Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Seuraava kysymys, edustaja Tolppanen.
Arvoisa puhemies! Ammattikouluissa on ryhdytty lehtitietojen mukaan siirtämään ammattiaineiden opettajien töitä kouluohjaajille, jopa 50 prosenttia opetuksesta on siirretty näin. Tästä täytyy seurata se, että ammattikouluista valmistuu tulevaisuudessa sellaisia opiskelijoita, joilla ei ole niin hyvä ammattitaito kuin aikaisemmin. Tästä seuraa edelleen se, että kun he hakevat työtä, työnantajat eivät anna töitä, jollei heidän ammattitaidostaan ole takuita. Siitä edelleen seuraa se, että ministeri Lindström pääsee jakamaan lisää karensseja ja lisää sanktioita näille nuorille, jotka siitä huolimatta, että hakevat töitä, eivät töitä saa. Onko tämä todellakin se tarkoitus tämän päivän koulutuksessa: me koulutamme valmiiksi epäpäteviä nuoria, haemme ulkomailta päteviä tekemään työt ja jaamme kotimaisille nuorille sanktioita ja syrjäytämme heitä, lisäämme heidät 70 000 muun syrjäytyneen nuoren joukkoon.
Arvoisa puhemies! Ammatillisen koulutuksen uudessa lainsäädännössä turvattiin nimenomaan pätevien opettajien ja opinto-ohjaajien asema, ja se lainsäädäntö on siltä osin hyvin selkeä. Työmarkkinariitatilanteisiin hallitus ei luonnollisestikaan ota kantaa.
Mutta sen haluan sanoa ammatillisesta koulutuksesta, että ammatillisen koulutuksen ison uudistuksen myötä pystymme vastaamaan paremmin tulevaisuuden jatkuvasti muuttuviin osaamistarpeisiin ja palvelemaan sitä hyvin moninaista joukkoa, joka on kohderyhmänä ammatillisessa koulutuksessa. Uudenlainen osaamisperusteinen järjestelmä, jossa rakennetaan henkilökohtaisia polkuja, jossa on laaja-alaisemmat, tulevaisuuden osaamistarpeisiin vastaavammat tutkinnot, rakentaa ja muodostaa sen perustan, jolta ammatillista koulutusta todella tulevaisuudessa tehdään.
Tiedän, että ammatilliset oppilaitokset eri puolilla Suomea ovat tämän muutoksen kanssa tällä hetkellä monin tavoin kuormittuneessa tilassa, koska taloustilannekin on ollut heikko, mutta hallitus varautuu samanaikaisesti myöskin tukemaan tätä isoa muutosta, kahteen vuosikymmeneen suurinta koulutusreformia, isolla, laajalla tukipaketilla, johon kuuluu [Puhemies koputtaa] henkilöstön koulutuksesta yhtenäisiin digitaalisiin ratkaisuihin monenlaisia toimia.
Kysymyksen käsittely päättyi.