Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Kokoomuksen eduskuntaryhmä, edustaja Vahasalo.
Arvoisa puhemies! Talouden rattaat täytyy pitää pyörimässä ja maamme kilpailukykyisenä. Talouden kasvu ei ole mahdollista ilman toimivaa liikennejärjestelmää. Suomi tarvitsee pitkän linjan investointistrategian tulevaisuuden infrahankkeisiin. Ruotsi panostaa yli viisi kertaa enemmän resursseja liikenneverkkoon kuin Suomi.
Koko maassa keskustellaan erityisesti alemman tieverkon huonosta kunnosta, ja esimerkiksi Uudellamaalla tilanne on erittäin huono. Uusimaa on Suomen veturi ja talouden selkäranka, jolla on kolminkertainen liikennemäärä mutta kuitenkin koko maan huonoimmat tiet. Kyseessä on ongelma, joka koskettaa aivan koko maata, ja Uusimaa on tässä vain vuorenhuippu. Budjettirahat eivät tule ikinä riittämään kustannusvajeen kuromiseksi, ja me tarvitsemme sen vuoksi muitakin toimenpiteitä. Kysyisin hallitukselta: miten on ajateltu hoitaa tämä asia korjausvelan osalta ja löytää uusia rahoituskeinoja [Puhemies koputtaa] ja millä aikataululla?
Arvoisa rouva puhemies! Tämä on erittäin ajankohtainen kysymys, ja uskon, että me kaikki kannamme huolta siitä, että meidän tiestömme ja inframme ovat jatkuvasti huonommassa kunnossa. Meidän korjausvelkamme ylittää jo 2 miljardia euroa ja kasvaa 100 miljoonalla vuosittain. Parlamentaarisessa työryhmässä olemme sopineet siitä, että tarvitsemme 300 miljoonaa per vuosi lisää rahoitusta perusväylänpitoon, ja toivon myöskin, että tätä perusväylänpidon rahoituksen tasoa voidaan tulevissa hallitusneuvotteluissa pitää esillä.
Toinen asia, jota pidän tärkeänä, on se, että käymme läpi myöskin sitä, että muodostamme 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa parhaillaan eduskunnassa. Tämän osalta teemme parlamentaarista yhteistyötä ja huolehdimme siitä, että Suomella on jatkossa 12-vuotinen suunnitelma siitä, miten meidän infraamme kehitetään. Tämän lisäksi olemme [Puhemies koputtaa] sopineet talvikunnossapidon kriteereistä sekä lisänneet siihen myöskin rahoitusta. Uusia rahoitusmalleja myöskin työstetään, [Puhemies: Aika!] ja toivottavasti niistä on lisää tietoa jo vuodenvaihteessa.
Pääministerin sijainen, ministeri Orpo.
Arvoisa puhemies! Liikenneministeri kuvasi erinomaisesti sitä työtä, mitä LVM:ssä tehdään. Näin valtiovarainministeriön näkökulmasta haluan kiinnittää huomiota siihen, että tämän hallituskauden aikana yhtenä hallitusohjelman strategisena valintana me olemme käyttäneet perustienpitoon ja korjausvelan purkamiseen enemmän rahaa kuin oikeastaan vuosiin aikaisemmin tai kuin edellisen hallituksen aikana käytettiin, ja samaan aikaan on useita isoja infrahankkeita liikkeellä. Nyt tämä hallitusohjelman erityispanostus päättyy ensi vuoden alussa. Me teemme jonkinlaisen siltarahoituksen tähän väliin, mutta korjausvelan purkaminen on iso kysymys, jota on rahoitettu nyt tällä kaudella omaisuustuloilla, ja se on ehdottomasti seuraavan hallituksen päätös, miten jatkaa tätä korjausvelan purkamista. Se on osa isoa kokonaisuutta, jossa pyritään ratkomaan, miten nämä isot strategiset hankkeet saadaan aikaan, miten maakunnalliset kehityshankkeet, ja tätä ongelmaa pyrimme yhdessä ratkomaan. [Sirkka-Liisa Anttila: Aikaa ei ole hukattavaksi!]
Kysymyksen käsittely päättyi.