Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Lähetekeskustelua varten esitellään päiväjärjestyksen 8. asia. Puhemiesneuvosto ehdottaa, että asia lähetetään sivistysvaliokuntaan, jolle perustuslakivaliokunnan on annettava lausunto.
Arvoisa puhemies! Pari lyhyttä kommenttia. Minä ymmärrän sillä tavalla, että nämä kokeilulait ammatillisen perustutkinnon toteuttamiseksi joustavasti ovat monellakin tavalla erinomaiset ja tärkeät. Ja varmasti voi sanoa myös niin, että muutos tähän rahoituslakiin on ihan ok. Totta kai on selvää, että nämä isot leikkaukset, mitä ammatilliseenkin koulutukseen kohdistetaan, koulutuksen järjestäjiä kirpaisevat, mutta on selvää, että tuo laskentaperusteuudistus antaa sitten koulutuksen järjestäjälle mahdollisuuden säätää toimintaansa haluamallaan tavalla, ja se vie tätä kokonaisuutta myönteisesti eteenpäin.
Sitten toinen yksityiskohta, tämä näyttötutkintotoiminta. Ymmärrän niin, että sinällään ns. näyttötutkinto on kyllä oivallinen opiskelumuoto ja sitä on syytä ylläpitää ja kehittää, mutta sitten tämän lain käsittelyn yhteydessä minusta on kyllä syytä arvioida hyvin tarkkaan, että onko tähän näyttötutkintoon liitetty tutkintotoimikuntabyrokratia todellakin tarpeen vai onko se turha. Aika paljon on tullut palautetta siitä, että onko näistä näyttötutkintotoimikunnista todella oikeasti jotain järkevää hyötyä vai olisiko ne syytä purkaa. Tähän liittyen lyhyt kysymys: eli tarkoittaako nyt muutos tähän kokeilulakiin myös mahdollisuutta toteuttaa näyttötutkintopohjaista koulutusta koulutuksen järjestäjän (Puhemies koputtaa) omilla luvilla ilman näyttötutkintotoimikuntien osallisuutta, jos tarkoitetaan hyvää? Mutta jos ei, niin sen voisi sitten tähän esitykseen lisätä.
Arvoisa puhemies! Ammatillinen aikuiskoulutus ja siihen liittyen näyttötutkintojärjestelmä on arvokas resurssi suomalaisessa koulutuskentässä työelämän jatkuvassa muutoksessa. Tämä on instrumentti työntekijän tarpeisiin tai sitten muutoin vain alan vaihtajille. Toivon kokeilulle tietysti menestystä mutta toivon, että jatkossakin ammatillisen aikuiskoulutuksen kenttä säilyy koko maassa erinäisiin alueellisiinkin tarpeisiin. On ikävä tietysti lukea tällä hetkellä, että myöskin aikuiskoulutuskeskuksissa on ollut yt-neuvotteluja.
Sitten tähän näyttötutkintoihin liittyvään byrokratiaan, mitä tuossa edustaja Korhonen nosti esille. On varmasti jokainen byrokratian kukkanen tarkasteltava, jos niin voi sanoa, mutta ymmärrän sen myöskin opiskelijan oikeusturvan kannalta, mitä tähän hallituksen esitykseen liittyy, muun muassa nämä rekisterit tai sitten arvioijan roolia koskevan tiedon tai valmistavaan koulutukseen liittyvän tiedon säilyttäminen.
Summa summarum, aikuiskoulutuksessa on erityisesti tarpeen valmistavaan koulutukseen ja siihen liittyvän näyttötutkinnon osalta säilyttää tämä aiemmin hankitun tiedon tunnistaminen ja sitä kautta tunnustaminen ja sitä kautta sitten joustavat aikuisen koulutuspolut.
Keskustelu päättyi.
Asia lähetettiin sivistysvaliokuntaan, jolle perustuslakivaliokunnan on annettava lausunto.