Arvoisa rouva puhemies! Hyvät edustajakollegat ja muut täysistuntoa seuraavat! Tässä esityksessä ehdotetaan muutettavaksi siis työttömyyskassalakia, muutetaan muun muassa johdon sopivuutta ja ammattitaitoa koskevia säännöksiä, hallituksen jäsenyyden edellytyksiä ja hallituksen tehtäviä...
Puhemies Anu Vehviläinen
:Anteeksi, puhuja. — Pyydän niitä edustajia, joilla on jotain kommunikoitavaa toisten edustajien kanssa, siirtymään tästä salista toisiin tiloihin. — Edustaja jatkaa.
Itse asiassa tämä esitys on hyvin tekninen, mutta kun nyt työttömyyskassalaki on avoinna, niin tässä olisi ollut erinomainen paikka pelkän teknisen korjauksen lisäksi tehdä myös tämä suomalaisten toivoma uudistus, jossa ansiosidonnainen työttömyysturva olisi laajennettu koskemaan kaikkia suomalaisia palkansaajia ja työntekijöitä.
Vuonna 95 Suomessa oli vielä lähes 70 työttömyyskassaa. Tällä hetkellä palkansaajien työttömyyskassoja on 24 ja yksi yrittäjien työttömyyskassa. Kassoihin kuului viime vuonna yhteensä noin 1,9 miljoonaa suomalaista työntekijää. Valtion etuuskulut ovat olleet vuositasolla noin 680 miljoonaa, työllisyysrahastojen noin 945 miljoonaa ja kassojen vajaa 100 miljoonaa, vuonna 2019 noin 98 miljoonaa. Työllisyysrahastot rahoittavat siis ansioturvakuluista noin 55 prosenttia, valtio 39 prosenttia ja nämä kassat ainoastaan noin 5–6 prosenttia.
Me kokoomuksesta olemme ehdottaneet, että ansiosidonnainen työttömyysturva laajennettaisiin kuulumaan myös kassaan kuulumattomille suomalaisille työntekijöille. Nykyisinhän ansiosidonnaisen työttömyysturvan piirissä ovat siis vain työttömyyskassan jäsenet, vaikka kassan jäsenmaksut kattavat vain noin 5 prosenttia rahoituksesta. Kassaan kuulumaton työntekijä on kuitenkin pakotettu osallistumaan ansiosidonnaisen työttömyysturvan rahoittamiseen, vaikkei hän sitten pääsekään sen piiriin työttömyyden koittaessa. Esimerkkinä voisi mainita vaikkapa ravintola-alalla työskentelevän henkilön. Ero ansiosidonnaisen työttömyysturvan ja peruspäivärahan välillä on lähes 800 euroa kuukaudessa — siitä huolimatta, että molemmat työntekijät ovat maksaneet ja rahoittaneet tätä järjestelmää. Nykymallin heikkous on siis se, että turvan ulkopuolelle jäävät siis sellaisetkin ihmiset, jotka ovat vuosien ajan maksaneet lakisääteisiä työttömyysvakuutusmaksuja erilaisissa työsuhteissa. He siis maksavat tietyllä tavalla tätä työttömyysturvan vakuutusmaksua saamatta kuitenkaan vakuutusturvaa sille hetkelle, kun työttömyys heitä kohtaa. Nykyjärjestelmä rikkoo siis, voisi sanoa, jopa räikeästi hyvän sosiaalivakuutuksen periaatteita.
Itse olisin toivonut, että nyt kun tämä kyseinen lainkohta on avoinna tämmöisenä teknisenä korjauksena, tässä olisi valiokunnassa käyty myös tämä epäkohta läpi ja tehty tämä korjaus ja laajennettu ansiosidonnainen työttömyysturva universaaliksi ansioturvaksi — olisi ollut hyvä paikka sille. Myös kassoihin kuulumattomat joutuvat nimittäin maksamaan näitä lakisääteisiä työttömyysvakuutusmaksuja omasta palkastaan, mutta työttömäksi jäädessään he ovat kuitenkin oikeutettuja vain alhaisempaan perusturvaan. Käytännössä kassoihin kuulumattomat siis maksavat näitä työttömyyden vakuutusmaksuja tyhjästä. Nimittäin vain noin 5 prosenttia ansioturvan kuluista rahoitetaan kassojen jäsenmaksuilla, loput 95 prosenttia rahoitetaan jo tällä hetkellä työttömyysvakuutusmaksuilla, joita maksavat kaikki suomalaiset työntekijät, ja verovaroilla, joita myös maksavat käytännössä kaikki suomalaiset työntekijät. Itse toivon, että tämä epäkohta, jota suomalaiset odottavat korjattavaksi, saataisiin korjattua mahdollisimman pian.
Puhemies Anu Vehviläinen
:Ennen kuin annan puheenvuoron edustaja Juvoselle, totean edustajille, että kannattaa katsoa, mitä tämä hallituksen esitys ja tämä mietintö pitävät sisällään. Eli en toivoisi, että tässä aloitetaan kovin laajaa keskustelua ohitse tämän hallituksen esityksen.