Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä olemme kovemmissa poikkeusoloissa kuin koskaan sotavuosien jälkeen. Kriisi koskettaa syvästi tavallisten suomalaisten ihmisten ja perheiden arkea. Tämän päivän lapset tulevat muistamaan nämä kokemukset vielä vanhoilla päivillään.
Sotien jälkeen kansa rakensi Suomesta menestyneen hyvinvointiyhteiskunnan, joka toimii esimerkkinä monille muille maille. Tärkein selittäjä Suomen pärjäämiselle löytyy yhteisestä arvopohjastamme. Asetamme yhteisen edun oman etumme edelle. Välitämme ja pidämme huolta toisistamme. Keskinäinen luottamuksemme on vahvaa.
Konsensus on ollut hyvinvointiyhteiskuntamme tärkein rakennusaine. Viime viikkojen aikana olemme näyttäneet, miten nopeaan ja vaikuttavaan päätöksentekoon tarpeen vaatiessa tämä maa pystyy.
Nyt olemme uuden ja vakavan tilanteen äärellä. Nämä suomalaisen yhteiskunnan vahvuustekijät auttavat selviytymään uudesta viheliäisestä kriisistä sekä jälleenrakentamaan maatamme epidemian päätyttyä.
Olemme monella tapaa paremmassa tilanteessa kuin Suomi oli sotavuosien tai oman sukupolveni lapsuudessa kokeman 1990-luvun laman jälkeen. En voi silti luoda ruusuista kuvaa tulevasta. Meillä kaikilla on edessämme kovat ajat. Korona riipaisee karulla tavalla turvallisen arjen peruskiviä: terveyttä, työtä ja toimeentuloa sekä ihmissuhteita.
Arvoisa puhemies! Koronan taloudellisten ja yhteiskunnallisten vaikutusten minimoimiseksi on välttämätöntä, että saamme epidemian hallintaan ja pääsemme palaamaan normaaliin arkeen niin pian kuin se on mahdollista. Valtiovarainministeriö esitti viime viikolla ennusteensa, että Suomen talous supistuu tänä vuonna 5,5 prosentilla. Mikäli epidemia ja rajoitustoimenpiteet venyvät, on isku entistäkin voimakkaampi ja toipuminen entistä kovemman työn takana. Meidän onkin käännettävä katsetta kohti exit-strategiaa, joka koostuu mahdollisimman laajasta testauksesta, tautiketjujen jäljittämisestä ja taudinkantajien mahdollisimman tehokkaasta eristämisestä. Samalla on arvioitava rajoitustoimia ja niiden purkua.
Arvoisa puhemies! Tässä akuutissa tilanteessa hallituksen tärkein tehtävä on turvata tavallisten suomalaisten selviäminen koronakriisin oloissa, jotta terveydestä ja turvallisuudesta ei tarvitsisi tinkiä, jotta ihmisillä riittäisi työtä ja toimeentuloa tulevaisuudessakin. Voin vakuuttaa, että hallitus on tehnyt ratkaisuja parhaan saatavilla olevan tiedon varassa. Joudumme ottamaan velkaa miljardien eurojen edestä, kaksinumeroisella summalla. Lainanotto on kuin huomiseen, tuleville sukupolville siirretty vero.
Talouspolitiikan lyhyen ja pitkän aikavälin toimien tasapaino onkin välttämätöntä, jotta voimme turvata suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuuden. Hallitus on sitoutunut siihen, että kriisin aiheuttama taakka jaetaan sosiaalisesti, taloudellisesti oikeudenmukaisella ja ympäristöllisesti kestävällä tavalla sekä oikeudenmukaisesti sukupolvien välillä. Nykyiset lapset joutuvat joka tapauksessa vastaamaan ikärakenteen vanhenemisen kustannuksista.
Julkisen talouden tulojen ja menojen pitkän aikavälin tasapainon kaventamisen prosessia tarkastellaan toukokuussa vuoden 2020 kolmannen lisätalousarvion antamisen yhteydessä, ja asiaan palataan syksyllä budjettiriihessä, jossa talouspolitiikan kokonaisuudesta linjataan. Syksyn budjettiriihessä hallitus käy läpi myös näkymän kuntien talouden tulevaisuudesta sekä samassa yhteydessä tarkastelee kuntien tehtäviä ja velvoitteita.
Arvoisa puhemies! Valtioneuvosto on todennut 16. maaliskuuta yhteistoiminnassa tasavallan presidentin kanssa, että maassa vallitsevat valmiuslaissa tarkoitetut poikkeusolot. Tämän vuoksi julkisen talouden suunnitelma ei vastaa normaalia käytäntöä eikä tänä vuonna ole kehysrajoitetta. Myös EU:n vakaus- ja kasvusopimuksessa tarkoitetut poikkeukselliset olosuhteet vallitsevat, minkä vuoksi tämä julkisen talouden suunnitelma ei sisällä vakausohjelmaa.
Tässä tilanteessa kykenemme esittämään uskottavan arvion talouspolitiikan tavoitteiden toteutumisesta vasta syksyn budjettiriihessä. Poikkeuksellisessa tilanteessa hallitus on päättänyt yritysten tukitoimista konkurssiaallon välttämiseksi. Tilanteen merkittävän epävarmuuden ja vallitsevien poikkeusolojen myötä käyttöön otetun valmiuslain johdosta Finnveran valtuuksien nostoon liittyvät menot sekä pienten ja keskisuurten yritysten tukemiseen liittyvät myöntövaltuudet on päätetty luokitella kehyksen ulkopuoliseksi tietoisena poikkeuksena hallituksen kehyssääntöön.
Arvoisa puhemies! Hallituksen talouspolitiikan päämääränä on ihmisten hyvinvoinnin lisääminen. Tämä edellyttää uutta talouskasvua, korkeaa työllisyyttä ja kestävää julkista taloutta.
Kansainvälisen talouden näkymät ovat heikentyneet erittäin nopeasti alkuvuoden aikana. Koronavirustilanteen puhkeaminen on johtanut kansainvälisen talouden taantumaan, tuotannon häiriöihin ja kysynnän rajuun vähenemiseen. Kansainvälisen tilanteen ja kotimaisten toimien seurauksena Suomen talous supistuu voimakkaasti tänä vuonna. Työllisyys heikkenee, työttömyys ja lomautukset lisääntyvät nopeasti.
Hallitus seuraa taloustilannetta sekä talouspolitiikan tavoitteiden toteutumista jatkuvasti ja reagoi tilanteen edellyttämällä tavalla. Hallitus on päättänyt laajoista toimista, joilla turvataan työpaikkoja ja ihmisten toimeentuloa sekä helpotetaan yritysten taloustilannetta koronaviruksesta aiheutuvissa vaikeuksissa. Myös budjettiautomatiikka eli verotulojen supistuminen ja työttömyysmenojen kasvu tukevat kysyntää. Lisäksi hallitus valmistelee toukokuussa annettavaan valtion kolmanteen lisätalousarvioesitykseen talouden nopeaa elpymistä tukevia kohdennettuja, nopeavaikutteisia ja määräaikaisia toimenpiteitä, joita jatketaan taloustilanteen edellyttämällä tavalla myös tulevina vuosina. Poikkeuksellisten suhdannetilanteiden varalle valtion menokehyssääntö sisältää mekanismin, joka tarvittaessa mahdollistaa kertaluonteisten menojen lisäämisen enintään 1 miljardilla eurolla ja enintään 500 miljoonalla eurolla vuodessa. Poikkeusolojen mekanismin aktivoimisen prosessi on nyt sovittu käynnistettäväksi.
Arvoisa puhemies! Hallitus pyrkii päätöksillään vähentämään eriarvoisuutta sekä seuraamaan toimenpiteidensä vaikutuksia tulonjakoon. Hallitus on myös sitoutunut siihen, että kriisin aiheuttama taakka jaetaan oikeudenmukaisella ja ympäristöllisesti kestävällä tavalla. Elvytystoimien rinnalla on välttämätöntä päättää myös rakenteellisista toimista, joilla Suomi palautetaan kriisin jälkeen kestävän kasvun, korkean työllisyyden ja vahvan julkisen talouden uralle. Hallitusohjelman mukaisesti hallitus on sitoutunut tarkastelemaan hallitusohjelman toimenpiteitä uudelleen, mikäli niiden toteuttaminen vaarantaisi julkiselle taloudelle asetettujen tavoitteiden saavuttamisen. Meidän pitää siis miettiä, pitääkö osa sovituista tärkeistä uudistuksista siirtää tulevaisuuteen odottamaan parempia taloudellisia aikoja ja mahdollisuuksia.
Hallitusohjelma sisältää myös monia julkisen talouden kestävyyttä vahvistavia toimenpidekokonaisuuksia, kuten sosiaali- ja terveydenhuoltouudistus ja muut julkisen hallinnon tuottavuutta vahvistavat toimet sekä talouden yleistä tuottavuutta ja työllisyyttä kohentavat toimet. Syksyn 2020 budjettiriihessä linjataan talouspolitiikan kokonaisuudesta sekä tarkennetaan toimenpiteet, jotka vahvistavat julkisen talouden pitkän aikavälin tasapainoa ja työllisyyttä ottaen huomioon taloudellisessa toimintaympäristössä tapahtuneet muutokset.
Arvoisa puhemies! Palaan vielä puheenvuoroni alkuun.
Suomi on noussut ennen kovalla työllä ja yhteisvastuulla. Linjamme siis on, että talous kuntoon, nujerramme yhdessä työttömyyden ja pidämme huolta heikoimmista. Näihin meidän kaikkien täällä salissa olevien pitää nojata — koronan jälkien korjaaminen velvoittaa meidät yhteiseen, vuosia kestävään jälleenrakennustehtävään.