Viimeksi julkaistu 2.11.2022 10.33

Valiokunnan mietintö VaVM 24/2022 vp HE 152/2022 vp Valtiovarainvaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle energiaverotusta koskevan lainsäädännön muuttamisesta

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle energiaverotusta koskevan lainsäädännön muuttamisesta (HE 152/2022 vp): Asia on saapunut valtiovarainvaliokuntaan mietinnön antamista varten. 

Jaostovalmistelu

Asia on valmisteltu valtiovarainvaliokunnan verojaostossa. 

Asiantuntijat

Verojaosto on kuullut: 

  • lainsäädäntöneuvos Leo Parkkonen 
    valtiovarainministeriö
  • erityisasiantuntija Valtteri Härmälä 
    liikenne- ja viestintäministeriö
  • teollisuusneuvos Petteri Kuuva 
    työ- ja elinkeinoministeriö
  • ympäristöneuvos Magnus Cederlöf 
    ympäristöministeriö
  • ylitarkastaja Antti Saastamoinen 
    Verohallinto
  • toimialapäällikkö Tage Fredriksson 
    Bioenergia ry
  • johtava asiantuntija Kati Ruohomäki 
    Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry
  • toiminnanjohtaja Anna Virolainen-Hynnä 
    Suomen Biokierto ja Biokaasu ry

Verojaosto on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • Ahvenanmaan maakunnan hallitus
  • Autoalan Keskusliitto ry
  • Autotuojat ja -teollisuus ry
  • Energiateollisuus ry
  • Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
  • Metsäteollisuus ry
  • Suomen Kaasuyhdistys ry
  • Suomen Vesilaitosyhdistys ry
  • Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP ry

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annettua lakia, nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annettua lakia ja valmisteverotuslakia. 

Sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annettua lakia muutettaisiin siten, että lämmityksessä ja työkoneissa käytettävän kestävän biokaasun verotukea pienennettäisiin. Kestävän lämmitysbiokaasun energiasisältöveron määrä olisi muiden kaasumaisten liikenne- ja lämmityspolttoaineiden yleisestä verotasosta, 10,33 euroa megawattitunnilta, poiketen energiaverodirektiivin vähimmäisverotason mukainen 1,20 euroa megawattitunnilta. Muita polttoaineita alemman verotason EU-oikeudellinen hyväksyttävyys perustuisi ryhmäpoikkeusasetukseen. Hiilidioksidivero määräytyisi energiaveromallin mukaisesti. Valtaosa biokaasusta olisi hiilidioksidiverotonta. 

Lisäksi sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annettua lakia sekä nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annettua lakia muutettaisiin siten, että muuta kuin biologista alkuperää olevien nestemäisten tai kaasumaisten uusiutuvien polttoaineiden, eli niin sanottujen sähköpolttoaineiden, verotusta tarkennettaisiin sen selkeyttämiseksi, mitä verotasoa niihin sovelletaan liikenne-, lämmitys- ja työkonekäytössä. Vero muodostuisi muiden energiatuotteiden tavoin sähköpolttoaineen ominaisuuksien perusteella energiasisältö- ja hiilidioksidiverosta sekä huoltovarmuusmaksusta. Vedyn verotukseen ei ehdoteta muutoksia, vaan se säilyisi edelleen verottomana. 

Valmisteverotuslakiin tehtäisiin eräitä lakiteknisiä muutoksia. 

Esitys liittyy valtion vuoden 2023 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. 

Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2023. Valmisteverotuslain muuttamisesta annetun lain 82 §:n 4 momentti ja valmisteverotuslain muuttamisesta annetun lain muuttamisesta annettu laki olisi kuitenkin tarkoitettu tulemaan voimaan 13.2.2023. 

VALIOKUNNAN YLEISPERUSTELUT

Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana muutoin, mutta ehdottaa eräitä teknisiä muutoksia säädösosaan.  

Esityksessä ehdotetaan muutoksia kestävän lämmitysbiokaasun verotukeen ja tarkennuksia sähköpolttoaineiden verotukseen. Asiantuntijakuulemisissa sähköpolttoaineen verotukseen liittyviä muutoksia pidettiin yleensä ottaen selkiyttävinä. Vedyn säilymistä verottomana pidettiin hyvänä. Hallituksen esityksen mukaisesti myös kuulemisissa tuotiin esille EU:n uusiutuva energialainsäädäntö, joka mahdollisesti tuo mukanaan tarpeen tarkastella sähköpolttoaineiden ja vedyn verotusta myöhemmin uudelleen. 

Kuulemisissa esitettiin kritiikkiä erityisesti kestävään lämmitysbiokaasuun ehdotettujen muutosten johdosta. Valiokunta käsittelee sitä koskevaa muutosta seuraavassa tarkemmin. 

Kestävä lämmitysbiokaasu

Biokaasu säädettiin Suomessa valmisteveron alaiseksi polttoaineeksi vuoden 2022 alussa samalla, kun uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoite laajeni koskemaan liikennekäytössä olevaa biokaasua. Syksyn 2021 talousarvioneuvotteluiden yhteydessä tehdyn linjauksen mukaisesti liikenteessä käytettävälle biokaasulle säädettiin valmistevero ja lämmityksessä ja työkoneissa käytettävä kestävä biokaasu säädettiin verottomaksi. Hallituksen esityksessä HE 212/2021 vp todettiin, että verottomuuden edellytyksenä on, että sille saadaan tarvittava EU-lainsäädännön mukainen valtiontukihyväksyntä. 

Esityksessä ehdotetaan, että kestävän lämmitysbiokaasun verotukea pienennettäisiin siten, että täyden verottomuuden sijasta siitä kannettaisiin valmistevero, joka koostuisi energiasisältöverosta ja hiilidioksidiverosta. Energiasisältöveron määräksi ehdotetaan energiaverodirektiivin vähimmäisverotason mukaista 1,20 euroa megawattitunnilta, jolloin verotuki pienenisi nykyisestä 10,33 eurosta 9,13 euroon megawattitunnilta. Hiilidioksidivero määräytyisi energiaveromallin mukaisesti, ja valtaosa kestävästä lämmitysbiokaasusta olisi hiilidioksidiverotonta. Lisäksi kestävästä lämmitysbiokaasusta kannettaisiin huoltovarmuusmaksu. Kestävään lämmitysbiokaasuun sovellettaisiin samoja pientuotannon verottomuussäännöksiä kuin liikennebiokaasuun. Pientuotantona pidettäisiin laitosta, jonka tuottama biokaasun määrä olisi enintään yhden gigawattitunnin vuodessa. 

Ehdotettu kestävän lämmitysbiokaasun muita polttoaineita alemman verotason EU-oikeudellinen hyväksyttävyys perustuisi ryhmäpoikkeusasetukseen. Veronalennuksesta tehtäisiin EU:n komissiolle jälkikäteen ilmoitus, mutta valtiontukilupaa ei tarvitsisi hakea. Hallituksen esityksessä valittua mallia on perusteltu pitkälti sillä, että vuoden 2022 alusta voimaan tulleiden uusien ilmasto-, energia- ja ympäristönsuojelun valtiontukisuuntaviivojen perusteella olisi useilta osin epävarmaa, täyttäisikö verovapaus uudet suuntaviivat ja myönnettäisiinkö verottomuudelle valtiontukilupa. Epävarmuuteen vaikuttaa erityisesti biokaasun kilpailukyvyn parantuminen maakaasuun nähden. Biokaasun nykyinen kilpailukyky lämmityskäytössä ja työkoneissa perustuu pitkälti maakaasun korkeaan hintaan.  

Esityksessä ryhmäpoikkeusasetuksen kautta kestävälle lämmitysbiokaasulle sovellettava energiaverodirektiivin mukainen vähimmäisverotaso on arvioitu epävarmaa valtiontukilupaa ennakoitavammaksi sääntelymalliksi toimijoille ottaen myös huomioon aiempaan verottomuuteen liittyvä riski tuen takaisinperinnästä. Myös useat kuultavat ovat pitäneet energiaverodirektiivin mukaista vähimmäistasoa hyväksyttävänä ja perusteltuna ratkaisuna, jos sillä vältetään EU-oikeudellisen hyväksyttävyyden epävarmuudet. Lainsäädännön ennakoitavuutta ja oikeusvarmuutta on pidetty tärkeänä.  

Esityksessä on arvioitu, että muutoksen vaikutus biokaasun kilpailukykyyn ja tuottajien saamaan hintaan olisi vähäinen. Eräät kuultavat ovat kuitenkin tuoneet esille sen, että biokaasun sisällyttäminen energiaverotukseen heikentää biokaasun kilpailukykyä, mikä heijastuu negatiivisesti investointeihin ja ylipäätään biokaasumarkkinoiden kehitykseen. Lisäksi on tuotu esille ylipäätään esityksen ajoituksen heikkous ottaen huomioon energian hintaan ja saatavuuteen liittyvät haasteet tulevana talvena. Asiantuntijakuulemisissa kiinnitettiin myös huomiota siihen, että Ruotsissa biokaasu on edelleen verotonta. Ruotsi on hakenut valtiontukiluvan aikaisempien valtiontukisuuntaviivojen perusteella.  

Eräät kuultavat kiinnittivät huomiota siihen, että lämmitysbiokaasun kestävyyden osoittaminen ei ole mahdollista niille toimijoille, jotka eivät täytä kestävyyslain mukaista toiminnanharjoittajan määritelmää. Tämä johtuu ns. kestävyyslain ja sähköverolain keskinäisestä epäjohdonmukaisuudesta. Saadun selvityksen mukaan tämä epäjohdonmukaisuuden korjaaminen on valmistelussa työ- ja elinkeinoministeriössä ja asiaa koskeva muutosesitys on tarkoitus antaa syksyn aikana 2022. Ennen kestävyyslain muutosta vallitsevaa epäjohdonmukaista oikeustilaa on pyritty tilapäisesti korjaamaan Verohallinnon ohjeistuksella. 

Valiokunta pitää nyt ehdotettua muutosta perusteltuna ottaen huomioon, että ehdotettu muutos parantaisi verotuen EU-oikeudellista hyväksyttävyyttä ja lisäisi oikeusvarmuutta myös yritysten näkökulmasta. Ehdotettu energiaverodirektiivin vähimmäistason mukainen vero olisi kuitenkin maltillinen. Kestävä biokaasu olisi edelleen kilpailukykyinen suhteessa maakaasuun. Oikeusvarmuuden lisääntymisellä voisi myös osaltaan olla positiivisia vaikutuksia biokaasun kilpailukykyyn ja investointeihin. On kuitenkin tärkeää, että Suomi edistää kestävän biokaasun käyttöä lämmitys- ja työkonekäytössä. Valiokunta pitää myös tärkeänä, että seurataan muiden maiden, erityisesti Ruotsin, toimia uusien valtiontukisuuntaviivojen puitteissa.  

VALIOKUNNAN YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

1. Laki sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annetun lain muuttamisesta

Lakiehdotukseen 1 ehdotetaan eräitä teknisiä muutoksia. Lain 14 §:ssä virheellinen viittaus lain 4 §:n 3 momenttiin korjataan viittaukseksi 4 §:n 5 momenttiin. Lisäksi korjataan se, millä tavoin lain 21 §:n 1 momentin 5 kohdan kumoaminen ilmaistaan lakiehdotuksessa. 

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Valtiovarainvaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 152/2022 vp sisältyvät 2.—4. lakiehdotuksen. Eduskunta hyväksyy muutettuna hallituksen esitykseen HE 152/2022 vp sisältyvän 1. lakiehdotuksen. (Valiokunnan muutosehdotukset) 

Valiokunnan muutosehdotukset

1. Laki sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annetun lain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
kumotaan sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annetun lain (1260/1996) 21 §:n 1 momentin 5 kohta, sellaisena kuin se on laissa 1215/2021, 
muutetaan 2 a §, Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 14 §:n 1 momentti, Muutosehdotus päättyy 21 §:n 2 momentti, 22 §, 23 §:n 2 momentti, 26 a §, 26 b §:n 1 momentti sekä liite, sellaisina kuin ne ovat 2 a Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi §, 14 §:n 1 momentti Muutosehdotus päättyy Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 22 § Poistoehdotus päättyy Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi ja Muutosehdotus päättyy 23 §:n 2 momentti laissa 768/2020Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi , Muutosehdotus päättyy 21 §:n 2 momentti, 26 a §, 26 b §:n 1 momentti ja liite laissa 1215/2021 Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi sekä 22 § laeissa 768/2020 ja 1215/2021, Muutosehdotus päättyy 
lisätään 2 §:n 14 b kohtaan, sellaisena kuin se on laissa 1215/2021, uusi c alakohta, 20 b §:ään, sellaisena kuin se on laissa 1215/2021, uusi 2 momentti sekä lakiin siitä lailla 1168/2002 kumotun 8 b §:n tilalle uusi 8 b seuraavasti: 
2 § 
Tässä laissa tarkoitetaan: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
14 b) lyhenteellä: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
c) H biokaasua, joka käytetään lämmityksessä, työkoneissa tai kiinteästi asennetuissa moottoreissa; 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
2 a § 
Niistä kaasumaisista ja kiinteistä hiilivedyistä, joille ei ole säädetty lain liitteen verotaulukoissa verotasoa, on suoritettava käyttötarkoituksensa perusteella vero verotaulukossa säädetyn vastaavan lämmityspolttoaineen verotason mukaisesti. 
Biopolttoaineista, bionesteistä ja biomassapolttoaineista annetun lain 4 §:n 16 kohdassa tarkoitettujen muuta kuin biologista alkuperää olevien uusiutuvien nestemäisten ja kaasumaisten polttoaineiden, jotka täyttävät mainitun lain kestävyyskriteerit ja joita käytetään tai jotka on tarkoitettu käytettäväksi taikka joita myydään lämmitykseen tai moottorikäyttöön, verotasoon sovelletaan, mitä liitteen verotaulukossa 1 ja 3 säädetään vastaavasta T-lyhenteen mukaisen tuotteen verosta. Sellaisiin muuta kuin biologista alkuperää oleviin uusiutuviin nestemäisiin ja kaasumaisiin polttoaineisiin, jotka eivät täytä edellä mainitun lain kestävyyskriteereitä ja joita käytetään tai jotka on tarkoitettu käytettäväksi taikka joita myydään lämmitykseen tai moottorikäyttöön, verotasoon sovelletaan, mitä verotaulukossa 1 ja 3 säädetään vastaavan fossiilisen lämmityspolttoaineen verosta. 
Verovelvollinen on se, joka luovuttaa tai käyttää itse 1 ja 2 momentissa tarkoitettuja polttoaineita lämmitykseen tai moottorikäyttöön. 
8 b § 
Edellä 8 a §:ssä tarkoitettua palautusta laskettaessa ei oteta huomioon verotaulukon 1 tuoteryhmien 9 ja 10 sekä verotaulukon 3 tuoteryhmien 9a ja 10a tuotteita ja niistä maksettujen valmisteverojen määrää. 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 14 § Muutosehdotus päättyy (Uusi) 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Jos muu kuin valtuutettu varastonpitäjä on käyttänyt kivihiiltä 4 §:n 5 momentissa tarkoitetulla tavalla tai 12 §:n 1 momentin 1, 3 tai 4 kohdassa verottomaksi säädettyyn tarkoitukseen, veronalennus tai verottomuus toteutetaan palauttamalla suoritettu vero tai osa verosta hakemuksesta käyttäjälle. Muutosehdotus päättyy 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
20 b § 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Jos yritys on 26 a §:ssä tarkoitetulla tavalla taloudellisesti vaikeuksissa tai sitä koskee 26 a §:ssa tarkoitettu komission perintämääräys, sen on suoritettava veroa ja huoltovarmuusmaksua: 
1) verotaulukon 1 tuoteryhmän 8 mukaisesti, jos se on hankkinut verotaulukon 3 tuoteryhmän 8a mukaista biokaasua; 
2) verotaulukon 1 tuoteryhmän 6 mukaisesti, jos se on hankkinut verotaulukon 1 tuoteryhmän 9 tai verotaulukon 3 tuoteryhmän 9a mukaista biokaasua; tai 
3) verotaulukon 1 tuoteryhmän 7 mukaisesti, jos se on hankkinut verotaulukon 1 tuoteryhmän 10 tai verotaulukon 3 tuoteryhmän 10a mukaista biokaasua. 
21 § 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Maakaasuverkonhaltija, rekisteröity jakeluverkonhaltija, biokaasun tuottaja, biokaasun pientuottaja, tai valtuutettu varastonpitäjä saa luovuttaa maa- ja biokaasua verotta, jos luovutuksensaaja on rekisteröity käyttäjä tai jos maa- tai biokaasu luovutetaan käytettäväksi 1 momentin 4 kohdassa mainittuun tarkoitukseen. 
22 § 
Edellä 4 §:n 5 momentissa tarkoitettu veronalennus ja 21 §:ssä tarkoitettu verottomuus voidaan toteuttaa palauttamalla hakemuksesta maa- ja biokaasusta suoritettu vero tai osa verosta käyttäjälle. 
Jos biokaasusta on suoritettu vero verotaulukon 1 tuoteryhmän 6 tai 7 mukaisesti mutta biokaasu on käytetty tuoteryhmien 9 tai 10 mukaiseen tarkoitukseen, veronalennus toteutetaan palauttamalla hakemuksesta tuoteryhmien 6 ja 9 välinen erotus tai tuoteryhmien 7 ja 10 välinen erotus verosta käyttäjälle. 
Palautusta voi hakea kalenterivuoden taikka erikseen tammi–kesäkuun ja erikseen heinä–joulukuun aikana käytetystä maa- ja biokaasusta. Palautusta on haettava kolmen vuoden kuluessa sen kalenterivuoden päättymisestä, johon edellä mainittu ajanjakso kuuluu. Palautuksen edellytyksenä on, että hakija esittää luotettavan selvityksen tuotteiden verottomasta käytöstä. Veronpalautus maksetaan sinä ajankohtana voimassa olleen verotaulukon mukaisesti, jolloin tuotteet on hankittu. Veronpalautusta ei suoriteta, jos palautettava määrä on alle 330 euroa. 
Palautukseen sovelletaan muutoin, mitä valmisteverotuslain 83 a §:ssä säädetään. 
23 § 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Kivihiileen, biokaasuun ja maakaasuun ei sovelleta valmisteverotuslain ennen siirron aloittamista Verohallinnolle tehtävää ilmoitusta koskevia 9 luvun säännöksiä. 
26 a § 
Edellä 4 §:n 2, 3 ja 5 momentissa sekä 4 a §:ssä tarkoitettua veronalennusta ja 8 a §:ssä tarkoitettua veronpalautusta ei myönnetä yritykselle, joka on tiettyjen tukimuotojen toteamisesta sisämarkkinoille soveltuviksi perussopimuksen 107 ja 108 artiklan mukaisesti annetun komission asetuksen (EU) N:o 651/2014 1 artiklan 4 kohdan c alakohdassa tarkoitetulla tavalla taloudellisesti vaikeuksissa tai jota koskee mainitun artiklan 4 kohdan a alakohdassa tarkoitettu komission aikaisempaan päätökseen perustuva maksamaton perintämääräys, jossa tuki on julistettu sääntöjenvastaiseksi ja sisämarkkinoille soveltumattomaksi. Vastaavia säännöksiä sovelletaan EU:n valtiontukisääntelyn mukaisesti liitteen verotaulukon 1 tuoteryhmien 9 ja 10 sekä verotaulukon 3 tuoteryhmien 9a ja 10a mukaiseen biokaasuun. 
26 b § 
Sähköverkonhaltijan, sähköntuottajan ja verottoman sähkövarastonpitäjän on vuosittain annettava tuensaajakohtaisesti tiedot Verohallinnolle 4 §:n 2 ja 3 momentin ja 4 a §:n mukaisista sähkön luovutuksista. Maakaasusiirtoverkonhaltijan, rekisteröidyn jakeluverkonhaltijan, valtuutetun varastonpitäjän, rekisteröidyn käyttäjän ja biokaasun tuottajan on vuosittain annettava tuensaajakohtaisesti tiedot Verohallinnolle liitteen verotaulukon 1 tuoteryhmässä 9 ja 10 sekä verotaulukon 3 tuoteryhmässä 9a ja 10a tarkoitetun biokaasun luovutuksista. Myös sen, joka luovuttaa mainittua sähköä tai biokaasua edelleen muille tuensaajille, on annettava vuosittain Verohallinnolle näitä luovutuksia koskevat tiedot. Verohallinto voi antaa tarkempia määräyksiä annettavista tiedoista tai tietojen antamista koskevasta menettelystä. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 . 
 Lakiehdotus päättyy 
VEROTAULUKKO 1 
Tuote 
Tuoteryhmä 
Energiasisältövero 
Hiilidioksidivero 
Huoltovarmuusmaksu 
Yhteensä 
Kivihiili, kivihiilibriketit, kivihiilestä valmistetut kiinteät polttoaineet euroa/t 
71,45 
147,81 
1,18 
220,44 
Maakaasu,  
euroa/MWh1) 
10,33 
12,94 
0,084 
23,354 
Biokaasu, 
euroa/MWh1) 
10,33 
12,94 
0,084 
23,354 
Biokaasu R, euroa/MWh2) 
10,33 
6,47 
0,084 
16,884 
Biokaasu T, euroa/MWh3) 
10,33 
0,00 
0,084 
10,414 
Biokaasu H euroa/MWh1) 
10,33 
12,94 
0,084 
23,354 
Biokaasu H R, euroa/MWh4) 
1,20 
6,47 
0,084 
7,754 
Biokaasu H T, euroa/ MWh5) 
10 
1,20 
0,00 
0,084 
1,284 
1) Ylemmässä lämpöarvossa ilmaistuna verotaso yhteensä 21,062 euroa/MWh 
2) Ylemmässä lämpöarvossa ilmaistuna verotaso yhteensä 15,227 euroa/MWh 
3) Ylemmässä lämpöarvossa ilmaistuna verotaso yhteensä 9,392 euroa/MWh 
4) Ylemmässä lämpöarvossa ilmaistuna verotaso yhteensä 6,993 euroa/MWh 
5) Ylemmässä lämpöarvossa ilmaistuna verotaso yhteensä 1,158 euroa/MWh 
VEROTAULUKKO 2 
Tuote 
Tuoteryhmä 
Energiavero 
Huoltovarmuusmaksu 
Yhteensä 
Sähkö snt/kWh 
 
 
 
  
— veroluokka I 
2,24 
0,013 
2,253 
— veroluokka II 
0,05 
0,013 
0,063 
Mäntyöljy snt/kg 
30,54 
0,00 
30,54 
Polttoturve euroa/MWh 
5,70 
0,00 
5,70 
VEROTAULUKKO 3 YHDISTETTY SÄHKÖN JA LÄMMÖN TUOTANTO 
Tuote 
Tuoteryhmä 
Energiavero 
Energiasisältövero 
Hiilidioksidivero 
Huoltovarmuusmaksu 
Yhteensä 
Kivihiili, kivihiilibriketit, kivihiilestä valmistetut kiinteät polttoaineet euroa/t 
1a 
0,00 
18,68 
147,81 
1,18 
167,67 
Maakaasu, 
euroa/MWh1) 
2a 
0,00 
2,70 
12,94 
0,084 
15,724 
Mäntyöljy snt/kg 
3a 
30,54 
0,00 
0,00 
0,00 
30,54 
Polttoturve  
euroa/MWh 
4a 
5,70 
0,00 
0,00 
0,00 
5,70 
Biokaasu H euroa/MWh 1) 
8a 
0,00 
2,70 
12,94 
0,084 
15,724 
Biokaasu H R euroa/MWh 2) 
9a 
0,00 
1,20 
6,47 
0,084 
7,754 
Biokaasu H T euroa/MWh 3) 
10a 
0,00 
1,20 
0,00 
0,084 
1,284 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1) Ylemmässä lämpöarvossa ilmaistuna verotaso yhteensä 14,181 euroa/MWh  
2) Ylemmässä lämpöarvossa ilmaistuna verotaso yhteensä 6,993 euroa/MWh 
3) Ylemmässä lämpöarvossa ilmaistuna verotaso yhteensä 1,158 euroa/MWh 

2. Laki nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annetun lain 2 a §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annetun lain (1472/1994) 2 a §, sellaisena kuin se on laissa 767/2020, seuraavasti: 
2 a § 
Niistä nestemäisistä polttoaineista, joille ei ole säädetty lain liitteen verotaulukossa verotasoa, on suoritettava käyttötarkoituksensa perusteella veroa verotaulukossa säädetyn vastaavan moottori- tai lämmityspolttoaineen verotason mukaisesti. 
Biopolttoaineista, bionesteistä ja biomassapolttoaineista annetun lain 4 §:n 16 kohdassa tarkoitettujen muuta kuin biologista alkuperää olevien uusiutuvien nestemäisten polttoaineiden, jotka täyttävät mainitun lain kestävyyskriteerit ja joita käytetään tai jotka on tarkoitettu käytettäväksi taikka joita myydään lämmitykseen tai moottorikäyttöön, verotasoon sovelletaan, mitä liitteen verotaulukoissa säädetään vastaavasta T-lyhenteen mukaisen tuotteen verosta. Sellaisiin muuta kuin biologista alkuperää oleviin uusiutuviin nestemäisiin polttoaineisiin, jotka eivät täytä edellä mainitun lain kestävyyskriteereitä ja joita käytetään tai jotka on tarkoitettu käytettäväksi taikka joita myydään lämmitykseen tai moottorikäyttöön, verotasoon sovelletaan, mitä verotaulukoissa säädetään vastaavan fossiilisen polttoaineen verosta. 
Tuotteista, joita käytetään tai jotka on tarkoitettu käytettäviksi taikka joita myydään moottoripolttoaineina tai moottoripolttoaineen apuaineena, lisäaineena tai moottoripolttoaineiden tilavuutta lisäävinä aineina, on suoritettava veroa verotaulukossa säädetyn vastaavan moottoripolttoaineen verotason mukaisesti. 
Turvetta lukuun ottamatta niistä hiilivedyistä, joita käytetään tai jotka on tarkoitettu käytettäviksi taikka joita myydään lämmitykseen, on suoritettava veroa verotaulukossa säädetyn vastaavan lämmityspolttoaineen verotason mukaisesti. 
Tätä pykälää ei sovelleta niihin kaasumaisiin ja kiinteisiin polttoaineisiin, joiden valmisteveronalaisuudesta säädetään sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annetussa laissa (1260/1996). 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 . 
 Lakiehdotus päättyy 

3. Laki valmisteverotuslain 82 ja 98 a §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan valmisteverotuslain (182/2010) 82 §:n 4 momentti ja 98 a §:n 2 momentti, 
sellaisina kuin ne ovat 82 §:n 4 momentti laissa 766/2020 ja 98 a §:n 2 momentti laissa 1219/2021, seuraavasti: 
82 § 
Sääntöjenvastainen menettely 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Sääntöjenvastaisuudella tarkoitetaan tässä pykälässä tilannetta, jossa 75 §:n 1 ja 3 momentissa tai 79 §:n 1 momentissa tarkoitettujen valmisteveron alaisten tuotteiden siirrossa ei ole noudatettu 78 §:ssä tai 80 §:ssä tarkoitettua menettelyä ja jossa tästä syystä kyseisten tuotteiden siirto tai sen osa ei ole päättynyt säännösten mukaisesti. 
98 a § 
Tuensaajan ilmoittamisvelvollisuus 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Ilmoitusvelvollisuus koskee tukia, joista säädetään: 
1) sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annetun lain 4 §:n 2, 3 ja 5 momentissa, 4 a ja 8 a §:ssä samoin kuin mainitun lain liitteen verotaulukon 1 tuoteryhmässä 9 ja 10 sekä verotaulukon 3 tuoteryhmässä 9a ja 10a; 
2) nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annetun lain 4 §:n 2 momentissa; 
3) maataloudessa käytettyjen eräiden energiatuotteiden valmisteverojen palautuksesta annetun lain (603/2006) 4 §:ssä. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 . Lain 82 §:n 4 momentti tulee kuitenkin voimaan päivänä kuuta 20 . 
 Lakiehdotus päättyy 

4. Laki valmisteverotuslain muuttamisesta annetun lain 51 §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan valmisteverotuslain muuttamisesta annetun lain (1213/2021) 51 §:n 1 momentin 1 kohta seuraavasti: 
51 § 
Tuotteiden siirrot väliaikaisen verottomuuden järjestelmässä 
Yhdenmukaistetun valmisteveron alaisia tuotteita voidaan siirtää väliaikaisen verottomuuden järjestelmässä unionin alueella tai, jos tuotteet siirretään kolmannen maan tai kolmannen alueen kautta: 
1) verottomasta varastosta toiseen verottomaan varastoon, rekisteröidylle vastaanottajalle, väliaikaisesti rekisteröidylle vastaanottajalle, vientipaikkaan tai tullilainsäädännössä tarkoitettuun poistumistullitoimipaikkaan, joka on samalla ulkoisen passitusmenettelyn lähtötullitoimipaikka; 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 . 
 Lakiehdotus päättyy 
Helsingissä 21.10.2022 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Johannes Koskinen sd 
 
varapuheenjohtaja 
Arto Pirttilahti kesk 
 
jäsen 
Anders Adlercreutz 
 
jäsen 
Timo Heinonen kok 
 
jäsen 
Katja Hänninen vas 
 
jäsen 
Esko Kiviranta kesk 
 
jäsen 
Jari Koskela ps 
 
jäsen 
Pia Lohikoski vas 
 
jäsen 
Riitta Mäkinen sd 
 
jäsen 
Sari Sarkomaa kok 
 
jäsen 
Sami Savio ps 
 
jäsen 
Iiris Suomela vihr 
 
jäsen 
Pia Viitanen sd 
 
jäsen 
Ville Vähämäki ps 
 
varajäsen 
Anne Kalmari kesk 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Tarja Järvinen