Arvoisa rouva puhemies! Kansaneläkelaitosta koskeva lainsäädäntö on hyvin vanha ja aikansa elänyt, ja on mainiota, että nyt lainsäädännön uudistamisessa edetään, ja siitä kiitos kyllä vastuuministeri Pekoselle.
Monin tavoin lainsäädäntö on vanhentunut. Kansaneläkelaitoshan on perustuslain mukaisesti eduskunnan alainen, ja Kansaneläkelaitosta valvovat valtuutetut. Viime kaudella olin valtuutettujen puheenjohtaja, ja silloin aloitimme työn Kansaneläkelaitosta koskevan lainsäädännön uudistamiseksi. Teetimme selvitystyöryhmällä raportin, joka teki yksimielisesti esityksiä, ja toimitimme ne silloin maan hallitukselle ja ministeriöön, mutta ikävä kyllä asia ei silloin edennyt, ja nyt on tärkeätä, että tässä asiassa edetään.
Tässä esityksessä, mitä nyt käsitellään, tehdään muutoksia, joita kannatan. Ne ovat osin teknisluontoisia, mutta on tärkeää, että valiokunta ne käy hyvin tarkasti läpi.
Haluan myöskin sanoa, että Kansaneläkelaitoksen organisaatiolle tehtiin mittava uudistus 2015—2016. Silloin lakkautettiin aluehallinto. Silloin nähtiin, että aluehallinto on historiaa, ja siirryttiin kaksiportaiseen hallintoon — toivon, että sote-mallissakin tästä otetaan oppia — mutta lainsäädäntöä ei ikävä kyllä muutettu. Eli nyt laki muutetaan sellaiseksi, että se vastaa nykyistä Kansaneläkelaitoksen hallintomallia. Samoin Kelalle on siirretty paljon tehtäviä, ja lainsäädäntöä ei ole sitä mukaa riittävästi uudistettu. Ja kuten ministeri Pekonen tuossa totesi, nyt mahdollistetaan myöskin se, että voidaan palveluita parantaa. Lain mukaan Kelan päätökset on lähetettävä postitse tavallisena tiedoksiantona, eikä ole ollut mahdollista käyttää sähköistä tiedonantoa. Tämä on todella mittava asia Kelan palveluille, koska nyt halutessaan ihminen voi valita, että saa sähköisesti nämä tiedot. Tämä siten parantaa ihmisten valinnanmahdollisuuksia ja Kansaneläkelaitoksen palveluita. Mutta tosiaankin nämä muutokset ovat vielä pieniä.
Mutta se, mitä pitäisi tehdä ja mikä on tärkeää nyt, on se, että parlamentaarinen työryhmä asetetaan. On tärkeää, että siinä on jokaisesta eduskuntaryhmästä edustajia, ja tuon parlamentaarisen työryhmän, jota Kelan valtuutetut viime kaudella jo vaativat, tehtävänä on toimia päällystakkina, katsoa yhdessä, miten tätä lakia uudistetaan.
Sen haluan sanoa, että toimivaltasuhteet Kansaneläkelaitoksessa eivät tällä hetkellä vastaa nykyaikaa. Mielestäni lakia on uudistettava sillä tavalla, että Kelan johtajia ei enää nimittäisi tasavallan presidentti vaan Kelan hallitus. Eikä myöskään ole mitään syytä, miksi Kelan johtajat nimitetään eläkevirkaan, vaan Kelan johdon pitäisi olla määräaikainen kuten muun valtionhallinnon johdon. On myös tärkeää, että selkeytetään toimivaltasuhteita Kelan johtajiston ja hallituksen välillä. Tällä hetkellähän hallituksen toimivalta on hyvin heikkoa, ja sillä esimerkiksi ei ole mahdollisuutta valita Kelan johtoa eikä myöskään erottaa, vaan Kelan johdon valitsevat valtuutetut, joiden tehtävä olisi valvoa. Mielestäni nämä toimivaltasuhteet ovat epäselviä ja epätarkoituksenmukaisia. On tärkeää, että tämä lainsäädäntö selkeytetään ja myöskin Kelan hallituksen toimivaltaa vahvistetaan ja myöskin arvioidaan sitä, minkälainen ohjaussuhde on ministeriöillä. On myöskin hyvä katsoa sitten se, onko valvonta kaikilta osin kunnossa. Valtuutetut ovat tehneet hyvää työtä, mutta maailma on muuttunut, Kelan rooli on muuttunut, ja myöskin tuota kokonaisuutta, valvontaa, on hyvä katsoa tuossa parlamentaarisessa työryhmässä.
Tosiaan viime kaudella valmistui iso paketti, jossa esitetään muutoksia Kelan lainsäädäntöön, ja mielestäni olisi tärkeää nyt, että kaikille kansanedustajille myöskin tuo kokonaisuus lähetettäisiin ja sitten eduskuntaryhmät voisivat sitä katsoa.
Sanon vielä, arvoisa puhemies, sen, että kannan huolta siitä, että Kelan valtuutetuissa ei ole kaikkien ryhmien edustajia eli siellä ei ole esimerkiksi pieniä eduskuntaryhmiä. Tätäkin meidän pitää pohtia. Kun me valvomme todella mittavaa, isoa, kaikille suomalaisille tärkeää Kansaneläkelaitosta, niin sen parlamentarismin pitäisi näkyä mielestäni siellä. Tämä esitys ei ollut työryhmän esityksenä, mutta tätä on myöskin katsottava, koska kovin paljon tulee kysymyksiä kansanedustajille. Monet kansalaiset tietävät, että edustajat valvovat Kelaa, ja silloin olisi hyvä, että myöskin pienissä ryhmissä tuo tieto kulkisi. Tässä haluan sanoa sen, että esitän ja toivon, että tällä eduskuntakaudella tuo lainsäädäntö saadaan yhdessä hyväksyttyä, että saamme arvoisalta ministeriltä esitykset tänne eduskuntaan ja ehdimme sen yhdessä sitten sopia.
Ja sen sanon vielä, että Kela on monin tavoin lähes jokaisen suomalaisen arjessa ja Kelan laadukkaiden toimintaedellytysten turvaaminen on keskeistä ihmisten elämän ja koko suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kannalta. Kelassa on todella osaava henkilöstö. He ovat venyneet koronan aikanakin aivan mittaamattomiin suorituksiin, ja he tekevät vaativaa työtä. Kyllä henkilöstö ansaitsee myös selkeän, nykyaikaisen johtamisjärjestelmän, ja sen takia toivon, että mahdollisimman pian saamme lisää jatkoa lakiesityksistä, joissa Kelan hallintoa uudistetaan ja tuodaan Kelan hallinto ja myöskin Kelaa koskeva lainsäädäntö nykyaikaan.
Mutta lopuksi sanon sen, että Kelan toiminta on kyllä nykyajassa ja siitä vastaa hyvä henkilöstö siellä Kelassa.
Ensimmäinen varapuhemies Tarja Filatov
:Edustaja Sarkkinen.