Arvoisa puhemies! Suomi liittyi Euroopan neuvostoon 4. päivä toukokuuta 1989 viimeisenä länsimaana, puoli vuotta ennen Puolan ja Unkarin liittymistä. Ensi vuonna tuleekin kuluneeksi 30 vuotta tästä liittymisestä.
Käsittelyssä oleva vuosi 2017 on ollut Euroopan neuvoston toiminnalle erittäin haastava. Valiokunnan puheenjohtaja Matti Vanhanen täällä jo sitä kuvailikin. Neuvostoa ovat koetelleet sekä sisäiset haasteet että yleiskokouksessa ilmitulleet korruptiosyytökset, yleiskokouksen puheenjohtajan ero sekä pitkään jatkunut resurssien niukkuus, jotka kaikki ovat heikentämässä luottamusta järjestön toimintaan. Yleiskokouksen puheenjohtaja on taas kerran vaihtumassa juhannuksen jälkeisellä kokousviikolla syystä että italialainen puheenjohtaja Nicoletti ei päässyt parlamenttivaaleissa läpi. Resurssien niukkuus on tosiasia jo useiden vuosien ajalta, ja tosiaan tilannetta pahentaa, ihan niin kuin valiokunnan puheenjohtaja Vanhanen totesi, Venäjän ilmoitus ja Turkin ilmoitus, että ne eivät ole enää mukana yhtä runsaasti rahoittamassa.
Arvoisa puhemies! Euroopan neuvoston yleiskokous seuraa jäsenmaidensa jäsenvelvoitteiden toteutumista, kuten demokratian kehitystä, laillisen yhteiskunnan perustaa ja ennen muuta ihmisoikeuksia. Jokainen jäsenmaa sitoutuu liittyessään ratifioimaan jäsenyyden ehdot ja sitoutuu niitä noudattamaan. Velvoitteiden toteutumista seurataan maakohtaisesti ja temaattisesti.
Monitorointikomitea laatii raportteja jäsenmaiden toiminnasta. Siis kaikista laaditaan raportti tietyin väliajoin, ja sitten tarpeen mukaan laaditaan raportti niistä maista, joiden kohdalla on selvitettävää. Viime vuonna Turkki pistettiin monitorointiin, ja komitean työlistalla on ensimmäistä kertaa kaksi EU-maata, Puola ja Unkari, johtuen maissa harjoitettavasta politiikasta. Monitorointikomitean työtä ovat vaikeuttaneet esimerkiksi raportoijien tiedonhankintamatkojen järjestelyt, jotka eivät aina ole turvanneet riittävää tiedonsaantia. Lisäksi monitoroinnin tulosten täytäntöönpano kohdemaissa tarvitsee lisää kannustusta.
Korruptioraportti ja siinä kerrotut epäilykset olivat erittäin suuri kolaus koko järjestön maineelle. Euroopan neuvoston sääntöjä on näissä asioissa kiristetty, eikä minkäänlaista korruptiota sallita eikä pidäkään jatkossa sallia. Menettelytapa- ja käytännesääntöjä päivitettiin ja päivitetään jatkossakin. Yleiskokous on puhemiehille osoitetussa kirjeessä 7.5. kehottanut kansallisia parlamentteja, hallituksia ja poliittisia puolueita ryhtymään tarvittaviin toimenpiteisiin.
Puheenjohtajisto on samalla perustanut ad hoc ‑työryhmän pohtimaan yleiskokouksen tulevaa roolia ja asemaa. Työryhmän seuraavassa kokouksessa, joka on kesäkuun viimeisellä viikolla, keskustellaan säännöistä, käytänteistä ja parlamenttivaltuuskuntien valtakirjoihin liittyvistä asioista ja niiden mahdollisesta haastamisesta. Tärkeintä on nyt jatkossa, että asiat ovat kunnossa ja että varmistetaan, ettei enää toista kertaa pääse tällaista tapahtumaan. Suomen valtuuskunta on lausunnossaan työryhmälle korostanut parlamentaarisen yleiskokouksen riippumattomuuden turvaamista sekä sen autonomisen aseman ja pluralistisen luonteen säilymistä. Kaikkien jäsenmaiden on kunnioitettava jäsenvelvoitteita. Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen riippumattomuus on turvattava jatkossakin. Oikeusistuimien riippumattomuushan on yksi demokratian kulmakivistä. Suomi tukee ihmisoikeussopimusjärjestelmän uudistamista, mutta me korostamme samalla, että uudistukset eivät saa missään tapauksessa vaarantaa Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen riippumattomuutta ja arvovaltaa.
Sitten edessämme on myöskin nykyisen pääsihteerin, Thorbjørn Jaglandin, toimikauden päättyminen ensi vuoden lokakuussa. Uuden pääsihteerin valintaprosessi käynnistyy syksyllä ja samoin Suomen EN-puheenjohtajuuskausi. Silloin on ehdokasasettelu, ja se päättyy 10. päivä tammikuuta ensi vuonna. Yleiskokous valitsee uuden pääsihteerin ensi vuoden kesäkuussa, ja uusi toimikausi alkaa hänellä 1.10.2019.
Kaiken kaikkiaan Euroopan neuvosto tekee arvokasta työtä. Nyt pitää vain jatkossa löytää keinot siihen, että myöskin ne perusasiat, jotka nimenomaan Euroopan neuvoston työlistalla ovat — ihmisoikeudet, demokratia ja laillisen yhteiskunnan perusta — jatkossa pystytään turvaamaan mahdollisimman monessa jäsenmaassa. Tällä hetkellä näin valitettavasti ei ole, eli työsarkaa riittää.