Viimeksi julkaistu 8.5.2021 12.28

Valiokunnan mietintö VaVM 6/2019 vp HE 25/2019 vp Valtiovarainvaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tupakkaverosta annetun lain liitteen muuttamisesta

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tupakkaverosta annetun lain liitteen muuttamisesta (HE 25/2019 vp): Asia on saapunut valtiovarainvaliokuntaan mietinnön antamista varten. 

Jaostovalmistelu

Asia on valmisteltu valtiovarainvaliokunnan verojaostossa. 

Asiantuntijat

Verojaosto on kuullut: 

  • neuvotteleva virkamies Pia Kivimies 
    valtiovarainministeriö
  • neuvotteleva virkamies Jenni Oksanen 
    valtiovarainministeriö
  • ylitarkastaja Kimmo Lietkari 
    Verohallinto
  • valvontapäällikkö Sami Outinen 
    Tulli
  • asiantuntija Otto Ruokolainen 
    Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL)
  • hallituksen jäsen Lauri Mäkinen 
    Tupakkateollisuusliitto ry
  • pääekonomisti Mikael Kirkko-Jaakkola 
    Veronmaksajain Keskusliitto ry

Verojaosto on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • sosiaali- ja terveysministeriö
  • Ahvenanmaan maakunnan hallitus
  • Päivittäistavarakauppa ry
  • Syöpäjärjestöt

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi tupakkaverosta annettua lakia. Savukkeiden, sikareiden ja pikkusikareiden, piippu- ja savuketupakan sekä savukkeiksi käärittävän hienoksi leikatun tupakan veroa korotettaisiin keskimäärin 14 prosenttia. Korotukset kohdistuisivat tupakkatuotteiden yksikköveroon. Korotukset toteutettaisiin kahden vuoden aikana neljässä vaiheessa siten, että ensimmäinen korotus tehtäisiin vuoden 2020 alusta, toinen heinäkuun 2020 alusta, kolmas vuoden 2021 alusta ja neljäs korotus heinäkuun 2021 alusta. Korotukset olisivat euromääräisesti yhtä suuria kaikissa vaiheissa. 

Korotusten seurauksena arvioidaan savukkeiden ja savukkeiksi käärittävän hienoksi leikatun tupakan hintojen nousevan keskimäärin 12 prosenttia. 

Esitys liittyy valtion vuoden 2020 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. 

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2020. Sovellettava verotaulukko muuttuisi puolen vuoden välein. 

VALIOKUNNAN PERUSTELUT

Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana. 

Taustaa

Esitys on osa pääministeri Antti Rinteen hallitusohjelman mukaisista tupakkaveron korotuksista, joilla tavoitellaan kaikkiaan 200 milj. euron lisäystä verotuottoihin hallituskauden aikana. Käsiteltävänä oleva esitys koskee vuosia 2020 ja 2021, joiden aikana tupakkaveroa on tarkoitus nostaa neljässä vaiheessa yhteensä keskimäärin 14 prosenttia. Ensimmäinen korotus tulisi voimaan ensi vuoden alusta, seuraavat puolen vuoden välein ja viimeinen 1.7.2021. Vuosia 2022 ja 2023 koskeva esitys on tarkoitus antaa erikseen myöhemmin. 

Tupakkaveroa on korotettu vuodesta 2009 lähtien lukuun ottamatta vuosia 2011 ja 2013. Vuosina 2016—2019 korotukset on toteutettu puolivuosittain vuosittaisen korotuksen sijaan. Esitys noudattaa varsinaisten korotusperusteiden osalta samoja linjauksia, joita on sovellettu yleisesti viime vuosina tupakkaverolain muutoksissa. 

Korotukset painottuvat siten tupakkatuotteiden yksikköperusteiseen veroon. Lisäksi yksikköperusteista vähimmäisveroa korotetaan niin, että korotukset painottuvat prosentuaalisesti hieman keskimääräistä halvempiin tuotteisiin. Painotuksella on merkitystä, koska vähimmäisveron piiriin kuului vuonna 2018 noin kolmasosa verotettavista savukkeista. Vähimmäisvero takaa, että myös halvimpien tuotteiden verotaso voidaan pitää terveyspoliittisesti riittävän korkeana. 

Esityksen on arvioitu lisäävän valtion verotuloja noin 100 milj. euroa vuositasolla, joskin niin, että tämä tuottovaikutus toteutuu täysimääräisenä vasta vuonna 2022. Kahden tulevan vuoden verotuotot jäävät huomattavasti sitä pienemmiksi korotusten vaiheistuksen, verojen tilitysjaksojen ja verovelvollisten ennakkovarautumisen vuoksi. Ensi vuoden tuotoksi on arvioitu sen vuoksi noin 17 milj. euroa ja vuoden 2021 tuotoksi noin 57 milj. euroa. 

Valiokunnan kannanotto

Valiokunta pitää esityksen rakennetta ja korotusten vaiheittaista voimaantuloa perusteltuina. Vaikka korotukset painottuvat pääasiassa yksikköperusteiseen veroon, tupakkaverolain perusrakenne eli kolmen veroelementin yhdistelmä säilyy ennallaan. Se säilyttää mahdollisuuden verottaa edelleen tehokkaasti kaiken hintaisia tupakkatuotteita. 

Vaiheittaiset korotukset auttavat puolestaan pitämään yksittäiset muutokset maltillisina. Tämä on tärkeää, jotta matkustajatuonti ja savukkeiden salakuljetus voidaan pitää mahdollisimman hyvin viranomaisten hallinnassa. Nyt esitetyt veronkorotukset ovat samaa suuruusluokkaa aiemmin asteittain toteutettujen veronkorotusten kanssa, jotka eivät asiantuntijakuulemisen perusteella ole lisänneet salakuljetusta tai matkustajatuontia. Valiokunta pitää perusteltuna, että veronkorotukset toteutetaan asteittain, jolloin niiden vaikutuksia voidaan seurata ja tarvittaessa muutoksiin voidaan reagoida. 

Esityksen käsittelyn yhteydessä on noussut esiin myös kysymys sähkösavukenesteiden oikeasta verotuksen tasosta. Esityksessä ei ehdoteta korotettavaksi sähkösavukenesteiden veroa. Asiantuntijakuulemisen yhteydessä on tuotu esille verotason mitoitukseen liittyviä epävarmuustekijöitä. Sähkösavukenesteiden vero otettiin käyttöön vuoden 2017 alusta, jolloin ei ollut käytettävissä tietoa sähkösavukenesteiden hinnoista, käyttömääristä ja -tavoista. 

Edelleenkään ei ole mahdollista määritellä yhtä savuketta vastaavaa sähkösavukenestemäärää, koska sähkösavukkeet eroavat perinteisistä tupakkatuotteista koostumukseltaan, käyttötavoiltaan ja haittavaikutuksiltaan. Vertailutiedon puuttuessa verotason mitoituksessa on pyritty siihen, että sähkösavukenesteiden hintamuutos ei veron käyttöönoton seurauksena merkittävästi ohjaa kulutusta pois verollisesta myynnistä. 

Valiokuntakuulemisessa on korostettu sitä, että ensisijaista on varmistaa kulutuksen siirtymä kotimaiseen verolliseen myyntiin tilanteessa, jossa sähkösavukenesteiden kuluttajat ovat tottuneet hankkimaan tuotteet Internetin välityksellä. Tämän jälkeen on mahdollista harkita verotason korotusta menettämättä veron terveys- ja fiskaalisia tavoitteita. Valiokunta puoltaa tätä lähestymistapaa ja valittua ratkaisua.  

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Valtiovarainvaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 25/2019 vp sisältyvän lakiehdotuksen. 
Helsingissä 8.11.2019 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Johannes Koskinen sd 
 
varapuheenjohtaja 
Antti Rantakangas kesk 
 
jäsen 
Tarja Filatov sd 
 
jäsen 
Timo Heinonen kok 
 
jäsen 
Vilhelm Junnila ps 
 
jäsen 
Heli Järvinen vihr 
 
jäsen 
Esko Kiviranta kesk 
 
jäsen 
Jari Koskela ps 
 
jäsen 
Elina Lepomäki kok (osittain) 
 
jäsen 
Markus Lohi kesk 
 
jäsen 
Pia Lohikoski vas 
 
jäsen 
Raimo Piirainen sd 
 
jäsen 
Jussi Saramo vas 
 
jäsen 
Sari Sarkomaa kok 
 
jäsen 
Sami Savio ps 
 
jäsen 
Pia Viitanen sd 
 
jäsen 
Ville Vähämäki ps 
 
varajäsen 
Veronica Rehn-Kivi 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Ilkka Lahti