Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Toiseen käsittelyyn esitellään päiväjärjestyksen 6. asia. Nyt voidaan hyväksyä tai hylätä lakiehdotukset, joiden sisällöstä päätettiin ensimmäisessä käsittelyssä. — Keskustelu. Edustaja Juvonen, olkaa hyvä.
Arvoisa herra puhemies! [Hälinää — Puhemies koputtaa] Kyseessä on ympäristövaliokunnan yksimielinen mietintö. Ympäristövahinkorahasto on uusi valtion talousarvion ulkopuolinen rahasto, jonka toiminta alkaa ensi vuoden alusta. Nykyiset toissijaiset korvausjärjestelmät eli Öljysuojarahasto ja pakollinen ympäristövahinkovakuutus lakkautetaan [Hälinää — Puhemies koputtaa] uuden rahaston toiminnan alkaessa. Eli kysymyksessä on teknisiä muutoksia.
Mutta se, mistä haluan mainita ja huomauttaa, on se, mitä myös valiokunta mietinnössään toteaa, että on tullut muutoksia öljyntorjunnan järjestämiseen. Öljy- ja aluskemikaalivahinkojen torjuntavastuu siirtyy vuoden 2019 alusta alkaen sisäministeriön hallinnonalalle ollen nykyisin pelastuslain mukaista pelastustoimintaa, eli myös hyvinvointialueilla on vastuuta. Myös pelastustoimen kalustohankintojen ja torjuntavalmiuden ylläpidon rahoittaminen on siirtynyt rahoitettavaksi pääosin hyvinvointialueiden kautta valtion talousarviosta. On tärkeää, että rahat riittävät ja niitä seurataan, koska öljyvahinkojen torjuminen on äärettömän tärkeää. Tässä valiokunnan lausunnossa myös todetaan, että eri hallinnonalojen viranomaisten tulee seurata ja tehdä yhteistyötä rahoituksen riittävyyden varmistamiseksi. Tämän asian taustalla on myös vuonna 2022 annettu lausuma, jonka mukaan ”eduskunta edellyttää” — tämä lausuma on edelleenkin voimassa — ”että hallitus varmistaa sen, että hyvän öljyntorjuntavalmiuden ylläpidosta huolehditaan”. Eli tämä on tärkeä asia ympäristönsuojelun kannalta, mutta myös hyvinvointialueilla on tehtävää.
Kiitoksia. — Edustaja Kivelä, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! En hirveän usein täällä perussuomalaisten puheenvuoroja kehu, mutta nyt haluaisin kiittää edellistä puhujaa tästä puheenvuorosta. Olisin oikeastaan voinut itse sanoa aivan kaikki samat asiat, jotka te toitte esille, ja oli alun perin tarkoitus nostaa juuri näitä huomioita tässä esille.
Näiden resurssien riittävyys nousi esiin myös valiokuntakäsittelyssä. Mielestäni tämä on erittäin tärkeää ja tämä on sinänsä hyvä asia, mutta jos eivät meillä varat riitä sitten kunnolliseen öljyntorjuntaan ja niiden ympäristövahinkojen estämiseen, niin silloin tämä kokonaisuus ei tietenkään ole toimiva. Niin kuin edellä kuultiin, tästä on lausuttu myös aikaisemmin, ja toivon todella, että hallitus tähän kiinnittää huomiota, kun tämä asia nyt kuitenkin yksimielisesti etenee. — Ei muuta.
Keskustelu päättyi.
Eduskunta hyväksyi ensimmäisessä käsittelyssä sisällöltään päätetyt, hallituksen esitykseen HE 176/2024 vp sisältyvät 1. ja 2. lakiehdotuksen. Lakiehdotusten toinen käsittely päättyi. Asian käsittely päättyi.