Viimeksi julkaistu 1.8.2025 17.11

Valiokunnan mietintö VaVM 5/2025 vp HE 39/2025 vp Valtiovarainvaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi veronkantolain sekä veronlisäyksestä ja viivekorosta annetun lain 5 b §:n muuttamisesta

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi veronkantolain sekä veronlisäyksestä ja viivekorosta annetun lain 5 b §:n muuttamisesta (HE 39/2025 vp): Asia on saapunut valtiovarainvaliokuntaan mietinnön antamista varten. 

Jaostovalmistelu

Asia on valmisteltu valtiovarainvaliokunnan verojaostossa.  

Asiantuntijat

Verojaosto on kuullut: 

  • neuvotteleva virkamies Pertti Nieminen 
    valtiovarainministeriö
  • johtava veroasiantuntija Henna Ritari 
    Verohallinto
  • veroasiantuntija Tiina Ruohola 
    Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry
  • veroasiantuntija Jukka-Pekka Hellman 
    Suomen Yrittäjät ry
  • lakiasiainjohtaja Kati Hannikainen 
    Veronmaksajain Keskusliitto ry

Verojaosto on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • oikeusministeriö
  • Suomen Kuntaliitto
  • Finanssiala ry
  • Mikro- ja yksinyrittäjät ry
  • Suomen Taloushallintoliitto ry
  • Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC rf

Verojaosto on saanut ilmoituksen, ei huomautettavaa: 

  • Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi veronkantolakia ja veronlisäyksestä ja viivekorosta annettua lakia. 

Esityksen tarkoituksena on selkeyttää veron maksujen ja palautusten käyttämistä veron suoritukseksi. Esityksen tavoitteena on vähentää yritysten verojen maksamiseen ja maksutilanteen selvittämiseen liittyvää hallinnollista taakkaa. 

Veronkantolain säännöksiä maksun kohdistamisesta ehdotetaan täsmennettäviksi siten, että maksaja voisi nykyistä laajemmin käyttää maksutapaa, jossa maksut kohdistetaan verovelvollisen kaikkien verojen suoritukseksi. Ehdotetuilla muutoksilla mahdollistettaisiin osakeyhtiömuotoisille yrityksille ja muille yhteisöille verojen suorittaminen yhtä viitenumeroa käyttämällä. Maksu käytettäisiin veron suoritukseksi eräpäivänä ja verojen eräpäivien mukaisessa järjestyksessä vanhimmasta uusimpaan. Käyttämättä oleva maksu palautettaisiin verovelvolliselle pyynnöstä. Perintätoimen kohteena, esimerkiksi maksujärjestelyssä, oleville veroille maksu kohdistettaisiin erillisellä viitenumerolla. 

Nykyinen sääntely maksun kohdistamisesta tietyn verolajin verojen suoritukseksi säilyisi ennallaan ja olisi luonnollisten henkilöiden ensisijainen veron maksujen kohdistamistapa. Myös elinkeinotoimintaa ja maa- ja metsätaloutta harjoittavat luonnolliset henkilöt kohdistaisivat maksut veroille nykytilan mukaisesti. 

Säännöksiin veronpalautuksen käyttämisestä veron suoritukseksi ehdotetaan muutoksia, joilla vähennettäisiin palautuksen käyttämisestä aiheutuvia epäselvyyksiä verojen maksamisessa. Palautusten käyttötilanteiden vähentämiseksi esityksessä ehdotetaan, että käytettävissä olevat maksut käytettäisiin veron suoritukseksi ennen veronpalautuksia. Sääntelyä selvennettäisiin myös siten, että veron eräpäivänä maksettu maksu käytettäisiin veron suoritukseksi ennen veronpalautusta. 

Oma-aloitteisesti ilmoitettavien ja maksettavien verojen maksujen ja palautusten käyttämiseen ehdotetaan maksamista selkeyttäviä muutoksia. Oma-aloitteisille verolle kohdistettua maksua ei käytettäisi muiden verolajien erääntyneille veroille maksukuukauden lopussa vaan vasta, kun käyttämättä olevaa maksua palautettaisiin verovelvollisen pyynnöstä. Palautusten käyttämisen yhtenäistämiseksi oma-aloitteisten verojen palautuksia käytettäisiin kaikkien verolajien erääntyneiden verojen suoritukseksi, ja nykyisestä oma-aloitteisen veron etusijasta palautuksen käytössä luovuttaisiin. Oma-aloitteisen veron palautuksen käyttämisen ajankohtaa ehdotetaan muutettavaksi siten, että Verohallinnon valvontatoimen kohteena oleva palautus olisi käytettävissä erääntyneen veron suoritukseksi vasta, kun valvontatoimi on päättynyt.  

Veron suoritukseksi käytetylle maksulle laskettavasta hyvityskorosta luovuttaisiin hallinnollisen taakan vähentämiseksi.  

Sähköisten menettelyjen edistämiseksi verojen maksutilanteesta kertovaa yhteenvetoa ei enää lähetettäisi pyynnöstä postitse niille verovelvollisille, jotka kuuluvat yhteenvedon sähköisen tiedoksiannon piiriin. 

Lisäksi veronkantolakiin tehtäisiin eräitä muita veronkantomenettelyä sujuvoittavia muutoksia. 

Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan marraskuussa 2025. 

VALIOKUNNAN PERUSTELUT

Yleistä

Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana.  

Esityksellä on tarkoitus toteuttaa pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelman mukaisesti veronkantoa sujuvoittavia ja digitalisaatiota edistäviä muutoksia. Veronkantolakiin ehdotettujen muutosten tavoitteena on selkeyttää verojen maksamista sekä maksujen ja palautusten käyttämistä verojen suoritukseksi. Esityksellä pyritään vähentämään verojen maksamisesta ja maksujen käytön selvittämisestä verovelvollisille aiheutuvaa ylimääräistä hallinnollista taakkaa ja kustannuksia. Muutosten tavoitteena on myös vähentää veronkantoon liittyvää selvittelytyötä ja asiakasneuvonnan tarvetta Verohallinnossa.  

Veronkantomenettelyjen sujuvoittamiseen tähtäävät muutokset toteutetaan vaiheittain uudistusten toimeenpanon varmistamiseksi. Ehdotus palautuksen säilyttämistä koskevan veronkantolain 28 §:n kumoamisesta on annettu eduskunnan käsiteltäväksi maaliskuussa 2025 osana hallituksen esitystä laeiksi tuloverolain ja eräiden muiden verolakien muuttamisesta (HE 17/2025 vp, VaVM 4/2025 vp). 

Nykyisestä kantomenettelystä saatujen kokemusten perusteella maksujen ja palautusten joustava käyttö on lisännyt epäselvyyttä verojen maksamisessa. Esityksen mukaan syitä menettelyn hankaluuteen on useita. Erityisesti useita verolajeja maksavilla verovelvollisilla maksujen erilaiset käyttöjärjestykset koetaan hankaliksi ymmärtää. Myös veronpalautusten käyttäminen verojen suoritukseksi nykyisessä laajuudessaan on vaikeuttanut maksamista ja maksutilanteen seuraamista. Epäselvä ja vaikeasti hallittava kokonaisuus on aiheuttanut ongelmia yritysten kirjanpidossa ja lisännyt verovelvollisten hallinnollista taakkaa.  

Esityksessä ehdotetut muutokset ovat luonteeltaan teknistä sääntelyä. Tavoitteena on muun muassa muuttaa verojen kantomenettelyä siten, että verojen maksamisessa voidaan ottaa nykyistä laajemmin käyttöön menettely, jossa maksaja kohdistaa maksun verovelvollisen kaikkien verojen suoritukseksi yhtä viitenumeroa käyttämällä, ja sitä kautta vähentää maksamisen virheitä ja yksinkertaistaa maksun käyttämistä veron suoritukseksi. Muutos maksun kohdistamistavassa on tarkoitus toteuttaa olennaisilta osin Verohallinnon ohjeistuksella. Yhden viitenumeron käyttö aikaisempaa laajemmin edellyttää myös muutoksia eräisiin veronkantolain maksun kohdistamista koskeviin säännöksiin. Esityksen mukaan kaikilla verovelvollisilla säilyy kuitenkin nykyinen oikeus kohdistaa maksu tietyn verolajin suoritukseksi verolajikohtaisilla viitenumeroilla. Luonnolliset henkilöt ja kuolinpesät ohjattaisiin maksamaan verot verolajikohtaisilla maksuilla nykytilan mukaisesti. Maksutavan muutosta ei ulotettaisi Verohallinnon maksuohjeistuksessa tässä vaiheessa myöskään liikkeen- ja ammatinharjoittajiin tai maa- ja metsätaloudenharjoittajiin.  

Lisäksi esityksessä ehdotetaan muutoksia muun muassa maksun ja palautuksen yleiseen käyttöjärjestykseen, oma-aloitteisten verojen maksujen ja palautusten käsittelyyn, maksulle laskettavaan hyvityskorkoon sekä yhteenvedon lähettämiseen postitse.  

Hallituksen esityksestä ilmenevien seikkojen ja saadun selvityksen perusteella valiokunta pitää ehdotettuja muutoksia tarpeellisina ja tarkoituksenmukaisina. 

Myös valiokunnan asiantuntijakuulemisessa ehdotettuja muutoksia on pidetty pääosin kannatettavana. Tärkeänä on muun muassa pidetty sitä, että verovelvollisilla säilyy edelleen mahdollisuus verolajikohtaisten viitenumeroiden käyttämiseen. Eräitä asiantuntijakuulemisessa esille nousseita kysymyksiä käsitellään jäljempänä lyhyesti erikseen.  

Yhteenvedon lähettäminen postitse

Esityksessä ehdotetaan, että verojen maksutilanteesta kertovaa yhteenvetoa ei lähetetä enää pyynnöstä paperilla postitse niille verovelvollisille, jotka kuuluvat yhteenvedon pakollisen sähköisen tiedoksiannon piiriin. Muutoksella vähennettäisiin yhteenvedon paperilla lähettämisestä Verohallinnolle aiheutuvia kustannuksia ja edistettäisiin sähköistä asiointia. Tällä hetkellä yhteenvedon pakollisen sähköisen tiedoksiannon piiriin kuuluvat verovelvolliset voivat pyynnöstä saada yhteenvedon myös paperilla. Paperilla toimitettu yhteenveto ei vaikuta siihen, milloin sähköisen tiedoksiannon piiriin kuuluvan verovelvollisen katsotaan saaneen yhteenvedon tiedoksi. 

Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on tarpeettomasta paperipostista luopumista sinällään pidetty perusteltuna tavoitteena, mutta esitetty kuitenkin, että mahdollisuus pyytää yhteenvedon lähettämistä postitse tulisi säilyttää poikkeustilanteita varten. Tähän liittyen on viitattu muun muassa tilanteisiin, joissa yrittäjien digitaidot eivät mahdollista sähköistä asiointia.  

Hallituksen esityksen mukainen ehdotus ei vaikuta niihin luonnollisiin henkilöihin ja kuolinpesiin, joille yhteenveto annetaan veronkantolain nojalla tiedoksi tavallisena tiedoksiantona postitse. Luonnollisista henkilöistä ja kuolinpesistä ovat sähköisen tiedoksiannon piirissä työnantajarekisteriin tai arvonlisäverovelvollisten rekistereihin kuuluvat yksityiset elinkeinonharjoittajat ja maataloudenharjoittajat samoin kuin ne luonnolliset henkilöt, jotka ovat antaneet suostumuksensa sähköiseen tiedoksiantoon. Muille luonnollisille henkilöille ja kuolinpesille yhteenveto toimitetaan postitse. Sähköisen tiedoksiannon ulkopuolelle jäävät myös luonnolliset henkilöt tai kuolinpesät, jotka eivät harjoita muuta arvonlisäverovelvollista toimintaa kuin metsätaloutta. Vain vähäistä liiketoimintaa harjoittavien tai vain satunnaisesti palkkoja maksavien luonnollisten henkilöiden tai kuolinpesien ei tarvitse ilmoittautua arvonlisäverovelvollisten rekisteriin tai työnantajarekisteriin. Esityksessä on arvioitu, että vähäistä laajamuotoisemman elinkeinotoiminnan harjoittamisen voidaan nyky-yhteiskunnassa olettaa edellyttävän käytännössä jonkinasteisten digitaitojen hallitsemista. Sama koskee tilanteita, joissa elinkeinotoimintaa on ryhdytty harjoittamaan yhtiömuodossa.  

Valiokunta katsoo, että ehdotusta luopua mahdollisuudesta saada yhteenveto postitse pyynnöstä ei voida pitää kohtuuttomana niiden elinkeinonharjoittajien osalta, jotka ovat voimassa olevan veronkantolain 71 §:n nojalla sähköisen tiedoksiannon piirissä, kun otetaan huomioon, että yhteenveto on saatavilla vaivattomasti Verohallinnon sähköisessä asiointipalvelussa OmaVerossa.  

Hallituksen esityksen mukaan Verohallinnon on tarkoitus kehittää OmaVeroa siten, että verojen maksutilanne ilmenisi palvelusta nykyistä selkeämmällä tavalla. Valiokunta pitää tärkeänä, että tässä kehitystyössä otetaan huomioon myös ne tahot, joilla on haasteita digitaidoissa.  

Kantomenettelyssä tapahtuneen virheen korjaaminen

Asiantuntijakuulemisessa on nostettu esille virheen korjaamista koskevaan veronkantolain 72 §:n 3 momenttiin ehdotettu muutos ja epäselvyys siitä, minkä sääntelyn nojalla virhe korjattaisiin verovelvollisen vaatimuksesta ja korjattaisiinko virhe verovelvollisen vaatimuksesta aina.  

Tältä osin valiokunta toteaa, että kantomenettelyssä tapahtuneen virheen korjaamisesta säädetään veronkantolain 72 §:ssä. Pykälän 1 momentin mukaan, jos asiaa ei ole ratkaistu valitukseen annetulla päätöksellä eikä 34 §:stä muuta johdu, Verohallinto korjaa kantomenettelyssä tapahtuneen virheen omasta aloitteestaan taikka verovelvollisen tai verosta vastuussa olevan vaatimuksesta viipymättä virheen havaitsemisen jälkeen. Voimassa olevan pykälän 3 momentissa puolestaan säädetään poikkeuksesta 1 momentin mukaiseen pääsääntöön vähäisten virheiden osalta. Nyt käsillä olevassa esityksessä ehdotetaan, että 3 momentin sanamuotoa tarkennettaisiin siten, että Verohallinto voi jättää virheen korjaamatta omasta aloitteestaan, jos virhe on vähäinen eikä siitä aiheutuisi verovelvolliselle välitöntä taloudellista vahinkoa. Silloin kun verovelvollinen vaatii virheen korjaamista, sovelletaan kyseisen pykälän 1 momenttia. Selvyyden vuoksi valiokunta toteaa, että esityksessä ei ehdoteta muutosta 1 momenttiin ja että tarkoitus ei myöskään ole ollut erikseen säätää siitä, toisin kuin kuulemisessa on esitetty, että verovelvollisen vaatimuksesta virhe korjattaisiin aina.  

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Valtiovarainvaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 39/2025 vp sisältyvät 1. ja 2. lakiehdotuksen. 
Helsingissä 3.6.2025 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Markus Lohi kesk 
 
jäsen 
Markku Eestilä kok 
 
jäsen 
Marko Kilpi kok 
 
jäsen 
Jari Koskela ps 
 
jäsen 
Aki Lindén sd 
 
jäsen 
Mika Lintilä kesk 
 
jäsen 
Laura Meriluoto vas 
 
jäsen 
Joona Räsänen sd 
 
jäsen 
Sari Sarkomaa kok 
 
jäsen 
Sami Savio ps 
 
jäsen 
Ville Valkonen kok 
 
jäsen 
Pia Viitanen sd 
 
jäsen 
Ville Vähämäki ps 
 
varajäsen 
Sanna Antikainen ps 
 
varajäsen 
Mikko Lundén ps 
 
varajäsen 
Lauri Lyly sd 
 
varajäsen 
Saku Nikkanen sd 
 
varajäsen 
Ville Väyrynen kok 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Tarja Järvinen