Viimeksi julkaistu 5.12.2025 12.06

Pöytäkirjan asiakohta PTK 121/2025 vp Täysistunto Torstai 4.12.2025 klo 16.00—22.09

8. Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi valtion palveluiden saatavuuden ja toimintojen sijoittamisen perusteista annetun lain muuttamisesta ja julkisen hallinnon yhteispalvelusta annetun lain 10 a §:n 3 momentin kumoamisesta

Hallituksen esitysHE 122/2025 vp
Valiokunnan mietintöHaVM 27/2025 vp
Ensimmäinen käsittely
Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:

Ensimmäiseen käsittelyyn esitellään päiväjärjestyksen 8. asia. Käsittelyn pohjana on hallintovaliokunnan mietintö HaVM 27/2025 vp. Nyt päätetään lakiehdotusten sisällöstä. — Yleiskeskustelu alkaa. Edustaja Hänninen. 

Keskustelu
21.58 
Juha Hänninen kok :

Arvoisa puhemies! Jokainen suomalainen on yhdenvertainen, arvokas ja yhteiskuntamme oikeutettu jäsen. Tavoitteemme on vahvistaa entisestään kansalaisten yhdenvertaisuutta ja turvata julkisten palvelujen saavutettavuus koko maassa. Erityisen merkittävä tämä uudistus on Pohjois-Suomessa, jossa pitkät välimatkat, harva asutus ja palveluiden keskittäminen ovat vuosien varrella tehneet asioinnista vaikeaa monelle. Yhteiset asiakaspalvelupisteet turvaavat sen, että myös pohjoisen kuntien asukkailla Oulusta Kuusamoon ja aina Lapin pienimpiin kyläkeskuksiin saakka on yhdenvertaiset mahdollisuudet saada valtion palvelut ilman kohtuuttomia matkoja. Samalla kun Suomi etenee kohti digitaalisten palveluiden ensisijaisuutta, on välttämätöntä huolehtia siitä, ettei yksikään ihminen jää kehityksen ulkopuolelle. Tälläkin hetkellä meillä on etenkin iäkkäitä kansalaisia, joilla ei ole riittäviä digitaitoja. Siksi tarvitsemme lainsäädäntöä, joka takaa käyntiasioinnin vähimmäistason ja kokoaa valtion palveluja vahvaksi, kustannustehokkaaksi verkoksi. 

Arvoisa puhemies! Lakiesityksen ytimessä on valtion asiakaspalvelumalli, jossa palvelut saatetaan kansalaisten ulottuville yhteisiin asiakaspalvelupisteisiin. Tämä uudistus on olennainen osa valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistamista, jolla tavoitellaan 50 miljoonan euron vuosittaisia säästöjä ilman, että heikennämme palveluiden laatua tai saavutettavuutta. Uudelle Lupa- ja valvontavirastolle annettaisiin koordinaatiovastuu varmistaa, että uudistus toteutuu hallitusti ja että palveluverkko muodostuu toimivaksi. 

Hallintovaliokunnassa totesimme, että esitys vastaa hyvin erilaisten käyttäjäryhmien tarpeisiin ja tukee koko maan palvelutakuuta. Samalla on syytä korostaa, että Pohjois-Suomen merkitys koko maan huoltovarmuudelle ja turvallisuudelle kasvaa vuosi vuodelta. Toimivat asiakaspalvelupisteet ovat osa tätä kokonaisuutta. Ne vahvistavat ihmisten arjen turvallisuutta mutta myös viranomaisten kykyä toimia poikkeusoloissa. Kun väestö ikääntyy ja digipalvelut yleistyvät, juuri pohjoisen alueella tarvitaan vahvinta tukea asioinnin saavutettavuuteen. Tämä uudistus rakentaa luotettavan palveluverkon, joka kestää häiriötilanteet ja varmistaa, että yhteiskuntamme on läsnä kaikkialla Suomessa, siis myös siellä, missä välimatkat ovat pisimmät. 

Arvoisa puhemies! Tämä laki on tärkeä siksi, että se yhdistää kaksi asiaa, jotka eivät useinkaan kulje käsi kädessä: kustannustehokkuuden ja kansalaisten palveluiden yhdenvertaisen saavutettavuuden ja saatavuuden. Se on sosiaalisesti vastuullinen ja taloudellisesti viisas ratkaisu. Tämän esityksen myötä Suomi ottaa askeleen kohti aidosti koko maan kattavaa palvelulupausta. Pohjoisen asukkaiden näkökulmasta viesti on selvä: te ette ole yksin, saati unohdettuja. Hallitus tekee sitä, mitä tässä ajassa tarvitaan: turvaa ihmisten arkea, vahvistaa palveluita ja käyttää verovaroja järkevästi. — Kiitos, arvoisa puhemies. 

Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:

Kiitoksia. — Edustaja Hoskonen, poissa. Edustaja Jukkola, olkaa hyvä. 

22.03 
Janne Jukkola kok :

Kiitos, arvoisa rouva puhemies! Haluan lähettää terveiset kaikille valtion virastoille ja toimijoille, joiden vastuulla on suomalaisen arjen sujuvuus. Asiakaspalvelu ei ole pelkkä osa toimintaa, sen tulisi olla yksi sen kulmakivistä. Kun kansalainen asioi virastossa, hänellä tulee olla mahdollisuus selkeään, ennakoitavaan ja joustavaan palveluun. Siksi on tärkeää, että virastoissa kehitetään ajanvarausmahdollisuuksia, vahvistetaan toimivia digipalveluja ja varmistetaan, että asiointi on helppoa riippumatta asiakkaan taustasta tai osaamisesta. 

On syytä muistaa, että jokaisen päätöksen, jokaisen prosessin ja jokaisen palvelun ytimessä on ihminen. Meidän tulee aina kysyä, ketä varten tätä työtä teemme. Toivon, että palveluiden kehittämisessä pidämme tämän ajatuksen keskiössä ja rakennamme yhdessä hallinnon, joka toimii kansalaisia varten selkeästi, joustavasti ja kunnioittavasti. — Kiitos. 

Yleiskeskustelu päättyi. 

Eduskunta hyväksyi hallituksen esitykseen HE 122/2025 vp sisältyvien 1. ja 2. lakiehdotuksen sisällön mietinnön mukaisena. Lakiehdotusten ensimmäinen käsittely päättyi.