Arvoisa puhemies! Varmistan, kun salissa oli hiukan hälinää, että puhemies esitteli [Hälinää — Puhemies koputtaa] virvoitusjuomaverokeskustelun alkuun?
Toinen varapuhemies Juho Eerola
:Kyllä, virvoitusjuomavero.
Hyvä, sitten — minulla on nimittäin kaksi verolakia, arvoisa puhemies — aloitamme hallituksen esityksestä numero 280.
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelmassa todettiin selvitettäväksi mahdollisuus ottaa käyttöön kansanterveyttä edistävä vero, joka voisi kohdistua esimerkiksi sokeriin. Syksyllä 21 tuon kirjauksen pohjalta hallituksen budjettiriihineuvotteluissa sovittiin, että terveysveroa valmistellaan vaiheittain — tunnistaen, että tehtävä ei ole helppo mutta tavoite on oikea. Sovimme, että ensimmäisessä vaiheessa virvoitusjuomaveroa muokattaisiin terveysperustaisempaan suuntaan lisäämällä terveysohjausta.
Nyt lähetekeskustelussa on siis tämä ensimmäisen vaiheen ehdotus, jolla virvoitusjuomaveroa muutetaan terveysperustaisempaan suuntaan. Tavoite on kulutuksen ohjaaminen ja juomateollisuuden tuotannon ohjaaminen korkean sokeripitoisuuden juomista vähemmän sokeria sisältäviin juomiin. Samalla tavoitteena on kuitenkin myös ylläpitää verotuottoja, totta kai, jotta veropohja pysyisi laajana kuten nykyisinkin. Veropohjaan tehtäisiin kuitenkin muutama tarkistus käynnissä olevan valtiontukiarvioinnin perusteella.
Virvoitusjuomien valmisteveroa ehdotetaan porrastettavaksi nykyisen kahden veroluokan sijaan kuuteen veroluokkaan. Alimman veroluokan veroa kannettaisiin sokerittomista tuotteista kuten nykyisinkin. Näiden sokerittomien virvoitusjuomien vero olisi 9 senttiä litralta eli 4 senttiä alempi kuin nykyisin. Sitten taas sokeripitoisten juomien vero olisi jatkossa porrastettu viiteen eri veroluokkaan riippuen siitä, kuinka paljon kokonaissokeria ja sen pitoisuutta juomassa on. Veron määrä olisi siis alimmalla tasolla 9 senttiä ja siitä seuraavat tasot litralta 16 senttiä, 24 senttiä, 32, 40 ja korkeimmillaan jopa 48 senttiä litralta, kun se nyt on 32 senttiä — verotuksen painopiste siis terveyden suuntaan. Makeuttamattomien ja maustamattomien vesien ja kivennäisvesien verotusta muutettaisiin siten, että virvoitusjuomaveroa kannettaisiin myös yli viiden litran vähittäismyyntipakkaukseen pakatuista juomista, ja lisäksi ehdotetaan, että veron piiristä poistettaisiin kiinteät juoma-ainekset. Nämä ovat nyt kaikki keskeisimmät muutokset veropohjaan.
Yksittäinen tärkeä kysymys on kotimainen tuotanto marja- ja hedelmämehuista, joita ei rajattaisi veropohjaltaan fiskaalisten virvoitusjuomaverojen ulkopuolelle valtiontukisääntelystä johtuen. Täysmehujen vero määräytyisi sokeripitoisuuden perusteella vastaavasti kuin muilla veron piiriin kuuluvilla juomilla. Verotasoon olisi mahdollista vaikuttaa lisätyn sokerin määrää vähentämällä.
Veropohjaa koskevat ehdotukset liittyvät komissiolle tehtyyn nykyisen virvoitusjuomaveron veropohjaa koskevaan valtiontukikanteluun, joka ohjasi myös Suomen valmistelua. Komissio nimittäin on arviossaan aiemmin kiinnittänyt huomiota muun muassa veden pakkauskoosta riippuvaan verokohteluun sekä kahvin ja teen verokohteluun, jossa kiinteät juoma-ainekset ovat nyt veron piirissä.
Esitykseen sisältyvää terveysohjausta on lausuntokierroksen jälkeen vahvistettu jokseenkin yhtenäisen lausuntopalautteen perusteella. Koska luontaisella sokerilla ja lisätyllä sokerilla ei itse asiassa ole terveyden kannalta eroa, vero porrastettaisiin jatkossa puhtaasti juoman sokeripitoisuuden mukaan riippumatta siitä, onko kyse lisätystä sokerista vai ainoastaan luontaista sokeria sisältävästä juomasta.
Arvoisa puhemies! Muutama sana esityksen vaikutuksista, jotka ovat tietenkin kaikkein oleellisimpia nyt, kun tehdään muutoksia terveyden suuntaan. Kiinteiden juoma-ainesten jättäminen veron ulkopuolelle tulee vähentämään verotuottoa ehkä noin kaksi miljoonaa. Muilta osin ei tunnisteta välitöntä vaikutusta virvoitusjuomaveron tuottoon eli valtion kassaan kertyvään tuloon. Voi kuitenkin ehkä alentaa verotuottoa, jos kulutus siirtyisi, niin kuin itse asiassa tavoittelemme, lievemmin verotettuihin sokerittomiin tai vähemmän sokeria sisältäviin juomiin. Kaikkineen voidaan sanoa, että tämän esityksen jälkeen sokerittomien juomien vero tulisi alenemaan nykyisestä noin 31 prosenttia. Sokeria sisältävien juomien verotaso taas nousisi keskimäärin 13 prosenttia. Sellaisissa juomissa muutos olisi suurin, joissa on hyvin vähän tai hyvin paljon sokeria sisältävät kriteerit.
Arvoisa puhemies! Ehdotettuun veromalliin ei katsota sisältyvän kiellettyä valtiontukea. Juomateollisuuden, viranomaisten ja verojärjestelmien selkeyden kannalta on tärkeää, että veromallin EU:n valtiontukimääräysten mukaisuus varmistetaan oikeusvarmuusilmoituksella ennen lain voimaantuloa. Tämän vuoksi laki tulisi voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana sen jälkeen, kun komissiolta on ensin saatu varmistus siihen, ettei veromalliin liity valtiontukioikeudellisia ongelmia.
Arvoisa puhemies! Haluan vielä erikseen todeta, että peruspalveluministerinä aiemmassa hallituksessa ollessani ja katsoessani vastuualueena kansanterveyttä ja suomalaisten hyvinvointia pidin ehdottoman perusteltuna, että verotuksen painopistettä terveyden suuntaan pystyttäisiin edistämään. Nyt kun vastuullani ovat verot ja valtiontalous, olen valmis myöntämään, että tämän toteuttaminen ei kokonaisuudessaan ole erityisen yksinkertainen harjoitus. Mihin vedetään raja siitä, mikä on terveyttä edistävää? Pidän nyt erittäin viisaana, että me etenemme maltillisesti, pienin askelin, sellaisessa selkeässä toimialassa, jossa varmasti on helppo myös kuluttajan näkökulmasta kyetä tekemään sokerittomampi valinta, ja myös elintarviketeollisuuden on tätä muutosta käytännössä helppo omassa tuotannossaan toteuttaa.
Toinen varapuhemies Juho Eerola
:Näin, kiitoksia. — Edustaja Kiviranta.