Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia kommenteista. — Ensinnä valiokunnan puheenjohtaja — joka on poistunut keskuudestamme jo täältä salista — kysyi, voiko korvausprosenttia nostaa, ja tähän viittasi myös edustajista Kotiaho: Se on varmaan semmoinen, jota tuossa vielä voi seurata. Tässähän on äärettömän vaikea ollut arvioida koko ajan sitä hintaa, kuinka paljon tähän tulee menemään, ja se 75 miljoonaa tähän on varattu. Tällä hetkellä näyttää, että se jää jonkun verran alas, mutta ei vieläkään tiedä, jääkö vai ei. Siinä on tietyllä tavalla se pelin paikka vielä sillä prosentilla. Ja täytyy sanoa, että minä sain kyllä SKALin toimitusjohtajalta ihan saman viestin, eli meidät on kaikki informoitu samalla tavalla ja edunvalvonta SKALin puolelta näyttää toimivan.
Sitten edustaja Mäkynen kysyi, miksi Suomessa polttoaineiden hinnat pysyvät korkealla: Kyllä ne ovat suht koht samoilla tasoilla. Tulin eilen Itävallasta, ja kyllä siellä oli samoja tasoja. Ja Saksassahan oli määräaikainen veronkevennys, ja nyt ne ovat nousseet ylös, ja nyt siellä keskustellaan, kannattiko niitä edes väliaikaisesti tiputtaa. Eli kyllä se on vain niin vahvasti kiinni maailmanmarkkinahinnasta. Mielenkiintoinen tilanne on muuten se, että Jenkeissä barreli maksaa kolme kertaa enemmän kuin 2015. Eli ei tämä ole vain Suomen tilanne, vaan kyllä tämä menee laajemminkin.
No sitten edustajat Kettunen ja Kotiaho kysyivät jakeluvelvoitteesta: Jakeluvelvoitteen lieventäminen jatkuu myös ensi vuonna. [Tuomas Kettunen: Hyvä! — Jouni Kotiaho: Hyvä, kiitos!] Eli se pidetään siellä.
No sitten edustaja Laakson kysymykseen: Tässä me tullaan tähän meidän rakkaaseen valtiovarainministeriöön. Hehän laskevat aina staattisesti kaiken, eivät dynaamisia vaikutuksia, eli vaikka hinta nousisi ja alvin tuotto nousee, sitä ei lasketa sen mukaan vaan alkuperäisten arvioiden mukaan.
Ja tunnenko alaa? Tunnen jonkun verran. Olen elättänyt itseäni kyseisellä alalla, ja minulla on useampia ystäviä kyseisellä alalla. Ainut, mikä harmittaa, on, että rekkakortti lähti pois. Nyt en saa ajaa kuin puoliperää, mutta jos näitten hommien jälkeen kansan maku on vaihtunut, niin otetaan tarjouksia vastaan.
Ammattidiesel: VM:ssä valmistelussa. Vinjetti on vaikeampi, koska nythän niin Ruotsi kuin Saksa ovat joutuneet EU:n menettelyyn vinjetistä. Mutta ne ovat VM:ssä, niin että niihin en osaa sanoa.
Se täytyy Mäenpäälle sanoa, että kyllä tämä hintojen nousu on ollut kaikilla sektoreilla kova, ja en minä nyt kävisi kuitenkaan vähättelemään, sillä tuo 75 miljoonaa on aika paljon rahaa. Kyllä se on paljon rahaa, mutta ongelma on se, miten me saadaan se ohjattua niin, että se tulee siihen tarpeeseen. Tarvetta tulee varmasti olemaan.
Toinen varapuhemies Juho Eerola
:Näin, kiitokset, ministeri Lintilä. — Nyt vielä edustaja Kettunen pyytää puheenvuoroa. Jos osaatte sen kahteen minuuttiin tiivistää ja se ei aiheuta yhtään lisäpuheenvuoroa, niin saatte sen.