Arvoisa puhemies! Suomen valtion rahat ovat vähissä. Kyllähän me varmasti haluaisimme antaa rahaa joka paikkaan, mutta nyt on pakko katsoa, mitkä ovat kaikkein tärkeimpiä ja välttämättömimpiä kohteita.
Ensimmäinen asia tosiaan, työllistäminen. Me tarvitsisimme siihen todella paljon lisää rahaa, sitä ei kukaan meistä kiellä. Mutta nytten, kun tilanne on se, että sitä rahaa ei kerta kaikkiaan ole ja velaksi eläminen on pakko saada loppumaan, niin kunnat joutuvat uusien säännösten mukaan maksamaan nämä työttömyyskulut sen jälkeen, kun henkilö on ollut 300 päivää työttömänä. Tämä on monelle kunnalle todella iso, miljoonien eurojen lisälasku, ja kunnat ovat tällä hetkellä muutenkin todella kovissa maksuvaikeuksissa. Kunnissa on pohdittu tätä asiaa, miten tilannetta pystyisi korjaamaan. Aikaisemminhan tätä on pystytty korjaamaan sillä, että on käytetty työllistämispakettia, mutta nyt kun valtiolla ei ole enää antaa rahaa tähän työllistämiseen, niin mitä on tehtävä?
Kemijärveltä tehtiin minulle esitys, jota minun mielestäni kannattaa todella viedä eteenpäin. Elikkä esitys meni sillä tavalla, että kunnille annettaisiin uudenlainen toimintapaketti. Voisihan se vaikka olla siellä Kemijärvellä pilottina, voisi ensin kokeilla, miten se lähtee toimimaan. Elikkä kunnille annettaisiin helpotettuja malleja työllistää ja käyttää siten nämä rahat itse, ettei niitä tarvitsisi maksaa sakkomaksuina valtiolle. Ja se, mitä tämä tarkoittaisi käytännössä, olisi se, että esimerkiksi jos kunnissa lomautetaan, niin se lomautus ei olisi kuitenkaan este työllistää tämmöisiä vaikeasti työllistettäviä henkilöitä kuntaan. Sitten voisi olla myös jotenkin tuottavaa työtä, elikkä sitä tuottamispuolta ei pidettäisi säännösten vastaisena.
Kolmantena asiana voisi olla esimerkiksi se, että kunta voisi antaa tämän rahan, mikä nyt menee valtiolle, jollekin yritykselle, että yritys työllistää, mutta kuitenkin sillä tavalla, että tätä ei koettaisi kielletyksi yritysten tukemiseksi. Mitä nämä menetelmät ja kuviot ovat — meidän tosissaan olisi hyvä aloittaa nyt keskustelu, miten kunta voisi käyttää nämä rahat toisella tavalla. Meidän on pakko alkaa miettimään, miten me autamme kuntia hoitamaan tätä työllistämisvelvollisuuttansa.
Sitten toinen asia, mikä tässä lisätalousarviossa nyt oli hyvin esillä, on maatalous. Maatalous on todella vaikeassa taloustilanteessa monestakin eri syystä, niin kuin tänään on tullut jo hyvin esille näitä asioita. Seuraavassa puheenvuorossa varmasti tulee vieläkin paremmin, kun keskustan maatalouspuolen yksi eksperteistä kertoo asiasta.
Sen verran kuitenkin, että kun hyvin monet maatilat ovat maksuvaikeuksissa, esimerkiksi meidän oma maatilamme tuolla Lapissa, niin meidän maatilamme tulot ovat puolittuneet. Meidän tilallamme se tarkoittaa, että esimerkiksi olen ilmoittanut verotoimistoon, että meidän tilaltamme ei enää pystytä maksamaan veroennakoita, koska verotettavaa tuloa ei todellakaan enää tule kunnolla. Ja ilman minun tulojani ei sitä meidän maatilaamme pyöritettäisi tänä vuonna. Hyvin harvalla maatilalla on sama mahdollisuus kuin meillä, että rahat hommataan muualta. Minä olen itse tyytyväinen, mutta maanviljelijöitten tilanne on todella vaikea.
Tässä lisätalousarviossa nytten tuettiin, mutta kosmeettinen asiahan tuo on, tuo 20 miljoonaa euroa. Sitä olisi todellisuudessa tarvittu paljon paljon enemmän, mutta kun ei kerta kaikkiaan ole, mitä pystyy antamaan tässä tilanteessa.
Nyt sitten, kun mietimme tätä maatalouden maksuvaikeustilannetta, meidän on löydettävä siihenkin uusia menetelmiä, miten me pystymme auttamaan tätä meille erittäin tärkeää elinkeinoa.
Ensimmäinen asia on se, että meidän pitää todella aukaista ja pohtia vielä sitä, voisimmeko me maksaa tukia jo tänä vuonna hyvissä ajoin. Nythän alkoi uusi ohjelmakausi maatalouspuolella, ja sehän on johtanut meidät siihen tilanteeseen, että hyvin monet tuet maksetaan vasta ensi vuonna. Olen verrannut tätä asiaa siihen, että joittenkin tilojen osalta tilanne on se, että puolet joistakin tuloista maksetaankin, päätetään maksaa, vasta seuraavana vuonna. Kuinka moni palkansaaja hyväksyisi sen, että työnantaja sanoo, että maksammekin vasta ensi vuonna sinun palkastasi puolet ja taas ensi vuoden tuloista seuraavana vuonna puolet? Tämä on todella vaikea tilanne.
Toinen asia maatalouspuolella, mitä tässä tulee mieleen, on se, että jos rahoittajat sitten antaisivat ymmärrystä ja lainojen maksujen siirtoa enemmän näille tiloille, kun monilla tiloilla pelkästään korkojen maksukin teettää tuskaa.
Kolmantena asiana tästä lisätalousarviosta otan esille tämän turvapaikanhakija-asian. Onko tämä siirtolaisuutta, pakolaisuutta, kansainvaellusta, mitä tämä sitten oikeastaan onkaan, (Teuvo Hakkarainen: Turvapaikkaturismia!) mutta kun se maksaa 40 euroa per päivä jokaisen osalta Suomen valtiolle, meidän on tehtävä jotakin tämän rahoitustilanteen korjaamiseksi. Meidän on kehiteltävä niin, että osoitettaisiin lisää tukea siihen, että voimme valmistella, miten turvapaikanhakijat saataisiin mahdollisimman pikaisesti mukaan suomalaiseen työelämään, ettei heistä olisi pelkästään kuluja, vaan että he voisivat olla edes nollatilanteella meidän yhteiskunnassamme mukana aluksi. Meidän pitää muistaa se, että tällä hetkellä Suomeen tulevista hakijoista suurin osa on hyvin koulutettua, työikäistä, hyvässä kunnossa olevaa, osaavaa väestöä. (Teuvo Hakkarainen: Lukutaidottomia!) Heillä on ehkä kielitaitoa, ja monia ongelmia on, mutta kun he olisivat todellakin käytettävissä työelämään matkaan, niin millä tavalla me saisimme heidät mahdollisimman nopeasti työelämään matkaan?
Tämän hetken lainsäädäntö sanoo, että vasta kolme kuukautta siitä, kun he ovat jättäneet turvapaikkahakemuksen, he voivat hakea työpaikkaa. Mutta meidän pitäisi rakentaa näitten turvapaikanhakijoitten oma työttömyys- tai työpaketti. Turvapaikanhakijoiden työpaketti — tämä on asia, mikä meillä pitää panna hyvin pikaisesti liikkeelle. Tämä tarkoittaa sitä, että meidän on tehtävä lainsäädäntömuutos, mutta sen takiahan me tässä talossa nyt olemme. Voisin verrata, että se, mitä tämä käytännössä tarkoittaa, on se, että meillä on esimerkiksi vajaakuntoisten työllistäminen. Mehän työllistämme sillä tavalla hyvin paljon ihmisiä. He ovat alipalkattuja muuhun työllistämiseen nähden, mutta ehdottomasti me voisimme sen tehdä. Meidän täytyy ymmärtää se, että nämä ihmiset on saatava työhön. Toinen verrattava asia on muun muassa opiskelijat. Opiskelijathan tekevät tällä hetkellä ilmaiseksi, lähes ilmaiseksi, harjoittelutyötä. Eli se on heille pakollista, mutta minkälainen mahdollisuus on se, että nämä turvapaikanhakijat nimettäisiin harjoittelemaan eri työpaikkoihin? Hehän ovat suomalaisen elämän opiskelijoita, harjoittelijoiksi sen takia. Moni sitten näistä turvapaikanhakijoista voitaisiin nimetä oppipojaksi koulutustaan vastaavaan työpaikkaan. Tämä työllistäminen on yksi lääke, että he olisivat mahdollisimman paljon pikaisesti mukana meidän työelämässä.
Meillä ei ole varaa tähän kokonaisuuteen, muuten kuin että meidän on tehtävä joitakin muutoksia ja nämä henkilöt otettava mukaan työelämään. Mutta se meidän pitää koko ajan kuitenkin muistaa, että tämä ei saa vaikeuttaa meidän jo nyt erittäin vaikeaa työllistämistilannetta. Meillä on parikymmentä prosenttia monin paikoin ihmisistä työttömänä, mutta tämä vaikeuttaa entisestään meidän tilannettamme. Elikkä me tarvitsemme tämän työryhmän työstämään tätä asiaa ja lakimuutoksia tälle asialle hyvin pikaisesti.