11.2018 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Timo Kalli kesk 
 
varapuheenjohtaja 
Ville Vähämäki ps 
 
jäsen 
Timo Harakka sd 
 
jäsen 
Timo Heinonen kok 
 
jäsen 
Kauko Juhantalo kesk 
 
jäsen 
Toimi Kankaanniemi ps 
 
jäsen 
Pauli Kiuru kok 
 
jäsen 
Esko Kiviranta kesk 
 
jäsen 
Kari Kulmala sin 
 
jäsen 
Maria Tolppanen sd 
 
jäsen 
Kari Uotila vas 
 
jäsen 
Pia Viitanen sd 
 
varajäsen 
Markku Eestilä kok 
 
varajäsen 
Lasse Hautala kesk 
 
varajäsen 
Emma Kari vihr 
 
varajäsen 
Riitta Myller sd 
 
varajäsen 
Sari Raassina kok 
 
varajäsen 
Eero Reijonen kesk 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Maarit Pekkanen