Viimeksi julkaistu 2.11.2022 10.36

Valiokunnan mietintö VaVM 25/2022 vp HE 185/2022 vp Valtiovarainvaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi jäteverolain muuttamisesta

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi jäteverolain muuttamisesta (HE 185/2022 vp): Asia on saapunut valtiovarainvaliokuntaan mietinnön antamista varten. 

Jaostovalmistelu

Asia on valmisteltu valtiovarainvaliokunnan verojaostossa. 

Asiantuntijat

Verojaosto on kuullut: 

  • neuvotteleva virkamies Krista Sinisalo 
    valtiovarainministeriö
  • neuvotteleva virkamies Titta Berlin 
    maa- ja metsätalousministeriö
  • johtava asiantuntija Anne Kaleva 
    Verohallinto
  • ryhmäpäällikkö Tuuli Myllymaa 
    Suomen ympäristökeskus
  • ympäristöasiantuntija Aaron Vuola 
    Metsäteollisuus ry
  • johtava asiantuntija Katja Moliis 
    Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP ry
  • Manager Anne Kulmala 
    Fortum Waste Solutions Oy

Verojaosto on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • Ahvenanmaan maakunnan hallitus
  • Suomen Kuntaliitto
  • Keskuskauppakamari
  • Suomen Kiertovoima ry - KIVO
  • Suomen Yrittäjät ry
  • Metsä Group
  • UPM-Kymmene Oyj

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi jäteverolakia. 

Esityksessä ehdotetaan, että jäteveroa korotettaisiin 70 eurosta 80 euroon tonnilta jätettä, joka toimitetaan kaatopaikalle. 

Lisäksi jäteveron veropohjaa laajennettaisiin. Veron piiriin siirrettäisiin viherlipeäsakka sekä rakentamisessa ja purkamisessa syntyvä kipsijäte, jotka ovat nykyisin jäteveron ulkopuolella, mutta joiden osalta on todettua hyötykäyttöä. Veropohjan laajennuksen arvioidaan lisäävän verollisen jätteen määrää noin 85 000 tonnilla vuodessa. 

Ehdotetut veronmuutokset kasvattaisivat jäteveron tuottoa yhteensä vuositasolla noin 8 miljoonaa euroa. 

Ehdotuksista toteutettaisiin vuonna 2023 veronkorotus sekä kipsijätteen sisällyttäminen veropohjaan, jolloin verotulojen arvioidaan kasvavan vuositasolla noin 1,5 miljoonalla eurolla. Siirtymäajan jälkeen vuonna 2027 voimaan tulevaksi ehdotettu viherlipeäsakan sisällyttäminen jäteveropohjaan lisäisi jäteveron tuottoa vuositasolla arviolta noin 6,5 miljoonalla eurolla. 

Lisäksi lakiin tehtäisiin eräitä selventäviä muutoksia. 

Esitys liittyy valtion vuoden 2023 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. 

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2023. Veropohjan laajentaminen toteutettaisiin kahdessa vaiheessa vuosina 2023 ja 2027. 

VALIOKUNNAN PERUSTELUT

Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana. 

Esityksessä ehdotetaan laajennettavaksi jäteveron veropohjaa eräisiin jätejakeisiin, joilla on todettu hyötykäyttöä. Veropohjaan siirrettäisiin viherlipeäsakka eli soodasakka, joka on spesifinen metsäteollisuuden prosessijäte, jonka muodostuminen on sidoksissa sitä tuottaviin laitoksiin, sekä rakentamisessa ja purkamisessa syntyvä kipsijäte. Veropohjan laajeneminen toteutettaisiin kahdessa vaiheessa. Kipsijäte tulisi veron piiriin jo vuoden 2023 alusta ja viherlipeäsakka vuoden 2027 alusta. Lisäksi ehdotetaan korotettavaksi jäteveron määrää. 

Asiantuntijakuulemisissa jäteveropohjan laajentamista on yleensä ottaen kannatettu, mutta viherlipeäsakan osalta on kuitenkin tuotu esille, että sen hyötykäyttö ei ole täysimääräistä nykyisin eikä se ole vielä jäteverokelpoinen jätejae. Tältä osin on viitattu myös viherlipeäsakan hankalaan käsiteltävyyteen ja hyödynnettävyyteen. Viherlipeäsakalle on kehitetty viime vuosina korkeamman jalostusarvon hyötykäyttöä. Uusien hyötykäyttömahdollisuuksien kehitys on kuitenkin vielä kesken. Esityksessä tämä on huomioitu ehdottamalla viherlipeäsakalle siirtymäaikaa.  

Kuulemisissa on kritisoitu myös sitä, että nyt esitetyt muutokset jäteverolakiin eivät riittävällä tavalla laajenna jäteveropohjaa, ja viitattu tehtyihin selvityksiin, joiden mukaan veropohjaa voisi laajentaa enemmänkin. Jatkotarkastelua on pidetty tärkeänä erityisesti vaarallisten jätteiden ja ainesten osalta. Lisäksi on viitattu jäteveron ohjausvaikutukseen jäteveron kannustaessa jätteen hyödyntämistä koskeviin investointeihin ja toimintatapoihin.  

Kuulemisissa on pidetty perusteltuna ehdotettua verovelvollisen määritelmän muutosta, jonka mukaan verovelvolliseksi säädettäisiin myös se, joka pitää yllä jätteiden väliaikaiseen varastointiin tarkoitettua aluetta, kun kolmen vuoden määräaika ylittyy. Muutoksella varmistetaan välivarastoalueiden yhdenmukainen verokohtelu, sijaitsevat nämä alueet sitten kaatopaikan yhteydessä tai muualla. Muualla kuin kaatopaikan yhteydessä sijaitsevien välivarastoalueiden osalta kuulemisissa on pidetty tärkeänä myös ympäristöhallinnon roolia. 

Saadun selvityksen perusteella valiokunta pitää perusteltuna jäteveropohjan laajentamista viherlipeäsakkaan sekä rakentamisessa ja purkamisessa syntyvään kipsijätteeseen sekä muita ehdotettuja muutoksia. Viherlipeäsakan hyötykäyttö ei kuitenkaan ole vielä täysimääräistä, minkä vuoksi valiokunta pitää tämän osalta esitettyä siirtymäaikaa perusteltuna. Jätevero tuo mukanaan kannusteen ohjata jätettä enemmän hyötykäyttöön, ja se edistää siten osaltaan kiertotaloutta. Valiokunta pitääkin tärkeänä jäteveropohjan laajentamisen jatkotarkastelua asiantuntijakuulemisissa esille nostettujen vaarallisten jätteiden ja ainesten osalta. 

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Valtiovarainvaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 185/2022 vp sisältyvän lakiehdotuksen. 
Helsingissä 21.10.2022 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Johannes Koskinen sd 
 
varapuheenjohtaja 
Arto Pirttilahti kesk 
 
jäsen 
Anders Adlercreutz 
 
jäsen 
Timo Heinonen kok 
 
jäsen 
Katja Hänninen vas 
 
jäsen 
Esko Kiviranta kesk 
 
jäsen 
Jari Koskela ps 
 
jäsen 
Pia Lohikoski vas 
 
jäsen 
Riitta Mäkinen sd 
 
jäsen 
Sari Sarkomaa kok 
 
jäsen 
Sami Savio ps 
 
jäsen 
Iiris Suomela vihr 
 
jäsen 
Pia Viitanen sd 
 
jäsen 
Ville Vähämäki ps 
 
varajäsen 
Anne Kalmari kesk 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Tarja Järvinen